'Vuurwerk een traditie? Dan wel een heel korte traditie'

ylke

VWC lid
Als vervolg op deze topic: Toename vuurwerkoverlast door versoepeling vuurwerkregels

INTERVIEW | Het Haagse raadslid David Rietveld (GroenLinks) noemt het 'onbegrijpelijk' dat de overheid vuurwerk rond de jaarwisseling voor consumenten blijft toestaan. Rietveld strijdt sinds 2009 voor een verbod. Staatssecretaris Atsma (CDA) kondigde zijn voornemen deze week aan na onderzoek van TNS NIPO. Conclusie: de groep Nederlanders die een verbod wil, is net zo groot als de groep die dat níet wil. Voor een verbod zou daarom geen draagvlak zijn. .

"Volgens mij heeft Atsma het onderzoek niet goed willen lezen. TNS NIPO heeft ondervraagden voorgelegd of ze iets zien in een verbod, zo lang er op een centrale plek wél vuurwerk afgestoken mag worden. Zestig procent blijkt hier voor, maar Atsma besluit deze uitkomst naast zich neer te leggen."

Die vraag over dat centraal afsteken is heel specifiek. Als TNS NIPO mensen vraagt wat ze van vuurwerk vinden, zeggen nét iets meer mensen (50 om 49 procent, red.) dat ze het leuk vinden - omdat het traditie is.

Eind jaren zeventig
"De meeste mensen denken dat inderdaad. Maar als het een traditie is, is het wel een van de kortste van Nederland. Het afsteken van vuurwerk door consumenten is pas eind jaren zeventig echt op gang gekomen."

Atsma wijst centraal afsteken niet af. Hij zegt dat het gemeenten vrij staat om hiermee te experimenteren.

"Dat is karig als zestig procent zich hiervoor uitspreekt. Maar ik begrijp het wel. Eerder dit jaar heeft hij besloten om regels voor vuurwerkverkoop te verruimen. Zo mogen tankstations straks vuurwerk verkopen. Tankstations! Ook kunnen Nederlanders dadelijk 25 in plaats van 10 kilo kopen. En voor thuis opslaan is de meldplicht verruimd van duizend naar tienduizend kilo. (Door deze nieuwe grens hoeft vaak geen vergunning meer te worden aangevraagd, red.) Atsma loopt aan de leiband van deze branche."

Volgens het ministerie is het initiatief tot dat besluit genomen door Atsma's voorganger, Jacqueline Cramer, en was dat op advies van het RIVM.

"Het maakt me niet uit van wie dat advies kwam. Ik word er niet vrolijk van. Het lijkt erop alsof er eerst een ramp moet gebeuren willen ze de ernst van de situatie inzien. Het slaat toch nergens op dat er op één avond net zo veel incidenten met vuurwerk gebeuren als in een jaar met drugs?" .

Bron

Als iedereen het vuurwerk nou gewoon gaat gebruiken zoals het bedoeld is, zullen mensen als Rietveld een stuk slechter standpunt hebben. Het gaat nu vooral om overlast en incidenten. Vuurwerk is om van te genieten. Toch?

Als iedereen het vuurwerk nou gewoon gaat gebruiken zoals het bedoeld is, zullen mensen als Rietveld een stuk slechter standpunt hebben. Het gaat nu vooral om overlast en incidenten. Vuurwerk is om van te genieten. Toch?

-Als je vuurwerk gebruikt zoals het hoort. heb je nog steeds overlast(Nederland wordt 1 dag oorlog)

-je hebt nog steeds milieu verontreiniging.

-Veel afval wat er nog vanaf komt. Ook al veeg je het op. Ga jij alle stokken van je vuurpijlen zoeken?

-Het wordt nog steeds opgeslagen in woningen wat een extra risico met zich mee brengt

tot zo ver mijn bijdrage als "Advocaat van de Duivel" Mensen hou maar op over illegaal en verkeerd gebruik. Tegenstanders vinden toch wel nieuwe "klachten"

ik zou wel eens een oud en nieuw door willen brengen met die Bonte en Rietveld ben benieuwd naar hun gedrag, duiken ze trillend van angst met de gordijnen dicht in bed, staan ze de hele avond alleen maar "feiten" op te noemen en te verdraaien (een jaar wisseling net zoveel oogletsel als de amerikaanse troepen in 3 jaar in afghanistan e.d.) of staan ze gewoon te genieten van het vuurwerk als blijktdat het wel op een normale en verantwoorde manier kan?

Waarom wordt het gereutel van die figuren hier nog gepost? Slappe emotionele verliesargumentjes die niks om 't lijf hebben... omdat we moeten weten "waar we mee te maken hebben/tegenover staan"? Alsof wie dan ook van ons ooit oog in oog met die lui komt voor een discussie. Áls het hier al gepost wordt, adviseer ik elke freak om minachtend glimlachend de schouders op te halen en zich vooral niet te laten triggeren tot ergernis om deze luitjes.

En voor thuis opslaan is de meldplicht verruimd van duizend naar tienduizend kilo. (Door deze nieuwe grens hoeft vaak geen vergunning meer te worden aangevraagd, red.) Atsma loopt aan de leiband van deze branche."
Ik denk dat meneer zich hier ook vergist. Volgens mij moet hier in plaats van thuis iets anders staan.

Greetzz

Ik vraag me echt werkelijk af wat van personen dit zijn,dat je je zo druk kan maken over vuurwerk wtf man.:frusty:

-Als je vuurwerk gebruikt zoals het hoort. heb je nog steeds overlast(Nederland wordt 1 dag oorlog)

-je hebt nog steeds milieu verontreiniging.

-Veel afval wat er nog vanaf komt. Ook al veeg je het op. Ga jij alle stokken van je vuurpijlen zoeken?

-Het wordt nog steeds opgeslagen in woningen wat een extra risico met zich mee brengt

tot zo ver mijn bijdrage als "Advocaat van de Duivel" Mensen hou maar op over illegaal en verkeerd gebruik. Tegenstanders vinden toch wel nieuwe "klachten"

Denk dat de mate van irritatie bij overheid en burgers alsnog een heel stuk afneemt als er geen verkeersborden en dergelijke meer worden opgeblazen. Natuurlijk heb je gelijk over de opslag in woningen, en milieuverontreiniging (dmv het afval). Maar denk toch dat de harde klappen en vernielingen de meeste irritaties oproepen..

Alleen die titel al.... Een korte traditie. Tradities moeten ergens beginnen? als het het eind jaren 70 opbloeide is het over 50 misschien 100 jaar alsnog een traditie... Ja als je het verbied is het geen traditie inderdaad.

Arno en David moeten zich bezig gaan houden met het leuker maken van afsteken van vuurwerk voor iedereen(Zie het slopen en geweld aanpakken) in plaats van de sfeer met oud en nieuw weg te halen. Ben benieuwd hoeveel van die 60% er na het verbod nog steeds met Arno en David eens zijn als er totaal geen sfeer meer is met oud en nieuw.

Zouden die 2 uberhaupt zelf vroeger wel vuurwerk afgestoken hebben? Je hoort nooit echt waarom ze er nou zo'n hekel aan hebben...

Ah, het jaarlijkse gezeur/gezeik over een verbod is er weer:)

GroenLinks raakt weer een paar zetels kwijt door dit nutteloze gedrag xD

De naam zegt het al he Groenlinks. Puur omdat het zogenaamd ontzettend millieuvervuilend is willen ze het maar verbieden. En ja dat ze de oudejaarsnacht dan voor miljoenen mensen verknallen zal hun een worst wezen

Ik vraag me ook altijd af hoeveel personen ze hebben gevraagd, en wat voor personen.
Ga je in een senioren/bejaarden huis langs zal de uitslag totaal anders zijn dan wanneer je het in een jonge buurt vraagt.
Daarom zeggen die procenten mij helemaal niets.

nou en dat het een korte traditie is? een triditie is een traditie. en hoe druk kan je maken om 1 dag in het jaar? overdrijven is ook een vak! wat het maar als belgie dat je het hele jaar mocht stoken, dat sloeg het ook niet zo los op 1 dag.

Ophangen aan de hoogste boom dit egoistische tuig!

Hoe frustrerend het ook allemaal is, dit zijn nooit uitspraken die gerechtvaardigd zijn.
Daarbij geef je weer een opening om aan te geven dat mensen die vuurwerk afsteken een kort lontje hebben (om maar in vaktermen te blijven) en dus waarschijnlijk ook wel degene zijn die geweld tegen hulpverleners gebruiken in die nacht (om maar eens even flink los te speculeren zoals dat in Den Haag ook wordt gedaan)
Het is dus veel beter om gewoon je eigen mening te geven en goed toe te lichten.

Verder:
En voor thuis opslaan is de meldplicht verruimd van duizend naar tienduizend kilo.

Hier wordt de plank toch ook wel behoorlijk misgeslagen :p

Och. Groenlinks kan sowieso wel opstappen als partijtje. Het enige argument waar ze mee kunnen komen is dat het vervuild, en dat de aarde daardoor op warmt. En nu aangetoond is dat de aarde juist helemaal niet opwarmt, maar dat die JUIST afkoelt. Al jaren lang koelt de aarde af. Het zijn gewoon hoax versprijders.

Ik vraag me trouwens af wanneer deze gasten met een verbod op vulkanen enzo komen. Dat zijn de echte vervuilers, afschaffen die zooi! Ze maken ook nog eens hele volkstammen en dorpen dood. Schaf ook gelijk die enge tsunami's af waardoor kern-centrales kapot gaan...

Is allemaal geneuzel, elk jaar hoor je weer dat er meer vuurwerk verkocht wordt. 19% daarvan gaat naar den haag. Reken maar uit wat voor goede bonussen dat opleverd. Al helemaal nu het zo crisis is.

Als er toch een verbod komt dan heb je helemaal de poppetjes aan het dansen, dat jaar zullen er nog veel meer gewonden zijn...

@rickB weet je wel hoe natuurrampen onstaan? laat jij maar mensen aardplaten vastschroeven :S

Ach ja, is toch het zelfde principe als die wietpas die wordt ingevoerd. Shops sluiten hun deuren, mensen willen toch hebben en gaan de 'zwarte markt' op om het alsnog te kunnen bemachtigen. Conclusie het wordt een chaos die je dan niet meer in de hand hebt

En daarbij wat Jarf zegt, de nationale schatkist loopt hierdoor inkomsten mis

Ach ja, is toch het zelfde principe als die wietpas die wordt ingevoerd. Shops sluiten hun deuren, mensen willen toch hebben en gaan de 'zwarte markt' op om het alsnog te kunnen bemachtigen. Conclusie het wordt een chaos die je dan niet meer in de hand hebt

En daarbij wat Jarf zegt, de nationale schatkist loopt hierdoor inkomsten mis

Hier in breda is de wietpas ook ingevoerd gevolg:

BREDA - "Breda dreigt het afvoerputje te worden van Brabant", sprak gisteravond Henk Claessen van het comité 'Stop de drugsoverlast Boschstraat/Valkenberg' tot burgemeester Peter van der Velden.

Hij riep de burgemeester op de drugsoverlast in de Boschstraat met spoed aan te pakken om verdere escalatie te voorkomen.

De burgemeester bezocht met politiemensen de vergadering van de wijkraad Stadshart/Valkenberg om de verontruste bewoners aan te horen. Aanvankelijk leek het er op dat sluiting van coffeeshops in Roosendaal en Bergen op Zoom, nu een jaar geleden, in Breda geen nadelige effecten had.

In september 2010 was de conclusie van een onderzoek nog dat Breda 31 procent meer coffeeshopbezoekers trok, maar dat van overlast verder niet of nauwelijks sprake was. Nu luiden Wendy van der Pas en Henk Claessen van het pas opgerichte comité 'Stop de drugsoverlast' namens andere bewoners, winkeliers en restaurants in de Boschstraat toch de noodklok.

De twee coffeeshops in de Boschstraat trekken volgens beiden soms wel 50 tot 70 bezoekers per uur. Claessen: "De voorraad softdrugs is in twee uur tijd weg, moet er weer aangevuld worden."

Drugstoeristen overspoelen de omgeving met auto's, in de Kloosterlaan worden parkeerregels overtreden. Er is straathandel en er heerst een onveilige sfeer van wetteloosheid, voegde Van der Pas toe. Claessen benadrukte op zich niets tegen de coffeeshops te hebben, maar vindt dat ze uit de wijk moeten. Hij vroeg zich af waarom de coffeeshops eigenlijk allemaal binnen de singels zitten.

De burgemeester zei dat dat een zaak is van de gemeenteraad. Verplaatsen van de gedoogde coffeeshops, die de afgelopen jaren al zijn teruggegaan in aantal van zestien naar acht, heeft volgens hem geen zin. "Daarmee wordt het drugstoerisme alleen maar aangewakkerd." De burgemeester zette er tegenover dat het aantal aangiftes vanuit de Boschstraat niet veel hoger is. Hij deelde de zorg, bevestigde de 'behoorlijke toestroom' aan drugstoeristen, maar wil wel in beeld krijgen wat de overlast nu precies behelst en of er illegale drugshandel is.

De burgemeester zei niet uit te sluiten dat het weer tot sluiting van zaken komt. Overlast kan volgens hem ook van andere winkels in de straat komen. In de Boschstraat zijn afgelopen jaar al twee souvenirwinkeltjes en een smartshop gesloten. De burgemeester zei extra inzet van politie en Stadstoezicht toe, gevat in een 'plan de campagne' die na drie maanden wordt geëvalueerd.

Back
Bovenaan