Vuurwerkbranche dreigt met rechtszaak na verbod: geen kans om van pijlen af te komen

jopoh

VWC lid
De Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN) overweegt juridische stappen te nemen tegen de overheid. Vanwege het verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen blijft de vuurwerkbranche met grote voorraden oud vuurwerk zitten en lopen ze veel geld mis.

De belangenvereniging baalt. Hoewel de vuurwerkbranche eerder heeft aangegeven voorstander te zijn van een verbod op knalvuurwerk, blijven ze wel met grote voorraden zitten. ,,Ik schat de waarde op zo’n 10 miljoen euro en dan heb de samengestelde pakketten waarin ook vuurpijlen zitten nog niet eens meegerekend”, zegt Marcel Theunissen, woordvoerder van BPN.

De invoering van een verbod met directe ingang biedt de importeurs en winkeliers geen enkele mogelijkheid meer om van de producten af te komen. Wij hebben altijd bepleit dat we gezamenlijk tot een fatsoenlijke regeling komen. Vanwege de opstelling van de minister overwegen wij nu juridische stappen om dit alsnog af te dwingen.”
Vuurwerkhandelaren die nog knalvuurwerk in voorraad hebben dat komende jaarwisseling wordt verboden, krijgen hiervoor geen vergoeding, zo bleek gisteren. Minister Stientje van Veldhoven (milieu) vindt compensatie niet logisch, omdat het nog vroeg in het jaar is en de discussie over een knalverbod al langer loopt. Volgens premier Mark Rutte nemen ondernemers nu eenmaal risico’s.

‘Niet netjes’
Teunnissen is het niet eens met de minister. „Ik vind dat te makkelijk gezegd. Het is helemaal niet waar dat de discussie al langer speelt. In december was het kabinet nog niet voor een vuurwerkverbod. In januari kwam de discussie op gang en nu wordt het ineens voor dit jaar al ingevoerd. Wij vinden dat niet netjes. Ze laten een ander met de brokken zitten.”

Volgens Theunissen loopt de vuurwerkbranche niet alleen veel geld mis, maar moeten ze ook nog betalen voor de vernietiging van het vuurwerk. ,,Het vuurwerk moet afgevoerd worden. We moeten het naar een verbrandingsoven brengen en ook dat is niet goedkoop.”

De belangenvereniging hoopt nog in gesprek te gaan met de overheid. ,,Maar als zij hun standpunt niet wijzigen, stappen wij zeker naar de rechter.”

Bron Gelderlander.nl

:idea: De kans voor de vuurwerkbranche om een graantje mee te pikken van de illegale vuurwerkhandel. Rutte zegt het zelf "Volgens premier Mark Rutte nemen ondernemers nu eenmaal risico’s".

Jullie hebben het zelf voorgesteld toch BPN om knal en pijlen te verbieden?

Had jullie stem graag veel meer gehoord de afgelopen tijd, een steun voor de mensen die graag vuurwrrk willen afsteken. Maar toen was het wel heel stil.

En nu jullie geld verliezen door een verbod word ineens wel de media gezocht? Hmm

Volgens Theunissen loopt de vuurwerkbranche niet alleen veel geld mis, maar moeten ze ook nog betalen voor de vernietiging van het vuurwerk. ,,Het vuurwerk moet afgevoerd worden. We moeten het naar een verbrandingsoven brengen en ook dat is niet goedkoop.”

Zoals ik in een ander topic ook zei, ik begrijp dit niet helemaal. Het mooie aan de Europese richtlijn en haar normen is toch juist dat de CE-markering overal geldig is? Rotjes en 40-grams pijlen kan je zo op de Belgische of Poolse markt zetten of aan een importeur daar verkopen lijkt mij. Alleen een stickertje met meertalige handleiding erop. Misschien dat dat moeilijker of duurder is, maar ik snap niet dat het vuurwerk 'afgevoerd MOET worden'. Na het verbod op erop zag je bij de zuiderburen ook ineens heel veel Nederlandse babypijlen.

de vuurwerkbranche eerder heeft aangegeven voorstander te zijn van een verbod op knalvuurwerk...
Dat is ook raar. Voorstander zijn van een verbod op je eigen product en ervan uitgaan dat je het wel vergoed krijgt of dat er uitloop is.
Lijkt me als ondernemer toch dat je zoiets op voorhand wil weten voordat je je eigen waren boycot.

Aan de andere kant hoop ik dat het nu dan ook gedaan is met dat gezapig, stelletje jaknikkers.
De meeste mensen gaan over de zeik als ze aan hun centen komen. Mooi zo. Dan maar niet ingegeven door een liefde voor vuurwerk.

Dus als volgend jaar de discussie komt over een totaal verbod dan is het ook maar het risico van ondernemen?
Misschien volgend jaar roepen naar de politiek dat wetten maken die niet te handhaven zijn een risico is van politiek bedrijven.

Ik ben het ook wel eens dat BPN veel te weinig heeft gedaan, ze hebben totaal niet de nadruk op illegaal vuurwerk gelegd en bv de kleine single shots dat die een probleem vormen en dat ze daar iets zelf aan willen doen, ze maakten zich alleen maar zorgen over hun inkomsten.
Als branche hadden ze veel meer aan hun klanten moeten denken.

BPN verdient dit, ze hebben er zelf aan meegeholpen. Ik vind het alleen lullig voor de winkeliers die niet achter de BPN stonden over dit verbod

Hopelijk hebben de laatste ontwikkelingen de BPN nu eindelijk eens wakker geschud.
Ze hebben daar te lang de kat uit de boom gekeken.
Overgangsperiode voor uitloop van oude knalvoorraad? De linkse partijen hebben Rutte door het ultieme gedram op de knieėn gekregen, dus is het pats boem, in enkele dagen beslist.
Die slappe premier neemt alles van links over incl de regeltjes die nu van kracht zijn en worden.
Dus BPN; vanaf nu nog alleen spierballentaal met gezond verstand graag!

Nee jongens, dit is alleen maar goed. Dalijk wordt het ontwerpbesluit gepubliceerd, valt de hele wered inclusief BPN er over en wordt het tot de Raad van State uitgevochten. Alleen voor BPN vrees ik met de verkeerde insteek (wel verbod, maar uitloop jaar). De RvS twijfelt namelijk zef ook over de haalbarheid van een (deel)verbod.

En.. Het kost tijd

Back
Bovenaan