vuurwerkbranche boter op het hoofd

Zo blij mr horse dat jij de rust kon bewaren in jou reactie ik zat al op de kast door het voorstel van censuur .het zit hier vol slagers die hun eigen vlees keuren.de handel hier dacht tijden terug dat ze de schade konden beperken door ruilhandel en verkoop van een groot deel van onze traditie. Inleveren van product en afsteekt tijden,men zou het wel redden met de rest nou niet dus dit oudjaar toch een verbod.

Ik denk dat Horsetail op 1 punt de plank misslaat. Want ons is al van zovele verschillende kanten verteld hoe diverse pro-vw groepen jarenlang geprobeerd te hebben de media te bereiken; kranten, nieuws, praatshows...maar continu werden afgewezen tot het eenmaal echt relevant voor de media is namelijk stront aan de knikker en de kans politiek de bespelen via publieke emotie. Media is meer de boosdoener dan de branche, die financieel boter op het hoofd ook niet ontzegd kan worden.

Wat betreft zichtbaarheid en actie bij verkooppunten: eens.
Qua betrekken en informeren van ons, harde kern, bij het lobbyproces (had heel wat meer goodwill gekweekt): eens.

Zo blij mr horse dat jij de rust kon bewaren in jou reactie ik zat al op de kast door het voorstel van censuur .het zit hier vol slagers die hun eigen vlees keuren.de handel hier dacht tijden terug dat ze de schade konden beperken door ruilhandel en verkoop van een groot deel van onze traditie. Inleveren van product en afsteekt tijden,men zou het wel redden met de rest nou niet dus dit oudjaar toch een verbod.

Oke, eerlijk is eerlijk, censuur is niet de bedoeling. Laat ik het anders verwoorden; het neersabelen van de branche omdat ze lui zouden zijn geweest, terwijl je zelf geen idee hebt wat er buiten deze forumbubbel gebeurt, lijkt me niet gepast. En natuurlijk gaat het me niet om de banners, maar waar deze voor staan. Zonder de banners geen inkomsten, en die zorgen er toch echt voor dat we hier met elkaar kunnen kletsen over onze hobby.

Laatst bewerkt:
Oke, eerlijk is eerlijk, censuur is niet de bedoeling. Laat ik het anders verwoorden; het neersabelen van de branche omdat ze lui zouden zijn geweest, terwijl je zelf geen idee hebt wat er buiten deze forumbubbel gebeurt, lijkt me niet gepast....

Dank voor de nuance.

Blijkbaar zit jij dicht op de branche en heb je meer informatie wat er zoal ondernomen is, ik denk dat niemand het vervelend zou vinden wanneer je daar iets verder over uitwijdt.

Want als zelfs voor een groot gedeelte van de liefhebbers op dit forum geldt dat de branche te onzichtbaar of meegaand was, is vanuit de BPN of de communicate of de aanpak niet goed geweest. En wellicht zelfs beiden. Bij mij leeft het idee dat de BPN vooral volgend is en niet leidend; verdedigen op eigen helft in plaats van de aanval zoeken.

Maar ik laat me graag informeren en bijscholen over de geweldige initiatieven die de BPN recent heeft geïnitieerd.

Resteert mijn vraag: waarom heeft de BPN de afgelopen jaren niet het initiatief genomen vuurwerkkopers direct om hun steun te vragen dmv tekenlijsten bij de verkooppunten? Wanneer je met een steekwagen dozen met daarin een paar 100.000 handtekeningen het binnenhof oprijdt pak je die media aandacht wel.

Ook online kun je vrij simpel een hoop steun regelen:
Tijdens het bestelproces dient er via een checkbox akkoord te worden gegaan met de algemene voorwaarden. Het is technisch vrij eenvoudig een checkbox bij de NAW gegevens te introduceren met een tekst in de trant van: "ik ben tegen een (deel)verbod op vuurwerk en roep de poliek op de vuurwerktraditie ongemoeid te laten." Je kunt er zelfs voor kiezen deze checkbox by default op 'consent' te zetten.

Graag hoor ik van mensen dicht bij het vuur waarom deze effectieve en vrijwel kostenloze initiatieven nooit zijn geïmplementeerd.

wat ik mij nou afvraag....is er nou helemaal niemand in de top van de branche of de media of van welk
vuurwerkgerelateerd bedrijf dan ook die net zo leip is van vuurwerk als wij malloten hierro?
ik bedoel ik kan mij eigen niet voorstellen dat daar niemand met statuur tussen zit die de macht heeft om met zijn of haar bakkes op tv ons erfgoed te kunnen verdedigen?
zoveel invloedrijke mensen in dit land en geen 1 die zegt en nu is het genoeg met die valse informatie?

ik ben waarschijnlijk heel naief en zie graag het positieve in van dingen...maar onze onderbroek word wel heel hoog opgetrokken door het kabinet.......1voordeel daarvan is dat we dalijk allemaal net zo hoog kunnen zingen als gerard joling....wie heeft dan nog vuurwerk nodig:D

Ik denk dat Horsetail op 1 punt de plank misslaat. Want ons is al van zovele verschillende kanten verteld hoe diverse pro-vw groepen jarenlang geprobeerd te hebben de media te bereiken; kranten, nieuws, praatshows...maar continu werden afgewezen tot het eenmaal echt relevant voor de media is namelijk stront aan de knikker en de kans politiek de bespelen via publieke emotie. Media is meer de boosdoener dan de branche, die financieel boter op het hoofd ook niet ontzegd kan worden.

Wat betreft zichtbaarheid en actie bij verkooppunten: eens.
Qua betrekken en informeren van ons, harde kern, bij het lobbyproces (had heel wat meer goodwill gekweekt): eens.

We weten hoe de media werkt. "There is no news, like bad news"

Een handje vol vuurwerkfanaten gaan dat dus niet doen omslaan door steeds hetzelfde gepassioneerde verhaal te vertellen. Alle goede intenties ten spijt.

Nee je moet komen met opvallende acties en bij voorkeur een aansprekende tv persoonlijkheid die vuurwerk kan waarderen.
Rijd samen met die BN'er die (half) miljoen handtekeningen het binnenhof op en trek wat ministers en kamerleden aan hun vestje.
Je kon altijd de 'doe een wens' pijl kopen. Borduur daar op voort. Doe meer voor goede doelen, laat je SOCIALE gezicht zien om de asociale connotatie te offsetten. Je kunt bijvoorbeeld mensen vragen (een gedeelte van) het bedrag aan 'gratis' vuurwerk te doneren. Of een optionele checkbox bij je bestelling met "ik doneer X bedrag aan goede doel Y".
Je kunt hier een mediamoment van maken. In het nieuwe jaar onthullen we de opbrengst live op tv, waar de BPN de opbrengst dan verdubbelt. Maak daar een traditie van. Dat genereert positieve media aandacht.

Er is zoveel mogelijk.

Dank voor de nuance.

Blijkbaar zit jij dicht op de branche en heb je meer informatie wat er zoal ondernomen is, ik denk dat niemand het vervelend zou vinden wanneer je daar iets verder over uitwijdt.

Want als zelfs voor een groot gedeelte van de liefhebbers op dit forum geldt dat de branche te onzichtbaar of meegaand was, is vanuit de BPN of de communicate of de aanpak niet goed geweest. En wellicht zelfs beiden. Bij mij leeft het idee dat de BPN vooral volgend is en niet leidend; verdedigen op eigen helft in plaats van de aanval zoeken.

Maar ik laat me graag informeren en bijscholen over de geweldige initiatieven die de BPN recent heeft geïnitieerd.

Resteert mijn vraag: waarom heeft de BPN de afgelopen jaren niet het initiatief genomen vuurwerkkopers direct om hun steun te vragen dmv tekenlijsten bij de verkooppunten? Wanneer je met een steekwagen dozen met daarin een paar 100.000 handtekeningen het binnenhof oprijdt pak je die media aandacht wel.

Ook online kun je vrij simpel een hoop steun regelen:
Tijdens het bestelproces dient er via een checkbox akkoord te worden gegaan met de algemene voorwaarden. Het is technisch vrij eenvoudig een checkbox bij de NAW gegevens te introduceren met een tekst in de trant van: "ik ben tegen een (deel)verbod op vuurwerk en roep de poliek op de vuurwerktraditie ongemoeid te laten." Je kunt er zelfs voor kiezen deze checkbox by default op 'consent' te zetten.

Graag hoor ik van mensen dicht bij het vuur waarom deze effectieve en vrijwel kostenloze initiatieven nooit zijn geïmplementeerd.

Ik licht het graag toe, al moet ik passen op het gedeelte 'recentelijk', ik ben er nu een jaar uit. Het kan dus zijn dat er info inmiddels achterhaald is.

Voor wie het niet weet; ik heb voor Broekhoff gewerkt en deed daar een aantal dingen, waaronder de afvaardiging namens deze importeur voor Vuurwerkcheck. De huidige voorzitter van de BPN zat daar ook elke meeting aan tafel, en de BPN update stond standaard op de agenda. Met andere woorden; het is nagenoeg hetzelfde clubje, maar met een ander karakter. Uiteindelijk bleek het grootste deel van mijn werk te bestaan uit het behouden van deze traditie. Denk aan de pijlenstandaard, social media, echte media, flyers, de hele rambam.

'We' hadden iemand die volledig bezig was met lobby'en in Den Haag, en er werd op regelmatige basis overleg gepleegd met de ministeries, politie, brandweer, etc. Dit zijn inhoudelijk gesprekken geweest waar jaar op jaar, zonder dat het de media heeft gehaald, is afgesproken een bepaalde weg in te slaan. Want elk jaar was de vraag: waarom consumentenvuurwerk? Zonder deze inzet was het al vele jaren eerder afgelopen.

Dan de zichtbaarheid. Wellicht is het al opgevallen, maar je komt gewoon simpelweg niet aan het woord. Er zijn lijsten met 1.500+ e-mailadressen van redacties, kamerleden, lokale kranten, tv-zenders, influencers en vele anderen aangeschreven. Maar ze nodigen een Haagse (enthousiaste) verkoper uit en zetten er twee charmante SEH medewerkers tegenover.

Dan dat van die handtekeningen; dit is geopperd (sterker; dit lag klaar om los te gaan), maar de winkeliers deden niet mee. Gedoe. Vanuit Broekhoff hebben we toen nog wel een flyer uitgebracht, en 120.000x laten drukken, om mee te geven aan de consument. Aan de ene kant de veiligheidsvoorschriften, aan de ander zijde de hele rits aan argumenten zoals we hier prediken. We hebben er zéLfs twee uitvoeringen van uitgbracht; eentje met logo, en eentje zonder zodat de winkliers van de concurrent ze ook konden uitdelen. Vertel; wie heeft hem gehad? Precies.

Oogletsel was en is het grootste probleem als het gaat om het consumentenvuurwerk. De gratis verplichte bril is daarom groots aangepakt door vuurwerkcheck, want als je de cijfers omlaag kunt krijgen is dat je grootste argument. Deze actie werd zo in elkaar gestoken, dat je als lid van vuurwerkcheck een flinke korting kreeg op de inkoop van de brillen bij de importeurs. De importeurs deden hier aan mee, en zo is dat gewoongoed geworden. Klinkt als soepeltjes, maar helaas was dat ook meteen dé reden om lid te worden van vuurwerkcheck; de reguliere winkeliers (en dus niet degenen die hier actief zijn (!)) gaat het maar om 1 ding. Geld.

Kort samengevat; er is echt heel veel aan gedaan door de branche, maar het haalt gewoon de headlines niet. Tot nu, want het verbod is erdoor, en nu wil de media maar wat graag de andere kant horen. Op naar nieuwe sensatie! Ga er maar vanuit dat de poll van de Telegraaf nu wel ons voordeel eindigd.

Kort samengevat; er is echt heel veel aan gedaan door de branche, maar het haalt gewoon de headlines niet. Tot nu, want het verbod is erdoor, en nu wil de meida maar wat graag de andere kant horen. Op naar nieuwe sensatie!

Goede beschrijving van de gebeurtenissen. Dank.

En nu die media aandacht pakken met een all out offensief.

Jammer dat winkels het gedoe vonden, maar ook hier weer, op de een of andere manier is de branche niet overtuigend genoeg (geweest). Ik denk dat de winkels nu wel inzien dat het bijna over is. Dus hup die tekenlijsten op tafel voor wanneer mensen dit jaar Cat1 komen kopen.

Goede beschrijving van de gebeurtenissen. Dank.

En nu die media aandacht pakken met een all out offensief.

Jammer dat winkels het gedoe vonden, maar ook hier weer, op de een of andere manier is de branche niet overtuigend genoeg (geweest). Ik denk dat de winkels nu wel inzien dat het bijna over is. Dus hup die tekenlijsten op tafel voor wanneer mensen dit jaar Cat1 komen kopen.

Nou, ik denk dat veel winkeliers (nogmaals, dat zijn die 1200 die wij nooit bezoeken) het wel prima vinden zo. Die verkopen liever 5 e-bikes extra, dan weer dat hele gedonder in december. Cat. 1 is al jaren niet meer de moeite, door winkels als Action en Big Bazar.

Het all out offensief; jazeker, gas erop!

Nou, ik denk dat veel winkeliers (nogmaals, dat zijn die 1200 die wij nooit bezoeken) het wel prima vinden zo. Die verkopen liever 5 e-bikes extra, dan weer dat hele gedonder in december. Cat. 1 is al jaren niet meer de moeite, door winkels als Action en Big Bazar.

Het all out offensief; jazeker, gas erop!
Hopen dat er nu ook wat meer van die winkels gaan zijn die er achter komen dat die extra omzet aan het einde van het jaar toch wel lekker was en daar voortaan wat meer bereidheid gaat komen om actiever bij te dragen.

Duidelijk verhaal, bedankt voor het uitgebreide inzicht in de gang van zaken.

In het algemeen blijft voor mij wel een punt dat BPN / de branche wat meer zou kunnen communiceren over haar activiteiten op dit vlak. Dit zou gewoon helpen om meer steun en eenheid onder de achterban te creëren.

Op de websitte van BPN is het laatste nieuws bijvoorbeeld van januari en ik geloof toch dat er in de tussentijd wel wat gebeurd is...

Zelfs simpele updates van: "vandaag bij de minister gezeten voor overleg", "aankomende week actieoverleg met importeurs", zou al wonderen doen denk ik om de achterban te betrekken bij wat er allemaal gedaan wordt.

Hopen dat er nu ook wat meer van die winkels gaan zijn die er achter komen dat die extra omzet aan het einde van het jaar toch wel lekker was en daar voortaan wat meer bereidheid gaat komen om actiever bij te dragen.

Duidelijk verhaal, bedankt voor het uitgebreide inzicht in de gang van zaken.

In het algemeen blijft voor mij wel een punt dat BPN / de branche wat meer zou kunnen communiceren over haar activiteiten op dit vlak. Dit zou gewoon helpen om meer steun en eenheid onder de achterban te creëren.

Op de websitte van BPN is het laatste nieuws bijvoorbeeld van januari en ik geloof toch dat er in de tussentijd wel wat gebeurd is...

Zelfs simpele updates van: "vandaag bij de minister gezeten voor overleg", "aankomende week actieoverleg met importeurs", zou al wonderen doen denk ik om de achterban te betrekken bij wat er allemaal gedaan wordt.

Dat ben ik wel met je eens. Zeker zo'n website mag wel wat meer actuele informatie bevatten. En dan nog niet zozeer voor de liefhebbers, maar de aangesloten winkeliers en importeurs krijgen op deze manier wel wat meer inzicht in de werkzaamheden.

Vooropgesteld dat het zeker niet slecht is de goede kant te belichten van deze mooie traditie ben ik wel benieuwd welk idee jullie hebben bij: All out offensief. Denken jullie dat er nog regels terug gedraaid worden?

Mijn mening mbt distributeurs en importeurs
In mijn optiek is het vooral zaak om je hard te maken voor een perfecte marketing campagne voor volgend jaar. Deze jaarwisseling lijkt een gelopen race. En wees nu eerlijk, welke importeur doet nou moeilijk als die een aanvraag krijgt net over de grens voor een populair product?....precies, geen enkele. Dus denk niet dat distributie stopt bij het importeren. Handel is handel en met het vrij handelen in Europa is het allemaal niet zo'n probleem om de hele grensstreek in BE en DE te beleveren. Als consument gekeurd vuurwerk uit BE en DE halen is niet verboden en zo is de cirkel weer rond. De echte liefhebber scheelt het niet of het vuurwerk halen een uurtje langer werk is. Tenminste, ik heb hier geen problemen mee en op youtube zie je de nodige pyro accounts al bestelfilms in BE en DE plaatsen dit zal de bevolking te meer aanzetten om daar het vuurwerk te kopen. Voor de distributie is het toch nog een stukje omzet wat ze pakken. De uiteindelijke grote verliezer van omzet is de winkelier gezien de letterlijk 0 euro omzet gaat draaien.

Goed doel
Overigens vindt ik een eerder genoemd idee om bijv wat opbrengst te gebruiken voor een goed doel slim, het is namelijk zeer eenvoudig zieltjes te winnen met het gebruik van het een of andere goede doel.

Goed bedoeld advies
Als ik enige invloed zou hebben als vuurwerkimporteur zou ik momenteel al mijn resources op handel naar DE en BE zetten en vervolgens een significant deel van winst reserveren om komend jaar een hele dikke campagne te creëren. En denk dan niet aan een campagne als een win-actie, dat is gewoon een sigaar uit eigen doos. Maar juist een sociale campagne. En begin daar niet in oktober mee maar in Februari. Zo heb je het hele jaar Positieve aandacht voor de zaak.

Kranten en TV
Wees ook realistisch ga in gesprek met producers die momenteel toch weinig te doen hebben en creëer educatieve content over het gebruiken van vuurwerk. De gemiddelde stuntpiloot die overlast(lees schade) veroorzaakt met illegaal knalvuurwerk is toch de jongere die niet door heeft dat daarmee de traditie op het spel staat) En aandacht mag best wat geld kosten! Zo kon afgelopen week ook ineens een pagina grote advertentie in alle kranten ingekocht worden! Reken maar dat die niet goedkoop was. Met een gepland marketing plan kan je het hele jaar advertenties hebben en waarschijnlijk voor min of meer het zelfde geld. Ik denk dat er ideeën te over zijn.

In de basis ben je ondernemer en als ondernemer ben je ook voor een groot deel verantwoordelijk voor je succes(overheidsbeperkingen daar gelaten). Als je dan niet veder komt om een folder te drukken een Facebook post met een aanbieding te maken en een boze advertentie in de landelijke krant dan denk ik dat je ook als ondernemer na moet gaan of je aan de juiste knoppen draait als je ziet dat de laatste jaren al veel zaken beperkt zijn ondanks je inspanningen.

Wie is de doelgroep de overtuigd moet worden?
Er wordt vooral ingezet op de media wat jongeren zien, maar het probleem is: die hebben geen stem! De besluitvorming wordt gedaan door 40-60 jarigen en daar is geen focus op! Als je die groep mee krijgt dan is er toch veel bredere discussie? Bedoel, wat is hun referentiekader? Toen ze jong(er) waren en zelf vuurwerk afstaken was de hardste knal een strijker en nu is dat zo veel zwaarder. Vind je het gek dat ze kritisch zijn op de overlast? En als ik denk aan vuurwerk 15 jaar geleden, dan was je heel stoer met een nitraat, die worden nu beschouwd als knalerwt. Zo zie je, de markt ontwikkeld, zowel legaal als illegaal, maar in de dagelijkste besluitvorming zitten mensen met een referentiekader van 20 jaar geleden, die alles afwegen tegen hoe het vroeger was. In de media overigens net zo goed.

Tot slot
Nu zal mijn bericht klinken als : beste stuurlui staan aan wal en ik kan mij goed voorstellen dat je denkt wat praat jij nou, alleen denk ik, als er zoveel kansen zijn bedenk dan ook als importeur/distributeur dat je gewoon zaken anders kan regelen dan wat je in de afgelopen 15 jaar hebt gedaan.
Om niet als zeikerd over te komen: stuur zeker een bericht als je eens veder wilt bomen over het opzetten van campagnes acties, ik ben geen expert maar ik zie kansen te over. In een forum als deze kan ik mij niet voorstellen dat er geen mensen zijn die bijv een sterke marketing achtergrond hebben, die slim zijn met contacten, die contacten hebben bij drukkerijen, media, influencers etc etc.

Laatst bewerkt:
Mag ik je een goed bedoelde tip geven @KingsofL? ^^^

Gooi ff een paar alinea's en interpunctie in je stukje. Nu is het nagenoeg onleesbaar, en velen zullen het overslaan. Jammer want het is een goed stuk.

En beste stuurlui aan wal? Van meedenken is nog nooit iemand minder geworden.

Laatst bewerkt:
Ben het eens, ook youtube is oorzaak van de groei in knallers. Kijk naar The Oftlerer. Je kan hem verdedigen in wat hij doet. Maar als je goed kijkt heeft het niks met pyrotechniek te maken! Het is pyrotechniek gebruiken om de zogenaamde ultieme kick te krijgen. Als je goed kijkt, stoken velen als dwazen. Alleen de fout( met de hand boven de cake ) zijn er al teveel.
Deels, hebben we het zelf ook uitgelokt...

Mag ik je een goed bedoelde tip geven @KingsofL? ^^^

Gooi ff een paar alinea's en interpunctie in je stukje. Nu is het nagenoeg onleesbaar, en velen zullen het overslaan. Jammer want het is een goed stuk.

En beste stuurlui aan wal? Van meedenken is nog nooit iemand minder geworden.
Bedankt voor de tip, wellicht nu wat beter te lezen.

Back
Bovenaan