Dank voor de nuance.
Blijkbaar zit jij dicht op de branche en heb je meer informatie wat er zoal ondernomen is, ik denk dat niemand het vervelend zou vinden wanneer je daar iets verder over uitwijdt.
Want als zelfs voor een groot gedeelte van de liefhebbers op dit forum geldt dat de branche te onzichtbaar of meegaand was, is vanuit de BPN of de communicate of de aanpak niet goed geweest. En wellicht zelfs beiden. Bij mij leeft het idee dat de BPN vooral volgend is en niet leidend; verdedigen op eigen helft in plaats van de aanval zoeken.
Maar ik laat me graag informeren en bijscholen over de geweldige initiatieven die de BPN recent heeft geïnitieerd.
Resteert mijn vraag: waarom heeft de BPN de afgelopen jaren niet het initiatief genomen vuurwerkkopers direct om hun steun te vragen dmv tekenlijsten bij de verkooppunten? Wanneer je met een steekwagen dozen met daarin een paar 100.000 handtekeningen het binnenhof oprijdt pak je die media aandacht wel.
Ook online kun je vrij simpel een hoop steun regelen:
Tijdens het bestelproces dient er via een checkbox akkoord te worden gegaan met de algemene voorwaarden. Het is technisch vrij eenvoudig een checkbox bij de NAW gegevens te introduceren met een tekst in de trant van: "ik ben tegen een (deel)verbod op vuurwerk en roep de poliek op de vuurwerktraditie ongemoeid te laten." Je kunt er zelfs voor kiezen deze checkbox by default op 'consent' te zetten.
Graag hoor ik van mensen dicht bij het vuur waarom deze effectieve en vrijwel kostenloze initiatieven nooit zijn geïmplementeerd.
Ik licht het graag toe, al moet ik passen op het gedeelte 'recentelijk', ik ben er nu een jaar uit. Het kan dus zijn dat er info inmiddels achterhaald is.
Voor wie het niet weet; ik heb voor Broekhoff gewerkt en deed daar een aantal dingen, waaronder de afvaardiging namens deze importeur voor Vuurwerkcheck. De huidige voorzitter van de BPN zat daar ook elke meeting aan tafel, en de BPN update stond standaard op de agenda. Met andere woorden; het is nagenoeg hetzelfde clubje, maar met een ander karakter. Uiteindelijk bleek het grootste deel van mijn werk te bestaan uit het behouden van deze traditie. Denk aan de pijlenstandaard, social media, echte media, flyers, de hele rambam.
'We' hadden iemand die volledig bezig was met lobby'en in Den Haag, en er werd op regelmatige basis overleg gepleegd met de ministeries, politie, brandweer, etc. Dit zijn inhoudelijk gesprekken geweest waar jaar op jaar, zonder dat het de media heeft gehaald, is afgesproken een bepaalde weg in te slaan. Want elk jaar was de vraag: waarom consumentenvuurwerk? Zonder deze inzet was het al vele jaren eerder afgelopen.
Dan de zichtbaarheid. Wellicht is het al opgevallen, maar je komt gewoon simpelweg niet aan het woord. Er zijn lijsten met 1.500+ e-mailadressen van redacties, kamerleden, lokale kranten, tv-zenders, influencers en vele anderen aangeschreven. Maar ze nodigen een Haagse (enthousiaste) verkoper uit en zetten er twee charmante SEH medewerkers tegenover.
Dan dat van die handtekeningen; dit is geopperd (sterker; dit lag klaar om los te gaan), maar de winkeliers deden niet mee. Gedoe. Vanuit Broekhoff hebben we toen nog wel een flyer uitgebracht, en 120.000x laten drukken, om mee te geven aan de consument. Aan de ene kant de veiligheidsvoorschriften, aan de ander zijde de hele rits aan argumenten zoals we hier prediken. We hebben er zéLfs twee uitvoeringen van uitgbracht; eentje met logo, en eentje zonder zodat de winkliers van de concurrent ze ook konden uitdelen. Vertel; wie heeft hem gehad? Precies.
Oogletsel was en is het grootste probleem als het gaat om het consumentenvuurwerk. De gratis verplichte bril is daarom groots aangepakt door vuurwerkcheck, want als je de cijfers omlaag kunt krijgen is dat je grootste argument. Deze actie werd zo in elkaar gestoken, dat je als lid van vuurwerkcheck een flinke korting kreeg op de inkoop van de brillen bij de importeurs. De importeurs deden hier aan mee, en zo is dat gewoongoed geworden. Klinkt als soepeltjes, maar helaas was dat ook meteen dé reden om lid te worden van vuurwerkcheck; de reguliere winkeliers (en dus niet degenen die hier actief zijn (!)) gaat het maar om 1 ding. Geld.
Kort samengevat; er is echt heel veel aan gedaan door de branche, maar het haalt gewoon de headlines niet. Tot nu, want het verbod is erdoor, en nu wil de media maar wat graag de andere kant horen. Op naar nieuwe sensatie! Ga er maar vanuit dat de poll van de Telegraaf nu wel ons voordeel eindigd.