Vuurwerkbunker eventjes snoepwinkel

Scav

VWC Moderator
Forumleiding
B88415808Z.1_20161218204000_000+G1TE61PH.1-0.jpg

Tonnen vuurwerk liggen er opgeslagen, maar wie ziet dat ooit? Verkoper Gerrit Hoekstra gooide dit weekeinde zijn bunkers open. ,,Vet, allemaal Thunderkings!"

Niet kruit, maar een muffe kartonlucht vult de neusgaten. Geen vuurpijl te zien in vuurwerkbunker nummer één. Dichte dozen des te meer. Beschrijvingen als Wicked Warlock of Laser Flash verraden wat er in zit. Voor Martijn (11) is dat genoeg: ,,Mijn droom is uitgekomen’’, roept hij tegen vriendjes Robin en Reshano. Alsof ze in een snoepwinkel staan.

Ook deze bunker wil vuurwerkhandelaar Gerrit Hoekstra per sé laten zien. ,,Hier mogen de dozen niet open zijn, voor de veiligheid. En de ruimte bij het plafond moet vrij blijven voor de sprinklerinstallatie.’’

Zorgvuldigheid

In de opslag achter zijn winkel Mega Vuurwerk, tussen Leeuwarden en Stiens, mag Hoekstra 50 ton vuurwerk bewaren. Daarmee is hij de grootste in Friesland. Hoeveel zorgvuldigheid dat vraagt, wil hij graag aan klanten uitleggen. Tijdens de open dag vertelt Hoekstra alles over het bewaren van vuurwerk en de handel daarin.

,,Vet, allemaal Thunderkings.’’ In de bunker waar het vuurwerk wél uit de dozen mag, beginnen de ogen van de jongens te glimmen. Wat daar zo mooi aan is? ,,Ze knallen en gaan de lucht in.’’ Hoekstra hoort het wat zorgelijk aan. Hij en andere importeurs hebben er wat moeite mee dat dit type klein mortiervuurwerk zo populair is onder de jeugd. Waarschijnlijk stelt de branche er binnenkort zelf paal en perk aan.

Martijns stiefvader Steffen heeft weer andere vragen. ,,Hoe wordt die prijs van vuurwerk eigenlijk bepaald?’’ Hoekstra wijst naar een grote berg metalen kooien. ,,Daarin worden de dozen vuurwerk getransporteerd, voor extra veiligheid. Ook dat moet worden doorgerekend. ,,Zo’n kooi kost wel 12 euro.’’

Vuurwerkbril

,,Is dit categorie 1?’’ Martijn en zijn vrienden weten wat er te koop is. Kindervuurwerk heet de eenvoudigste spul ook wel. ,,Niet iedereen weet dat’’, zegt Hoekstra, ,,maar categorie 1-vuurwerk mag je het hele jaar door verkopen en afsteken, zolang je het maar veilig doet.’’ Om daar goed bij stil te staan geeft Dijkstra iedereen een vuurwerkbril en mogen de kinderen onder toezicht zelf wat klein vuurwerk te proberen.

De patatkraam pruttelt, steeds meer families melden zich. Voor de verkoop doet Hoekstra het vandaag niet. ,,Maar je moet aansluiting krijgen bij de kinderen. Dan komen de ouders vanzelf ook.’’

Bron

B88415808Z.1_20161218204000_000+G1TE61PH.1-0.jpg

,,Vet, allemaal Thunderkings.’’ In de bunker waar het vuurwerk wél uit de dozen mag, beginnen de ogen van de jongens te glimmen. Wat daar zo mooi aan is? ,,Ze knallen en gaan de lucht in.’’ Hoekstra hoort het wat zorgelijk aan. Hij en andere importeurs hebben er wat moeite mee dat dit type klein mortiervuurwerk zo populair is onder de jeugd. Waarschijnlijk stelt de branche er binnenkort zelf paal en perk aan.

Bron

Aj... het zal toch niet? Maar is dit niet een beetje te wijten aan het gebrek aan fatsoenlijk (grond)knalvuurwerk in Nederland?

En ik snap het echt niet... waarom worden er door diezelfde branche nu allerlei Bulkpacks met Thunderkings tegen goedkope prijzen verkocht?

Het zou de branche sieren als ze Thunderkings en dergelijke juist NIET laten verbieden.
Wat willen ze anders? Nog meer importknallers?

Laat de Nederlandse Wetgever nou gewoon Categorie 2 buskruitknallers (tot en met 6 gram) en uit diezelfde categorie flashknallers toestaan...

Tof initiatief, Leuk gedaan en zorgt meteen voor commitment met de ouders. Tevens laat je de extreme veiligheidseisen zien aan alle mensen.

Wel jammer dat zij de thunderkings negatief in het nieuws brengen. Worden deze dan straks ook afgeschaft? Al deze ontwikkelingen zijn wel meer en meer redenen voor mensen om naar het buitenland te gaan.

Gaaf stukje!
Wel ben ik van mening dat als jij als vuurwerkverkoper liever geen thunderkings ziet, je deze dan zelf gewoon niet moet verkopen.
Beetje laffe principes op deze manier.
Tegen thunderkings zijn, dit in de media laten weten, maar ze vervolgens wel zwlf in bulkverpakkingen verkopen aan kinderen.

Leuk stukje, tot de thunderkings inderdaad.
Maar we weten hoe de media werkt...

Gaaf stukje!
Wel ben ik van mening dat als jij als vuurwerkverkoper liever geen thunderkings ziet, je deze dan zelf gewoon niet moet verkopen.
Beetje laffe principes op deze manier.
Tegen thunderkings zijn, dit in de media laten weten, maar ze vervolgens wel zwlf in bulkverpakkingen verkopen aan kinderen.

Hallo,

Mijn verhaal was dat de BCN bezig is de kleinere Thunderkings niet meer te importeren.
Vanaf volgend jaar alleen het grotere slag van ongeveer 13 cm en een minimale doorsnee
van een paar cm.
Dat de verslaggever dat een beetje veranderd in zijn verhaal kan ik niets aan doen.
Ik verkoop inderdaad duizenden Thunderkings.

Gerrit

Hallo,

Mijn verhaal was dat de BCN bezig is de kleinere Thunderkings niet meer te importeren.
Vanaf volgend jaar alleen het grotere slag van ongeveer 13 cm en een minimale doorsnee
van een paar cm.
Dat de verslaggever dat een beetje veranderd in zijn verhaal kan ik niets aan doen.

Gerrit

BCN = Behoud Consumentenvuurwerk Nederland. Je bedoelt waarschijnlijk BPN, de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland?

Tip: mocht je nog eens geinterviewd worden, vraag c.q. eis dan dat je vooraf het verhaal mag inzien en dat feitelijke onjuistheden worden gecorrigeerd.

Hallo,

van een paar cm.

Gerrit

Ik hoop niet dat de Thunderkings (enkelschot mortiertjes) hetzelfde lot ondergaat als de Babypijl en de Romeinse kaars...
Bij de Romeinse kaars begon het ook eerst met het verbannen van de kleinste exemplaren.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan