• BELANGRIJK!

De media maakt graag gebruik van aannames, vaak kloppen feiten niet en worden onderwerpen en stellingen op een andere manier opgesteld waardoor vuurwerk sowieso negatief in de media komt. De media kan flinke ergernissen opleveren, maar alle media mag en zal geplaatst blijven worden, of het nu positief of negatief is m.b.t. vuurwerk.

Er zijn de laatste jaren tal van discussies op het forum ontstaan bij nieuws over verkeerd gebruik, gevaar, vernielingen en overlast waarbij de sfeer onderling ook vaak gespannen werd. Wij zullen vanaf dit jaar ook strenger toezien op de sfeer in de topics en waar nodig waarschuwen en topics sluiten.

Vuurwerkbranche vreest grote chaos bij landelijk verbod: ‘Illegaal vuurwerk is het échte probleem’

Fred Vermeer 09-04-25, 11:31
De politiek is inmiddels in meerderheid voorstander van een landelijk vuurwerkverbod, het is alleen nog de vraag wanneer dat wordt ingevoerd. De vuurwerkbranche vreest voor ‘één grote chaos’ omdat het probleem in haar ogen niet wordt aangepakt. ,,Het illegale vuurwerk is de grote boosdoener.”

Marcel Koene, eigenaar van tuincentrum De Carlton en De Carlton Vuurwerk in het Westlandse ‘s-Gravenzande, is één van de grootste vuurwerkverkopers van Nederland. Talloze cameraploegen kreeg hij de afgelopen weken over de vloer. Koene sprak in elke microfoon zijn vrees uit voor een grote chaos als het legale vuurwerk in Nederland wordt verboden, maar dat verhaal zag hij nergens op televisie terug.

Als vuurwerkverkoper preekt u toch vooral voor eigen parochie? U wilt alleen maar vuurwerk verkopen...
,,Ja, dat is natuurlijk ook zo. Maar ik erger me er groen en geel aan dat de feiten worden verdraaid. Zo zou het grootste deel van Nederland klaar zijn met vuurwerk en het merendeel van de ongelukken veroorzaakt worden door legaal vuurwerk. Dat is gewoon absolute onzin.”

Hoe weet u dat zo zeker dan?
,,VeiligheidNL voert al jarenlang onderzoek uit om de ontwikkeling van het aantal vuurwerkslachtoffers en de oorzaken van de ongevallen in kaart te brengen. Daarvan worden rapportages opgesteld voor het Ministerie van I&W om te kijken welke preventieve maatregelen genomen kunnen worden om het aantal vuurwerkslachtoffers terug te brengen. Elk ongeluk is er één te veel, maar dat 60 procent van de ongelukken wordt veroorzaakt door legaal vuurwerk klopt ook niet.”
Uit het rapport van VeiligheidNL over de jaarwisseling van 24-25 blijkt dat 27 procent van de mensen die bij de spoedeisende hulp of de huisartsenpost kwamen letsel hadden dat werd veroorzaakt door legaal vuurwerk, 37 procent door illegaal en in 34 procent van de gevallen was het soort vuurwerk waardoor ze gewond raakten niet bekend. Wat opvalt is dat 9 procent van de slachtoffers door kindervuurwerk (F1) kwam. En 2 procent door schieten met cabid.

Maar moet toch iets gebeuren aan dat geweld tegen hulpverleners die allemaal vuurwerk naar zich toe krijgen gegooid?
,,Absoluut, helemaal mee eens. Als vuurwerkbranche staan wij voor veiligheid en spreken ons nadrukkelijk uit tegen het geweld tegen de politie en andere hulpverleners. Maar het is belangrijk om de maatregelen te richten tegen de veroorzaker van de problemen. En dat is het illegale spul.”

Is het zo simpel?
,,Kijk, sommige politici weten niet waar ze het over hebben. Dan zeggen ze: al die knallen, vuurpijlen en Romeinse kaarsen veroorzaken de ellende. Die verkopen wij al vijf jaar niet meer. Dat is allemaal illegaal spul dat uit het buitenland wordt gehaald, net als die cobra’s en nitraten. Raddraaiers die met illegaal spul naar hulpverleners gooien moet je gewoon keihard aanpakken. Als ze met flessen of stenen gooien trouwens ook!”

Het probleem ligt dus in het buitenland?
,,Ja! De enige oplossing is dat het illegale vuurwerk op Europees niveau wordt aangepakt. Weet je nog wat er in coronatijd gebeurde? Wij mochten alleen kindervuurwerk verkopen, categorie 1. Dat is normaal gesproken zo’n 10 procent van de vuurwerkverkoop. Ik heb met tranen in mijn ogen staan kijken naar al dat mooie vuurwerk dat werd afgestoken. Kwam allemaal uit het buitenland. De overheid liep nog een enorme sloot aan belastinginkomsten mis ook. En je hebt er totaal geen controle meer over.”

Vreest u dat er bij een landelijk vuurwerkverbod heel veel vuurwerk uit het buitenland gehaald zal worden?
,,Natuurlijk! Er zijn nu al allerlei ondernemers met plannen om net over de grens in Duitsland of België vuurwerk te gaan verkopen. We hebben honderden grensovergangen, dus controleren is zinloos. Maar erger nog is dat het illegale spul enorm gaat toenemen. Het is allemaal verkrijgbaar in het buitenland. Met een landelijk vuurwerkverbod wordt het één grote bende.”

Dus de oplossing is Europese afspraken?
,,We zijn één Europa, dus waarom niet eerst de kern van het probleem daar oplossen? Een lokaal vuurwerkverbod werkt niet, dus nu is er de roep om een landelijk verbod. Dat werkt ook niet, want in België, Duitsland, Polen en andere landen kun je het zo kopen. Het illegale vuurwerk vervijfvoudigt. Ik voorzie een veel groter probleem. De ziekenhuizen gaan het nog veel drukker krijgen.”

Afspraken maken op Europees niveau zal niet meevallen...
,,Nee, dat heb je niet zomaar voor elkaar. Maar het is wel nodig. Ze kiezen nu voor de makkelijkste weg door het legale vuurwerk te verbieden. Ga naar de kern van het probleem, het illegale vuurwerk. Dat wordt straks overal opgeslagen, in schuren, in huiskamers. Dat is honderd keer zo zwaar als het legale vuurwerk. Weet je hoe gevaarlijk dat is? Wij doen bij de verkoop aan beperking van het aantal kilo’s, geven aansteeklonten en vuurwerkbrillen mee. Dat heb je straks niet meer, want wij zijn er dan niet meer.”

Hoe dan ook, de vuurwerktraditie is binnen nu en een paar jaar wel voorbij. Wat vindt u daarvan?
,,Ik vind het heel jammer en heel veel mensen met mij. Als ik honderd mensen ondervraag, zijn er maar een paar die zeggen dat vuurwerk mag worden afgeschaft. Omdat ze een hond hebben, bijvoorbeeld. Ik hoor hele andere geluiden dan de politiek, mensen genieten ervan. Maar ja, de maatschappij is veranderd en wij beseffen ook dat het een keer klaar is met de verkoop van vuurwerk. Maar bouw dat in minimaal een paar jaar af. En niet zo abrupt als nu.”

En dan bent u na al die jaren alleen nog tuincentrum De Carlton en niet meer De Carlton Vuurwerk...
,,Ja, ik zal dat feestje wel gaan missen. Die beslissing doet me pijn in het hart. We hebben hier met 85 werknemers echt iets opgebouwd en dat wordt in één keer op nul gezet. Mensen keken in de zomer al wat ze wilden bestellen en kwamen dat de laatste drie dagen van het jaar ophalen. Wij maakten daar altijd een feestje van. Het wordt een gemis. Over compensatie wil ik het op dit moment niet hebben. Ik wil gewoon dat het eerlijke verhaal verteld wordt. En dat is dat wij heel erg in een kwaad daglicht worden gesteld, mede door het illegale vuurwerk.”
Bron: AD.nl/westland
Artikel: https://www.ad.nl/westland/vuurwerk...gaal-vuurwerk-is-het-echte-probleem~a7646ae9/

marcel-koene-van-de-carlton-vuurwerk-in-s-gravenzande.jpeg
Marcel Koene van De Carlton Vuurwerk in ‘s-Gravenzande. © Thierry Schut

En dan lekker gewoon F1 afsteken, kunnen ze op valse meldingen af gaan, het schiet allemaal niet op. Het is een farce.

Back
Bovenaan