Flashing_Diamond
VWC lid
Het zal ongetwijfeld al meerdere malen zijn besproken op dit forum, toch zou ik graag omtrent dit onderwerp een centraal topic willen wijden aangezien wij consumenten ook beschermd moeten worden tegen de onjuiste afhandeling van zaken.
Immers spenderen wij aardig wat geld aan vuurwerkbestellingen. Geld waar wij hard voor hebben moeten werken;
Hoe zit het met spelregels van de vuurwerk voorverkoop i.c.m de Nederlandse wetgeving?
De vuurwerkdealers in mijn omgeving zijn niet zo duidelijk in hun spelregels i.c.m. het consumentenrecht. De spelregels zijn vaak summier en bij nainformeren wordt je er niet altijd wijzer van;
Zo geven sommige dealers geld terug wanneer een bestelling niet geleverd blijkt te kunnen worden. Dat is gewoon een keurige regeling.
Andere dealers geven weer geen geld terug, maar zorgen er wel voor dat de klant tevreden de winkel verlaat. Met andere woorden de klant krijgt een duurdere of gelijkwaardige vervanger mee. Dit zijn meestal dealers met verstand van zaken. De klant mag soms zelf uit een aantal kwalitatief gelijkwaardige, aangewezen artikelen kiezen.
Ook bestaan er weer dealers die daartegen (vernomen op dit forum), ter vervanging van een niet leverbaar product, een artikel van dezelfde waarde geven welke (absoluut) niet kwalitatief gelijkwaardig is aan het bestelde product. Mijn vraag aan jullie is; moet je dit maar voor lief en je verlies nemen? Wat mij betreft niet. Maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn op deze wereld helaas twee verschillende dingen.
Een voorbeeld; Stel je bestelt een cakebox t.w.v. 199,- euro van een topimporteur (importeur van kwalitatief goede producten). Tijdens de ophaaldagen blijkt dat de bestelde cakebox niet meer leverbaar is. Vervolgens krijgt men ter vervanging een cakebox van een overpriced importeur t.w.v. 199,- euro onder ogen gedouwd. Een product dat absoluut onderdoet voor het bestelde product. Dealer wil vervolgens niet meewerken aan een ander gepast vervangend product (binnen de prijsrange);
Is dit schending van de gemaakte afspraken (bestelling)?
Mag men de koop alsnog ontbinden omdat de dealer niet aan de afspraken overeenkomt?
Volgens de wet is kopen via een webwinkel een koop op afstand welke je na de bezichtigingsperiode van 14 dagen mag annuleren. Je via webshop bestelde product(en) kun je echter pas de 28e of 29ste december van het jaar ophalen.
Wat ik graag nog zou willen toevoegen aan deze discussie is het achteraf terugbrengen van artikelen die niet aan de verwachte prestaties hebben voldaan;
Op het forum lees ik hier en daar dat je in zulke gevallen het artikel terug mag brengen en je geld terug kan vragen. Helaas is dat vaak makkelijker gezegd dan gedaan.
Mocht er al een discussie bestaan over bovenstaand onderwerp, dan bied ik mijn excuses aan voor de forumvervuiling.
Bedankt voor jullie bijdrages alvast.
Immers spenderen wij aardig wat geld aan vuurwerkbestellingen. Geld waar wij hard voor hebben moeten werken;
Hoe zit het met spelregels van de vuurwerk voorverkoop i.c.m de Nederlandse wetgeving?
De vuurwerkdealers in mijn omgeving zijn niet zo duidelijk in hun spelregels i.c.m. het consumentenrecht. De spelregels zijn vaak summier en bij nainformeren wordt je er niet altijd wijzer van;
Zo geven sommige dealers geld terug wanneer een bestelling niet geleverd blijkt te kunnen worden. Dat is gewoon een keurige regeling.
Andere dealers geven weer geen geld terug, maar zorgen er wel voor dat de klant tevreden de winkel verlaat. Met andere woorden de klant krijgt een duurdere of gelijkwaardige vervanger mee. Dit zijn meestal dealers met verstand van zaken. De klant mag soms zelf uit een aantal kwalitatief gelijkwaardige, aangewezen artikelen kiezen.
Ook bestaan er weer dealers die daartegen (vernomen op dit forum), ter vervanging van een niet leverbaar product, een artikel van dezelfde waarde geven welke (absoluut) niet kwalitatief gelijkwaardig is aan het bestelde product. Mijn vraag aan jullie is; moet je dit maar voor lief en je verlies nemen? Wat mij betreft niet. Maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn op deze wereld helaas twee verschillende dingen.
Een voorbeeld; Stel je bestelt een cakebox t.w.v. 199,- euro van een topimporteur (importeur van kwalitatief goede producten). Tijdens de ophaaldagen blijkt dat de bestelde cakebox niet meer leverbaar is. Vervolgens krijgt men ter vervanging een cakebox van een overpriced importeur t.w.v. 199,- euro onder ogen gedouwd. Een product dat absoluut onderdoet voor het bestelde product. Dealer wil vervolgens niet meewerken aan een ander gepast vervangend product (binnen de prijsrange);
Is dit schending van de gemaakte afspraken (bestelling)?
Mag men de koop alsnog ontbinden omdat de dealer niet aan de afspraken overeenkomt?
Volgens de wet is kopen via een webwinkel een koop op afstand welke je na de bezichtigingsperiode van 14 dagen mag annuleren. Je via webshop bestelde product(en) kun je echter pas de 28e of 29ste december van het jaar ophalen.
Wat ik graag nog zou willen toevoegen aan deze discussie is het achteraf terugbrengen van artikelen die niet aan de verwachte prestaties hebben voldaan;
Op het forum lees ik hier en daar dat je in zulke gevallen het artikel terug mag brengen en je geld terug kan vragen. Helaas is dat vaak makkelijker gezegd dan gedaan.
Mocht er al een discussie bestaan over bovenstaand onderwerp, dan bied ik mijn excuses aan voor de forumvervuiling.
Bedankt voor jullie bijdrages alvast.

Laatst bewerkt: