Vuurwerk na winst van Oranje is nieuwe trend

oerendhard

VWC lid
ENSCHEDE - Het lijkt een nieuwe trend: massaal vuurwerk afsteken als Nederland een WK-wedstrijd wint.

,,Dit heb ik nog nooit meegemaakt,’’ zegt vuurwerkverkoper Frits Pen van Dreamworks Fireworks uit Glanerbrug. ,,Het was na de wedstrijd Costa Rica-Nederland een gekkenhuis in Glanerbrug en Dolphia.

Illegaal vuurwerk
Het gaat grotendeels om illegaal vuurwerk. Ik gun ieder z’n pretje, maar ik vraag me wel af waar al dat spul ligt opgeslagen. Vast niet netjes in een bunker, zoals bij mij. Dat is het gevaarlijke hiervan. Als een voorraadje in een woonwijk ontploft heb je een probleem.’’

Pen vertelt dat hij onlangs enkele toezichthouders op bezoek had die bij hem een workshop vuurwerk volgden. ,,Die mensen komen uit heel het land. Die keken zich de ogen uit en wisten niet wat ze hoorden. Enschede steekt er landelijk met vuurwerk afsteken met kop en schouders bovenuit.’’

Trend
Waar de kennelijke trend vandaan komt is Pen een raadsel. ,,Ik stel alleen wel vast dat mensen er kennelijk een lekker bedragje voor over hebben om vuurwerk af te steken. Want goedkoop is dat illegale spul niet. De politie zou moeten handhaven, maar dat gebeurt niet.’’

Politie
De politie zit ondertussen niet stil, verklaart woordvoerder Frank Brouwer. Er is onderzoek verricht nadat vlak na de wedstrijd Costa Rica-Nederland her en der in de regio zwaar vuurwerk werd afgestoken. In sommige buurten in onder meer Enschede leek het wel oud en nieuw gezien de enorme hoeveelheden die werden afgestoken. ,,Uit het onderzoek op basis van aangetroffen restanten van het vuurwerk blijkt dat het overwegend om illegale partijen gaat. Illegaal vuurwerk is verboden en daar handhaven we ook op. Maar het is ondoenlijk om overal tegelijk te zijn rond dezelfde tijd,’’ zegt politiewoordvoerder Frank Brouwer.

De herkomst van het vuurwerk is onduidelijk. ,,Wellicht dat het gaat om bij de jaarwisseling achtergehouden vuurwerk, maar zeker is dat niet.

image-4439504.jpg

*bron Tubantia.nl

ben het niet mee eens dat dit een nieuwe trend zou zijn?
ik weet niet anders dan dat er na een gewonnen wk/ek wedstrijd vuurwerk de lucht in gaat,dit is al vele jaren zo.
toen FC-Twente kampioen was ging er ook heel veel vuurwerk hier in Enschede de lucht in.
ik heb ook juist het idee dat het legaal vuurwerk is wat ik hoor.
als je het een beetje normaal houd moet het kunnen lijkt me.
het is ook heel duidelijk lijkt me dat je vuurwerk nooit kan verbieden.de mensen steken het toch wel af.

Dat is hier in de buurt ook zo, we hebben gewoon wat te vieren en daar hoort vuurwerk bij. Afgelopen zaterdag ook na de overwinning ging er ook hier veel vuurwerk de lucht in. Ik hou er wel van en naar ik meen ook allemaal legaal van single-shots tot cakes. Dus als Nederland wint van Argentinie gaan we nog wat beleven, en al helemaal als we in de finale komen.... Van mij mag het:p:):wink:

Nieuwe trend? Dat is al jaren zo dat er een vracht vuurwerk de lucht in gaat bij winst. Overal en altijd gebeurt het. Zowel EK als WK,dus niks nieuws..

Hier al voor de wedstrijd en in de rust. Toch wel vooral illegaal. Paar mooie blokken gezien.
Ook wat bloed klappen gehoord.
Ik kan er niet wakker van liggen.
Alleen maar sfeerverhogend in mijn ogen.
In de media lijkt t wel of heel Nederland massaal tegen vuurwerk is.
Maar heb nu die wrdtrijden in verschillende wijken van sjiek tot volksbuurt gekeken.
En overal gaat er ongelooflijk veel de lucht in.

Wat een onzin kraamt die man uit. Niet zo veilig als bij hem en dan onveilige situaties zal veroorzaken. Hij draagt bij aan een slecht imago van vuurwerk. Dat vuurwerk wat hij verkoopt aan mensen en dan de laatste 3 dagen laat opslaan in huizen. Is dan ook een gevaarlijke situatie creëren. Wie zegt dat het namelijk illegaal vuurwerk betreft? Politie ziet dat verschil niet, mensen kunnen ook cakes over hebben van oud en nieuw of gekocht in hebben in Belgie bij Zena dat in Nederland ook legaal is. Ik vind dat de branche niet zo op het illegale moet gaan inhakken. Want als volgende nitraten legaal worden gaan ze die ook verkopen. Flash is nu slecht maar na 2017 legaal. Wedden dat onze Dream Fireworks die ook zal gaan verkopen?

Jammer dat Frits Pen zijn handel en bedrijf probeert veilig te stellen door al het vuurwerk "illegaal" te bestempelen. Trouwens, wat is "illegaal"? Doordat Nederland zo nodig de RACT hanteert is bijna al het Europees goedgekeurd consumentenvuurwerk met een paar grammen meer dan in de RACT staat beschreven "illegaal".
Verder, wat een onzin over het feit dat illegaal vuurwerk altijd onveilig is in de opslag; in Zwitserland verkopen ze bijvoorbeeld veel zwaarder consumentenvuurwerk (ook de 500-grams pijlen en 20-30 grams knalpijlen) uit een container of gewoon in een winkel/marktkraam of supermarkt. Geen één glazen vitrine of bunker te herkennen want het ligt gewoon afgevuld in de winkel.

Op één of andere manier neem ik Frits Pen al een tijdje niet meer serieus...

Wat een onzin kraamt die man uit. Niet zo veilig als bij hem en dan onveilige situaties zal veroorzaken. Hij draagt bij aan een slecht imago van vuurwerk. Dat vuurwerk wat hij verkoopt aan mensen en dan de laatste 3 dagen laat opslaan in huizen. Is dan ook een gevaarlijke situatie creëren. Wie zegt dat het namelijk illegaal vuurwerk betreft? Politie ziet dat verschil niet, mensen kunnen ook cakes over hebben van oud en nieuw of gekocht in hebben in Belgie bij Zena dat in Nederland ook legaal is. Ik vind dat de branche niet zo op het illegale moet gaan inhakken. Want als volgende nitraten legaal worden gaan ze die ook verkopen. Flash is nu slecht maar na 2017 legaal. Wedden dat onze Dream Fireworks die ook zal gaan verkopen?

Of nitraten vanaf 2017 legaal zijn hangt van het land af; volgens de EU mogen lidstaten alsnog complete categorieën of soorten vuurwerk verbieden of beperken (omwille van openbare orde, milieu of veiligheid). Nitraten zijn flashknallers, ofwel worden in de CE-eisen "flash bangers" genoemd. Chinese rollen bijvoorbeeld worden in de CE-eisen "flash banger batteries" genoemd. Wat in de RACT (http://wetten.overheid.nl/BWBR0027932/geldigheidsdatum_08-07-2014) staat beschreven klopt volgensmij maar half met de gedachte achter de CE-eisen en de vrije handel/harmonisering van pyro-artikelen. Want in de EU-regels staat letterlijk dat lidstaten het vrije verkeer en de EU-markt (mits type vuurwerk in lidstaat legaal is) niet mogen verbieden of beperken.

Vanaf 2017 zou de RACT dus moeten worden aangepast (net zoals België bijvoorbeeld alles uit cat. 2 toestaat en er niet onder gaat zitten met kruit-eisen, zoals Nederland wel doet). De Duitse BAM heeft daarom bijvoorbeeld al een aantal aanmaningen gehad door de Europese Commissie, omdat zij de vuurpijlen uit categorie 2 verbiedt die meer dan 20 gram bedragen. Dat is dus in strijd met de EU-uitgangspunten (want vuurpijlen uit categorie 2 mogen maximaal 75 gram bedragen).

Een 250-grams Weco/Bugano fontein (legaal in CE-categorie 2/F2; in Duitsland, België, Luxemburg, Frankrijk, Polen, Oostenrijk, Tsjechië, Spanje, Kroatië, Zweden etc. legaal voor consumenten te koop) is volgens de RACT "illegaal consumentenvuurwerk" of "professioneel vuurwerk". Volgens de EU-gedachte en CE-regelgeving mag deze gewoon legaal worden aangekocht omdat Nederland "fonteinen uit categorie 2" niet heeft verboden voor consumenten. Categorie 3-fonteinen zijn een ander verhaal, omdat deze volgens de RACT volledig zijn verboden.

Illegaal vuurwerk is, zeker voor Nederland, een erg breed begrip. Opslag en gevolgen daarvan hoeven zeker niet onveilig te zijn; Frits Pen zou met zijn 1.3G en 1.1G producten welke hij voor shows gebruikt daarin gewoon realistisch moeten zijn. Want 1.3G en zeker 1.1G producten moeten aanvullende opslag nodighebben, niet gekooide 1.3G of kale 1.4G (kijk maar naar Duitsland, Frankrijk, Zwitserland etc..).

Laatst bewerkt:
Vuurwerk na oranje. Lijkt mij meer een uiting te zijn dat het feit dat Oranje aanleiding vormt voor het afsteken van vuurwerk/bommen. Voetbal is oorlog, aldus Rinus Michels.

Het is dat of een verbod op voetbal/vuurwerk. Hangt toch wel nauw met elkaar samen, denk ik.

Leuk dat je zelf ook de grootste onzin uitkraamt. De pot verwijt de ketel...

Allereerst in AL het vuurwerk dat je in België koopt illegaal. Ook al kun je het zelfde product ook in Nederland kopen. Gekocht in het buitenland houdt een economisch delict in, en dat maakt de actie en het vuurwerk illegaal. Er zit geen "vrije import grens" op vuurwerk, zoals dat wel bij drank en sigaretten is. Een belgisch pakje grondblommen is dus ook illegaal.

Verder zal Nederland nooit legale flash knallers krijgen. Dat het volgens de CE en dergelijke mag is leuk, maar Nederland verbied die categorieën vuurwerk gewoon in zijn geheel. Nog geen flash knallers dus. En als het er al komt, zullen het echt geen grote knallers worden, maar met wat mazzel net 0,5 gram flash of zo. Nogsteeds niet te vergelijken dus.

Daarbij. Jij loopt te zeiken dat de nederlandse bedrijven zo lopen zeiken op illegaal vuurwerk (wat in mijn ogen helemaal terecht is), maar zelf loop je ook ondoordacht te zeiken op Dream Fireworks...

RTL nieuws 10.00 uur Juli 8 2014

Nederlanders kopen massaal vuurwerk in België

Een goed voorbereide feestvierder telt voor twee. En dus kopen Nederlanders nu al massaal vuurwerk in België om een eventueel wereldkampioenschap te kunnen vieren.

Vuurwerkverkopers in het Belgische plaatsje Baarle-Hertog profiteren flink van de Oranjegekte in Nederland. Met langere openingstijden, WK-aanbiedingen en speciaal ingekochte oranje-prullaria, lokken de Belgen Nederlandse voetbalfans naar hun winkel. Dat meldt Metro.

Oranjefakkels en rookbommen
Vooral de oranjefakkels en rookbommen worden goed verkocht, maar ook zwaarder vuurwerk dat in Nederland verboden is, wordt door Oranjefans mee naar huis genomen. Vuurwerkshop Zena in Baarle-Hertog, een Belgisch dorpje omringd door Nederlands grondgebied, is zeven dagen per week open. Vuurwerkwinkel Pyroshop merkt op dat er ook veel nitraatmatten en 30.000 klappers worden gekocht.

De Nationale Politie waarschuwt dat het afsteken van vuurwerk tijdens de wedstrijd verboden is. Ook het afsteken van fakkels in grote mensenmassa's mag niet.

RTL Nieuws

voor mij was het in ieder geval wel nieuw in de omgeving Purmerend, en ook veelal beperkt tot enkele forse dreunen. beelden zoals in enschede zul je hier ook niet zien...

De politie was hier pro actief op twitter bezig...

POL_ZAW ‏@POL_ZAW Jul 4
Morgen WK-wedstrijd kijken? Maak er een mooi feestje van en steek geen (illegaal) vuurwerk af.Politie treedt op! #levensgevaarlijk #vuurwerk

toch een wat andere houding dan de korpsen in het oosten des lands...

RTL nieuws 10.00 uur Juli 8 2014

Nederlanders kopen massaal vuurwerk in België

Een goed voorbereide feestvierder telt voor twee. En dus kopen Nederlanders nu al massaal vuurwerk in België om een eventueel wereldkampioenschap te kunnen vieren.

Vuurwerkverkopers in het Belgische plaatsje Baarle-Hertog profiteren flink van de Oranjegekte in Nederland. Met langere openingstijden, WK-aanbiedingen en speciaal ingekochte oranje-prullaria, lokken de Belgen Nederlandse voetbalfans naar hun winkel. Dat meldt Metro.

Oranjefakkels en rookbommen
Vooral de oranjefakkels en rookbommen worden goed verkocht, maar ook zwaarder vuurwerk dat in Nederland verboden is, wordt door Oranjefans mee naar huis genomen. Vuurwerkshop Zena in Baarle-Hertog, een Belgisch dorpje omringd door Nederlands grondgebied, is zeven dagen per week open. Vuurwerkwinkel Pyroshop merkt op dat er ook veel nitraatmatten en 30.000 klappers worden gekocht.

De Nationale Politie waarschuwt dat het afsteken van vuurwerk tijdens de wedstrijd verboden is. Ook het afsteken van fakkels in grote mensenmassa's mag niet.

RTL Nieuws
dus het is wel gewoon toegestaan om een fakkel in je straat af te steken?
maar laten we even heeel eerlijk zijn, dit stukje is wel waar. maar ze kunnen wel weer lekker overdrijven. wat maken die paar knallen en toeters nou uit? en van die rookbommen en fakkels heb je al helemaal geen last dus dat vind ik al helemaaaal niet erg

in een grote groep begrijp ik het, voor hetzelfde geld valt er een brandstukje van de fakkel af op de kleren van een ander of op de huid. Zit je toch met brandwonden, en sommige hebben slechte longen dus die kunnen al stikken als ze in een rookbom staan.

Maar zoals het hier vermeld word zijn rookbommen en fakkels legaal, dat is wel goed nieuws. Iemand een idee waar het in NL verkocht word??

in een grote groep begrijp ik het, voor hetzelfde geld valt er een brandstukje van de fakkel af op de kleren van een ander of op de huid. Zit je toch met brandwonden, en sommige hebben slechte longen dus die kunnen al stikken als ze in een rookbom staan.

Maar zoals het hier vermeld word zijn rookbommen en fakkels legaal, dat is wel goed nieuws. Iemand een idee waar het in NL verkocht word??

botenwinkels :p

weet je wat het is? De media zet dit nu als nieuwe trend neer terwijl het al jarenlang zo is...
Nu met de huidige ontwikkelingen speelt men daar handig op in.

Een nieuwe trend, hier hoort het erbij sinds ik besta, iedereen de straat op en iedereen is opeens fan van vuurwerk. Rare is, meer dan op 31 December, dan krijg ik meer klachten.

Maar dit artikel is naar mijn mening lucht. Het hoort er min of meer bij. Misschien niet handig, omdat het een vuurwerkverbod in de hand werkt.

En ongevaarlijk is het zeker niet, omdat afgelopen zaterdag er een stel randdebiel complete blokken afstaken tussen 3000 man publiek. Knap dat deze blokken meegesmokkeld zijn (hoe dan?), maar gevaarlijk is het wel, want iedereen staat er met de neus bovenop.

Moet zeggen dat het alhier wel een nieuwe trend is, eerder werd er hier bij EK/WK's bijna geen vuurwerk afgestoken maar dit jaar is dat flink veranderd. Vooral zaterdag leek het wel O&N. Ik vindt dat het wel moet kunnen een beetje vuurwerk, doe er namelijk ook een beetje aan mee :P

Ik zie dit juist als een positief bericht voor ons als lief hebbers. Wie weet gaat men hierdoor zien dat verbieden toch niet werkt aangezien er zoveel mensen vuurwerk willen afsteken. Zelfs nog 176 dagen voor oud en nieuw wordt er massaal vuurwerk in bels gehaald. En dan de pakketpost wat heel het jaar door gaat niet mee gerekend.

Back
Bovenaan