Vuurwerk uit de oude doos

Redlantern single shots die een komeet afvuurde die vervolgens aan een parachuutje weer naar beneden kwam zweven. Dat is een stukje (oud) vuurwerk dat ik echt geweldig vond :)

Ze zitten soms nog wel eens in pakketjes maar ik vind die van slechte kwaliteit vergeleken met die van toen.

leuke foto's! die groene kanonslagen uit Duitsland (Jaren 80) lijken veel op de kanonslagen die je tegenwoordig ziet. onder meer evuco heeft zulke. :wink:

Over die Flying Cranes; Het wordt bijna afgezaagd om te melden, maar ook die waren duidelijk beter gevuld vroeger. Begin jaren 80 zaten ze standaard in mijn collectie. In pakjes per 4 verpakt, kostte ze rond de 1,50 gulden per stuk of 4 voor 5 gulden. Het boeket leek het meest op een bescheiden Coconut/Palm tree, met korte dikke staarten.

Medio jaren 90 herontdekte ik ze, want ze vielen me op door hun prijs. 50 cent per stuk of 4 voor 1,50. :shocked: Zo goedkoop had ik ze nog niet eerder gezien. Inslaan dus. Ik kocht er dat jaar ruim 40 (10 pakjes). Helaas was het effect en de afwerking toen al flink teruggeschroefd. Evenwel vond ik het leuke vuurwerkjes, die ik omwille van de "low noise" break ook wel eens hartje zomer wou afsteken.

Cameo

Hier een foto van een Draakbox 36 uit ong. 1984, deze heb ik tijdens de mei-meeting in Baarle gewonnen:D (Met het lotnummer van Mike, thanks to him).

draakbox.jpg

Het bevat romeinse kaarsen, grondbloemen, jumping jack, starball en wat kleine fontijntjes en potjes.

Misschien dat ik hem een keer aan het Vuurwerkmuseum schenk, als zei deze nog niet hebben:D.

Groeten,
Pyro-rola

Laatst bewerkt:
Ik heb een vraagje aan Moontan en alle freaks van de oude garde.
Mijn vader heeft altijd grote verhalen over de panzerfuisten die hij vroeger kocht, het waren knallers die groter waren dan kanonslagen en vrij hard knalden.
Kun jij/ kunnen jullie mij hier meer info over verschaffen ?

m.v.g.

dutcheese (en vooral zijn vader)

Klopt. De Pantservuisten waren beruchte stevige klappers uit de jaren 70. Als jochie had ik er respect voor. Heb ze zelf nooit af durven steken. De naamgeving is geografisch overigens nogal wisselend. Ik meen dat ze in een ander deel van Nederland "Bazooka" werden genoemd. Hieronder zie je een afbeelding van een Pantservuist extra (maat 470), die net ietsje langer is dan de standaard Pantservuist:
470.horse.jpg

(bron: www.kanonslagen.com)

En dit is een standaard Panzervuist (maat 484)
484.lesli.jpg

(bron: www.kanonslagen.com)

ik denk dat je pa het beste even goed www.kanonslagen.com afschuimt, daar staat zo'n beetje iedere knaller die ooit in Nederland in omloop is geweest. Er ontbreken er echt nog maar een paar. Op Het Museum is ook het nodige aan fotomateriaal te vinden en ook zijn er discussies over dergelijke klassiekers.

Vrijwel alle panzervuisten hadden een compositie met flash-poeder. Ik meen dat dit bij sommige exemplaren zelfs meer dan 3 gram PTS was. Maar misschien kan een van de andere vroegahdudes mij hier aanvullen of verbeteren? Feit is in elk geval dat deze knallers prima presteerden en typisch artikelen voor "de grote jongens" waren.

Groetjes,
Cameo

De indian betonstrijker ja. Weet het nog goed zagen er super bruut uit. Mensen met weinig verstand verwachten er super veel van. Maar stak je ze af dan schrok je gewoon wat een flut knal.

Zijn een jaar of 4 geleden ook de keuringen niet meer doorgekomen. En je hoort er nu dus ook weinig of niks meer over. Soms duiken ze nog wel is op. Maar kan je er aan komen zou ik ze lekker laten liggen. Stellen namelijk niks voor.

Duthcheese, ik had even over je post gelezen.
Inmiddels heeft Cameo uitstekend commentaar gegeven.
Je vader zal het kunnen beamen. In de begin jaren zeventig had je nog de echte knallers zoals de bazoeka,s, pantzerfausten en atoombommen.
Afschrikwekkende benamingen maar de knallen waren hard, er ging een behoorlijke kracht van uit.
Ik heb ergens een prijslijst uit die tijd liggen.
Ik zal de prijzen noteren en wie weet nog meer info

De indian betonstrijker ja. Weet het nog goed zagen er super bruut uit. Mensen met weinig verstand verwachten er super veel van. Maar stak je ze af dan schrok je gewoon wat een flut knal.

Zijn een jaar of 4 geleden ook de keuringen niet meer doorgekomen. En je hoort er nu dus ook weinig of niks meer over. Soms duiken ze nog wel is op. Maar kan je er aan komen zou ik ze lekker laten liggen. Stellen namelijk niks voor.

2004 was het laatste jaar dat deze bij mijn weten inderdaad nog te koop waren bij Alpeco. Waren inderdaad vele negatieve reacties op deze betonstrijkers.

Prijs was iets van 15 a 20 euro voor 1 doosje dacht ik zo.

Uit de oude doos van de brandweer van Appelscha

Wat de oudere jeugd misschien wel weet is dat er met oud en nieuw op het van Emstplein de jongeren altijd bij elkaar kwamen. Traditie was ook dat er dan één of meerdere sloopauto's in vlammen opgingen.

Zo ook op 1 januari 1993, twee auto's werden op de kruising op het van Emstplein in brand gestoken. Veel mensen op de been en er werd flink met vuurwerk gegooid. Omdat het vuur toch wat uit de hand dreigde te lopen werd de brandweer er bij geroepen.

Bij aankomst van de brandweer werd ze uitgejoeld en bekogeld met vuurwerk. Toen ze met de blussing begonnen werd er nog meer met vuurwerk gegooid richting de spuitgasten. De brandweer ging daarom de waterstralen op de jongeren richten. Omdat het die nacht behoorlijk vroor werd in een mum van tijd de weg spekglad.

Omdat een nat pak ook niet leuk was met de lage temperaturen hielden veel mensen het toen voor gezien en dropen af. Later in de nacht is de brandweer nogmaals opgeroepen om de auto's na te blussen waarna ze werden afgevoerd.

Video:

http://www.zideo.nl/index.php?option=com_podfeed&zideo=6c4971546e673d3d&playzideo=6c3461526f56773d

© Copyright 2005 - 2008 Karnak Media

Die spanning heb ik nooit stoer gevonden.... zelfs op m`n middelbare school periode niet...

Echt typisch,

Een stel IQ loze jongeren van toen die nu waarschijnlijk nog niet veel met hun leven hebben gedaan. Kansloos, Zielig, zwak, Laf en onbeschoft. Met een groepje stoer doen .......Met een dikke knuppel erover heen rammen zoals men dat in spanje doet met onbeschofte jongeren....dat zou deze maatschapij en OUD EN NIEUW in NL goed doen!

ik herniner me nog dat mijn vader en ik bij 1 van de 4 kamp vuren stond
toen we er heen gingen hadden we nog een hek en toen we terug kwamen
was hij foetsie ra ra ra
dat was in 1996 man man man wat was het toen koud

Back
Bovenaan