Vuurwerk zoeken

moontan

VWC lid
In mijn jeugd (jaren 60/70) was het zoeken naar vuurwerk op Oudejaarsnacht/Nieuwjaarsmorgen een belangrijk onderdeel van het Oud en Nieuw vieren. Zoeken naar vuurwerk wat niet afgegaan was (blindgangers)
Mijn gedachten gaan nu terug naar vroegere jaren dat ik als 12 jarige jongen in de nacht ging zoeken naar vuurwerkrestanten. Eigenlijk was je bezig om je dip te verwerken, de teleurstelling dat oud en nieuw weer voorbij was. Zoeken naar vuurwerk hielp je mede om die teleurstelling te verwerken.
Mijn ouders wezen mij keurig op de gevaren van vuurwerk, en ik luisterde braaf naar de goede raad van mijn ouders, alleen voor 1 keer trok ik mij er niets van aan.
Met vrienden, en met zaklamp, trotseerde je de kou, om tot in de vroege morgen op zoek te gaan naar zoveel mogelijk vuurwerk zodat je de volgende dag toch nog vuurwerk had.

Let wel, in die tijd, was er nog niet zoveel geld voor vuurwerk
En op 12 jarige leeftijd kreeg ik ook niet zoveel zakgeld.

Over het algemeen waren de opbrengsten na de zoektocht goed te noemen.
Een enkele keer vond je zelfs een heel pakje atoombommen of kanonslagen

Er was ook een nadeel aan deze traditie verbonden, gevaren met vuurwerk en kleine lontjes zijn groot. Ik heb het aan den lijven ondervonden. Een rotje uit een mat wat in mijn handen ontplofte. Ik voel bij wijze van spreken nu nog de pijn.

Ik vraag mij af of deze traditie van vuurwerk zoeken nog steeds gebezigd wordt?
Ik heb het idee dat het allemaal een stuk minder geworden is.
Door de toename van de welvaart en de minder spectaculaire klappen denk ik dat het niet meer zo interessant is om vuurwerk te zoeken.

Hebben jullie een mening over dit onderwerp? Of wil je jouw ervaring kwijt?
Het zou leuk zijn als je dit met ons allen wilt delen

toen ik zo een jaar of 10-14 was [niet zo lang geleden]

was het zochtends 8 uur op verzzamelen met je vrienden en dan zoeken naar het vuurwerk
vooral als het mistig was geweest was het veel

de trots was toch wel toen we een keer een pot vonden die mensen hadden laten staan ,

ook nu nog als ik met me stook vrienden freaks een rondje door de wijk loop en we zien toevalig wat , pakken we op steken we het af , korte londjes ff verlengen ,

maar ook als we ergens lopen en we zien een mooie , unieke , vuurwerk stuk zien zoals be blokken of ufo's en dan niet die balonnen maar die dingen uit duitsland , nemen wij die mee en dan zet ik ze op me kamer zoals nu ook , laatst was er veel geknal dag later even kijken of het bijzondere dingen waren , vonden we tog leuke helaas kapote doosjes dat was wel jammer ,

dit is mijn ervaring op veele andere reactie's

gr knaller

Beste allemaal,

Weet nog goed dat mijn broer s'ochtends met een aansteker van m'n vader de straat op trok en vervolgens met een kapotte duim weer terug kwam. Op nieuwjaarsdag nota bene naar de dokter toe. Behoorlijk beroerd is hij er van geweest. Uiteindelijk allemaal weer goed gekomen, de kracht van het vuurwerk toen en het vuurwerk nu, er zo veel veranderd. Ik vindt het nog steeds leuk om old skool vuurwerk af te steken (al die shit van een meterpakket vindt ik geweldig !) af te steken, het liefst het hele jaar door. Fonteintjes, star bal, romeinse kaarsjes enz.

Het gaat om het gevoel bij het afsteken, die nostalgie van vroeger. Oud en nieuw is voor mij nog steeds het feest van het jaar. Ieder jaar probeer ik op oudejaarsdag nog snel wat van die oer oude traditie op te snuiven. Hoewel ik ook vanwege mijn werk het hele jaar met vuurwerk te maken heb, mis ik af en toe die kleine dingen, zoals vroeger met je allen de straat op. Niet om de boel te verzieken, maar om met z;n allen er een fantastisch feest van te maken !

Hopelijk gaat deze traditie van het vuurwerk af mogen steken nooit verloren !

Gr,

Firecracker :bye:

Wij herkennen dit allemaal wel denk fred.

Vroeger zelf ook gedaan ik spaarde toen ook de doppen van de vuurpijlen. Kleine dingetje en soms vond je nog eens iets apparts. En wat je zegt om onze dip te verwerken dat oud & nieuw al voorbij is. Ik denk dat het tegenwoordig ook minder is geworden of ik beleef het nu erg anders, Zelf zie ik nooit meer jongetjes uit de buurt struinen.

deed het vroeger ook, het dorp aflopen opzoek naar spul, leuk en spannend.
wat zou je vinden? zou het nog droog zijn gebleven? net als bij jou fred, die rotjes uit matten waren erg link, en hebben de nodige piepende oren op geleverd.

Vroeger ook veel gedaan. Fiets trouwens nu nog steeds op 1 januari nog een rondje door het dorp. Niet om weigeraars te zoeken maar om te kijken wat er allemaal is afgestoken:)

ik heb dat vroeger nooit gedaan .
want men vader zij dat je nooit wijgeraars opnieuw moest aansteken omdat dat gevaarlijk was . ik vond het truowens ook niet nodig op is op volgend jaar beter :)

leuk topic fred!Bij deze ook een reactie van mijn kant dan.

Toen ik een jaar of 12 was ( 11 jaar geleden) kregen wij op 2 januari visite van familie. Hier was ook mijn neef bij. Hij vroeg aan mij of ik mee naar buiten ging om weigeraars te zoeken. Hier was ik wel voor te vinden. Voor we naar buiten gingen kregen we nog een waarschuwing van onze ouders. waag het niet om vuurwerk te zoeken!

Braaf stemden we hier beide in toe. Eenmaal buiten zijn we gelijk doorgelopen naar de dichts bijzijnde benzine pomp om een aansteker te kopen. Onze ouders hadden namelijk eerst onze zakken gecontroleerd of we niet stiekem een aansteker mee naar buiten probeerde te smokkelen.
Nadat de aansteker geregeld was zijn we begonnen met zoeken. We hadden na een half uur zoeken al een redelijke buit. (een stuk of 20 kanonslagen, 1 romeinse kaars en een vuurpijl) Helaas had het de dag er voor flink geregend dus veel ging ook niet af. De vuurpijl was niet van plan om op te stijgen, dus we moeten ook een sprintje treken om niet geraakt te worden.

Een straat verder hadden een groep jongeren een weigeraar gevonden van een chinese rol. Deze klapte een cm van zijn vingers. de jongens schrokken hun eigen kapot. Eenmaal terug thuis gekomen kregen we flink op onze flikker aangezien mijn moeder een paar knallen had gehoord. En na een flink vragenuur er achter kwam dat inderdaad wij degene waren die stonden te stoken.

Persoonlijk kan ik begrijpen dat het op die leeftijd spannend is om vuurwerk te zoeken. Maar beter kan je er niet aan beginnen omdat het toch gevaarlijk blijft. Zeker op die leeftijd weet je vaak niet wat je in je handen hebt. Net als die jongens met de weigeraar van de chinese rol. Koop alleen vuurwerk waarvan je weet wat het is, en wat het doet. :)

ik wil ook wel reageren heir:D
maar ik was een jaar of 9 a 10.
en natuurlijk met vrienden vuurwerk zoeken.
tot het moment we een strijker vonden die niet was geknalt!
we kwamen tot het besluit hem door te breken en er een fontijntje van te maken.
maar het fontijntje kwam niet maar wel een knal in me handen.
heb aan me rechter hand er flinke schade aan op gelopen.
mijn middel en me ring vinger hingen er maar sombertjes bij!
ik ben meteen na huis gegaan.
maar thuis nix durven zeggen maar je kon het niet echt voorkomen dat je ouders nix zagen!
toen me moeder het zag zij ze heel hard eigen schult dikke bult ik ga niet met je na het zieken huis!
TUURLIJK deet ze dat WEL!
in het zieken huis heb ik een tetanus spuit en hechtingen gekregen!
nu zoon 13 jaar later heb ik nergens meer last van hoor:P
maar mijn litekens zijn nogsteeds zicht baar!
raar genoeg ben ik van af die tijd een echt freak geworden!!
heb nog steeds geen spijt dat ik dit heb gedaan!!
(HEB ER HEEL VEEL VAN GELEERD)'
en ben ook vijliger tewerk gegaan!!
en heb nooit meer op geraapt!!
ik raad dan ook iedereen af te gaan zoeken!
maar de meeste zijn wel verstandig genoeg!
helaas zie ik tog elk jaar lindertjes op rapen,, en wat ik dan denk....
ik hoop dat ze hun lesje zelf op een vijligere manier leren!

ook ik heb een jaar of 10 a 12 terug vuurwerk gezocht, ik denk dat iedereen dat ongeveer wel heeft gedaan in die tijd... vuurwerk zelf afsteken mogt ik net maar erg beperkt dus had je niet meer als een doosje grondbloemen, kononslagen wat kleine vuurpijlen en wat fontijntjes.
Het waren de tijden waarin het grote vuurwerk nog aanwezig was in ons land en ook de tijd dat bex er nog was, 100.000 rollen werden er flink afgestoken en 's ochtends was er dan ook veel te vinden. Vooral naar die dikke rode werd flink gezocht...
Niemand stond er bij stil dat er wel eens snellont aan kon zitten, ik kan me nog goed herineren dat ik een knaller op het hekje van onze tuin legde aanstak, (zo slim als ik was wist ik wel dat ik het niet in mijn hand moest houden maar ergens neer moest leggen)
Een knal was er niet, maar wel een flinke giftige rookontwikkeling die ik rechtstreeks in mijn mond kreeg en ik even mijn adem kwijt was. Een enorme zwavellucht was het zoals ik later bij scheikunde nog wel eens heb kunnen ruiken.

Natuurlijk werd door mijn ouders ook altijd verteld om geen vuurwerk te zoeken, anders kreeg ik straf... maar dat ging nu eenmaal zo, het was gewoon het verdriet dat oud en nieuw alweer voorbij was.

Waarom er nu minder naar vuurwerk wordt gezocht? ik zou het niet weten, ik denk dat kinderen op eerdere leeftijd dan wij altijd vuurwerk mogen afsteken en er dan geen behoefte aan hebben. toch zie ik altijd op 1 januarie mensen vuurwerk zoeken in mijn afgstoken vuurwerk wat ik allemaal netjes bij elkaar heb geveegd en ligt te wachten tot ze met de afvalwagen langskomen, bij mijn eigen denk ik dan van "ach ze leren het vanzelf wel" in de hoop dat er geen enstige dingen gebreuren.

dat was een van mijn ervaringen, een erg leuk topic om te lezen en om in te schijven!

Ik vond het altijd leuk om de parachutjes van afgestoken pijlen en potten te zoeken, die hingen dan in struiken en bomen.

Ik ging ook iedere morgen op 1 januari met een paar vrienden op pad om vuurwerk te zoeken.
En niet een beetje, maar aan het einde van de dag hadden we zo'n 5 vuilniszakken vol met afgestoken vuurwerk, dat is nu misschien weinig, maar toentertijd (ca.1988-1992) waren er nog geen grote multishots dus moest je heel wat woonerfen door om de zakken vol te krijgen.

Uiteraard konden we het ook niet laten om weigeraars af te steken, dit is gelukkig altijd goed gegaan...:rolleyes:

En dan? Als we al het vuurwerk achter het huis hadden staan?
...Dan moest het uiteraard allemaal opgesteld worden, soort bij soort.
Vervolgens hadden we oude schoenendozen e.d. waar we zelf pakketten van maakten en dan was het tijd om "VUURWERKWINKELTJE" te gaan spelen :idea:
De schuur van mijn ouders werd compleet omgetoverd tot vuurwerkwinkel, we maakten zelfs folders door plaatjes uit echte folders te knippen en op een A4'tje onze eigen folders te creëren.
Jammer dat ik daar nooit een foto van heb genomen :frusty:
Dit hielden we ongeveer een weekje vol, tot we er flauw van waren en alles in de containers verdween.

De buurt was er altijd wel blij mee omdat wij de rotzooi opruimden en wij vermaakten ons prima met de rotzooi :D

(P.s. voor wie zijn twijfels heeft...alles is uiteindelijk toch nog goed gekomen met ons)

Heb het ook lang gedaan, zeker tot mijn 15e. volgende dag om 8:00 uur alweer buiten staan. Alles wat nog niet was afgegaan ging mee en als het vochtig was op de verwarming.

Doe het al 12 jaar niet meer maar ik heb wel het idee dat je "vroeger" leukere dingen kon vinden op straat dan nu.

Enkele "toppers" die ik heb gevonden vroeger:

- 1,5" candle ( levensgevaarlijk wist niet wat het was toen)
- 2,5 shell uit een shell kit ( met nog zo een dikke viscolont wat rap gaat)
- grote apollo vuurpijl
- 19 shots 2" cake waarvan een paar ladingen waren mislukt en daardoor de rest van de cake was blijven staan.
- signaal fakkel pain wesses

en natuurlijk ontelbaar veel rotjes met toen nog grijs lont, romeinse kaarsen, grondbloemen etc. Knallers van een chinese rol werden op een hoop gelegd en een halve astro ervoor. Die knallers uit het hart van een rol die waren toen ook bizar groot. echt wel vuist dik en kwam echt een gruwelijk dreun van af. Wel even wat anders als die eindbommen van tegenwoordig, daar werd je gewoon bang van.

als ik zo eens allemaal eraan terugdenk is het een wonder dat het allemaal goed ging, toen was er nog geen internet waar je informatie vandaan kon halen.

Laatst bewerkt:
Het zoeken naar vuurwerk doe ik anno 2009 nog steeds.
Maar nu is het meer een soort van rituele afsluiting geworden
Samen met een vriend en een zwager een rondje langs de straten meestal om een uur of 4 in de nacht. De vondsten bewaren we voor in de vuurkorf.

Het zoeken naar vuurwerk doe ik anno 2009 nog steeds.
Maar nu is het meer een soort van rituele afsluiting geworden
Samen met een vriend en een zwager een rondje langs de straten meestal om een uur of 4 in de nacht. De vondsten bewaren we voor in de vuurkorf.

ik rijd de volgende dag een rondje door de wijk om te kijken wat er zoal is afgestoken, is wel leuk ;-)

2niaat1.jpg

heerlijk dit soort taferelen :wink:

Fred, je was/bent blijkbaar niet de enige die vuurwerk zoekt buiten de afsteektijden.

Vroeger dan spreek ik over een jaar of 8 geleden, toen was er hier in het dorp een jongen die elk oudjaar een heleboel 100k had. Uiteraard was het een groot feest daar bij die jongen op oudjaarsdag, maar het was nog een groter feest om uiteindelijk die grote dikke knallers uit de 100k te vinden.
Eenmaal gevonden, was ik wel zo veilig om deze niet uit de hand af te steken, maar via een gebroken rotje ervoor te houden.

Nu doe ik het niet meer, maar vind het wel altijd mooi om even langs de straten in het dorp te lopen om daar het nodige 'rood' te zien.:D

ik heb het vroeger ook veel gedaan,geweldig dat vuurwerk zoeken:p
ik was gewoon de eerste dag van het nieuwe jaar de hele dag aan het zoeken samen met mijn buurjongen.
als er een lontje aan zat ging het mee en maakte wij er een heksenkring van, en die heksenkringen waren soms erg groot en er zat van alles tussen:D

ook ik heb een aantal ongelukjes gehad met die chinese rol rotjes.
door de schietlont aan de knallers kon ik het niet zo vlug weg gooien en knalde het in mijn hand,erg link maar ging allemaal net goed:rolleyes:

en wat baalden wij soms op 1 jan als het vuurwerk nat was geworden door de mist,regen,sneeuw.
tja die goede oude tijd komt niet meer terug.
zoeken doe ik nu niet meer(of ik moet leuke labels tegen komen)
wel ga ik even in de buurt lopen en foto,s maken.

Voor mij al heel lang geleden, maar nooit vergeten. Als 12 jarige jochie gingen we altijd bij de cafe's kijken of we nog wat vonden. Want dat waren de plaatsen waar veel werd gestookt. Op een dag hadden we aardig wat gevonden en waren we bezig het kruit te verzamelen van alle stukken die we hadden verzameld. Toen snel naar onze hut toe die helemaal uit hout was opgebouwd en binnen wat aangestoken. Nou dat hebben we geweten. Enorme steekvlammen en allerlei sterren die door een zeer kleine ruimte begonnen te vliegen. Paniek alom. Vanaf dat moment hebben we het verzamelen maar gelaten wat het was.:D

Tegenwoordig ruim ik mijn troep meteen de volgende morgen op. Als je ziet hoeveel blijft liggen van de chinese rollen en ct's, dan wil ik het niet op mijn geweten hebben dat ik na een avondje stooken en heel veel plezier, een klein kind verwond en zijn ouders met problemen laat zitten. Want je ziet het altijd de volgende dag dat kleine kinderen opzoek zijn naar weigeraars. Dus laten wij als liefhebbers onze verantwoording nemen en ruim je troep op:D.

Ik herken dat helemaal niet. Ik heb dat echt nooit gedaan.
Ik heb altijd geleert dat je nooit vuurwerk van de straat moet oppakken.
Dus ik was dan zo braaf om dat ook niet te doen.

Ik herken dat helemaal niet. Ik heb dat echt nooit gedaan.
Ik heb altijd geleert dat je nooit vuurwerk van de straat moet oppakken.
Dus ik was dan zo braaf om dat ook niet te doen.

Ja dat werd ook tegen ons gezegd. Maar waarschijnlijk zijn wij als vuurwerkfreak geboren en werden we onbewust aangetrokken door het onbekende. Dus braaf zeggen; wij zoeken niet, maar intussen zaten we als ratjes door de rode snippers te snuffelen:D:D:D:D:D:D

Back
Bovenaan