Vuurwerkdepot zorgt voor onrust in Roosendaal

Torrr

VWC lid
ROOSENDAAL - Hij wil van de nieuwe opslagruimte achter zijn winkel op het Dijkcentrum een bunker maken. En er een sprinklerinstallatie inbouwen.

Hij wil voldoen aan alle - strenge - eisen. Maar voor de buurt is al die voorzorg niet genoeg. Omwonenden tonen nu al hun tanden, nog voor de gemeente zich uitgesproken heeft over de aanvraag voor de omgevingsvergunning (de vroegere bouwvergunning).

De aanvraag is van René van Hooijdonk, van boekhandel Kortendijk. Hij wil in een nieuw te bouwen ruimte achter zijn winkel midden op het Dijkcentrum straks vuurwerk kunnen opslaan.

De Vereniging van Eigenaren (VVE), met bewoners van de appartementen rond de opslagplaats, en het bewonersplatform zijn daar niet blij mee. Saskia Buisman van de VVE: "We wonen boven de winkel. Je moet er niet aan denken dat er iets gebeurt."

Walter Wamsteker van het Platform Kortendijk: "Bewoners hebben zich nu al georganiseerd in een actiegroep Kruidvat ja, kruitvat nee, voor het geval de gemeente positief op de aanvraag zou beslissen. Zoiets als in Enschede in 2000 is gebeurd, mag hier natuurlijk nooit gebeuren. Er ligt daar straks zeven ton vuurwerk. Reken maar dat de bewoners, straks, mocht de vergunning worden verleend, massaal bezwaar zullen aantekenen."

René van Hooijdonk, (mede-)eigenaar van de kantoorboekhandel, reageert duidelijk geschrokken als hij geconfronteerd wordt met de weerstand in de buurt. "Jammer, heel erg jammer. Het woord vuurwerk is, sinds de vuurwerkramp in Enschede, wel heel erg beladen. Vroeger heb ik ook vuurwerk verkocht, toen kraaide er geen haan naar. Ik wil rustig beginnen, met duizend kilo gekwalificeerd vuurwerk, en wil aan alle eisen voldoen. In supermarkten liggen veel meer brandbare stoffen opgeslagen, dat vergeten de mensen. Het is flauw dat ze een ondernemer niet de kans willen geven om te ondernemen. Dit vuurwerk wordt streng gecontroleerd en gemonitord. Dezelfde mensen die protesteren, komen het wel kopen. Laat ze blij zijn dat het zo kan en dat het niet illegaal hoeft. Dat is veel linker. Steken ze een strijker uit België aan, zijn ze een vinger of een hand kwijt. Of de buurman gaat in z'n schuurtje zitten handelen. Ik verkoop hier ook seksboekjes. Kunnen mensen het ook niet mee eens zijn. Maar ik moet toch kunnen ondernemen?"

Gemeentewoordvoerder Dirk Timmers: "Half september komt de aanvraag in het college. Daar kunnen we niet op vooruit lopen."

Bron

Steken ze een strijker uit België aan, zijn ze een vinger of een hand kwijt

Het is in mijn ogen ook erg flauw om je eigen handeltje proberen goed te praten.Maar ondertussen het vuurwerk van de zuiderburen keihard de grond in te trappen. In mijn ogen net zo zielig als die buurtbewoners die duidelijk niet weten waar ze over praten. Met al die strenge eisen kan er zelfs bij eventuele brand niks gebeuren.

Het word tijd de er eens actie word ondernomen tegen al die bangmakerij van de media. Sinds de ramp in Enschede hoeft de gemiddelde burger maar het woord vuurwerk te horen. En hij krijgt al bijna een hartaanval.

Dienen ze ook een klacht in tegen al die pompstations die in de wijk zitten? Stel dat daar wat gebeurd...

Maar wat die angsthazen niet weten is dat er in Eschede veel 1.1 vuurwerk lag opgeslagen. En dat het hier om consumenten vuurwerk gaat.
Word hier zo moe van

Laatst bewerkt:
Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik met mijn gezin ook niet graag boven een vuurwerkwinkel met opslag zou willen wonen, daarintegen vind ik de uitspraken van René van Hooijdonk nou ook niet echt betuigen van hoge klasse, maar ik denk meer dat het als ik het zo lees een paar behoorlijk gefrustreerde uitspraken zijn.

och...als ik weet dat e.e.a. gewoon goed opgeslagen is en alles aan de eisen voldoet....zou ik dat misschien nog wel doen ook...
maar goed...men weet gewoon niet waar men over praat volgens mij...bij beide partijen niet. Persoonlijk vind ik dat best jammer.

Ik word zo moe van al die oh zo simpele burgers die niet eens even de tijd nemen om het 1 en ander uit te zoeken voordat ze gelijk als een kudde gieten gaan lopen blerren.
Zo moeilijk is het toch niet.

Enschede > groot > proffecioneel . Boem.
Roosendaal > klein > consumenten > plop

Maak daar een mooi schetsje bij en leg deze bij die malloten voor de neus,Mischien snapt men het dan wel

Wat voor brandbare stoffen liggen in supermarkten opgeslagen? Knakworstjes? Iemand die dat weet? Vind het best een opvallende uitspraak.

Enschede > groot > proffecioneel . Boem.
Roosendaal > klein > consumenten > plop

eerder zo :p

Roosendaal > klein > consumenten > knetter

Wat in suppermarkten voor brandbaars ligt ? Deo/Spiritus/Lampenolie/Lucifers/Aanstekers/Navul gas 1 voor 1 allemaal brandbaarder dan vw.

Die mensen moeten eens bij de lidl in Duitsland gaan kijken aan het einde van het jaar. Paniekzaaiers.

Die reacties ook weer onder het artikel

Enschede ligt nog vers in het geheugen.
Zou daar ook een sprinklerinstalatie geholpen hebben, ' ik dacht ut nie'
@d - 27-08-2011 | 10:10

Typisch een voorbeeldje van '' de klok horen luiden en niet weten waar de klepel hangt''

Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik met mijn gezin ook niet graag boven een vuurwerkwinkel met opslag zou willen wonen, daarintegen vind ik de uitspraken van René van Hooijdonk nou ook niet echt betuigen van hoge klasse, maar ik denk meer dat het als ik het zo lees een paar behoorlijk gefrustreerde uitspraken zijn.

Ik zie het probleem niet, ik slaap boven 10000 kg vuurwerk en moet zeggen dat dat heerlijk slaapt.
De beveiligng is dusdanig dat er zelfs bij brand en het (eventueel) niet werken van de sprinkler geen probleem zal zijn, (ik heb namelijk nog nooit een vuurwerkbewaarplaats met alleen consumentenvuurwerk zien ontploffen)
Daarnaast kan ik de uitspraak van rene van hooijdonk wel begrijpen,
als je als winkelier vuurwerk wil verkopen en daarvoor en daarvoor € 50000 tot € 100000 uitgeeft om aan alle eisen te voldoen die de overheid steld, uiteraard in het belang van diezelfde omwonende,moet je als omwonende ophouden met ZEIKEN om niets.

Onder een woonhuis mag tot 10.000 kg opgeslagen worden.
Onder een bedrijfswoning nog veel meer, ik heb nog nooit een nederlandse consumentenvuurwerkopslag de lucht in zien gaan.

Het is gewoon bangmakerij van een paar omwonenden die de hele buurt oplopen te naaien. Misschien zitten ze zelf al in de illegale vuurwerkhandel en zijn ze bang voor legale concurentie?

Het na Enschede veiliger dan ooit in de NL vuurwerkbranche.

De supermarkten liggen wel degelijk vol met gevaarlijke zaken die bij brand leuke reacties kan veroorzaken, denk maar aan alle soorten spuitbussen,gloor,zoutzuur enz. En ik denk ook niet dat deze winkels zo goed tegen brand beschermd zijn als de NL vuurwerkopslagen.

Laatst bewerkt:
Ik zie het probleem niet, ik slaap boven 10000 kg vuurwerk en moet zeggen dat dat heerlijk slaapt.
De beveiligng is dusdanig dat er zelfs bij brand en het (eventueel) niet werken van de sprinkler geen probleem zal zijn, (ik heb namelijk nog nooit een vuurwerkbewaarplaats met alleen consumentenvuurwerk zien ontploffen)
Daarnaast kan ik de uitspraak van rene van hooijdonk wel begrijpen,
als je als winkelier vuurwerk wil verkopen en daarvoor en daarvoor € 50000 tot € 100000 uitgeeft om aan alle eisen te voldoen die de overheid steld, uiteraard in het belang van diezelfde omwonende,moet je als omwonende ophouden met ZEIKEN om niets.

Maar jij bent een vuurwerk deskundige en dat zijn de mensen die boven die winkel wonen niet en die moeten ( net als ik ) het vertrouwen hebben dat alles onder hun goed wordt geregeld en het gevaar tot 0 wordt gereduceerd. Let wel dat die omwonenden leek zijn en dat die alles wat ook maar met vuurwerk te maken heeft meteen aan Enschede doen denken, oftwel het meest bizarre scenario voor de geest halen.

Daarom moeten mensen juist geïnformeerd worden maar dat is niet wat de autoriteiten wíllen want regelgeving levert ze geld en werk op, zodat de boel blijft draaien. Huidige overheid is ook niet van informatieverstrekking, Postbus 51 bv. is wegbezuinigd.

Stom land dit, we hebben 't veel te goed.

Maar jij bent een vuurwerk deskundige en dat zijn de mensen die boven die winkel wonen niet en die moeten ( net als ik ) het vertrouwen hebben dat alles onder hun goed wordt geregeld en het gevaar tot 0 wordt gereduceerd. Let wel dat die omwonenden leek zijn en dat die alles wat ook maar met vuurwerk te maken heeft meteen aan Enschede doen denken, oftwel het meest bizarre scenario voor de geest halen.

Ik woon liever boven die 10000 kg vuurwerk dan naast dat tankstatieon met een gastank van 10000 liter LPG, want die heb ik wel zien expoderen en geloof mij dat is net een atoombom.

Het is in mijn ogen ook erg flauw om je eigen handeltje proberen goed te praten.Maar ondertussen het vuurwerk van de zuiderburen keihard de grond in te trappen. In mijn ogen net zo zielig als die buurtbewoners die duidelijk niet weten waar ze over praten. Met al die strenge eisen kan er zelfs bij eventuele brand niks gebeuren.

Het word tijd de er eens actie word ondernomen tegen al die bangmakerij van de media. Sinds de ramp in Enschede hoeft de gemiddelde burger maar het woord vuurwerk te horen. En hij krijgt al bijna een hartaanval.

Dienen ze ook een klacht in tegen al die pompstations die in de wijk zitten? Stel dat daar wat gebeurd...

Maar wat die angsthazen niet weten is dat er in Eschede veel 1.1 vuurwerk lag opgeslagen. En dat het hier om consumenten vuurwerk gaat.
Word hier zo moe van

Die mensen hebben gewoon last van een "Enschedefobie" of het "Enschedesyndroom" of hoe je het ook noemen wilt.
Daar zijn op de markt hele goede kalmeringsmiddeltjes voor.

Inwoners van Roosendaal zien niets zitten in een opslagplaats voor vuurwerk, ook al wil de aanvrager van een vergunning hiervoor voldoen aan alle strenge eisen. Nog voor de gemeente heeft geoordeeld over de bouwvergunning, spreken de bewoners zich al negatief over het plan uit.

René van Hooijdonk, van boekhandel Kortendijk, wil in een nieuw te bouwen opslagruimte achter zijn winkel midden op het Dijkcentrum straks vuurwerk kunnen opslaan. Omwonenden zien dat echter niet zitten. Bewoners hebben zich nu al georganiseerd in een actiegroep Kruidvat ja, kruitvat nee, voor het geval de gemeente positief op de aanvraag zou beslissen. Veel mensen vrezen een ramp zoals die in Enschede in 2000. Mocht de gemeente de vergunning goedkeuren, dan zal waarschijnlijk massaal bezwaar aangetekend worden.
De gemeente behandelt de aanvraag half september in het college. Tot die tijd wil de gemeente niet reageren op de kwestie.

Back
Bovenaan