Vuurwerk bewaren

vuurwerktips

VWC lid
Als je vuurwerk overhoudt na het afsteken op oudejaarsavond.
Mag je het vuurwerk dan bewaren tot volgend jaar?
Hoeveel kilo mag je dan bewaren?
Gelden hier ook regels voor?
Foto-JYJ7A6TL-G.jpg

Vanaf 1 januari 2011 mag je 25 kg legaal vuurwerk in huis hebben.
En je mag ook 25 kg kopen/vervoeren in 1x.

Inderdaad, vanaf komend oud en nieuw mag je 25 kilo, i.p.v. 10 kilo in je bezit hebben en vervoeren. Maar gewoon door het jaar mag je volgens mij niks hebben. En zo wel. Misschien 1-2 kilo maar nooit 10 of 25 hoor!

Inderdaad, vanaf komend oud en nieuw mag je 25 kilo, i.p.v. 10 kilo in je bezit hebben en vervoeren. Maar gewoon door het jaar mag je volgens mij niks hebben. En zo wel. Misschien 1-2 kilo maar nooit 10 of 25 hoor!

Jawel hoor. Zoek maar eens rond op internet.

Net wat gegoogled of hoe je dat schrijft :p
Je mag 10kg Vuurwerk opslaan in je huis, Op een plek die niet voor iedereen makkelijk toegangbaar is.

Maar ook op andere sites is het heel onduidelijk. Dus het is niet met 100% zekerheid.

Het is met 100% zekerheid te zeggen dat je op dit ogenblik 25 kg bruto per huishouden mag opslaan. Punt.

Die nieuwe wet bedoel je het vernieuwde Vuurwerk Besluit? Heeft wel in de Staatcourant gestaan vorig jaar en zal per 1 oktober 2011 effectief worden. Dan wordt de grens opgetrokken van 10 kg naar 25 kg. Zo heb ik het althans begrepen.

ja nieuwe vet het vernieuwde vuurwerk besluit elk medium heeft er een andere benaming voor maar het gaat indd over hetzelfde alleen ik dacht dat hij per 01-07 in was gegaan

Het is mij ook jarenlang onduidelijk geweest hoe de regelgeving omtrent particuliere vuurwerkopslag precies was, maar Darksoul slaat de spijker op de kop. 25kg mag je bewaren, MITS je dit op een publiek niet toegankelijke plaats doet. Daarnaast moet het uiteraard voor Nederland goedgekeurd vuurwerk betreffen.

Nieuw vraagstuk wat hieruit voortvloeit is het CE-verhaal. Volgens de theorie mag CE-gekeurd vuurwerk vrij verhandeld worden binnen de EU. Maar da's de theorie. Ik vraag mij af hoe dit in de praktijk zal uitpakken. Ik heb de vraag inmiddels aan enkele mensen in het wereldje (zowel de handhavende kant als de importeurs) voorgelegd en ik krijg uiteenlopende interpretaties. Uiteraard alles uitgelegd in het straatje van de spreker. Ben benieuwd hoe dit er straks in de praktijk uit gaat zien.

Cameo

In december, volgens mij, 2009, is er bij mij thuis ongeveer 5 a 6 kilo illegaal en legaal vuurwerk in beslag genomen. :angry: Het lag goed weg gestopt op mijn kamer. Mijn vraag is dan, na het lezen van dit topic; waarom mocht ik het legale vuurwerk niet houden, of waarom heb ik het later niet terug gekregen?? :shy:

In december, volgens mij, 2009, is er bij mij thuis ongeveer 5 a 6 kilo illegaal en legaal vuurwerk in beslag genomen. :angry: Het lag goed weg gestopt op mijn kamer. Mijn vraag is dan, na het lezen van dit topic; waarom mocht ik het legale vuurwerk niet houden, of waarom heb ik het later niet terug gekregen?? :shy:

Dit lijkt mij nogal duidelijk. Je mag buiten de verkoopdagen geen vuurwerk in je bezit hebben dacht ik.
Dus ook geen legaal vuurwerk.
Daarom mocht je het niet houden. En je hebt het denk ik niet teruggekregen omdat je een overtreding had begaan en dit is dan 1 van de consequenties.
greetzzz

Dit lijkt mij nogal duidelijk. Je mag buiten de verkoopdagen geen vuurwerk in je bezit hebben dacht ik.
Dus ook geen legaal vuurwerk.
Daarom mocht je het niet houden. En je hebt het denk ik niet teruggekregen omdat je een overtreding had begaan en dit is dan 1 van de consequenties.
greetzzz

Als je het topic doorleest zie je dat dat wel degelijk mag. :wink:

Ik heb het even nagekeken en er staat inderdaad niet dat het niet mag.
Alleen volgens mij is 25 kilo niet toegestaan zoals eerder in dit zelfde topic wel is gezegd. Volgens mij ben je in overtreding als je meer dan 10 kg hebt. Ook al is dit niet op een voor het publiekelijke plek.

Ik heb deze informatie van de volgende site.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0021587/geldigheidsdatum_28-08-2011
greetzzz

PS: ik erken hiermee dat ik in mijn vorige post fout zat.

Klopt, het nieuwe Vuurwerkbesluit is niet haalbaar dit jaar.
En gaat mogelijk helemaal niet door.
Hieon stond ook de versoepeling van het vuurwerk kopen.
Van 10kg naar 25kg maar dit gaat dus niet door.
Zie het topic hierover maar.

Deze 25 KG regel is er inmiddels wel door. Kan iemand een nieuwe wet vinden waar staat dat je consumentenvuurwerk mag bewaren?

Back
Bovenaan