Vuurwerk verwondt meer mensen

Vuurwerk verwondt meer mensen

HILVERSUM - Bij de jaarwisseling zijn meer gewonden gevallen dan een jaar eerder. In 82 van de 98 afdelingen voor spoedeisende hulp kwamen in totaal 637 mensen met vuurwerkletsel binnen. Vorig jaar waren er 576 gewonden in alle afdelingen.

Dat blijkt uit een rondgang van de NOS.

Veel mensen raakten gewond aan hun ogen. Zo telde het Oogziekenhuis in Rotterdam 30 mensen met oogklachten. Sommigen van hen zullen blind worden aan een of beide ogen. Andere gewonden verloren vingers, vijf mensen moeten een hand missen. In Dordrecht raakte een man een halve bil kwijt door vuurwerk.

Veertien afdelingen gaven aan dat ze te maken hebben gekregen met bedreigingen en agressie. Zo gooide iemand bij het VUmc in Amsterdam met een stoel. In Deventer vertoonde een patiënt „ontoerekeningsvatbaar gedrag” onder invloed van drugs, in Groningen was iemand „fysiek en verbaal agressief” door alcohol. In Haarlem gedroegen vrienden van een onwel geworden man zich „onrustig en bedreigend” in het ziekenhuis.

Ook plastisch chirurgen moesten meer lichamelijke schade herstellen, bleek vrijdag. Ze opereerden 43 mensen met ernstige verwondingen, allen mannen. De meesten raakten gewond door illegaal vuurwerk. Vorig jaar zagen de plastisch chirurgen 25 ernstig gewonde slachtoffers rond de jaarwisseling

bron

Je kan op de site van de Telegraaf wel reageren, i.t.t. de site van het AD waar dat niet kan.

Reageer op telegraaf.nl

Zitten weer genoeg onnozelaars daar.

Mooiste uitspraak die ik net zag:
'Ja ze lopen allemaal met illegaal vuurwerk, ze moeten dat consumentenvuurwerk verbieden'

Een verbod op verboden = legaliseren!

Hoppa!

637 gewonden op 16 miljoen inwoners hmm... 0,0039%
Valt best mee als ik het zo hoor, er zullen altijd wel gewonden blijven vallen helaas.

Staat niet eens bij wat de verwondingen zijn. Kan varieren van een blaar op de duim, tot een blauw oog, omdat men in de nieuwjaarsnacht met de dronken kop tegen een fiets aangevallen is. Wat een wezenlozen zitten er op die site daar zeg. Van interpunctie schijnen sommigen ook nog nooit gehoord te hebben.

Goed dat de overheid zich niet laat leiden door dit soort uit zijn verband getrokken cijfers.

Moet de tietel niet zijn.
MEER MENSEN VERWONDEN ZICH MET BEHULP VAN VUURWERK!
vuurwerk zelf verwond nix.. De mensen doen het echt zelf!

Wat was het aantal schaatsslachtoffers van winter 2012?

Door dat arno vlinderbomte gedoe heb ik veel opgezocht maar dat niet bv ski doden en gewonden in oostenrijk 28 doden in 2011/12 en duizenden gewonden 2011 611 doden in verkeer ik heb dat ergens op mijn desktop staan maar goed over schaatsers niks

Wat was het aantal schaatsslachtoffers van winter 2012?

Ik heb het toch maar even opgezocht vuurwerkliefhebbers opgelet VUURWERK HATERS(arno bonte)gamaar even zitten,in de 12daagse schaats periode in 2012 vielen er 13000 gewonden met een totale schade post van 46 miljoen euri 26 miljoen verzuim schade en 20 miljoen medische schade

Het probleem zit het in dat op 1 dag gewoon veel verwondingen of doden zijn, dat schrikt mensen het zelfde is als een vliegtuig ramp.
Terwijl op de weg elke dag iets voorkomt maar dat gaat over 1-4 personen, dat is gewoon niet boeiend.
Zelfde als het aantal schaatsslachtoffers...

Meer dan vorig jaar?

Onenigheid
VeiligheidNL is het niet eens met de conclusie van de NOS dat er dit jaar meer vuurwerkslachtoffers zijn gevallen. Dat is volgens de organisatie namelijk pas duidelijk in de derde week van januari, wanneer het totaalbeeld over de periode van 24 december tot en met 3 januari bekend is.

Voorzitter Cees Meijer: "We meten altijd die periode van tien dagen omdat ook de vuurwerkbommen die buiten de nieuwjaarsnacht afgestoken worden letsel veroorzaken. Vorig jaar werden in die periode 670 vuurwerkslachtoffers geteld. De NOS komt nu op basis van een heel beperkte periode tot 637. Daarmee is nog niet het aantal van vorig jaar overschreden".

De NOS baseert zijn conclusie op het tijdvak van 31 december 18.00 uur tot 1 januari 18.00 uur en telt 637 slachtoffers. Dat is 10 procent meer dan de vergelijkbare periode vorig jaar.

http://nos.nl/artikel/458593-vuurwerk-eist-meer-slachtoffers.html

Ik wou net zeggen, want dat aantal 670 heb ik heel vast in mijn geheugen zitten. Als vuurwerkliefhebber moet ik namelijk op ieder moment van de dag mijn cijfers en feiten paraat hebben om me te kunnen verdedigen tegen de meeste absurde nonsens. :bonk:

Back
Bovenaan