Vuurwerkbesluit wordt gewijzigd

Dat komt waarschijnlijk omdat de politie de 10kilo regeling verkeerd interpreteerd doordad zij de regels ook niet helemaal duidelijk vinden.

Dit staat letterlijk in het handhavingsdocument_vuurwerk_2008 en dus het gelden regelement totdat het nieuwe regelement wordt vervangen. Dus schiet mij maar lek hoor haha.

Artikel 1.2.4 verbiedt het voorhanden hebben van vuurwerk buiten een legale inrichting voor de opslag van vuurwerk, of een inrichting waar vuurwerk mag worden overgeslagen. Dit verbod geldt niet in de volgende gevallen:

• het voorhanden hebben van maximaal 10 kg consumentenvuurwerk gedurende de periode dat consumentenvuurwerk mag worden verkocht en mag worden afgestoken;

• het voorhanden hebben van maximaal 10 kg consumentenvuurwerk op een niet voor het publiek toegankelijke plaats;

• het voorhanden hebben van professioneel vuurwerk tijdens het tot ontbranding brengen ervan, alsmede gedurende ten hoogste 16 uur daaraan voorafgaand (Gedeputeerde Staten kunnen eventueel een andere tijdsduur
vaststellen bij de ontbrandingstoestemming. Opbouwperiodes van 24 uur of meer zijn bij grote evenementen geen uitzondering);

• het voorhanden hebben van professioneel vuurwerk op een niet voor het publiek toegankelijke plaats, op een wijze waarop geen gevaar te duchten is voor personen, Gedurende ten hoogste 12 uur nadat het totontbranding brengen ervan is of zou worden aangevangen;

• bedrijfsmatig vervoer van vuurwerk overeenkomstig de daarvoor geldende eisen.

Het staat er letterlijk in inderdaad. Echter is het zo dat het sinds die 500 gramsregeling niet meer te handhaven is omdat een pakket al vaak 10 KG is. Daarom is die regel ook vertroebelt

Dat de regel vertroebelt is wil niet zeggen dat het altijd toegestaan is.
En dus sta je niet in je recht. Hoe onlogisch de regel ook is, je hebt nooit gelijk als ze je pakken.
greetzz

Wat er gedoogd wordt en waar is per gemeente weer anders, dus daar kan je absoluut geen beroep op doen. Als jij voor de rechter staat worden de regeltjes gewoon opgelezen en daar kan je het (logischerwijs) mee doen.
In mijn ogen is de verruiming van de hoeveelheid kg die je per persoon mag aankopen bij de dealer, een reactie op de intreding van de grote 500 gram cakes.

Dat pakket van Beko zat overigens in losse delen (planken) verpakt dus makkelijk op te splitsen voor 4 personen. Dat mocht dan weer wel. En over de opslag bij de consument is het laatste word dus nog niet gezegd, lijkt me handig dat daar voor heen Nederland een vaste regel voor komt. Want ik kan met 24 Silver Salutes gezien worden als handelaar want wat moet een consument nou met 24 dezelfde cakes, terwijl ik het alleen in bezit heb voor een finaleproject.

over het opslag-verhaaltje:

Pagina 11, D en E
Kunt u uitleggen in welke zin zwaardere vuurwerkartikelen stabieler zijn? Kunt u uitleggen waarom het voor consumenten niet uitmaakt hoeveel vuurwerk zij in huis hebben (blijft het risico (van bijvoorbeeld brand) gelijk bij 25kg in plaats van 10 kg?) terwijl voor het risico bij de vuurwerkhandel en -professional de hoeveelheid bepalend is?

Reactie:
Mogelijk is verwarring ontstaan omdat de termen zwaar en stabiel in
verschillende context gebruikt worden. Bij het ophogen van de maximale
verkoophoeveelheid aan de consument is mede in ogenschouw genomen dat
grotere cakeboxen (sinds 2006 toegestaan n.a.v. de interventiestrategie verboden consumentenvuurwerk) zwaarder en stabieler zijn. De grootste wegen al bijna de maximale 10 kg., zijn breder en in verhouding minder hoog en vallen minder makkelijk om. De lading per tube is niet veranderd, maar het aantal tubes is groter.
De eventuele toename van de risico’s door de aanwezigheid van meer vuurwerk in een woning moet in een bredere context bezien worden. Ook nu zijn er
consumenten, die enkele keren vuurwerk kopen en daarmee meerdere kilo’s
vuurwerk in hun woning voorhanden hebben. Het verhogen van de maximale
verkoophoeveelheid zal hier geen verandering in brengen. Het vuurwerkbesluit
kent geen beperking aan de in een woning aanwezige hoeveelheid vuurwerk. Wel
geldt dat wanneer een particulier beduidend meer vuurwerk heeft opslagen dan
voor eigen gebruik bedoeld is, het bevoegd gezag daartegen kan optreden op
grond van het feit dat er sprake is van een niet gemelde of vergunde opslag en zonder over de juiste voorzieningen
(brandwerende afscherming, sprinklers, etc.) voor een bedrijfsmatige opslag te beschikken.

bron

Zo zie je maar weer, hoe krom Nederland is hé met z'n regeltjes! En vanaf welk aantal kilo's wordt het voorhanden heb van vuurwerk in een woning gezien als handels aantallen? Is ook weinig over duidelijk geloof ik...

Laatst bewerkt:
Dat is geschreven door een kamerlid Joop Atsma die wss net zoveel van vw weet als een gemiddelde nederlander. Wanneer jij aangehouden wordt door de politie zal die het vuurwerk besluit erbij pakken omdat dat het enige geldenden regelment is. En daarin staat MAX 10 Kilo.

Jha en waar staat dat het om nette of bruto gewicht gaat ja zo kan ik ook wel jaren doorgaan XD

Jha en waar staat dat het om nette of bruto gewicht gaat ja zo kan ik ook wel jaren doorgaan XD

Nahja, ik vind het wel leuk en geinig hoor, regels omzeilen:rolleyes: Dat het om 10 kilogram (nu dus 25 kilogram) vuurwerk gaat dat is bruto. Is ook wel bekend bij velen! In België is dit overigens weer anders dacht ik, maar daar gaat het nu niet om.

Maar toch grappig dat er in zo een besluit nog wat kieren en gaten zitten:D

Het is beslist onduidelijk geformuleerd, maar als je de regels echt uitpluist komt het antwoord er toch enigszins uit, zij het dat er nog veel ruimte voor vrije interpretatie blijft. Zoals ik het zie; Men gaat bij het handhavingsdocument 2008 uit van "inrichtingen ten behoeve van opslag". Daarbij wordt het bewaren van NL consumentenvuurwerk door particulieren omschreven als een uitzondering op de geldende beperkingen. De "inrichting voor opslag" kan daarbij vertaald worden naar wooneenheid, wat iets anders kan zijn dan huishouden.

Feitelijk en strikt genomen heb je dus een probleem als oom agent meer dan 10 kilo (straks 25 kilo) in jouw woning vind. Discussies kunnen ontstaan bij meerdere huishoudens in 1 wooneenheid. Denk aan bijvoorbeeld een studentenhuis of commune.

Het is mij een raadsel waarom dit niet meer letterlijk staat gedefinieerd, maar via een soort omweg moet worden beredeneerd. Wel heb ik het gevoel dat men dit heel bewust zo heeft gedaan.

Cameo

Als ik het zo lees en ook alle reacties dan wordt het mij niet echt veel duidelijker.
Wat ik me afvraag (en Cameo boven mij ook) is waarom het niet duidelijker staat omschreven. Dat geldt overigens voor alles wat in de wet staat, want je moet ongeveer rechten gestudeerd hebben wil je precies duidelijk hebben wat mag en niet mag.
Zo zou naar mijn idee duidelijk moeten zijn wat mag en niet mag aan vuurwerk in een huis. En een huis is dus 1 wooneenheid met 1 adres.
Stel een aantal bejaarden zijn nog steeds freak en ze wonen met zijn allen in een bejaardentehuis. Dan zou naar mijn idee elke bejaarde in zijn wooneenheid 10kg aan vuurwerk mogen hebben liggen. Als iedereen het daar doet, heb je ongeveer een verkapte vuurwerkopslag plaats. Nu is dit niet realistisch, maar het toont naar mijn idee wel aan dat er gaten zitten in de wetgeving. Want volkomen veilig in de ogen van de overheid zal dit niet zijn.

Laat ze maar gewoon zeggen wat wel en niet mag. Dus straks: 25 kg aan vuurwerk per adres/huishouden(hoe dit precies geformuleerd zal moeten worden weet ik niet)
En de 25 kg geld dan voor wat je daadwerkelijk ziet. Dus niet aan kruit gewicht, maar inclusief klei en rommel.
Dan is het tenminste duidelijk en weet je wat er kan gebeuren als je meer in huis neemt.
greetzz

De 25 kilo regeling valt ondertussen al een tijd onder het gedoogbeleid sinds er is besloten dat deze regel er door heen komt (pas wanneer het besluit word vastgelegd). Maar omdat er nog niets officieel vaststaat (besluit is nog niet gewjizigd) kunnen de teksten nog worden aangepast. Lijkt mij handig dat ze dit nog even goed doorlezen want eigenlijk zie ik buiten de 25 kilo regeling niet veel duidelijks staan.

Dat is juist het probleem Ruben, wij als normale Nederlander kunnen er amper een duidelijk woord uithalen. Maar voor de Nederlandse intellectuelen onder ons is het allemaal duidelijk! Als het allemaal makkelijk geformuleerd stond hadden we ook geen advocaten nodig denk ik...

Back
Bovenaan