Vuurwerk LUMC midden in broedseizoen

ylke

VWC lid
Op donderdag 7 juni, tegen 22:45, werd heel Leiden onverwachts opgeschrikt door een groot vuurwerk dat zeker 15 minuten aanhield. Het bleek een vuurwerk te zijn ter gelegenheid van het 15-jarig lustrum van het LUMC.
De verbazing was groot. Honden jankten, katten kropen onder het bed, kleine kinderen werden wakker. In de lucht vlogen in elk geval merels, scholeksters en meeuwen in paniek op. Begin juni zijn veel jonge vogels nog in het nest of net uitgevlogen en afhankelijk van voederen door de oudervogels.

Mijn vragen zijn:

1. Was dit vuurwerk aangekondigd, zodat buurtbewoners voorzorgmaatregelen hadden kunnen treffen?

2. zal de gemeente bekend zijn dat vogels in het broedseizoen niet verstoord mogen worden krachtens de Flora- en Faunawet. Het LUMC ligt tegen het Leidse Hout en het Bos van Bosman aan. Waarom heeft de gemeente hier desondanks toestemming voor gegeven?

3. Donderdag is een gewone werkdag. Kleine kinderen slapen al. Waarom heeft de gemeente dit gegeven niet meegewogen?

4. Is de gemeente bekend met de bezwaren van (LUMC)oogartsen tegen vuurwerk. En is het college het met mij eens dat, gezien de gezondheidsrisico’s voor luchtwegen en oogletsel, het uitermate schrijnend is dat juist een ziekenhuis een vuurwerk meent te kunnen afsteken?
http://www.omroepwest.nl/nieuws/lumc-verbod-op-consumentenvuurwerk?quicktabs_1=4

5. De LUMC-groep bestaat uit verschillende organisaties, waaronder 2 BV’s. Kan elk willekeurig bedrijf dat een willekeurig aantal jaren bestaat nu zomaar toestemming krijgen voor een groot vuurwerk?

6. Kan het college toezeggen, in het vervolg terughoudend te zijn bij vergunningsverlening voor het afsteken van vuurwerk, behalve tijdens de jaarwisseling (in elk geval in het broedseizoen)?

Partij voor de Dieren

Laatst bewerkt:
Kijk het feit dat kleine kinderen wakker worden. Die snappen het vuurwerk nog wel. Maar ik snap wel dat mensen hier niet op zitten te wachten aangezien in dit geval die vogels er toch echt mee lastig gevallen worden en hierdoor misschien hun jongen in de steek laten.

Vuurwerk is leuk maar we moeten toch ons gezonde verstand blijven gebruiken.

tja donderdag avond half 11 is eigenlijk ook geen tijd voor een vuurwerkshow... kan me voorstellen dat men er niet helemaal op zit te wachten.

Zo te lezen was het voor een 15 jarig bestaan te vieren en bij zoiets zijn dus ook de benodigde papieren verleend door instanties om het doorgang te verlenen en dat maakt weer het feit dat het dus bekend is bij.... dus de partij van de dieren moet eerst zelf eens in de papieren duiken en dan zullen ze tot de conclusie komen dat het bekend was dat dit vuurwerk er zou komen in plaats van meteen moord en brand te schreeuwen, toch ?

Voor dit evenement was er een ontbrandingstoestemming dat betekend dat hij in de krant gepubliceerd heeft gestaan en dat een ieder bezwaar had kunnen maken tgen het verlenen van de vergunning.

Hoop bombarie om niks, begint echt steeds meer een zeikland te worden. Blerghhhh.
Dan verlaten die vogels toch lekker hun nest, ik word iedere dag om half 6 wakker gemaakt door die k*tbeesten en dan verlaat ik ook mijn nest.

De leden van PvdD moeten lekker met z,n idealen op Schiermonnikoog gaan wonen, kunnen ze daar de kokkels gaan beschermen.

Tekst in de openingspost is natuurlijk zo gekleurd als maar kan. En dat mag ook, maar we hoeven het natuurlijk niet zomaar te slikken.

Ik kan me voorstellen dat mensen verrast werden door het vuurwerk. Maar meer dan dat moet dit niet zijn hoor.

Kinderen werden wakker - Tja, en dan kijken ze even naar het vuurwerk en gaan dan weer naar bed. Zo ging het vroeger en zo gaat het nog steeds (ik kan het weten, met 4 jonge kinderen).

Honden jankten en katten kropen weg
- Dieren houden nu eenmaal niet van herrie. Ze ervaren het (al dan niet terecht) als gevaar en dan gaat er een soort verdedigingsmechanisme in werking. Erg vervelend, maar aan de andere kant herstellen de dieren zich na "de herrie" vrij snel. Het is immers een instinctief reflex. Het zou niet best zijn voor de evolutie als een dosis herrie iedere hond of kat tot een getraumatiseerd hoopje ellende maakte.

Broedseizoen - Geen idee of er vogels in de directe omgeving aan het broeden zijn. Ben het er mee eens dat zo'n show strategisch gepland moet worden, waarbij men rekening houdt met deze factor. Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat dit bij deze show beslist gedaan is. Ik denk dat de PvdD goedkoop probeert te scoren, na een succesje in Hilversum met dit argument.

Bezwaar oogartsen - Dus oogartsen gaan onze vuurwerkshows dicteren? Ik dacht het niet. Schoenmaker houd u bij uw leest! Het mogen ontsteken van een vuurwerkshow is tegenwoordig gebonden aan een complex stelsel van regels en richtlijnen. Om daar aan te kunnen voldoen dient je organisatie professioneel te zijn. Een ongeluk zit misschien in een klein hoekje, maar dat heb je met andere ambachten ook. Onzin om daar op te focussen.

Milieu - Bij een vuurwerkshow komen reststoffen vrij, dat bestrijdt niemand. De hoeveelheid is echter van een dermate niveau dat de gevolgen enkele uren na de show al niet meer meetbaar zijn. Deze stoffen slaan neer en worden door de natuur opgenomen. Toegegeven, als we elke dag meerdere shows op een plek zouden geven voor een jaar lang, zal het milieu meetbaar zwaarder belast worden. Maar 1 of 2 shows op een willekeurige locatie in een jaar tijd leidt niet tot structureel negatieve effecten voor het milieu.

Zo, misschien is mijn reactie ook wat gekleurd, maar dat heft het gewicht van de openingspost misschien weer een beetje op. Ik hou van balans :)

Cameo

Is het niet beter dat ze een naamsverrandering doorvoeren voor deze groep groencontainers.
Ik vind PVHV (Partij Voor Het Verstieren) veel passender.

Van een profshow loop je natuurlijk ook oogletsel op.
Daarom is ook half nederland blind inmiddels zucht.:bonk:

Ben het met jullie eens dat het allemaal zwaar overdreven wordt. En natuurlijk moet vuurwerk kunnen bij een grote opening. Maar ben toch echt van mening dat er in dit geval meer rekening gehouden had moeten worden met het broedseizoen. Ook al zou je daar niet zo snel aan denken.

Maar opmerkingen zoals die van vincer neem ik niet serieus. Dat is simpelweg je mond maar een draai geven.

Net of alleen vuurwerk veroorzaakt dat vogels hun nest verlaten. Misschien moeten we dan ook maar de claxon in de auto gaan afschaffen, want stel je voor. Concerten zijn ook uit den boze, want je weet maar nooit. Er mag nergens meer gebouwd worden, want als de fundering geheid moet worden,zou het zomaar kunnen dat......(is het voor een biologische varkensstal waar de beesten geknuffeld worden, dan is het natuurlijk geen probleem dat die vogels weg vliegen omdat ze toch wel ergens anders een nieuw nestje maken.)

Wat ik me afvraag, op wie ga jij eigenlijk stemmen?

Krijgen we nu tegenwoordig na elke show zulke berichten in de media. Bah Nederland begint langzaam maar zeker in een zeikland te veranderen, waarin men elkaar niks meer gunt.

Triest hoor :mad:

Hoop bombarie om niks, begint echt steeds meer een zeikland te worden. Blerghhhh.
Dan verlaten die vogels toch lekker hun nest, ik word iedere dag om half 6 wakker gemaakt door die k*tbeesten en dan verlaat ik ook mijn nest.

De leden van PvdD moeten lekker met z,n idealen op Schiermonnikoog gaan wonen, kunnen ze daar de kokkels gaan beschermen.

Of op een onbewoond eiland op de Stille oceaan.We kunnen het ook niet maken om de bewoners van Schiermonnikoog met dit egoistisch volk op te zadelen.

Laatst bewerkt:
Net of alleen vuurwerk veroorzaakt dat vogels hun nest verlaten. Misschien moeten we dan ook maar de claxon in de auto gaan afschaffen, want stel je voor. Concerten zijn ook uit den boze, want je weet maar nooit. Er mag nergens meer gebouwd worden, want als de fundering geheid moet worden,zou het zomaar kunnen dat......(is het voor een biologische varkensstal waar de beesten geknuffeld worden, dan is het natuurlijk geen probleem dat die vogels weg vliegen omdat ze toch wel ergens anders een nieuw nestje maken.)

Wat ik me afvraag, op wie ga jij eigenlijk stemmen?

Je kan er wel allemaal voorbeelden bij gaan halen. Blijft een vreemd manier waarop jij je mening geeft. Als je het verschil van de noodzaak tussen het afsteken van vuurwerk en het claxonneren van een auto niet begrijpt heeft het geen nut om met je in discussie te gaan.

Ik stem absoluut niet op een linkse partij of iets in die richting. Maar ben wel van mening dat er met menig dier beter om gegaan kan worden. En het gaat er in dit geval niet om dat vogels hun nest verlaten en ergens anders een nieuw nest beginnen maar dat ze hun jongen achter laten. En dat jij het stoer vind om op deze manier je mening te geven over dieren kan ik niet zo goed begrijpen maar dat zal dan wel aan mij liggen.

Ik heb altijd geleerd om dingen af te wegen en van twee kanten te bekijken. Ik vind vuurwerk erg leuk en maakt wel degelijk ergens een klein deel uit van me leven. Maar af en toe lijkt het wel of er mensen zijn die voor het vuurwerk leven. (Daar bedoel ik jou overigens niet mee ;) is niet haattent bedoeld.) Waardoor ze er werkelijk in doorslaan en niet meer aan andere denken zowel dier als mens en de meest vreemde dingen (zoals het opslaan van grote hoeveelheden 1.1G in een flat) goed gaan praten. Ik zelf vind het ook zwaar overdreven dat hier weer een hele ophef over gemaakt word door bepaalde politieke partijen maar het neemt naar mijn mening niet weg dat er in dit geval over na gedacht had kunnen worden dat er gebroed werd.

Je kan er wel allemaal voorbeelden bij gaan halen. Blijft een vreemd manier waarop jij je mening geeft. Als je het verschil van de noodzaak tussen het afsteken van vuurwerk en het claxonneren van een auto niet begrijpt heeft het geen nut om met je in discussie te gaan.

Ik vraag me nou toch af wat er aan de hand is? Je komt met, in mijn ogen, denigrerende uitspraken alsof ik een dombo ben en zomaar wat zeg. Dan zeg je ook nog eens dat het geen zin heeft om in discussie te gaan en dan tik je nog zo een lap tekst als hieronder. Gaat het hier nou om het onderwerp of is er iets naar mij toe? Als het dit laatste is dan kan je mij een pm sturen om dit uit te spreken.

Ik stem absoluut niet op een linkse partij of iets in die richting. Maar ben wel van mening dat er met menig dier beter om gegaan kan worden. En het gaat er in dit geval niet om dat vogels hun nest verlaten en ergens anders een nieuw nest beginnen maar dat ze hun jongen achter laten. En dat jij het stoer vind om op deze manier je mening te geven over dieren kan ik niet zo goed begrijpen maar dat zal dan wel aan mij liggen.
Ik begin me er nu goed aan te irriteren hoe je tegen mij praat, doe gewoon even normaal anders is het zo over.

Ik heb altijd geleerd om dingen af te wegen en van twee kanten te bekijken. Ik vind vuurwerk erg leuk en maakt wel degelijk ergens een klein deel uit van me leven. Maar af en toe lijkt het wel of er mensen zijn die voor het vuurwerk leven. (Daar bedoel ik jou overigens niet mee ;) is niet haattent bedoeld.) Waardoor ze er werkelijk in doorslaan en niet meer aan andere denken zowel dier als mens en de meest vreemde dingen (zoals het opslaan van grote hoeveelheden 1.1G in een flat) goed gaan praten. Ik zelf vind het ook zwaar overdreven dat hier weer een hele ophef over gemaakt word door bepaalde politieke partijen maar het neemt naar mijn mening niet weg dat er in dit geval over na gedacht had kunnen worden dat er gebroed werd.

Ik ben het helemaal eens dat je het van twee kanten moet bekijken, dat probeer ik ook zo veel mogelijk. Maar je kan ook te ver gaan door met alles en iedereen rekening te houden.In mijn ogen doet de PvdD dit dus als ik naar de openingspost kijk. Nick heeft dat hierboven mooi in balans gebracht vind ik zelf. We zijn het erover eens dat hier een hele ophef over wordt gemaakt. Ik ben het er dan weer niet mee eens dat (op deze locatie) er rekening moet worden gehouden met eventuele broedende vogels. In een natuurgebied kan ik het begrijpen, maar in de stad niet. Hopelijk kunnen onze verschillende meningen beide gerespecteerd worden, we hoeven het natuurlijk niet altijd met elkaar eens te zijn.

" Ik stem absoluut niet op een linkse partij of iets in die richting. Maar ben wel van mening dat er met menig dier beter om gegaan kan worden. En het gaat er in dit geval niet om dat vogels hun nest verlaten en ergens anders een nieuw nest beginnen maar dat ze hun jongen achter laten. En dat jij het stoer vind om op deze manier je mening te geven over dieren kan ik niet zo goed begrijpen maar dat zal dan wel aan mij liggen.
"

@ sharkeyboy , eet je vlees ? Zo ja dan kun je daar ook beter gelijk mee stoppen want dat is nog de grootste dierenmishandeling en dat gaat al jaren door. Ook word door de bio industrie het milieu verpest.
Mensen moeten niet zo zeuren om die vogels. Er zijn veel grotere problemen met dieren en het milieu. Maar daar heeft niemand het over omdat het geld oplevert.
Wat een zielige en smerige vertoning van een politieke groep om zo een goede naam te krijgen terwijl ze aan grotere problemen niks doen !

Ik snap de keuze om niet links te stemmen binnen de context van dit verhaal niet helemaal. Ik bedoel, er zullen toch ook mensen links stemmen die niet voor een vuuwerkverbod zijn of telkens lopen te zeiken bij wat knallen?

Tegenwoordig heb je ook nog zoiets als strategisch stemmen. Dat staat enigszins los van ideologisch stemmen.

" Ik stem absoluut niet op een linkse partij of iets in die richting. Maar ben wel van mening dat er met menig dier beter om gegaan kan worden. En het gaat er in dit geval niet om dat vogels hun nest verlaten en ergens anders een nieuw nest beginnen maar dat ze hun jongen achter laten. En dat jij het stoer vind om op deze manier je mening te geven over dieren kan ik niet zo goed begrijpen maar dat zal dan wel aan mij liggen.
"

@ sharkeyboy , eet je vlees ? Zo ja dan kun je daar ook beter gelijk mee stoppen want dat is nog de grootste dierenmishandeling en dat gaat al jaren door. Ook word door de bio industrie het milieu verpest.
Mensen moeten niet zo zeuren om die vogels. Er zijn veel grotere problemen met dieren en het milieu. Maar daar heeft niemand het over omdat het geld oplevert.
Wat een zielige en smerige vertoning van een politieke groep om zo een goede naam te krijgen terwijl ze aan grotere problemen niks doen !

Toevallig wordt er tegenwoordig steeds meer biologisch vlees gegeten en wie weet fokt hij zijn eigen 'vlees' wel? Echt niet al het vlees komt tegenwoordig nog uit de bio-industrie hoor. Zelf walg ik er persoonlijk ook van; duizenden kippen op een aantal vierkante meters.

Maar goed ik vind dat iedereen zijn eigen mening kan en mag vormen.

Als ik ga nadenken over het ritueel slachten ben ik het gewoon met PVDD eens. Belachelijk, vind ik het. Echter blijft het voor mij een 'one-issuepartij'
Ik kan best TEGEN zoiets zijn maar tegelijkertijd standpunten van de VVD ondersteunen.

Trouwens, ik ben ervan overtuigd dat er hier mensen zijn die steeds maar roepen: 'linkse kl**tzakken' maar tegelijkertijd streven naar een gelijkere inkomensverdeling en misschien zelfs wel op de Pvda of SP stemmen.

Laat iedereen lekker denken en vinden wat ie wil :D. Neemt trouwens niet weg dat er niet gediscussieerd mag worden over dergelijke onderwerpen!

Voor mij staat politieke voorkeur compleet los van deze discussie. Ik denk dat de kern van de discussie mbt de dieren/vogels heel eenvoudig samen te vatten is;

- Bij het aanvragen van een show is de vergunning verlenende partij verantwoordelijk voor afgifte, waarbij diverse (steeds meer) factoren afgewogen worden.
- Omgevingsfactoren spelen nadrukkelijk een grote rol. Flora en fauna, maar ook aanverwante zaken als broedsels in de nabije omgeving, dienen hierbij zorgvuldig afgewogen te worden.

Vuurwerkliefhebbers zijn niet zelden ook dieren/natuurliefhebbers. Niemand wordt blij van dierenleed, zoals verlaten jongen in een nest of dieren die zich doodschrikken.

Punt wat wel gemaakt moet worden is dat het er sterk o plijkt dat de PvdD met het ingestelde verbod, vorig jaar in Hilversum, een makkelijk instrument in handen heeft gekregen om "dwars te liggen". Effectieve middelen worden logischerwijs breed ingezet. Zouden wij ook doen, als het onze argumenten kracht zou bijzetten.

In plaats van te focussen op verdeeldheid in onze politieke voorkeur, zouden we onze energie beter steken in het versterken van zowel onze positie als die van de dieren. Ik ben ervan overtuigd dat we met eerlijke discussies verder komen dan met een botte bijl. In een eerlijke discussie kunnen wij het houden van een vuurwerkshow uitstekend verdedigen, zolang we rekening blijven houden met onze omgeving.

Wat veel vuurwerkliefhebbers tegen de haren instrijkt is het toontje dat ingezet wordt alsmede de gekleurdheid van een artikel zoals in de first post. Het gebeurd gewoon te vaak en voor velen is er al teveel gesold met onze hobby en bijbehorende feiten. Die frustratie voel ik ook.

Cameo

Ik snap de kreet broedseizoen niet zo.
De PvdD en dergelijke natuurliefhebbers komen gelijk met het vogel verstoren punt aanzetten.
Maar ik denk dat de vogels zich er niet zo veel van aantrekken.
Vogels, tenminste de vogels die overdag actief zijn, zitten snachts op hun nest.
Immers de eitjes moeten warm blijven en de jonge vogels die uitgekomen zijn moeten warm gehouden worden.
Tijdens een vuurwerkshow blijft een vogel(moeder) zitten waar zij zit, op het nest.
Ze zit stil en zat in het uitsterste geval het nest verlaten, zoals bij een aantal van een roofvogel.

De nachtvogels, tja misschien zullen zij wel schrikken.
Immers als meneer de uil op jacht is, zal hij wel een andere plaats gaan jagen.
Maar uilen jagen niet in licht, want dan kunnen ze de hun prooien niet zien.
En moeder uil, de doet hetzelfde als haar mede vogels die overdag actief zijn.

Ik ben een natuur liefhebber, dat is mijn gebrek.
Maar je moet ook relativeren, want je met het argument komt dat vogelnesten verstoort worden door vuurwerk, dan moet je toch beter je huiswerk doen.
Ik heb in de jaren 90 ook een aantal zaterdagen kerkuilen geringd in de Flevopolder.
Dacht je dat die uilen dat leuk vinden, maar de ouder uilen verlaten echt niet hun nest/jongen hoor.
En dat ringen is, ondanks dat het goed is om de kerkuilen populatie te tellen in Nederland, wel goed voorbeeld van nest verstoring.

Back
Bovenaan