Vuurwerk in 'Opsporing Verzocht'

Mattenfreak

Administrator
Forumleiding
Vuurwerk
Wat er dit jaar wordt aangetroffen aan illegaal vuurwerk overtreft alles. Handelaren hierin omschrijven het zelf als handgranaten met een lontje.Levensgevaarlijk dus! Als er al geen slachtoffers bij vallen, dan veroorzaakt het wel gigantische schade. En dat kost ons allemaal geld.

Supersnelrecht
Vandaar dat de overheid dit soort illegaal vuurwerk absoluut niet langer tolereert. Daarom wordt er dit jaar voor het eerst supersnelrecht toegepast. Naast het in het bezit hebben van illegaal vuurwerk worden nu ook de vernielers veroordeeld. De kosten van alle veroorzaakte schade wordt verhaald op de daders en als die minderjarig zijn, op hun ouders.

Waarschuwing
In het algemeen geldt natuurlijk: als u vuurwerk via internet bestelt, weet u niet hoe gevaarlijk dit is en mag u maar hopen dat de gebruiksaanwijzing klopt. Ga dus niet zomaar ergens op internet vuurwerk bestellen, maar doe dit gewoon bij die zaken die dit mogen verkopen, zoals de reguliere vuurwerkhandelaren. Controleer dan of op het vuurwerk een Nederlandstalige gebruiksaanwijzing vermeld staat. En ziet u, of 1 van uw kinderen, iemand die in het bezit is van het getoonde gevaarlijke vuurwerk, maak dat u binnenkomt en waarschuw de politie! Want het gaat in sommige gevallen echt om dodelijk vuurwerk!

Vergelijk
Een normaal, legaal, zwaar rotje met lont bevat zo'n 2 ½ gram zwart buskruit. En we weten allemaal wat dat al voor een knal veroorzaakt. Het illegale zware materiaal wordt vaak in het buitenland besteld. Het gemiddelde illegale spul bevat zo'n 15 gram kruit, zo'n 6 keer zoveel dus als een kanonslag. Tevens zit daar vaak ook nog veel gevaarlijker andere kruit in, ook wel bekend als flitspoeder. Bij dit soort vuurwerk vallen veel gewonden, vaak kinderen. De zogenaamde "cobra's" en "eXplod's" zijn zelfs nog veel zwaarder en bevatten al tussen de 30 en de 40 gram flitspoeder. Maar het kan zelfs nog erger.

12" shell bom
Van deze vuurwerkbommen zijn er nog minstens 9 ergens in Nederland, en dat is letterlijk levensgevaarlijk. Het is extreem zwaar professioneel vuurwerk. Het is een uit China afkomstige 12" Shell bom en deze worden beroepsmatig door deskundigen gebruikt bij de zeer grote vuurwerkspektakels. Deze shells moeten door deskundigen met behulp van mortierpijpen en elektronische ontsteking worden afgestoken. Van dit soort enorme vuurwerkbommen zijn er diversen illegaal in omloop geweest. Nu zijn er door de speciale Milieuteams die Milieucriminaliteit opsporen gelukkig al een aantal aanhoudingen verricht, maar er worden er nog minstens 9 vermist. In handen van consumenten zijn deze bommen levensgevaarlijk.

Vragen politie
- Wie weet wie zich bezighoudt met dit soort zwaar illegaal vuurwerk?
- Wie weet waar dit gevaarlijke vuurwerk wordt opgeslagen?
- Wie heeft in het algemeen informatie over de handel in dit soort vuurwerk?

Reacties
KLPD, dienst IPOL: 0800-6070 (gratis)

Bron: http://www.avro.nl/tv/programmas_a-z/opsporing_verzocht/zaken_deze_week/20081223/vuurwerk.aspx#

Weer iets wat ze niet weten.
Cobras en Explods hebben niet tussen de 30-40 gram flashkruit.
Ze weten er gewoon niks van.

Het kan makkelijk zijn dat ze mensen hebben verhoord of hebben opgepakt die beweerd hebben dat er nog meer van dit soort shells in omloop zijn. En dat ze kennelijk daarnaast ook voldoende aanwijzingen ehbben dat dit dus ok daadwerkelijk zo is.

Verder heb ik begrepen dat ook overheidsdiensten uit Belgie zoals Dienst Springstoffen onderzoeken zijn gestart naar de herkomst en\of importeurs van dit soort zware knallers.

Vuurwerk

Vragen politie
- Wie weet wie zich bezighoudt met dit soort zwaar illegaal vuurwerk?
- Wie heeft in het algemeen informatie over de handel in dit soort vuurwerk?

Reacties
KLPD, dienst IPOL: 0800-6070 (gratis)

Bron: http://www.avro.nl/tv/programmas_a-z/opsporing_verzocht/zaken_deze_week/20081223/vuurwerk.aspx#

Hahahha ik zou zeggen, veel plezier hier op www.vuurwerkcrew.nl. De site met de beste info.
Maargoed.. overdrijven kan ook natuurlijk. Laten we hier maar vooral om lachen.

Bij opsporing verzocht overdrijven ze graag om zo mensen te criminaliseren. Natuurlijk zijn er gevaarlijke spullen in omloop, maar door dit soort programma's wordt het vuurwerk in zijn algemeenheid gecriminaliseerd. Altijd als er niets te melden valt over verkrachters en overvallers, dan komen ze met populistische items op de proppen om het programma maar te vullen. Van voetbalsupporters die stout zijn tot vuurwerkboefjes.

:cry:

Maar dat is juist zo lekker makkelijk scoren, sensatieverhalen. Ik heb liever dat ze zich bezig houden met overvallers, verkrachters en dat soort gespuis.

Mijn vader (niet echt een vuurwerkliefhebber) heel droog toen ze het gat lieten zien:
'Moet ik mijn auto DAAR in parkeren?'

ik vindt vindt het fantastisch om met shells te schieten maar om nu gelijk met 12 " te beginnen dat is ook overdreven gaat het goed dan praten ze er jaren later nog over en gaat het fout dan praten ze er ook nog over jaren later

dat vuurwerk in opsporing verzocht wat ze laten ontploffen op dat veld dat is geen 12"" mortier dan moet dat dat groter zijn en moet het effect er nog uitkomen dit is mischien alleen de liftchache geweest maar dat geloof ik ook nog niet

Hoorde ook zeggen dat de Profesionals hier zelfs liever niet mee werken:bonk:

Ze willen niks liever maar het word onmogelijk gemaakt in dit land.

Is het niet zo dat 6" (of was het zelfs 5"?) het maximale is wat er überhaupt in Nederland mag worden afgestoken, zelfs door professionele pyrotechnici tijdens een grote show?

Is het niet zo dat 6" (of was het zelfs 5"?) het maximale is wat er überhaupt in Nederland mag worden afgestoken, zelfs door professionele pyrotechnici tijdens een grote show?

8'' word zo hier en daar ook nog wel geschoten hoor, alleen dan wel vanaf een niet normale afstand:wink:

Dat is een fabeltje. waar dat ooit vandaan gekomen is, geen idee.

Het zit hem zuiver in de veiligheidsafstanden tot hoe groot je mag schieten. Voor de rest staat je niks in de pad

red baron wat denk jij wat ze in opsporing verzocht in de grond hebben laten springen geen 12 " shell tenminste naar mijn mening niet wat denken jullie ervan

Dat is een fabeltje. waar dat ooit vandaan gekomen is, geen idee.

Het zit hem zuiver in de veiligheidsafstanden tot hoe groot je mag schieten. Voor de rest staat je niks in de pad

In harlingen vorig jaar schoot dreamfireworks nog 10 inchers, het heeft inderdaad met veiligheids afstanden te maken, 300 tot 400 meter is bijna niet te halen in nederland.
Ook komt de effect grote van een 12 incher op 300 meter over een met een 4 incher op 100 meter, zonde om dus zo zwaar te gaan schieten.

Back
Bovenaan