Vuurwerk? Bomaanslagen!

Politie en justitie maken zich grote zorgen over het steeds zwaardere vuurwerk dat in Nederland in omloop is. Tieners richten meer en grotere ravages aan dan ooit tevoren en brengen daarmee ook levens in gevaar. Vuurwerkstunts lijken meer en meer op bomaanslagen.

'Er is meer gedonder met zwaar illegaal vuurwerk en de incidenten zijn ook groter', zegt coördinator Cees Meijer van de Taskforce Opsporing Vuurwerk Bommenmakers die sinds kort jacht maakt op de vuurwerkstunters.

Waar vroeger vooral brievenbussen het moesten ontgelden, springen nu door het hele land ruiten uit woningen en bedrijfspanden. Vaak worden explosieven gewoon naar binnen gegooid.

De politiekorpsen merkt het zwaarder worden van het vuurwerk ook aan de partijen die worden onderschept. Het vuurwerk is soms zo gevaarlijk dat agenten bij diverse korpsen het advies hebben gekregen de Explosieven Opruimingsdienst in te schakelen als ze niet zeker zijn van hun zaak.

Justitie kondigde onlangs al aan zwaardere straffen te eisen tegen mensen die vuurwerkbommen afsteken, maar zet nu ook in op een verbod in heel Europa op zwaar knalvuurwerk.

Veelal gaat het om vuurwerk dat alleen door professionele handelaren mag worden gebruikt, maar in de praktijk illegaal vooral door consumenten wordt afgestoken.

bron

... Spreken ze in dit bericht nou WERKELIJK over zelfmaakbommen en professioneel vuurwerk als zijnde 'een pot nat'?

Wat een achterlijk bericht is dit. Laat ze even een Bex folder met productfilmpjes van een jaar of 10~15 geleden zien, kijken of ze dit dan nog in de krant durven te zetten.

Alsof de EU zich wat gaat aantrekken van een of andere gozer achter zijn bureau die constant zit te janken en angs zit te zaaien, we hebben genoeg andere problemen! En dat EOD helpt, dat moet juist toch? Je gaat toch niet zeggen dat onze agenten hoppa een mogelijke loods inlopen en gelijk alles in hun Mercedesje meenemen?

Ze hebben gewoon nog nooit effectief jacht gemaakt op bommenmakers. Nu doen ze net of het allemaal nieuw is. Dat terwijl al die filmpjes van slopers en bommenmakers al sinds de oprichting van YT op internet staan. Het was een kwestie van tijd voordat de heksenjacht geopend werd. Door die generalisatie kunnen de liefhebbers die van harde knallen houden straks op de blaren gaan zitten want onderscheid gaan ze echt niet maken. Jammer, de kleine groep raddraaiers heeft het weer verpest voor de rest.

'Steeds meer zwaar vuurwerk in omloop'
Laatste update: 15 december 2011 08:13 info
AMSTERDAM - Er is in Nederland steeds meer zwaar vuurwerk in omloop. Politiekorpsen schakelen als ze de situate met vuurwerk niet vetrouwen soms zelfs de Explosieve Opruimingsdienst (EOD) in.

Dat schrijft het AD donderdag op gezag van politie en justitie.
Hoewel exacte cijfers ontbreken, is politie er zeker van dat er zich meer problemen met zwaar illegaal vuurwerk voordoen dan voorheen, zegt coordinator Cees Meijer van de Taskforce Opsporing Vuurwerk Bommenmakers in de krant.
“Het is dweilen met de kraan open”, aldus milieu-officier van justitie Gustaaf Biezeveld. “Er worden steeds nieuwere manieren gevonden om het (vuurwerk, red.) te kunnen verhandelen. Zolang het zware knalvuurwerk nog gewoon mag worden verkocht in de Europese Unie kunnen wij er wel streng op controleren, maar dat lost het probleem niet op.”
Zowel politie als justitie zeggen zich ernstige zorgen te maken over het gebruik van zwaar vuurwerk, het gebruik zou levensgevaarlijk zijn.

bron

Misschien 1 europesewet maken en dan de landen met de hele zware knaller verbieden naar Nederland te verzenden/exporteren.Neem bv het Vuurwerk uit Belgie dat is zwaar genoeg en als dat legaal te koop is in Nederland dan zal er een heel stuk minder zwaar vuurwerk/knallers in omloop komen.

Het probleem is is dat de overheid en alle bijgaande instanties TE dom zijn. Ze leren er misschien wel voor, maar, ze zullen NOOIT weten wat wel en niet vuurwerk is. Het lijkt steeds meer te worden omdat men er steeds meer aan doet om te zorgen dat het voorkomen wordt, niet omdat daadwerkelijk steeds meer mensen gaan zitten rommelen. Ze proberen gewoon echt zoveel mogelijk negatief nieuws over vuurwerk te schrijven die faalhazen van de media. Laat echte vuurwerk fanaten artikelen schrijven, haters verdienen t geld niet voor zo'n artikel.

Heeft niets met domheid te maken. Maar veel mensen roepen dingen zonder dat ze weten waar ze over praten. 'In mijn ervaring gebeurt dit en dat dus dan is dat de waarheid'...

Net als dat ik nu zou roepen dat chirurgen hun werk niet goed doen en alleen hun zakken vullen. Weet ik iets over chirurgen? Weet ik statistieken? Weet ik hoe ze te werk gaan? Nee, de enige ervaring die ik met een chirurg heb gehad was terwijl ik plat was gespoten met anesthesiemiddelen...

Maar goed, als iemand met enige autoriteit z'n bek ergens over opentrekt, of hij er nou verstand van heeft of niet, dan springt de media er gelijk bovenop. En bommen en explosies klinkt natuurlijk heel erg interessant voor een leek in een nieuwsbericht, dus VOILA: een nieuw artikel is geboren...

wat is er mis met een geheel verbod op zware explosieven in europa, kom op een cobra 6 een aanverwanten kan je toch geen vuurwerk geschikt voor consumenten noemen??

er is voor de verandering eens helemaal niks mis met dit bericht.

wat is er mis met een geheel verbod op zware explosieven in europa, kom op een cobra 6 een aanverwanten kan je toch geen vuurwerk geschikt voor consumenten noemen??

Dat is geen consumenten vuurwerk :bonk:
En de knal kan nooit hard genoeg zijn

1. Ze associëren vuurwerk dat door professionals is gemaakt met de doe-het-zelf pijpbommetjes die domme mensen in elkaar knutselen, terwijl dat PRECIES het tegenovergestelde is.
2. Dit lijkt een reactie op wat eerder deze week is gebeurt, dat er een fragmentatie bom is afgegaan in een sportschool, terwijl dat geen ene zier met vuurwerk heeft te maken.
3. Het bericht impliceert dat het alleen maar erger wordt en uit de hand loopt, terwijl het de laatste 15 jaar al ononderbroken voorkomt op deze manier. Het internet maakt het alleen steeds doorzichtiger.
4. Er is niets mis met een Cobra 6. Het heeft een betrouwbaar lont, lange vertraging, zeer weinig weigeraars, bijna geen fragmentatie (het karton verpulvert), en als zo'n ding in je hand ontploft dan ben je wel HEEL erg verkeerd bezig geweest. Dat je er mee kan slopen wil niet zeggen dat het geen vuurwerk is. Als je een Silver Salute cake fixeert en op een raam richt dan blijft die ook niet heel...
5. Dat iets illegaal is wil niet zeggen dat het verkeerd is, dat betekent alleen dat de overheid niet wil dat je het doet. Als mijn moeder op sterven ligt in het ziekenhuis 's nachts dan ga ik toch echt met plankgas over de snelweg, ook al mag je maar 120/130. Is het dan verkeerd? Daar kun je voor- en tegenargumenten voor verzinnen maar niemand heeft per definitie gelijk. Regels zijn weliswaar regels, maar het is de verantwoordelijkheid van het individu om zich aan die regels te houden. Als sommige mensen het risico willen nemen, dan moeten die dat zelf weten. :)

Vergeet niet dat de overheid een nitraatje met 2 gram flash ook zwaar knalvuurwerk vindt. Een verbod op zwaar knalvuurwerk binnen Europa heeft dan waarschijnlijk dus ook betrekking op bv. het in België legale knalvuurwerk en de matten en rollen..

maar goed. Als het straks niet meer legaal kan in Europa dan maken de mensen het vast zelf. met alle gevolgen van dien.

Me moeder zei gelijk kijk vuurwerk kan wel gevaarlijk zijn check die foto :bonk:

1znaal0.jpg

een beetje van dit en nog van hem dat .
een snufje van hier en daar ff roeren en je verhaal is klaar
jaja zo lust ik er ook nog wel een paar :bonk:

Back
Bovenaan