Vuurwerk en ander lawaai kan voor oorsuizen zorgen

ylke

VWC lid
Misschien ben je er zelf wel niet echt een fan van, maar het vuurwerk is nu eenmaal een traditie waar we niet meer omheen kunnen. Het is er in allerlei verschillende kleuren, maar 1 ding heeft al het vuurwerk gemeen. Het maakt een ontzettend harde knal. Mooi toch? Dat zou 80% van de jeugd zeggen, maar voor de wat oudere mensen is het ontzettend vervelend. Vuurwerk kan er namelijk voor zorgen dat de oorsuizen die je al hebt, erger worden. Tijdelijke oorsuizingen kunnen ook geprikkeld worden.

Vele mensen krijgen er last van omdat het zo langzamerhand niet alleen om 12 uur in de nacht wordt afgestoken. 2 dagen van te voren begint men al met het afsteken van vuurwerk. Een paar jaar geleden lag er een petitie in de 2de kamer om het voor de particulieren verboden te maken om zelfstandig vuurwerk af te steken. Dit is (helaas of niet helaas) er niet doorgekomen.

Dit jaar is er een enquête rondgegaan en slechts 20% van Nederland steekt vuurwerk aan en 60% vindt vuurwerk zelf irritant en vindt dat dit niet meer mag. Helaas kan de overheid hier niet echt veel aan doen.

Gehoorbescherming
Oordopjes indoen is dit jaar een soort van mode geworden. Veel mensen willen het risico niet lopen om gehoorschade op te lopen zonder dat dit eigenlijk nodig is. Oordopjes of oorbeschermers kunnen het geluid enorm verminderen waardoor vuurwerk weer wat “dragelijker” wordt.

Hoeveel mag?
Vanzelfsprekend zorgt knalvuurwerk voor een hardere knal dan siervuurwerk. In 2006 is de regel ontstaan dat het vuurwerk maximaal 156 decibel mag veroorzaken. Dit wordt vaak wel nageleefd, maar dit betekend niet dat het niet alsnog schadelijk kan zijn voor je oren. Oorsuizen kunnen worden veroorzaakt door minderen dan 100 decibel. Blootstelling aan meer dan 120 decibel kan al zorgen voor blijvende schade.

Tijdelijk doof en de 5 seconden piep.
De harde knallen veroorzaken niet alleen oorsuizen. Ook tijdelijke doofheid kan het gevolg zijn. Meestal gebeurt dit doordat er een onverwacht hard geluid wordt waargenomen. Men ervaart dit vaak niet op oudjaarsdag omdat men er onbewust al “alert” op is.

Misschien ken je het, of heb je het wel eens meegemaakt: de 5 seconden piep! Na een aantal seconden gaat deze piep vanzelf weg. Dit is ook een vorm van tinnitus die een onbekende oorzaak heeft. Harde knallen, plotseling geluid en vuurwerk kan de piep wel prikkelen. Meestal is dit onschuldig en hoeft dit niet voor langer termijn “gevaar” te zorgen.

Bron

Wat heb je aan een goede gezondheid als je toch een bagger leven hebt? Of als je in een sociaal isolement verkeerd? Je de rest van je leven door een faillisement in de schuldverlening zit? Of je al terminaal bent?

Ik word een beetje simpel van die zo-MOET-je-leven-om-optimale-gezondheid-te-bewerkstelligen-in-de-hoop-dat-je-nooit-een-kwaaltje-krijgt-en-nooit-dood-kan-gaan-en-je-nog-lang-en-gelukkig-kan-leven-hype.

Vuurwerk en ander lawaai kan voor oorsuizen zorgen.
4f2d27b992a2a_tumblr_lvrp8bU9AV1qibz0jo1_500.png

Als oud straaljager spotter, lekker eigenwijs zonder oorkleppen vlak langs de opstelplaats van de F15's staan ken ik dit verhaal heel goed.
Avonden na een dagje genieten had ik nog last van oorsuizen.
En omdat het niet bij 1 dagje bleef maar ik toen elk vrij uurtje te vinden was op de vliegbasis is het suizen enigzins permanent geworden.

Vandaag de dag doe ik nog steeds geen oordopjes in met bv O&N.
Maar werd wel even met de neus op de feiten gedrukt toen een vriendje van mijn zoontje na een harde klap klaagde over een piep in zijn oor.
Toen deden we even rustig en verdween het ook weer. Vervolgens waarschuwde we wel als het even wat harder ging en deed hij en de rest ook meteen de vingers even op de oren.
's Avonds waren ze blijkbaar dus inderdaad gewend want hadden er geen last meer van, terwijl het toen echt los ging.

Over mijn oorsuizen zit ik niet meer in, het is mijn eigen schuld uit het verleden en dat het even erger zou kunnen worden na O&N, jammer dan.
Heb ik wel weer genoten.
Maar voor de jongere kids is het wel belangrijk hun te wijzen op de gevaren van gehoorbeschadiging.

Maar ik denk dat dit meer te maken heeft met de bekende oordopjes en de mp4 spelers dan die paar dagen vuurwerk...

En ik kan me ook helemaal vinden in de bovengeplaatste berichten:)

Heb afgelopen jaren wel op nieuwjaarsdag last gehad van oorsuizen. Maar na een paar dagen is het bijna weg. Zolang je maar niet te vaak aan harde geluiden wordt blootgesteld valt het met de gehoorschade wel mee. Dus van 1 keer oud en nieuw per jaar krijg je er weinig schade van. Maar enkele personen hebben wel blijvend gehoorschade opgelopen van een cobra 6 die op enkele meters ontploften, bleek uit een nieuwsbericht van enkele dagen geleden. Dus als je gewoon normaal met (hard) vuurwerk omgaat tijdens oud en nieuw moet gehoorschade erg meevallen.

Back
Bovenaan