Vuurwerk: 'Strengere regels, meer controle'

moontan

VWC lid
Vuurwerk: 'Strengere regels, meer controle'

22 jan 2008, 12:46 - MALDEN - De verkoop van oudjaarsvuurwerk hoeft niet verboden te worden, maar de regels voor het afsteken moeten wel strenger worden, en er moet meer gecontroleerd worden.

Aldus een van de reacties op het internetforum www.heumenkiest.nl over vuurwerkoverlast. Een aantal forumdeelnemers vindt de stelling dat het afsteken van vuurwerk een gemeentelijk evenement moet worden, wat ver gaan. 'Beperk het afsteken op oudjaarsnacht van tien tot één uur 's nachts, want overdag trekken hele hordes jeugd met rugzakjes vol vuurwerk door de wijk. Door een gebrek aan toezicht ontstaat er zo veel schade', aldus een bewoner van de wijk Hoogenhof.

Een inwoonster van Malden is voorstander van het systeem dat in haar geboorteland Canada wordt gehanteerd; daar worden in sommige steden burgelijke buurtbewakers aangesteld. Wijkcomités zouden die bewakingsrol op zich kunnen nemen.

Een forumdeelnemer vindt dat ouders hun opvoedende taak meer serieus moeten nemen: 'Als je ziet dat hele groepen jeugd met volle tassen vuurwerk al dagen vóór oudjaar door het dorp trekken, dan denk ik wel eens 'waar halen ze het geld vandaan. Hebben de ouders hier dan geen zicht op, of interesseert het hen niet?'

Een ander: 'Een leuke Nederlandse traditie wordt om zeep geholpen doordat vandalen zich niet weten te gedragen. Harder straffen is het enige dat werkt'.

Bij een inwoner van Malden kwamen door de oorverdovende knallen de bange oorlogjaren weer naar boven. 'Gezag treedt eens op', aldus deze deelnemer.

Bron:

http://www.gelderlander.nl:80/nijmegen/2510253/Vuurwerk-Strengere-regels-meer-controle.ece

Een forumdeelnemer vindt dat ouders hun opvoedende taak meer serieus moeten nemen: 'Als je ziet dat hele groepen jeugd met volle tassen vuurwerk al dagen vóór oudjaar door het dorp trekken, dan denk ik wel eens 'waar halen ze het geld vandaan. Hebben de ouders hier dan geen zicht op, of interesseert het hen niet?'

Een ander: 'Een leuke Nederlandse traditie wordt om zeep geholpen doordat vandalen zich niet weten te gedragen. Harder straffen is het enige dat werkt'.

Helemaal mee eens met de reactie van deze persoon! Er is inderdaad ook een zeer belangrijke taak voor de ouders weggelegd en met name de opvoeding. er wordt door ouders nogal eens ovnervschillig gereageerd.. maar vaak ook zo van: Mijn kind doet zo iets niet.. Ontkennen dus.. terwijl op de achtergrond de deksels van brievenbussen je om de oren vliegen van dat zelfde kind van die ouder.

Wat me nogal eens opvalt is dat allochtonene gezinnen het totaaaaaaal niet bekend en duidelijk is waar zoon of dochter lief mee bezig is. Áls het dan aan het ligt komt en een particulier of een politie staat aan de deur staat is dat dan nog lang niet het einde van het probleem. Veelal doen dat soort ouders er helemaal niets aan.. en al dan niet opzettelijk, het o zo bekende taal, en normen waarde probleem speelt dan direct op.

Ik wil hier ook nog wel wat aan toevoegen.
9 van de 10 keer worden kinderen op jonge leeftijd al met een sleutel om de nek, naar school gestuurd.
Pa en ma zijn werken om de kosten te kunnen betalen.
Logisch dat kinderen dan kattekwaad uit gaan halen.

en wat betrefd om de tijden te verplaatsen van 22.00 tot 1.00 uur ben ik het bijna mee eens.
Laten ze er 2.00 uur van maken, en ik zal ook uitleggen waarom.

Afgelopen oud en nieuw begonnen wij wel overwogen pas om 1 uur te stoken.
Dit om de volgende redenen.

1- De meeste buurdbewoners staan met een meterpaket van 25,- euro op straat.
Als je dan als VW liefhebber ook om 0.00 uur begint te stoken ziet punt 1 de buurman zijn eigen vuurwerk niet meer, en twee, hij wil ook graag naar het grote vuurwerk kijken.

2- Als ik om 0.00 uur naar buiten loop dan is het erg druk met vw afsteken.
wanneer daar dan een klein showtje opgebouwd moet worden, hou ik mijn hart vast dat er geen brandend vuurwerk in mijn potten valt.

3- vaak lopen er horden met opgeschoten sleuteljongeren te slenteren door de straten, en lopen dus vw naar je show te gooien.
sins ik de laatste jaren om een uur of 1.00 pas begin heb ik hier totaal geen last meer van.

4- als ik even over 12e buiten kom heb ik even de tijd om iedereen een handje te geven en van het omligende vuurwerk te genieten.

5- tot slot stel je iedereen in de gelegenheid om naar jou show te komen kijken wat ik zo om me heen hoor hier in de buurd, heel erg op prijs gesteld wordt.
en wees nou eerlijk!!! elke VW liefhebber die een consumentenshow schiet vind het ook kickhu als er meer toeschouwers staan, of niet dan?

Groetjes Giron

Ik ben het ermee eens dat de grote schade door vandalen op 31 december deels oorzaak is van het ontbreken van controle.
Ik zie op de laatste dag van het jaar nooit politie, en dus is het ook niet zo moeilijk om dan een verkeersbord te slopen zonder dat je er gevolgen van moet gaan inzien.
Als het om vuurwerk gaat, vind ik dat de overheid teveel bezig is met al het gedoe vóór Oudjaarsdag. Opsporen van illegaal vuurwerk, HALT-straffen uitdelen aan mensen die voortijdig afsteken.

Dit is allemaal de top van de ijsberg, als je nagaat wat er wordt uitgevreten op 31 december. Waarom zijn er dan niet van die grootschalige inspanningen om dit tegen te houden?

Een oplossing zou inderdaad zijn om pas om 10 uur 's avonds toe te laten vuurwerk af te steken. Nou vind ik 10 uur wat te laat, doe mij maar 8 uur. Ik ga in de laatste uren van het jaar het liefst binnen zitten en gezellig kletsen met vrienden.
Door vuurwerk maar 3 uur toe te staan staat de vuurwerkfreak 3 uur non-stop te stoken, en dan vergeet je zegmaar de feestvreugde er om heen.
Van 8 uur 's avonds tot 2 uur 's nachts lijkt mij daarom goed.
:bye:

en wat betrefd om de tijden te verplaatsen van 22.00 tot 1.00 uur ben ik het bijna mee eens.

Onzin ten eerste zou ik het onzin vinden. dat wij door een aantal nutteloze pubers deze tijd zouden moeten verkorten

En ten tweede komt hier alleen maar narigheid van. Juist dan gaan groepjes jongeren de boel alleen maar meer vernielen en opblazen omdat ze niet kunnen en willen wachten tot 22.00

Mijn mening het gewoon bij het oude houden. En grotere straffen voor die ***** pubertjes die zich niet kunnen gedragen.
Dat zijn degene die het voor de rest verpesten

Ik wil hier ook nog wel wat aan toevoegen.
9 van de 10 keer worden kinderen op jonge leeftijd al met een sleutel om de nek, naar school gestuurd.
Pa en ma zijn werken om de kosten te kunnen betalen.
Logisch dat kinderen dan kattekwaad uit gaan halen.

Afgelopen oud en nieuw begonnen wij wel overwogen pas om 1 uur te stoken.
Dit om de volgende redenen.

1- De meeste buurdbewoners staan met een meterpaket van 25,- euro op straat.
Als je dan als VW liefhebber ook om 0.00 uur begint te stoken ziet punt 1 de buurman zijn eigen vuurwerk niet meer, en twee, hij wil ook graag naar het grote vuurwerk kijken.

2- Als ik om 0.00 uur naar buiten loop dan is het erg druk met vw afsteken.
wanneer daar dan een klein showtje opgebouwd moet worden, hou ik mijn hart vast dat er geen brandend vuurwerk in mijn potten valt.

3- vaak lopen er horden met opgeschoten sleuteljongeren te slenteren door de straten, en lopen dus vw naar je show te gooien.
sins ik de laatste jaren om een uur of 1.00 pas begin heb ik hier totaal geen last meer van.

4- als ik even over 12e buiten kom heb ik even de tijd om iedereen een handje te geven en van het omligende vuurwerk te genieten.

5- tot slot stel je iedereen in de gelegenheid om naar jou show te komen kijken wat ik zo om me heen hoor hier in de buurd, heel erg op prijs gesteld wordt.
en wees nou eerlijk!!! elke VW liefhebber die een consumentenshow schiet vind het ook kickhu als er meer toeschouwers staan, of niet dan?

Groetjes Giron

Kan mij prima vinden in jouw mening, alleen voor die 22.00 wil toch echt een 10.00. :wink:

ok jij wint, mattenfreak
Dan ga ik ook maar gewoon voor de 10.oo uur in de ochtend.
Kennen we een keer wat afspreken met de andere mannen en lekker gaan knallen.
Met olie en berlinnerbollen
Gezellie.
Giron

Back
Bovenaan