Vuurwerk verknalt feestdagen voor veel dieren

moontan

VWC lid
Vuurwerk verknalt feestdagen voor veel dieren

VEENENDAAL - Voor vuurwerkliefhebbers kunnen de knallen soms niet hard genoeg zijn. Maar veel eigenaren van honden en katten weten hoe angstig dieren op vuurwerk kunnen reageren. Bij de dierenarts zijn verschillende producten verkrijgbaar om vuurwerkstress tegen te gaan.

,,Sommige eigenaren merken eind november al dat hun huisdier nerveus wordt en niet graag meer de straat op wil. Of dat het dier van een dichtslaande deur ineens ook schrikt. Dat komt doordat dieren de angst voor knallen gaan generaliseren. Door de angst voor vuurwerk worden alle onverwachte geluiden eng”, vertelt dierenarts Mardou van Leuven van Dierenartsenpraktijk Veenendaal. Van Leuven adviseert met name hondeneigenaren om al vroeg met vuurwerktraining te beginnen.

Niet eng
Met een speciale cd kunnen eigenaren hun dier verantwoord laten wennen aan vuurwerkgeluiden. ,,De geluiden op deze cd worden langzaam opgebouwd, waardoor het dier leert dat knallen niet eng zijn. De angst voor geluiden heeft verder vaak te maken met de reactie van de eigenaar. Belonen en negeren op het juiste moment zijn cruciaal”, vertelt Van Leuven.

De vuurwerktraining is volgens de dierenarts goed te ondersteunen met verschillende hulpmiddelen. Zo zijn er voedingssupplementen verkrijgbaar die het dier minder nerveus maken en daardoor beter trainbaar. Ook een verdamper of halsband die kalmerende geurstoffen (feromonen) uitscheidt kan honden goed door de feestdagen heen helpen. Er is zelfs speciaal voer met geruststellende bestanddelen voor nerveuze honden en katten. Voor oudejaarsavond zelf zijn er voor honden kalmeringstabletjes te krijgen.

Tips online
Op de website van Dierenartspraktijk Veenendaal staan meer tips om honden en katten door Oud & Nieuw heen te helpen. Zie www.dapveenendaal.nl of bel 0318-519167.

http://www.veenendaalsekrant.nl/pag...erk-verknalt-feestdagen-voor-veel.628562.news

Ik vind dat er tijdens O&N altijd rekening met dieren gehouden moet worden,als bijv iemand met een hond langsloopt stop dan gewoon even met afsteken.Dat is een vriendelijk gebaar naar de eigenaar toe en de hond heeft er dan minder last van.

Een vriend van mij heeft ook een hond, en die zijn nu al een maand bezig met de vuurwerk-cd. Daarop worden geluiden afgespeeld zodat het dier eraan gaat wennen.

Wat ik hier boven lees is zeker netjes, doe dit zelf ook altijd. Stop even met vuurwerk afsteken als je weet dat er iemand met een hond komt. Een handige tip; laat de hond(en) uit voor 10.00 . Slim is om dit al om een uur of 7 te doen, dan weet je zeker dat niemand afsteekt!

Zal zeggen tegen iedere honden eigenaar. Bekijk eens Cesar Millan en probeer dat eens uit. Ik beloof je dat je hond op de 31ste geen toontje angst laat zien! T plast, poept gewoon en als er vuurwerk dichtbij is, niks aan de hand.

Ik heb niet exact zijn methode gevolgd, maar bij ons, de katten en honden, slapen de hele dag door. Hond wordt gewoon 5 keer per dag uitgelaten, heeft zijn dagelijkse route dus, muziek en tv staat aan, we doen gewoon normaal en dat beest is geen 1 keer bang geweest. De katten, dit jaar hebben we een nieuwe dan, die slapen ook grootste deel van de dag. En we laten ze gewoon met rust en geven ze de standaard route. Zijn ze kwijt in huis, laten we ze! Bedoel!

NIKS AAN DE HAND!

Dus, als wij het kunnen, moet iedereen het kunnen lijkt mij.

Je moet op 31/12 niet angstig zijn, je moet niet boos of geïrriteerd reageren als er een knal komt. En als die er is, je beesten gewoon met rust laten en de routine die je dagelijks heb, gewoon door laten gaan!

Beste manier OOIT! Kost geen cent, geen energie! Gewoon, RUST! Bedoel, het pakken van een voedselartikel uit een winkel is 20 duizend keer moeilijker.

Tegen al die zielige gasten die vwk op illegale tijden, met illegale knallen naar beesten gooien!:

Kap eens met vuurwerk afsteken voor het beest. Doe t op de afgesproken tijden en doe t tenminste met legaal vuurwerk! Bedoel, dankzij jullie is mijn kat overleden 2 jaar geleden, op 3 januari! Ik bedoel, ik hou me nu netjes!

Ik heb het hele jaar last van een blaffende hond van de buren, stront op de stoep en katten die in mijn tuin zitten te scheiten , en als ik dan 1 dag wat vuurwerk af wil steken staan die viervoets bezitters op hun achterste hoeven.

Kap eens met vuurwerk afsteken voor het beest. Doe t op de afgesproken tijden en doe t tenminste met legaal vuurwerk! Bedoel, dankzij jullie is mijn kat overleden 2 jaar geleden, op 3 januari! Ik bedoel, ik hou me nu netjes!

Dus door de mensen die illegaal vuurwerk afsteken is jouw kat overleden? Dat lijkt me niet.. Door de mensen die onverantwoord bezig zijn met illegaal vuurwerk, die wel ja :yes:

Ik heb het hele jaar last van een blaffende hond van de buren, stront op de stoep en katten die in mijn tuin zitten te scheiten , en als ik dan 1 dag wat vuurwerk af wil steken staan die viervoets bezitters op hun achterste hoeven.

Precies. Hier net zo. Dat sommige dieren bang zijn voor een paar knallen oke, maar het is echt zwaar irritant, die beesten die de hele dag in de tuin zitten te blaffen en ook heel fijn als je zomers de hele dag hebt gewerkt en lekker rustig in je achtertuin wil zitten. Dan de 31ste zelfs nog netjes wachten tot ze voorbij zijn en dan gaan ze nog lopen zeiken.:mad: Als ik hier over straat loop en in de kak sta. Kan ik nog niet eens zeiken want weet niet van wie z'n hond het is.

Dus door de mensen die illegaal vuurwerk afsteken is jouw kat overleden? Dat lijkt me niet.. Door de mensen die onverantwoord bezig zijn met illegaal vuurwerk, die wel ja :yes:

Ja, een kleine taal correctie is misschien nodig.

En op de andere reacties: Het is inderdaad irritant, die constant blaffende honden en poepende katten. Bedoel:S Leer je hond eens op te voeden of anders Shut up over vuurwerk lijkt mij xD

Kan het zeker snappen, 1 van mijn honden blaft ook altijd in de tuin. Ze mag in de tuin, maar zodra ze begint te blaffen dan halen we haar gelijk naar binnen. We proberen dit af te leren, en het is ook met de dag minder.

Ik snap dat dit veel irritanter is dan 1 dagje vuurwerk afsteken, want het geblaf dat blijft het jaar in en uit doorgaan, maar oud en nieuw is maar 16 uur. Okee, ik weet dat er niet alleen in die 16 uur word afgestoken, maar kom op. Je weet dat er op oud en nieuw word afgestoken, je weet dat huisideren daar niet tegen kunnen. Als je een beest aanschaft, dan kan je van te voren al de nadelen bedenken. Een beestje kan bang zijn voor bepaalde dingen, dus ga je daar bepaalde dingen tegen doen.

Oud en nieuw hoort er nou eenmaal bij! Mijn honden zijn ook bang, maar wij zorgen dan ook dat ze zo rustig mogelijk blijven. Ze worden s'ochtends vroeg uitgelaten etc.

Niet klagen maar ondernemen!

Mijn buurvrouw heeft een hond die tijdens oud & nieuw van die pilletjes krijgt waarvan de hond rustig word (dan lijkt dat beest wel stoned).

Zelf heb ik een paar katten die alleen bij in de tuin rondlopen (ras mormels) zodra ze een harde knal horen vliegen ze naar binnen, maar eenmaal binnen voelen ze zich een stuk veiliger en zijn ze niet meer zo paniekerig.

Back
Bovenaan