'Vuurwerk veroorzaakt bijna 1 miljard schade'

'Vuurwerk veroorzaakt bijna 1 miljard schade'
Kosten jaarlijkse feestje aan nieuwe brievenbussen, bodemvervuiling en ziektekosten.
19-12-2008 | Gepubliceerd 15:55
19-12-2008 | Laatst bijgewerkt 18:53

Tegenover elke euro omzet aan vuurwerk staat 16 euro aan kosten voor de maatschappij. In totaal kost het jaarlijkse feestje zo'n 960 miljoen aan nieuwe brievenbussen, bodemvervuiling en ziektekosten, berekende een Groningse econoom.

KnaleffectEnkele voorbeelden van kosten door vuurwerk, volgens Bergmann:

Geregistreerde slachtoffers ziekenhuizen: 1000 slachtoffers à 30.000 euro kosten 30 miljoen euro;

Brievenbussen: TNT moet er elk jaar 1.000 vervangen à 10.000 euro. Kosten 10 miljoen euro

Arrestaties: 1500 stuks à 2.000 euro maakt 3 miljoen.

Dat blijkt uit een onderzoek van de econoom Benn Bergmann in opdracht van de Stichting Staakt Het Vuren. Die club zou het liefst zien dat Nederland, in navolging van Australië, de verkoop van vuurwerk aan particulieren verbiedt.

Bergmann over zijn onderzoek:

Hoe bent u te werk gegaan?
"Er is bijzonder weinig onderzoek gedaan naar de maatschappelijke lasten van consumentenvuurwerk. De lasten zijn nooit goed bepaald en zijn hoger dan altijd wordt gesuggereerd. Ik heb gegevens verzameld van diverse gemeenten, ziekenhuizen en onderzoeksbureau's, zoals TNO."

Hoe komt u aan het bedrag van 1 miljard euro?
"Er zijn getallen bekend over het aantal incidenten, daar heb ik de prijs per incident bij gezocht. Zo kom je op een bedrag van 960 miljoen euro. Het is een schatting en een eerste goede benadering om de lasten in kaart te brengen. Maar bijvoorbeeld de milieu-effecten zijn nog veel te laag ingeschat."

Wat zijn de reacties van de politiek op uw cijfers?
"De politiek heeft nog niets van zich laten horen. Op 8 december heeft het Comité Staakt Het Vuren een presentatie gegeven in Perscentrum Nieuwspoort en daar heb ik ook deze cijfers gepresenteerd. Daarna was het oorverdovend stil."

Moet hier geen wetenschappelijk onderzoek naar worden gedaan?
"Ja, daar pleiten wij ook voor. Er moet een onderzoeksbudget komen voor een Europees onderzoek naar de maatschappelijke lasten van vuurwerk. Zo'n onderzoek is er nog nooit geweest. Door politici en voorstanders van vuurwerk wordt vaak het argument gebruikt dat elk Europees land verschillende regelgeving heeft en een andere vuurwerkcultuur. Het is goed om dat eens naast elkaar te zetten."

Waardoor zouden de maatschappelijke lasten kunnen verminderen?
"Er wordt soms gesuggereerd dat er veel meer mensen vuurwerk afsteken dan eigenlijk het geval is. Uit cijfers van TNS NIPO blijkt dat maar 20% van de huishoudens vuurwerk aanschaft. Er is een dalende trend in het volume gebruik van vuurwerk. Een zeer beperkte groep mensen koopt wel steeds méér vuurwerk. Door gereguleerde verkoop, bijvoorbeeld met een pasjessysteem, zou je de lasten voor de samenleving kunnen terugbrengen."

Lees meer over de Stichting Staakt Het Vuren bij het AD

http://www.z24.nl/bijzaken/artikel_45185.z24/_Vuurwerk_veroorzaakt_bijna_1_miljard_schade_.html

Daar zijn ze weer...

Toch knap; een econonoom die ze niet helemaal op een rijtje heeft...

Ziekenhuiskosten? Afgelopen jaar waren het voornamelijk lichte gevallen, dus ben benieuwd hoe men dan aan 30.000 per slachtoffer komt.
Hier een voorbeeldje over slachtoffers van hondebeten waar men slechts gemiddeld 640 euro per slachtoffer rekend. http://www.veiligheid.nl/csi/veiligheid.nsf/wwwVwContent/M_4488603368C33EF9C12573AE003FBADB

Schade aan de brievenbussen waren in 2007 een half miljoen en geen 10 miljoen;
http://web01.depers.nl/binnenland/30318/Tonnen-schade-aan-brievenbussen.html

Van die 1.500 arrestaties zijn er volgens het rapport waar deze man de cijfers heeft gehaald slechts 3% vuurwerk gerelateerd.

Weiger het bijna te geloven dat deze man is afgestudeerd als econoom.

Wat zijn de reacties van de politiek op uw cijfers?
"De politiek heeft nog niets van zich laten horen. Op 8 december heeft het Comité Staakt Het Vuren een presentatie gegeven in Perscentrum Nieuwspoort en daar heb ik ook deze cijfers gepresenteerd. Daarna was het oorverdovend stil."

Ik denk dat ie 10 december bedoelt, maar het was inderdaad stil ja, had alleen wel een reden; het was een saai verhaal, vernieling ging over illegaal vuurwerk alsmede een deel van de slachtoffers en door het saaie vertellen val je bijna in slaap. Het doel van de stichting, het verbieden van CONSUMENTENvuurwerk, is nagenoeg niet relevant aan het verhaal van deze man, hij ziet het alleen zelf nóg steeds niet in na verschillende opmerking van o.a. Fred en Joszie bij het symposium. :wink:

Ik vind dit weer van een uitermate lage betrouwbaarheid. Die persoon die het onderzoek gedaan heeft, heeft geen enkele publicatie van niveau op zijn naam staan. Geen enkele referentie kan in op google vinden. Alles wat de klok staat is Staakt het Vuren. Verder staat is er nog een vaag interview (PDF) online met hem. Dat hij was tango-dansen houdt, een Mazda MX-5 rijdt en docent is...
Waarom moet zo'n vage "Docent economie en marketing bij Vastgoed & Makelaardij" nou zo'n onderzoek doen. Omdat hij toevallig in Groningen woont? Niets tegen die man hoor, maar ik vind de betrouwbaarheid van Staakt het Vuren weer eens bedroevend. Neem nou een fatsoenlijk persoon die kwalificeert is op dit gebied, en niet alleen docent is. Deze man lijk mij zo partijdig als de pest, aangezien het weer door Staakt het Vuren is gefinanciert. Deze econoom doet zo veel aannames dat het verhaal niet meer aannemelijk is.

BTW, dit is de beste econoom:
2n9w7c9.jpg

Een publicatie van niets. Steekt totaal verkeerd in elkaar. Staan geen echte feiten in. Zoals hij het verteld klopt er niets van. Zijn cijfers kloppen ook niet. Ik hoop dat hij hier ook meeleest. Dan weet hij dat hij er goed fout naast zit. En misschien zichzelf verbeterd. Ik krijg een indruk dat de hele stichting niet goed zijn huiswerk heeft gedaan om echt serieus genomen te worden.

Oke ontslaan die vent !

Hij vergeet, dat de schade die wodt aangericht, meestal door illegaal vuurwerk, erg veel werkgelegenheid met zich mee brengt.

Stel een kapotte brievenbus: weghalen door iemand, die salaris krijgt.
Nieuwe maken, toeleveranciers, transport, btw inkomsten overheid enz.

En zo is het balletje weer rond.....

Omdat met het salaris wat hiermee wordt verdiend, weer vuurwerk wordt aangeschaft en flatscreens mee worden gekocht ( btw voor de overheid) en weer uitbetalingen van salarissen.

En als die econoom advies van mij wilt hebben, kan hij contact met me opnemen.

Ik reken daar weer € 100,-- per uur voor en koop daar weer vuurwerk van. en zo verder!

gr

Edwin

Slaat natuurlijk nergens op.. 1 miljard, laat mij niet lachen. Dan zou ik toch echt graag cijfertjes zien die dan ook nog waarheidsgetrouw zijn, want ja.. 1100 slachtoffers naar ziekenhuis a 30.000 euro Whoahahaha.. dus, als je je vinger kwijt raakt kost het de verzekering 30K. :-P Een Econoom van niets!!! Mijn vrouw heeft Economie gestudeerd en lacht hier zelfs om. Zij zegt dat deze goede man niet objecief is en gewoon hoogstwaarschijnlijk zelf lid is van die stichting.

Ik vind het zeer apart dat men bij vernielingen de nadruk op illigaal vuurwerk legt, als je een paar jaar terug gaat kijken was het veel makkelijker om zwaar illigaal vuurwerk te bemachtigen. Maar nu is alles verscherpt, er zijn geen grote knallers meer tekoop in Belgie, maar toch word er meer gesloopt? Dan moet het een maatschappelijk probleem zijn, en als het niet zo word aangepakt blijft het probleem bestaan..

Natuurlijk is het een maatschappelijk probleem. Of er nu illegaal vuurwerk is of niet, er blijven jongeren die het nodig vinden om de boel te slopen en tegen O&N wordt het ze toch wel heel makkelijk gemaakt met al dat rotzooi waar ze dan aan kunnen komen. (Lees: Lawinepijlen, Explods, Cobra's ed.)

Back
Bovenaan