Vuurwerk Weesp op losse schroeven

Als een onafhankelijk onderzoek aantoont dat de vogels er niets aan overhouden, waarom zou de Algemene Inspectie dan toch overstag gaan en deze show verbieden? Ik ben het er helemaal mee eens dat een show altijd met respect voor de omliggende (natuur-)gebieden moet plaatsvinden. Als deze vogels daar aantoonbaar last van zouden hebben, heb ik direct begrijp voor de bezorgdheid van de plaatselijke vogelliefhebbers. Maar als het tegendeel wordt aangetoond, zoals is gebeurd, waarom gaat men hier dan toch mee door?

Ik vind het jammer voor het lokale publiek. Ze worden onnodig teleurgesteld omwille van een issue dat feitelijk niet bestaat.

Cameo

Teleurstelling bij Oranjevereniging

Gepubliceerd op 20 april

WEESP - ,,De kans dat het vuurwerk op Koninginnedag doorgaat schat ik in op twintig procent.’’ Erg veel vertrouwen heeft voorzitter Burggraaff van de Oranjevereniging Weesp niet dat de traditionele afsluiting van 30 april ook dit jaar knallend zal zijn.

Aanvankelijk maakte de Oranjevereniging zich geen zorgen over het door de Dierenbescherming Midden Nederland ingediende bezwaar tegen de vuurwerkvergunning. ,,Dat hebben ze vorig jaar ook gedaan. Dat is in eerste instantie terzijde geschoven en daarna niet-ontvankelijk verklaard. Eigenlijk dachten we dat het dit jaar ook zo zou gaan, omdat er geen nieuwe argumenten zijn aangevoerd. Uit een gesprek met een ambtenaar op het ministerie van landbouw, natuurbeheer en visserij blijkt dat het nu mogelijk toch anders ligt. Al blijft het nog even wachten op de definitieve beslissing.’’

Burggraaff heeft geen goed woord over voor de bezwaarmakers. ,,Deze mensen hebben geen verstand van vogels, nesten, of eieren. Ze weten net dat vogels vleugels hebben, maar verder weten ze er weinig van. Na het bezwaar vorig jaar hebben ze zelf een rapport op laten stellen door de secretaris van de Vogelwerkgroep ’t Gooi. Daaruit kwam naar voren dat de broedende vogels er nauwelijks last van hebben. Hij heeft vorig jaar naast een zwanennest gezeten tijdens het vuurwerk en geconstateerd dat de dieren geen probleem hebben met het vuurwerk. Ook andere broedsels zijn succesvol geweest volgens de Vogelwerkgroep.’’

http://www.leidschdagblad.nl/incoming/article8741891.ece/Teleurstelling-bij-Oranjevereniging-

Als een onafhankelijk onderzoek aantoont dat de vogels er niets aan overhouden, waarom zou de Algemene Inspectie dan toch overstag gaan en deze show verbieden? Ik ben het er helemaal mee eens dat een show altijd met respect voor de omliggende (natuur-)gebieden moet plaatsvinden. Als deze vogels daar aantoonbaar last van zouden hebben, heb ik direct begrijp voor de bezorgdheid van de plaatselijke vogelliefhebbers. Maar als het tegendeel wordt aangetoond, zoals is gebeurd, waarom gaat men hier dan toch mee door?

Ik vind het jammer voor het lokale publiek. Ze worden onnodig teleurgesteld omwille van een issue dat feitelijk niet bestaat.

Cameo

Wat ik heb begrepen van iemand uit Weesp zelf is dat er 2 mensen( zogeheten vogelliefhebbers ) zijn die het hebben aangekaart bij de gemeente.
Nog even een klein stukje wat weer genoeg zegd...

6.2 Evenementen zonder wezenlijke verstoring
In veel gevallen zullen de evenementen niet leiden tot overtreding van de Flora- en
faunawet. Het zijn evenementen die van korte duur zijn of plaatsvinden buiten de meest
kritische periode van beschermde soorten en met een beperkte duur van de geluidsbelasting. Dit zijn de volgende evenementen:
- kortdurende evenementen (minder dan 60 minuten, bijvoorbeeld vuurwerk)- ééndaagse evenementen met beperkte geluidsoverlast (vrijmarkt, braderie etc.)
- ééndaagse evenementen met geluidsoverlast tijdens tweede helft broedseizoen en
na het broedseizoen
- meerdaagse evenement (3 of meer achtereenvolgende dagen) nadat de jongen
uitgevlogen zijn

Laatst bewerkt:
Wat ik heb begrepen van iemand uit Weesp zelf is dat er 2 mensen( zogeheten vogelliefhebbers ) zijn die het hebben aangekaart bij de gemeente. ...
Klopt. hun namen staan ook her en der genoemd (Kees en Bianca de Graaf). Het betreft een echtpaar dat zich erg veel zorgen maakt om de vogels in dat gebied, maar zich duidelijk met een stormram ipv hersens in de discussie storten.

Cameo

Wat is dat voor een gel*l.
Ik vind het heerlijk als ik wakker wordt van de vogels buiten.
Nee, vogels kan ik en wil ik niet missen.

Dan maar een paar vuurwerkshows minder.
Maar een wereld zonder vogels, (dieren in het algemeen) wil ik niet wensen.

Echt niet.

Nou ik niet. Ik hou niet van vogels, en dat is vorig jaar gekomen doordat een buurman achter ons een heel irritante rotvogel in z'n schuurtje had die de hele dag een heel irritant rot geluid maakte en zonder te stoppen en dat geluid was ook niet zo zachtjes, het was nogal behoorlijk hard. En als je dat elke dag moet horen de hele dag zonder oponthoud, dan wordt je er gek van. Van s'morgens vroeg tot s'avonds laat.
En extra probleem was ook dat die man van wie die vogel was niet voor rede vatbaar was en stront eigenwijs is.
En het heeft ook heel weinig gescheeld, maar ik was er bijna er aan onderdoor gegaan. Echt om gek (en dan bedoel ik dat letterlijk) van te worden.
Maar gelukkig is die rotvogel dood.
Nu wil ik eigenlijk niet alle vogels vergelijken met die ene vogel, maar het heeft wel voor een trauma gezorgd.
Dus niks ge*** dit en ge*** dat!

ehwh, ik heb last van mieren!!! namelijk mieren ne**kers.
Waar kan ik dit melden?
Wat een gezeur zeg, dit zijn van die mensen die hoe dan ook zelf in de knoop zitten en er niet voor uit willen/kunnen komen dat ze een probleem hebben, en dat dan elders zoeken.
P.s. ik zeg dit als hulpverlener.
Gr Wim

Groot gelijk wim! Erg triest jezelf als dierenliefhebber voordoen. En vervolgens niet eens verstand hebben van vogels. In mijn ogen zijn dit gewoon vuurwerk haters die een smoes gebruiken om een leuke show tegen te gaan. Eikels eerste klas dus! Als iedereen nu eens een beetje meer respect voor elkaar zou hebben. En een beetje meer rekening met elkaar zou houden. Zou de wereld er veel beter uit zien.

'We mogen best twee maanden rekening houden met de vogels'

wo 04 mei 2011, 16:05

Bioloog en auteur Midas Dekkers vindt dat we best twee maanden per jaar rekening mogen houden met broedende vogels. De Weesper staat daarmee achter het verbod op vuurwerk tijdens Koninginnedag. “We hebben met zijn allen daarover afspraken gemaakt en die staan in de wet.”

Vorige week vrijdag oordeelde de rechtbank dat er tijdens Koninginnedag geen vuurwerk afgestoken mocht worden op bastion De Nieuwe Achtkant; er was te weinig onderzoek gedaan naar het effect op broedende vogels.
“In mei leggen alle vogels een ei, en 30 april komt daar volgens mij aardig dicht bij in de buurt. Er kan tegenwoordig geen feestje meer worden gevierd zonder vuurwerk, zo lijkt het”, aldus Dekkers.

http://www.weespernieuws.nl/Lees/11427/-we-mogen-best-twee-maanden-rekening-houden-met-de-vogels-

Wat is dit nou weer voor logica:

“In mei leggen alle vogels een ei, en 30 april komt daar volgens mij aardig dicht bij in de buurt.
Echt een redenering van een 5-jarige.

Maargoed, natuurlijk moet er ook aan de vogels worden gedacht, maar wat ik dan zo jammer vind is dat er door dat de graaf-stelletje niet naar oplossingen wordt gekeken. Ze denken alleen aan verbieden, verbieden, verbieden. Ik vind het sterk dat er aan vogels wordt gedacht, vogels zijn ook een onderdeel van onze wereld, maar kom dan wel met een andere locatie, of een andere datum enz.

moontan;367972 [B zei:
Er kan tegenwoordig geen feestje meer worden gevierd zonder vuurwerk, zo lijkt het[/B]”, aldus Dekkers.

Ik had de heer M. Dekkers vrij hoog in aanzien.
Hij heeft altijd een nuchtere kijk, op natuur/dieren gebied.

Maar na het lezen van bovenstaande kreet is dat aanzien goed minder geworden.
De vergankelijkheid zullen maar zeggen.
(ook een titel van 1 van M. Dekkers zijn boeken....)

Back
Bovenaan