Vuurwerk nachtmerrie voor baby-eendjes

ylke

VWC lid
Verlaten eendenkuikens die wanhopig rondzwemmen, op zoek naar hun 'ouders'.

Dat is volgens de Partij voor de Dieren het beeld na het grote vuurwerk in het Vijverpark in Brunssum, bij de afsluiting van het Parade-festival.

Geen vergunning
Statenlid Pascale Plusquin van de Partij voor de Dieren wil daarom dat de provincie de vergunning voor het vuurwerk weigert. De Parade in Brunssum wordt om de vier jaar gehouden. In juli van dit jaar is de eerstvolgende editie.

Paniek
Vier jaar geleden was het goed mis in de eendenvijver in het park, zegt de PvdD. Door het geknal en gefluit van vuurwerk op de oever vlogen eenden in paniek weg, hun kuikens verweesd achterlatend.

Dat moet dit jaar anders vindt de partij, vooral ook omdat het aantal broedparen bij de wilde eenden in ons land hard achteruit gaat, zo'n 3 procent per jaar.

Bron

Ik hoorde ook dat duizenden baby mieren hetzelfde probleem hadden...... pffff wat wordt je moe van die berichten :(

Bij de buren had ik ook al een reactie geplaatst, die ik hier maar ff zal herhalen:

Geen vergunning
Statenlid Pascale Plusquin van de Partij voor de Dieren wil daarom dat de provincie de vergunning voor het vuurwerk weigert. De Parade in Brunssum wordt om de vier jaar gehouden. In juli van dit jaar is de eerstvolgende editie.

Baby-eendjes? Juli? Hallo!?! Die worden in april/mei al geboren en niet pas in juli. Tegen die tijd zijn het al zo goed als volwassen eenden!! Wat een flauwekul weer zeg van die bomenknuffelaars!!

http://www.birdlife.org/datazone/speciesfactsheet.php?id=435

Op basis hiervan zou ik (natuurlijk in andere bewoording en juridisch dichtgetimmerd) zeggen: Stop die brief lekker waar de zon niet schijnt en ga je druk maken over dingen die wel belangrijk zijn.

Er zijn wereldwijd meeer dan genoeg eendjes. In Amerika is er zelfs een stijgende trend. Dat ze hier niet broeden kan met van alles te maken hebben (correlatie =/= oorzaak). Een evenement dat 1x in de 4 jaar plaatsvindt op basis hiervan proberen te verbieden is van de zotten.

Heb afgelopen weekend nog anderhalf uur op mijn zwembad liggen schrobben omdat die beesten de boel altijd onderschijten, rotbeesten.

Back
Bovenaan