Vuurwerk hoort bij de jaarwisseling - poll

Gygabyte

VWC lid
Consumentenvuurwerk moet verboden worden. Dat wil het Nederlands Oogheelkundige Gezelschap gezien het grote aantal ongelukken met de jaarwisseling.

Het hoofd oogheelkunde van het LUMC Gré Luyten steunt de oproep. Hij geniet van vuurwerk maar wil dat het voortaan door professionals wordt afgestoken zoals in veel landen om ons heen ook gebeurt.

Goed idee of moet de Nederlandse traditie met een keer per jaar zelf afgestoken vuurwerk gehandhaafd blijven?

De nieuwe stelling luidt: Vuurwerk hoort bij de jaarwisseling. Wat vindt u? Eens of oneens? Stem en geef uw mening hier.

Ik heb mijn reactie gegeven, mijn stem gegeven met bijbehorende informatie. Hopelijk is het goed genoeg, mijn Nederlands is namelijk rampzalig en als ik razend word dan kan ik al zeker niet meer zo goed praten als normaal, zeker door me onzekerheid laatste tijd met de d en t gedoe.

Geachte dames en heren,

Zelf ben ik ervoor dat Oud & Nieuw in ons land hoort en dat vuurwerk er zeker dan ook bijhoort.

Niet alleen zal als vuurwerk helemaal van de markt afgehaald worden de overheid heel veel inkomen missen, mensen hebben dan ook niks meer om over te klagen en heel veel andere mensen hebben dan geen werk meer. Dus, stel je voor al zoud vuurwerk in 2010 dan geband worden, dan dachten we eerst dat de economische crisis voorbij was, maar dan komt die juist terug. Vuurwerk moet blijven en al die mensen die er tegen zijn zijn NIET Nederlands.

Verder ja, de ongelukken en vandalisme. Wij echte vuurwerkfreaks (AVP/FPM/VWC) zijn geen vandalen. Wij zijn tegen vandalisme waardoor we nu ook een actie hebben gestart om dit te stoppen, namelijk alle Youtube video's markeren als misbruik van vuur etc. Wij vinden dat we wel meer kunnen doen, dus dat doen we dan ook zover het mogelijk is.

En ja, over de ongelukken, ik zal zeggen, maak die brillen mooier, niet van plastic (****** verwekkend) en zo wazig, want door die brillen zie je namelijk helemaal niks als je een groot hoofd heb zoals ik. Tevens is het ook zo dat men beter moet optreden tegen illegaal vuurwerk, want het is voorral het illegale vuurwerk wat de slachtoffers maak, de zelfgemaakte bommen dan wel in de bovenste regionen. Illegaal vuurwerk is fout!

Maar voorruit. Ik denk dat heel veel oudere mensen ons tieners geen geluk meer willen wensen. Want het is nu bijna bij echt alles zo, wij mogen niks meer, terwijl zij bijna 50 jaar genoten kunnen hebben van alles. Ik noem dit racisme, discriminatie, foute behandeling en gewoon ronduit schandalig. Oudere mensen! Jullie hebben plezier gehad, dan mogen wij het ook, dus alstublieft stop met uw gezeur en gezeik!

Dat was alles!

tsja Herdervriend; ik weet niet zo goed wat ik er nou over moet zeggen. niet alleen staan er een hoop fouten in, maar ook veel van je argumenten kloppen van geen kant.

dit is niet een persoonlijke aanval o.i.d. maar het maakt niet helemaal een goede indruk naar mijn mening.

Ik heb ook even wat te vermelden want ik zie dit verhaaltje elk jaar wel weer de kop op duiken.

Want het is voorral het illegale vuurwerk wat de slachtoffers maak

Elk jaar word er gezegd dat het illegale vuurwerk voor de meeste slachtoffers zorgt,Dit is dus niet zo.

Tuurlijk gebeuren er ongelukken met illegaal vuurwerk en zijn de letstels ook ernstigger dan bij legaal,Dit vuurwerk hoort dan ook niet in handen van leken thuis.

Ook ik erger mezelf dat er elk jaar weer voor tonnen/Miljoenen aan schade wordt aangericht op deze schitterende feestdag en dat er zoveel mensen zijn die zwaar vuurwerk hebben aangeschaft terwijl ze niet eens weten wat het doed of hoe ze er mee om moeten gaan.

grtz
Pyromaniac 1975

Ben het er mee eens dat het stukje van herdervriend niet echt een goede indruk maakt.

Wat betreft letsel door illegaal vuurwerk; heb daar wat cijfers bij gezocht.

Jaarlijks wordt er meer dan 13 miljoen kg aan consumentenvuurwerk verkocht.
De schattingen zijn dat er tussen de 1 en 2 miljoen kg aan illegaal vuurwerk jaarlijks wordt afgestoken;
http://www.om.nl/onderwerpen/vuurwerk_oud_en/

14% van de letsels worden veroorzaakt door illegaal vuurwerk (met name door vlinders en nitraten).
http://www.tweedekamer.nl/images/31700VII0059bijlage01_118-184953.pdf

Simpelweg kan je dus stellen dat ongeveer tegenover 7kg legaal vuurwerk er 1 kg illegaal vuurwerk af wordt gestoken.

Het aantal slachtoffer ligt idem op 7 door legaal vuurwerk tegenover 1 door illegaal vuurwerk.

Het aantal letsels per 1 miljoen kg illegaal t.o.v. legaal vuurwerk ligt dus ongeveer gelijk.
Bij illegaal vuurwerk zullen naar mijn idee de verwondingen wel ernstiger zijn t.o.v. legaal vuurwerk.

Uiteraard gaat het hier om schattingen.
Wat mij betreft is in ieder geval elk vuurwerkslachtoffer er één teveel.

Ik heb mijn reactie gegeven, mijn stem gegeven met bijbehorende informatie. Hopelijk is het goed genoeg,
Afgezien van de taalfouten vind ik het vooral storend dat je durft te zeggen: "Vuurwerk moet blijven en al die mensen die er tegen zijn zijn NIET Nederlands"
In het youtube-topic (aanmerken en verwijderen sloopfilmpjes) kwam je ook al met allerlei rascistische opmerkingen op de proppen. Nog afgezien van je politieke voorkeur vind ik het ronduit schandalig dat je dit soort zaken in de discussie over consumentenvuurwerk durft in te brengen! Beroep je in een discussie op feiten, en niet op dat soort ongefundeerde hersenspinsels.

Ik heb ook even wat te vermelden want ik zie dit verhaaltje elk jaar wel weer de kop op duiken.

Want het is voorral het illegale vuurwerk wat de slachtoffers maak

Elk jaar word er gezegd dat het illegale vuurwerk voor de meeste slachtoffers zorgt,Dit is dus niet zo.
Misschien dat het qua slachtoffers niet de hoofdoorzaak is, maar ik denk dat het in de hoek van vandalisme wel aanzienlijk hoger 'scoort' dan het legale consumentenvuurwerk. Met een astronautje blaas je geen prullenbak/autoruit/bushokje kapot, maar met bepaalde buitenlandse knallers wel. Daarnaast heeft het buitenlandse vuurwerk nu eenmaal een wat schimmig imago, waardoor het al snel door veel mensen als oorzaak nummer 1 voor veel problemen rondom Oud & Nieuw wordt aangemerkt.

Verder ben ik uiteraard helemaal eens met de stelling!
Vuurwerk hoort bij de jaarwisseling :)

Ben even verder gegaan met cijfertjes stoeien en als ik het geheel bereken is in vergelijking met het aantal mensen dat blootgesteld wordt aan vuurwerk het percentage wat gewond raakt miniem.

Tijdens de jaarwisseling 2008/2009 zijn er in totaal 790 mensen langs de spoedeisende hulp gegaan vanwege vuurwerkletsel.

In totaal wordt er jaarlijks ongeveer 14 miljoen kg (illegaal en legaal tensamen) vuurwerk afgestoken.

Omgerekend betreft het dan 1 slachtoffer op 17.500 kg vuurwerk.

Ik heb hier nog geen cijfers van gevonden, maar laten we nu eens uitgaan van 10kg per persoon (het wettelijk maximum) gemiddeld.

Dit betekent dan dat er op 1.750 mensen die vuurwerk afsteken er 1 gewonde is.
Je spreekt hier dan van een percentage van 0.057%

Echter... Naast de mensen die vuurwerk aankopen, zijn er ook veel mensen op straat tijdens de jaarwisseling die geen vuurwerk afsteken (de kijkers) en zo zijn er ook nog veel kinderen die van hun ouders vuurwerk krijgen en zelf niets (mogen) kopen.

Oftewel het percentage gewonden wat er valt over alle mensen die blootgesteld worden aan vuurwerk is in werkelijkheid nog vele malen kleiner als die 0.057%

Om vanuit zo'n klein percentage, nu om een verbod te gaan vragen lijkt me wel heel erg ver gaan en ik geloof dan ook niet dat de politiek hier in mee zal gaan.

Ik ben een dierenliefhebber en het is dan ook zomaar een voorbeeld, maar als we daadwerkelijk vanuit zulk soort oogpunten verbiedingen in willen gaan stellen, dan zouden we ook zonder meer een verbod op het houden van een hond kunnen krijgen.

Wat cijfers en feiten omtrent honden;

Gewonden en doden jaarlijks door honden.
Per jaar komen er gemiddeld 6.600 mensen op een Spoedeisende Hulpafdeling (SEH) van een ziekenhuis terecht door een beet van een hond. Open wonden aan armen of handen zijn het meest voorkomende letsel. Het aantal slachtoffers daalt gelukkig, over de periode 2003-2007 is het aantal SEH behandelingen gedaald met 18%.

Veel jonge kinderen met ernstig letsel
Bij twee procent van de slachtoffers is het letsel zo ernstig dat ziekenhuisopname noodzakelijk is. Het gaat dan vaak om open wonden aan het hoofd of de hals. 20% hiervan is jonger dan 5 jaar. Dat betekent dat er elke week een kind onder de 5 jaar wordt opgenomen. Per jaar overlijdt er gemiddeld 1 persoon aan de gevolgen van een hondenbeet.

Verminderen van het aantal ernstige bijtongevallen
Er is een belangrijke taak voor de baas van de hond weggelegd. Een hond moet goed opgevoed worden én goed verzorgd worden, zodat hij zich netjes gedraagt. Verder is het belangrijk dat ouders hun kinderen leren goed om te gaan met honden en nooit zomaar vreemde honden te aaien.
http://www.veiligheid.nl/csi/veilig...ment&context=3987CEDB1BBC10B8C12573A20045C1DC

Het milieu aspect.
In hun boek Time to eat the dog? tonen de professoren Robert en Brenda Vale van de Victoria University in Nieuw-Zeeland het aan: het houden van een grote hond als huisdier is schadelijker voor het milieu dan het rijden van twee forse SUV’s.

Ze maakten de volgende rekensom. Een hond van gemiddelde grootte eet per dag 90 gram gedroogd vlees en 156 gram gedroogd graan. Ongedroogd is dat 450 gram vlees en 260 gram graan. Dat betekent dat Boris jaarlijks 164 kilo vlees eet en 95 kilo graan. Om 1 kilogram kip te produceren is een jaar lang 43,3 vierkante meter nodig (voor varken, rundvlees en lam is dat meer). Een kilo graan gebruikt 13,4 vierkante meter. Dat geeft Boris een ecologische voetafdruk van 0,84 hectare.

Een SUV, ze nemen een Toyota Landcruiser, die jaarlijks 10.000 kilometer rijdt, heeft een voetafdruk van 0,41 hectare. Dit is inclusief het bouwen van de auto. Boris is dus een grotere belasting voor het milieu dan twee SUV’s.
http://www.depers.nl/economie/357284/Alles-in-de-ban.html

En dan hebben we het nog niet over materiële schades door honden aangericht en de overlast die ze te weeg kunnen brengen (hondenpoep en blaffen).

Net als bij vuurwerk geldt het mileu aspect voor alle honden, de rest wordt net als bij vuurwerk door een zeer klein percentage veroorzaakt.

Ben even verder gegaan met cijfertjes stoeien en als ik het geheel bereken is in vergelijking met het aantal mensen dat blootgesteld wordt aan vuurwerk het percentage wat gewond raakt miniem.

kijk, hier kunnen we wat mee. als je dit zo ziet is het inderdaad belachelijk dat ze voor die 0.057 procent een verbod willen invoeren.

Back
Bovenaan