Vuurwerk prima, maar dan wel veilig!

ylke

VWC lid
Vuurwerk tijdens de jaarwisseling is een traditie. Leuk, mooi, spannend en spectaculair al dat sier- en knalmateriaal. Maar het brengt ook de nodige risico’s met zich mee. Risico’s voor uzelf, uw familie, uw vrienden én uw huisdieren. Elk jaar gebeuren er ongelukken met vuurwerk waarbij vooral jonge mensen gewond raken.

Slachtoffers
Ook tijdens de jaarwisseling 2010-2011 waren er twee dodelijke slachtoffers te betreuren en zijn 770 slachtoffers in het ziekenhuis behandeld aan verwondingen. Bij veel ongevallen met vuurwerk is er sprake van verboden consumenten vuurwerk of zelfgemaakte projectielen, die zorgen voor de meeste ernstige letsels. Veel vuurwerkbommenmakers gebruiken internet als podium en ‘inspireren’ zo anderen om ook dergelijke gevaarlijke en bovendien strafbare feiten, te plegen.

Gevaarlijk
Illegaal vuurwerk heeft meestal een veel zwaardere lading dan is toegestaan en ook ontbreekt vaak de gebruiksaanwijzing. De explosiekracht is zo groot dat dit gemakkelijk beschadigingen aan gehoor of longen kan veroorzaken. Ook is niet altijd duidelijk hoe of waar u het moet aansteken. Soms zitten er twee lonten aan en welke moet u dan gebruiken? Wist u trouwens dat een lont van professioneel vuurwerk veel sneller brandt dan de normale lonten? En de zogenaamde strijkers hebben al helemaal geen lont. De grote verrassing is dus wanneer die strijker precies knalt. Ondeskundig gebruik leidt tot ernstige ongevallen.

Hoge prioriteit
De politie spoort delicten met vuurwerk met hoge prioriteit op. Daarom is een speciale Task Force ingesteld die vuurwerkbommenmakers opspoort (via open bronnen), hen het podium ontneemt en waarschuwt voor de hogere strafeis van het Openbaar Ministerie.

Strenge straffen
Het Openbaar Ministerie eist sinds 10 november 2011 hogere straffen voor iedereen die stunt met zwaar professioneel (illegaal) vuurwerk of zelf vuurwerkbommen maakt. Overtreders komen er niet meer vanaf met een lichte straf, maar kunnen zelfs een gevangenisstraf en dus een strafblad krijgen. De Task Force is een samenwerking tussen Consument en Veiligheid, het Openbaar Ministerie en de politie. Jongeren die zorgen voor vuurwerkoverlast of daarmee schade veroorzaken komen doorgaans bij bureau Halt terecht. Om verdere straf te voorkomen moeten zij afgesproken werkzaamheden doen en de eventuele schade herstellen of vergoeden.

Ook de opslag van dit verboden vuurwerk levert enorme veiligheidsrisico’s op. Daarom worden illegale handel, illegaal vervoer én illegale opslag van verboden vuurwerk hard aangepakt door politie en justitie.

Illegale handel melden
Het Regionaal Milieuteam van de politie doet recherche-onderzoek naar illegaal vuurwerk en de mensen die daarin handelen. Daarbij hebben we uw hulp hard nodig. Als u weet waar illegaal vuurwerk is opgeslagen of wordt doorverkocht, kunt u dit doorgeven via de anonieme tiplijn 0800-7000. Heeftt u overlast van vuurwerk, bel dan met de lokale politie via nummer 0900 – 8844.

Regels afsteken legaal vuurwerk
Legaal vuurwerk met een maximum van 10 kilo mag door iedereen vanaf 16 jaar op 29, 30 en 31 december worden gekocht bij de erkende vuurwerkhandelaren. Goedgekeurd vuurwerk is altijd voorzien van:
• een lont,
• een Nederlandse gebruiksaanwijzing,
• het opschrift ‘Bestemd voor particulier gebruik’,
• een CE keurmerk en
• een aanduiding van de netto explosieve massa (NEM).

Het afsteken van vuurwerk is toegestaan op 31 december vanaf 10.00 uur tot 1 januari 02.00 uur. In de buurt van bijvoorbeeld een ziekenhuis, bejaardencentrum of dierenasiel is het niet toegestaan om vuurwerk af te steken.

Bron

neej joh nederlands vuurwerk is veilig :|

Ik durf toch te wedden dat veruit het meeste oogletstel word veroorzaakt door babypijltjes die overal heen schieten behalve de lucht in en van die onstabiele langwerpige potjes uit kleine pakketjes die omdonderen :wink:

Ik durf toch te wedden dat veruit het meeste oogletstel word veroorzaakt door babypijltjes die overal heen schieten behalve de lucht in en van die onstabiele langwerpige potjes uit kleine pakketjes die omdonderen :wink:

Hier heb je een punt , en dan durfen ze nog geld te vragen voor een vuurwerkklem. NEE die MOET gratis erbij als hun POTTEN omvallen vind ik !!!
Moeten wij gaan dokken voor hun fouten , ja nog ff.

Inderdaad Ghost, heb het al zo vaak gezien dat het net goed gaat met die baby pijltjes.
Dat spul is zeker gevaarlijk, gelukkig heb ik die tijd dan ook gehad:wink:.

Ben het ook eens met Ghost, zo'n klem of een bril moet eigenlijk bij elke vuurwerk bestelling gratis er bij zitten. Dit scheelt al heel veel denk ik!

Ben het ook eens met Ghost, zo'n klem of een bril moet eigenlijk bij elke vuurwerk bestelling gratis er bij zitten. Dit scheelt al heel veel denk ik!

Of gewoon de potten gelijk goed fabriceren zodat die klem ook niet nodig is.
Hier zou eigenlijk gelijk bij de aard van het probleem aan gewerkt moeten worden ! :shocked:

Inderdaad Ghost, heb het al zo vaak gezien dat het net goed gaat met die baby pijltjes.
Dat spul is zeker gevaarlijk, gelukkig heb ik die tijd dan ook gehad:wink:.

haha, ik ook al lang hoor. Alleen we stoken hier met een grote groep mensen, zitten ook nog een aantal freakjes tussen die vrij jong zijn, jaar of 8, en je kunt hen natuurlijk de lol niet ontnemen door te zeggen dat ze geen babypijltjes mogen afsteken, ik heb het al eens meegemaakt dat ik er een tegen het stukje plastic kreeg dat mijn oog beschermde :cool:

Al die rare en geldopslurpende fratsen zoals taskforces e.d. van justitie helpen echt geen kont bij het terugdringen van het aantal vuurwerkslachtoffers. Word er een dealer gepakt, kopen de klanten hun cobras gewoon elders. Wie echt wilt kan het toch altijd wel in handen krijgen.

Al die tijd en energie zou naar mijn mening veel beter besteed kunnen worden, betere voorlichting, verschaffen van vuurwerkbrillen aan mensen, of in ieder geval aan kinderen enz enz.

De Taskforce zorg er alleen voor dat de prijzen omhoog gaan (Marktwerking) waardoor je meer kan verdienen, vervolg is dat er weer nieuwe handelaren bij komen om weer van dat producentensurplus gebruik te maken!

Bij het kopje gevaarlijk staat er dat illegaal vuurwerk schade kan aanbrengen aan het gehoor en longen. Gehoor kan ik me nog indenken maar longen? Bij legaal vuurwerk komt er toch ook rook vrij. Iemand die wat meer info kan geven maybe?

Ik word zo langzamerhand helemaal pisnijdig van al die columns die over(lees tegen)vuurwerk gaan.Wanneer word Nederland eens wakker en vooral die schrijvers van dit soort berichten.Waarom gaan zij zich niet richten op bijv:
Overvallen op winkels,tankstations,woningen etc
Voetbalrellen etc etc
Mensen die zonder aanleiding worden mishandelt(daders worden meer beschermt dan de slachtoffers:shocked: )
Voedselbanken

Nee dat doen we niet,we gaan gewoon het voor iedere vuurwerk liefhebber verpesten die die ene dag in het jaar van hun passie/hobby kunnen genieten.

Waarschijnlijk zijn dit allemaal van die geitenwollen sokken dragende bomen knuffelaars die zwaar gefrustreerd zijn.GATVERDAMME

Bij het kopje gevaarlijk staat er dat illegaal vuurwerk schade kan aanbrengen aan het gehoor en longen. Gehoor kan ik me nog indenken maar longen? Bij legaal vuurwerk komt er toch ook rook vrij. Iemand die wat meer info kan geven maybe?

Tja, rookproductie. Maar dan klopt de vergelijking niet aangezien legaal vuurwerk ook rook produceert inderdaad.

Het enige wat ik me verder in zou kunnen denken zou zijn een klaplong door de drukverplaatsing, alleen dan moet je toch wel bijna OP een cobra gaan staan wil je dat krijgen. Wanneer je knallers binnen gaat afsteken is het een ander verhaal, dan kun je al vrij snel een klaplong krijgen, maarja welke mafkees zou dat doen.

Tja, rookproductie. Maar dan klopt de vergelijking niet aangezien legaal vuurwerk ook rook produceert inderdaad.

Het enige wat ik me verder in zou kunnen denken zou zijn een klaplong door de drukverplaatsing, alleen dan moet je toch wel bijna OP een cobra gaan staan wil je dat krijgen. Wanneer je knallers binnen gaat afsteken is het een ander verhaal, dan kun je al vrij snel een klaplong krijgen, maarja welke mafkees zou dat doen.

Tsja, of je laat met je domme koppie een 3 inch salute op de grond ontploffen en staat daar praktisch naast. Ik denk dat je dan wel ff moeilijk kunt ademhalen.

Back
Bovenaan