Vuurwerk Weesp op losse schroeven

moontan

VWC lid

WEESP - Het traditionele vuurwerk in Weesp op Koninginnedag gaat mogelijk niet door. De Dierenbescherming Midden Nederland heeft bezwaar gemaakt tegen de vergunning die moet worden verleend.

Het gaat om de broedende vogels die last zouden hebben van het vuurwerk. ,,Vorig jaar hebben we ook al bezwaar gemaakt tegen het afsteken van vuurwerk tijdens het broedseizoen’’, zegt Kees de Graaf, die spreekt namens de dierenbescherming. ,,Dat is toen ergens op een bureau blijven liggen en uiteindelijk niet behandeld. Maar na het vuurwerk hebben we wel negen verlaten nesten gevonden.’’

De dierenbescherming beroept zich bij het bezwaar op de Flora- en Faunawet. Hierin staat dat het niet is toegestaaan vuurwerk af te steken bij broedende vogels. Wat dat betreft ziet De Graaf ook geen mogelijkheid om het vuurwerk op een andere plek af te steken. ,,Dat moet je niet willen. Weesp is zo’n groene gemeente. Daar broeden overal vogels in deze tijd.’’

De Oranjevereniging, verantwoordelijk voor het vuurwerk op Koninginnedag, betreurt de actie van de bezwaarmakers en meent dat er ’van schade voor flora en fauna hoegenaamd geen sprake is’.

http://www.gooieneemlander.nl/nieuw...8722211.ece/Vuurwerk-Weesp-op-losse-schroeven

En al die vogels blijven wel op hun nest zitten. Als duizenden feestende,dronken en schreeuwende mensen massaal de straten opgaan,Om koninginnen dag te vieren??
Altijd zo jammer die bezwaren van de dierenbescherming tegen vuurwerkshows. In Hilversum waren er toen ook al protesten. Net of vuurwerk de enige oorzaak is dat vogels hun nest verlaten.

Ik ben zelf ook een dierenvriend. Maar vind het altijd zo makkelijk om vuurwerk overal de schuld van te geven. Naar mijn mening zijn er nog zat andere redenen waardoor vogels hun nest kunnen verlaten.

Laatst bewerkt:
Ik ben zelf ook een liefhebber van dieren,maar je kunt natuurlijk overal een drama van maken.
Dan ook een verbod op feesten in de binnestad,vorig jaar heeft deze organisatie ook bezwaar gemaakt en toen is er met spoed een onderzoek gedaan.....en wat blijk er zat 1 broedend paar op 250 meter van het vuurwerk vandaan......en nu komt het de volgende dag was het paar nog aanwezig....pffffff wat een land leven we

Vuurwerk (lichteffecten en knal) heeft een heel ander effect op (broeddende-) vogels dan uitgaand publiek. Maar goed, ik weet niet hoe het daar in elkaar steekt, hoever het vuurwerk van de broedsels afliggen.

Vuurwerk (lichteffecten en knal) heeft een heel ander effect op (broeddende-) vogels dan uitgaand publiek. Maar goed, ik weet niet hoe het daar in elkaar steekt, hoever het vuurwerk van de broedsels afliggen.

Jongens, hou Ruben in de gaten. Hij is sinds kort boswachter geworden (jazeker, echt waar) Kom niet aan zijn vogels haha
:bye:

Achhh ik ken wel al mijn expertises erop los laten maar dat heeft geen zin. Je moet als liefhebber van flora & fauna en vuurwerk je hierin niet mengen. Ik ben het volkomen eens met het bezwaar tegen het ontbranden van vuurwerk, ik zou het ook doen wanneer ze een vuurwerkshow willen schieten in Heemskerk in de buurt van de weilanden waar ik mijn weidevogelbescherming doe. Maar zoals ik zei, ik weet niet op hoeveel meter afstand dit gaat. En zoals Ronny/Mike (?) zegt 250 meter, dan ben ik het eens met het bezwaar.

Gezien de huidige situatie in Nederland (Europees gezien weet ik het niet) gaat het in 2011 heel, maar dan ook echt heel, slecht met de broedvogelpopulatie door de slechte weersomstandigheden. De laatste maand is er nog maar 7mm regen gevallen hier. Daardoor zijn er geen vochtige gronden te vinden voor onder andere weidevogels (Wulp, Kluut, Grutto, Kievit) waardoor die geen voedsel kunnen krijgen voor hunzelf, maar ook niet voor hun jongen waardoor ze geen nesten gaan maken omdat het toch geen zin heeft. Dan krijg je ook doortrek, waardoor er grote getallen minder broedparen in Nederland voorkomt.

Nederlands gezien zou je blij moeten zijn met elk paar grondbroeders, vogelsoorten die last hebben van de blijvende droogte, omdat het gewoon ongelooflijk slecht gaat. Als je op deze manier naar het bezwaar kijkt, ken ik mij dus hierin vinden.

Ik kan het opzich wel begrijpen van de dierenbescherming, MAAR laat Kees de Graaf en de rest van de dierenbescherming dan ook een alternatieve locatie zoeken!

Maar na het vuurwerk hebben we wel negen verlaten nesten gevonden.’’
Hier geloof ik trouwens bar weinig van. Probeer maar eens te bewijzen dat dat ivm vuurwerk is. Dat is bijna niet te doen. Vorige week bij mijn vriendin in de tuin 2 verlaten nesten gevonden zonder vuurwerk o.i.d. Als je maar goed genoeg zoekt vind je vanzelf wel wat.

Ja, dan moet je wel beredeneren met iemand die er verstand van heeft. Wanneer je een leeg nest vind moet je wel weten wat er op heeft gezeten.

Kom op mensen die tien minuten belasting,laten we wel wezen een landelijk vuurwerkverbod komt er NIET maar het afsteken van shows wordt er niet makkelijker op.

Even een opsommingen van bijkomende vergunningen:

-Rijkswaterstaat
-Provincie
-Gemeente
-Route gevaarlijke stoffen
-Watervergunning
-flora-en faunawet
-Toestemming vliegvelden
-Ministerie van finaciëen(gebruik maken van grond van de overheid)

Ja, dan moet je wel beredeneren met iemand die er verstand van heeft. Wanneer je een leeg nest vind moet je wel weten wat er op heeft gezeten.

Voelt men dan aan dat nest of het nog warm is ofzo? :p

Ik begrijp de gehele situatie, maar vind het toch overtrokken om alles aan de kant te zetten voor een paar vogels. Net of er in de rest van Nederland, waar geen drukte of vuurwerkshows plaatsvinden, geen ruimte voor onze gevederde vrinden is. Wat zal Nederland dan vogelloos zijn na de 30e april dan zeg...

Maar na het vuurwerk hebben we wel negen verlaten nesten gevonden.’’

Als je in die nestjes gaat kijken, vind ik dat wel een vorm van verstoren van de vogels die er op zitten te broeden.

Ik ben een dierenvriend.
Maar ik vind de argumenten van de d.b. nergens over gaan.
Een normaal mens weet toch ook, als je in nesten van vogels gaat gluren, dat de ouder vogels dan wegvliegen.

Kijk, ik ben ook een groot dierenvriend, zelfs ben ik zo dat ik vind dat mens en dier gelijk staan aan elkaar, maar kom op man gasten!
Vogels worden dood gereden op de weg, verstoord door straaljagers die over vliegen, ik ben dan geen vogel expert en een expert als Ruben zal me vast vierkant eruit ***len met argumenten, maar dit vind ik echt te belachelijk voor woorden.
aantal min aan vuurwerk..
Niet zo druk maken daar, daar gaan ze nog dood van.
En dat willen die vogels toch ook niet?

Kom op mensen die tien minuten belasting,laten we wel wezen een landelijk vuurwerkverbod komt er NIET maar het afsteken van shows wordt er niet makkelijker op.

Even een opsommingen van bijkomende vergunningen:

-Rijkswaterstaat
-Provincie
-Gemeente
-Route gevaarlijke stoffen
-Watervergunning
-flora-en faunawet
-Toestemming vliegvelden
-Ministerie van finaciëen(gebruik maken van grond van de overheid)

Het is geen 10 minuten belasting. Wanneer je verstoord, ben je aan het verstoren. Een vogel kan niet weten dat dit 10 minuten is, deze zal opvliegen en door de verstoring ergens anders heen vliegen. Maar of hij terug zal komen is een ander.

Het is niet alleen het verstoren van een vogel op nest, maar ook verstoring van andere vogels (hoeft trouwens geen vogel te zijn, fauna als algemener begrip) die misschien in het vervolg wel zullen denken: in Weesp moeten we niet zitten!

Het is moeilijk om te weten hoe een vogel zal reageren, hoe een vogel hier mee omgaat, hoe een vogel hiermee word belast, maar de flora & fauna wet is er zeker niet voor niets en zoals elke wet in Nederland dient deze gewoon door iedereen gehanteerd te worden.

Voelt men dan aan dat nest of het nog warm is ofzo? :p

Ik begrijp de gehele situatie, maar vind het toch overtrokken om alles aan de kant te zetten voor een paar vogels. Net of er in de rest van Nederland, waar geen drukte of vuurwerkshows plaatsvinden, geen ruimte voor onze gevederde vrinden is. Wat zal Nederland dan vogelloos zijn na de 30e april dan zeg...

Zou een voorbeeld kunnen zijn maar wanneer een vogel zo erg verstoord zou zijn dan blijkt dat pas na enige tijd, zolang het nest nog warm is kan de vogel nog altijd terugkomen (tenzij deze in de tussentijd zo erg verstoord is door bijvoorbeeld het aanraken van eieren/ verplaatsen van het nest en denkt: ik ga wel ergens anders zitten (en dan met de vraag of een tweede legsel mogelijk is, in veel gevallen niet).

En nee. Zoals Katan hierboven al plaatst word er een scan gehouden voor het vrijstellen van een gebied rondom het vuurwerk, daarbij word gekeken naar de flora & fauna wet en moet er getoetst worden op bepaalde punten. Wanneer je bijvoorbeeld een waarneming (hoeft geen broedgeval te zijn, een waarneming van een bijzondere fauna kan ook) hebt binnen een x aantal meter (weet ik niet, maar wil het graag wel te weten komen) van het vuurwerk.

Zodra er word geconstateerd dat er verstoring kan plaatsvinden moet er gekeken worden naar een alternatieve plek. En zoals blijkt kan het ook na het vrijgeven van deze vergunning nog worden bijgesteld. Ben benieuwd om wat voor waarneming het hier gaat, en wat de afstand is tussen deze en het vuurwerk.

Als je in die nestjes gaat kijken, vind ik dat wel een vorm van verstoren van de vogels die er op zitten te broeden.

Ik ben een dierenvriend.
Maar ik vind de argumenten van de d.b. nergens over gaan.
Een normaal mens weet toch ook, als je in nesten van vogels gaat gluren, dat de ouder vogels dan wegvliegen.

Bekijken valt niet onder verstoring. Je hebt al snel in de gaten wanneer een nest verlaten is. Wanneer je in de buurt komt van een nest van bijvoorbeeld een Kievit ken je maar beter een motorhelm meenemen want die vliegen je echt aan en ze doen er alles aan om hun eieren te beschermen.

Even bekijken is in een paar seconden gebeurd, en je verstoord daarmee niets.

Laatst bewerkt:
Ruben, bedankt voor je uitvoerige uitleg :thumbup:

Ik had dan ook echt niet verwacht dat men het echt kan voelen (restwarmte) dat er een vogel net weg was van zijn nest :rolleyes:.

In welk land leven wij?
Dus het jaarlijkse feest met vuurwerk moet wijken voor die 'rot vogels'!
Ik heb juist meer last van die rot vogels!

Wanneer je in de buurt komt van een nest van bijvoorbeeld een Kievit ken je maar beter een motorhelm meenemen want die vliegen je echt aan en ze doen er alles aan om hun eieren te beschermen.

Klopt helemaal Ruben.
Ik was vorig jaar foto's aan het nemen van een Grutto op een weiland paal.
Toen vloog er een ooievaar in de richting waar ik stond.
De grutto's en de kivieten vlogen als straaljagers rond de ooievaar heen.
Daar kunnen de angry birds nog wat van leren.:wink:

In welk land leven wij?
Dus het jaarlijkse feest met vuurwerk moet wijken voor die 'rot vogels'!
Ik heb juist meer last van die rot vogels!

Wat is dat voor een gel*l.
Ik vind het heerlijk als ik wakker wordt van de vogels buiten.
Nee, vogels kan ik en wil ik niet missen.

Dan maar een paar vuurwerkshows minder.
Maar een wereld zonder vogels, (dieren in het algemeen) wil ik niet wensen.

Echt niet.

Teleurstelling bij Oranjevereniging

WEESP - ,,De kans dat het vuurwerk op Koninginnedag doorgaat schat ik in op twintig procent.’’ Erg veel vertrouwen heeft voorzitter Burggraaff van de Oranjevereniging Weesp niet dat de traditionele afsluiting van 30 april ook dit jaar knallend zal zijn.

Aanvankelijk maakte de Oranjevereniging zich geen zorgen over het door de Dierenbescherming Midden Nederland ingediende bezwaar tegen de vuurwerkvergunning. ,,Dat hebben ze vorig jaar ook gedaan. Dat is in eerste instantie terzijde geschoven en daarna niet-ontvankelijk verklaard. Eigenlijk dachten we dat het dit jaar ook zo zou gaan, omdat er geen nieuwe argumenten zijn aangevoerd. Uit een gesprek met een ambtenaar op het ministerie van landbouw, natuurbeheer en visserij blijkt dat het nu mogelijk toch anders ligt. Al blijft het nog even wachten op de definitieve beslissing.’’

Burggraaff heeft geen goed woord over voor de bezwaarmakers. ,,Deze mensen hebben geen verstand van vogels, nesten, of eieren. Ze weten net dat vogels vleugels hebben, maar verder weten ze er weinig van. Na het bezwaar vorig jaar hebben ze zelf een rapport op laten stellen door de secretaris van de Vogelwerkgroep ’t Gooi. Daaruit kwam naar voren dat de broedende vogels er nauwelijks last van hebben. Hij heeft vorig jaar naast een zwanennest gezeten tijdens het vuurwerk en geconstateerd dat de dieren geen probleem hebben met het vuurwerk. Ook andere broedsels zijn succesvol geweest volgens de Vogelwerkgroep.’’

bron: www.noordhollandsdagblad.nl/

WEESP - Het traditionele vuurwerk in Weesp op Koninginnedag gaat mogelijk niet door. De Dierenbescherming Midden Nederland heeft bezwaar gemaakt tegen de vergunning die moet worden verleend.

Het gaat om de broedende vogels die last zouden hebben van het vuurwerk. ,,Vorig jaar hebben we ook al bezwaar gemaakt tegen het afsteken van vuurwerk tijdens het broedseizoen’’, zegt Kees de Graaf, die spreekt namens de dierenbescherming. ,,Dat is toen ergens op een bureau blijven liggen en uiteindelijk niet behandeld. Maar na het vuurwerk hebben we wel negen verlaten nesten gevonden.’’

De dierenbescherming beroept zich bij het bezwaar op de Flora- en Faunawet. Hierin staat dat het niet is toegestaaan vuurwerk af te steken bij broedende vogels. Wat dat betreft ziet De Graaf ook geen mogelijkheid om het vuurwerk op een andere plek af te steken. ,,Dat moet je niet willen. Weesp is zo’n groene gemeente. Daar broeden overal vogels in deze tijd.’’

De Oranjevereniging, verantwoordelijk voor het vuurwerk op Koninginnedag, betreurt de actie van de bezwaarmakers en meent dat er ’van schade voor flora en fauna hoegenaamd geen sprake is’.

http://www.gooieneemlander.nl/nieuw...8722211.ece/Vuurwerk-Weesp-op-losse-schroeven

Wat moet de dierenbescherming dan wel niet in Hilversum.

Back
Bovenaan