vuurwerk "smokkel"

beste mensen,

ik zit met een vraagstuk in mijn maag waar ik maar niet uit kom, en waar een van jullie vast wel duidelijkheid in kan scheppen.

ik vraag mezelf af: wat zijn de consequenties als je bij de grens met belgië gesnapt word met een 50 kilo feestvuurwerk? en dan heb ik het over siervuurwerk potten tot 500 gram, zoals die hier in nederland in principe ook toegestaan zijn, en niet van 50 kilo van een type pot (handel), en geen knalvuurwerk, te zware vuurpijlen, of te zware fonteinen.

ik snap natuurlijk best dat wat je doet niet in de haak is, puur en alleen al omdat je vuurwerk voor handen hebt buiten de laatste 3 werkdagen van het jaar om. en het 2x de toegestane hoeveelheid is. maar ik ben vooral benieuwd of je hier een overtreding begaat of een misdrijf.
want in principe hebben we het hier over consumenten vuurwerk wat ook CE gekeurd is, en ook zitten er voor zover ik weet geen grammen kruid/tube overschrijdingen tussen.
ik heb al meerdere strafzaak uitspraken opgezocht, maar daar betreft het telkens ook 1.1 & 1.3 classificatie vuurwerk, danwel vuurwerk met een kruidinhoud die hier gewoon niet toegelaten is (75grams pijlen/flashbangers) en dat bied in het door mij geschetste geval geen uitkomst. en ook krijg ik me niet door de teksten der wetboek geworsteld.

ik ben al wel eens in belgië geweest, maar ben er eens over na gaan denken of ik dit nog wel de moeite waard vind. nederlands spul is tegenwoordig mooi, maar echter aan de dure kant. maar als je in de dor mij geschetste situatie een misdrijf begaat is het dat natuurlijk never nooit waard!

hoop dat jullie kunnen/willen helpen.

Hendtje

Die een kilogram netto is een regel uit België,in NL hebben we 25 kg bruto maar aangezien NL der eigen regeltjes er op na houd mag je ook CE gekeurd vuurwerk uit België niet mee over de grens nemen al is het de zelfde pot zoals die in NL verkocht word.(m.u.v de laatste 3 dagen van het jaar) Word je aangehouden ben je alles kwijt en een verbaal er bij.

Die een kilogram netto is een regel uit België,in NL hebben we 25 kg bruto maar aangezien NL der eigen regeltjes er op na houd mag je ook CE gekeurd vuurwerk uit België niet mee over de grens nemen al is het de zelfde pot zoals die in NL verkocht word.(m.u.v de laatste 3 dagen van het jaar) Word je aangehouden ben je alles kwijt en een verbaal er bij.

oke, maar houd dat verbaal in dit geval in: een fikse boete en daarmee is de kous af, of heb je dan ook meteen een strafblad?

oke, maar houd dat verbaal in dit geval in: een fikse boete en daarmee is de kous af, of heb je dan ook meteen een strafblad?

Je hebt een strafblad, mits je wordt veroordeeld door de rechter of een strafbeschikking accepteert van het OM. Het OM kan je een boete opleggen in een transactievoorstel. Als je deze accepteert, koop je verdere vervolging bij de rechter af. Het OM zal je dan niet vervolgen. Accepteer je een strafbeschikking, betaal je vaak een boete en dan zal het OM je ook nog vervolgen bij de rechter, meestal althans.

Alleen als er in Nederland vuurwerk verkocht mag worden en je word bij de grens aangehouden en je zit niet boven de 25 kilo krijg je gelijk een verbaal,en die is als ik me niet vergis 250 euro plus je bent je vuurwerk kwijt.Maar dan moet het wel spul zijn wat in België vrij verkocht mag worden,geen C6 en zo.

Dat is nogal een prijs om te betalen voor zo een, in mijn ogen, licht vergrijp. C6 etc. Wil ik niets mee te schaften hebben dus dat zit wel goed ;) maar ik denk dat ik het er maar bij laat dan, ga geen strafblad riskeren voor wat vuurwerk. Een overtreding inc. Achterlijke boete had ik nog tot daar aan toe gevonden.

Thanx!

Wanneer het economische delicten betreft (geldt voor de meeste milieuovertredingen) dan is er over het algemeen sprake van een misdrijf indien het delict opzettelijk is begaan. Is er geen sprake geweest van opzet dan betreft het een overtreding.

De belangrijkste verschillen tussen misdrijven en overtredingen zijn de volgende:
◾bij misdrijven kan de rechter gevangenisstraf opleggen, bij overtredingen niet;
◾de verjaringstermijnen zijn bij misdrijven langer dan bij overtredingen;
◾de rechtbank behandelt misdrijven, het kantongerecht behandelt overtredingen.

Wanneer het economische delicten betreft (geldt voor de meeste milieuovertredingen) dan is er over het algemeen sprake van een misdrijf indien het delict opzettelijk is begaan. Is er geen sprake geweest van opzet dan betreft het een overtreding.

De belangrijkste verschillen tussen misdrijven en overtredingen zijn de volgende:
◾bij misdrijven kan de rechter gevangenisstraf opleggen, bij overtredingen niet;
◾de verjaringstermijnen zijn bij misdrijven langer dan bij overtredingen;
◾de rechtbank behandelt misdrijven, het kantongerecht behandelt overtredingen.

Gewoon dus volhouden dat je van niets wist en dacht dat het mocht... dan bega je een overtreding

Gewoon dus volhouden dat je van niets wist en dacht dat het mocht... dan bega je een overtreding

Juridisch werkt dit niet zo. Opzet kent juridisch gezien een hele andere betekenis dan de term opzet zoals deze in het dagelijkse leven wordt gebruikt. In het strafrecht zijn er vele vormen van opzet waaronder (Boos opzet, Kleurloos opzet, Voorwaardelijk opzet). Als ik tijdens mijn verjaardag in de huiskamer met visite een schot los richting het plafon en ik raak daarbij mijn buurman (kogel kaatst af etc.), dan had ik niet de bedoeling iemand te raken maar de rechter zegt wel dat er sprake is van voorwaardelijk opzet omdat ik had kunnen weten dat het zou kunnen gebeuren dat ik hem zou raken, ook al was dat niet mijn bedoeling. Ik heb de gevolgen op de koop toegenomen. Dat ik niet de bedoeling had om hem te raken zien wij in het dagelijkse leven als niet-opzet. In dit geval vindt de rechter dat dus wel.

Alleen als er in Nederland vuurwerk verkocht mag worden en je word bij de grens aangehouden en je zit niet boven de 25 kilo krijg je gelijk een verbaal,en die is als ik me niet vergis 250 euro plus je bent je vuurwerk kwijt.Maar dan moet het wel spul zijn wat in België vrij verkocht mag worden,geen C6 en zo.

dit lijkt mij niet kloppen... als je met 25 kilo vlinders aankomt in Nederland kom je er echt niet af met 250 euro...

Back
Bovenaan