Vuurwerk: Begint dat gezeik nu al?

moontan

VWC lid
Vuurwerk: Begint dat gezeik nu al?

20-10-2009 - 12:06

Ypenburg - Op het forum van wijkportaal Ypenburg.nu klagen bezoekers over het feit dat er in oktober al regelmatig harde vuurwerkklappen te horen zijn in de wijk.

“Begint dat gezeik nu al weer”, schrijft Ecootje op de site. “Ik werd van de week opgeschrikt door het eerste vuurwerk. Er waren blijkbaar rotjes onder auto’s gegooid en op de Plesmanlaan was politie aan het zoeken.” Andere bezoekers onderstrepen de klacht. “Uitermate irritant”, schrijft Hardbopper. “Strengere controles van oom agent en nul-tolerantiebeleid met extreem hoge boetes zullen voorlopig de enige oplossing zijn”, reageert een ander.

Vorig jaar werd rondom de jaarwisseling op last van de burgemeester een samenscholingsverbod in de wijk ingesteld. Burgemeester Jozias van Aartsen wil doelgericht politie gaan inzetten rondom de jaarwisseling. “Ook wordt er een beroep gedaan op de Parate Eenheid”, zei hij vorige week in TV West.

http://www.telstar-online.nl/nieuws.php?id=19043

Sowieso het is een zielig volk wat in dit land leeft wat nu al afsteekt op een foute manier: OM mensen zoveel mogelijk te irriteren! (Niet die anderen hoor:) Knallen maar:D) Maar ook die mensen op die forum, urg, ik dacht dat ik negatief was, maar hun verzieken alle tradities met hun negativisme voor misschien 1 kleine rotje...Wat makkelijk iets anders kan zijn.:S

Ik kan die mensen ook wel begrijpen. Je hoort nu ook gewoon nog niet te stoken. Dat is vragen om problemen, en dan zijn die klachten ook gewoon terecht.
Als je iets wilt afsteken doe het dan op een afgelegen plek, maar ook dat zou ik je niet aanraden.
Hoe je het ook wend of keert, het is verboden om nu te stoken. :wink:

De titel vind ik een beetje té, alsof vuurwerk de belichaming van het kwaad is ofzo.
Maar ze hebben wel gelijk dat het irritant is, ik vind het zelf soms ook irritant, af en toe een knal is toch wat vervelender dan aan één stuk door knallen. Ze mogen er inderdaad wel wat meer tegen optreden, maargoed, ze moeten prioriteiten stellen, straks zitten dezelfde mensen te zeiken dat ze niet op tijd bij een diefstal waren oid.

hmmmmm ik heb het vermoeden dat er veel meer aan de hand is dan alleen maar geknal . als ik lees dat er in deze wijk op last van de burgermeester vorig jaar zelfs een samen scholings verbod werd ingestelt hebt ik het idee dat het hier meer over structurele problemen gaat .
ik heb het idee dat deze wijk echt een probleem wijk is

Sowieso hoort er nu geen vuurwerk af gestoken te worden. Maar kan een mens tegenwoordig helemaal niks meer van de medemens hebben? Ik ga toch ook niet om de buurman/jongen klagen omdat zijn motor/scooter veel geluid maakt.

Kijk, je hebt altijd mensen die zeuren. Bij werkelijk alles kan je mensen vinden die het niet willen, er om zeuren of het er niet mee eens zijn.

Dat is nu helemaal zo...

Feit is wel, dat je nu niet moet lopen stoken. En dan geef ik de buurtbewoners groot gelijk. Wel vind ik, dat als je 1 x een knal hoort, niet gelijk moet roepen dat er 'nu al veel wordt afgestoken' Want, als we zo gaan doen, dan kan ik ook 3x per maand roepen :wink:

Mede door te titel wordt het ook wel een negatief verhaal....

Sowieso hoort er nu geen vuurwerk af gestoken te worden. Maar kan een mens tegenwoordig helemaal niks meer van de medemens hebben? Ik ga toch ook niet om de buurman/jongen klagen omdat zijn motor/scooter veel geluid maakt.

Goede vraag!

Het begint idd irritant te worden dat mensen steeds minder kunnen hebben, steeds meer dingen bedenken om anderen voor niks te laten straffen. Het begint echt frustrerend te worden.

Vroeger kon je gewoon je muziek op 3 streepjes zetten op youtube al stond je geluid op max. Nu is zelfs 1 te hard voor de hele wereld gaat zeiken van overlast.

Maar goed, oke, ik snap het! Die mensen willen rust. Iedereen mag rust, alleen der is een limiet.

Kijk als iemand rond 10 uur in de avond even zit te boren en je wilt slapen. Dan is het logisch om te klagen. Maar als het even over een paar mensen gaat die zitten praten, dat zal echt gewoon te onzinnig worden.

Menig mensen hier zijn zo hypocriet als de pest. Zeggen dat het niet mag, dat het niet aan te raden is etc. maar zelf wel zich niet kunnen inhouden en ook gewoon af en toe eens iets afsteken. Ken die mensen echt niet luchten. (Sorry voor mijn taalgebruik)

Ik begrijp wel wat je zegt, Grizmo en misschien gaat het voor enkelen inderdaad op. Daar kan en wil ik niet over oordelen. Maar er is natuurlijk een belangrijk verschil tussen een keer een vuurwerkje testen in een afgelegen gebied (wat ik zelf, zij het sporadisch, ook wel eens gedaan heb) en het veroorzaken van strukturele overlast in een buurt. Als het "stiekem wat afsteken" een dagelijks terugkerend karakter krijgt en de knallen elkaar steeds sneller opvolgen, alsmede de intensiteit, dan is sprake van een uit de hand gelopen situatie. Ik geloof niet dat het oprechte liefhebbers zijn die op deze manier met vuurwerk bezig zijn. Eerder zoek ik het bij verveelde of gefrustreerde hangjongeren die de grenzen opzoeken.

Cameo

Tsja, ook ik heb jaren geleden wel eens een strijker af laten gaan in oktober, gewoon ééntje en dan nog aan de rand van de wijk. In die tijd (jaren 80) werd er zo vanaf november veel geknalt, bijna niemand die daar echt een punt van maakte; de irritatie grens lag gewoon veel hoger. Het vroegtijdig knallen is altijd al een discussie punt geweest, net als slopen; in de 70's gingen complete tram's en stads bussen in de fik.
Maar goed; Tegenwoordig lijkt het allemaal steeds heftiger te moeten in hardheid en aantallen. Voorbeeld; Vorig jaar ging er half november een klapper af in m'n wijk met de impact van een Explod of Cobra, leuk? Nee, totaal niet; in één klap zijn er weer 100 mensen bij die vuurwerk haten. Vroegtijdig knallen is gelijk aan de Arno Bonte's van NL gelijk geven en indirect deze figuren groter maken. Zeer schadelijk voor de echte freaks, dat spreekt voor zich. Ben bang dat daar niets aan te doen is..

Ik sluit mij helemaal bij de vorige sprekers aan.
Wij vuurwerkliefhebbers steken (stiekem) vuurwerk af met een hele andere intentie: namelijk om ervan te genieten en we proberen daarbij zoveel mogelijk mensen niet tot last te zijn.
De relschoppers hebben een heel ander doel met vuurwerk, zij gebruiken vuurwerk als middel

Menig mensen hier zijn zo hypocriet als de pest. Zeggen dat het niet mag, dat het niet aan te raden is etc. maar zelf wel zich niet kunnen inhouden en ook gewoon af en toe eens iets afsteken. Ken die mensen echt niet luchten. (Sorry voor mijn taalgebruik)

Ach ja, de mensen die over overlast van vuurwerk klagen zijn waarschijnlijk ook zo hypocriet als de pest (dát is juist het frustrerende bij de "anti-vuurwerkmensen", die hypocrisie). Zelf de kinderen de hele supermarkt bij elkaar laten janken, de hele dag hobbyen in hun schuurtje etc. Welliswaar niet illegaal, maar toch verdomd irritant (iig nog irritanter dan vuurwerk te vroeg afsteken).
Ik kan me iig wel inhouden en heb niet de behoefte om te vroeg af te steken.

Tsja, ook ik heb jaren geleden wel eens een strijker af laten gaan in oktober, gewoon ééntje en dan nog aan de rand van de wijk. In die tijd (jaren 80) werd er zo vanaf november veel geknalt, bijna niemand die daar echt een punt van maakte; de irritatie grens lag gewoon veel hoger. Het vroegtijdig knallen is altijd al een discussie punt geweest, net als slopen; in de 70's gingen complete tram's en stads bussen in de fik.
Maar goed; Tegenwoordig lijkt het allemaal steeds heftiger te moeten in hardheid en aantallen. Voorbeeld; Vorig jaar ging er half november een klapper af in m'n wijk met de impact van een Explod of Cobra, leuk? Nee, totaal niet; in één klap zijn er weer 100 mensen bij die vuurwerk haten. Vroegtijdig knallen is gelijk aan de Arno Bonte's van NL gelijk geven en indirect deze figuren groter maken. Zeer schadelijk voor de echte freaks, dat spreekt voor zich. Ben bang dat daar niets aan te doen is..

Dat dikgedrukte klopt helemaal in mijn ogen. Al zou het een mooie avond zijn, half november en je hoort buiten een knal ala pirat/corsair zullen mensen denken sja, die tijd komt er nou eenmaal aan. Maar als mensen zinks, cobra's of weet ik veel wat voor zwaar spul leuk op een rustige avond in een wijk gaan stoken schrikken mensen zich natuurlijk helemaal te pletter... En dan zullen ze het niet meer accepteren natuurlijk maar juist alleen boos zijn, en dat is te begrijpen.

er blijft een verschil zitten tussen stoken zonder aan anderen te denken, en bewust ergens vuurwerk afsteken waar niemand er last van kan hebben. ik denk dat als iemand een nieuwe knaller heeft gekocht, en deze even wil proberen, hij dit makkelijk kan doen zonder overlast te veroorzaken. gewoon naar een afgelegen gebied. dan ben je gewoon bewust bezig met anderen. ik vind dit totaal geen probleem.

op het moment dat jij midden in een woonwijk vuurwerk gaat stoken, ben je ronduit egoïstisch, omdat je niet aan anderen denkt. de echte liefhebber denkt wel aan zijn medemens.

Daar gaat het inderdaad om: overlast.
Als er iets kleins de lucht in gaat zullen er weinig mensen klagen.
Het is geven en nemen, doet de één normaal, dan doet de ander dat 'meestal' ook wel.
Maar zodra men in woonwijken zwaar spul begint te stoken, ruim 2 maand voor O&N, tja dan is het niet zo vreemd dat er mensen gaan klagen. Lekker bezig die gastjes, dit zijn nou juist de streken die het voor onze hobby verpesten. Vroeg of laat zijn ze het geouwehoer zo zat dat het verboden wordt... zo werkt dat tegenwoordig, gezien alle andere verboden.

Ik zelf steek niks af tot de laatste drie dagen van het jaar. Yep, ik steek dan nederlands spul af en riskeer gewoon die boete van 60 euro.
Zelf heb ik er niets op tegen wanneer er wel eens mensen nu al iets afsteken, ook al is dat verboden en betreft het een nitraatje of vlindertje. Maakt mij echt niets uit! Ik doe het zelf niet maar hou wel van die knallen zo nu en dan. Nee, ik zeg niets over Cobra's, Explods ed. want die dingen mogen van mij direkt weg.

In die tijd (jaren 80) werd er zo vanaf november veel geknalt, bijna niemand die daar echt een punt van maakte; de irritatie grens lag gewoon veel hoger.

Het punt is gewoon dat Nederland aan het vergrijzen is. Mensen kunnen niks meer van elkaar hebben. Bellen om het minste geringste de politie. En bellen voor een papiertje op de grond meld misdaad anoniem al.

Hier in de buurt wonen ook veel oude mensen. Kunnen niks van de jeugd hebben. Ben er zelf 23 maar als ik zie dat kleine kinderen van 10-11 jaar die per ongeluk een bal in de tuin schoppen bij een bejaarde flat hier in de buurt, door die bejaarde voor van alles uitgekafferd worden. En de politie bellen voor niks. Mag je best weten dat ik helemaal beu word.

De maatschappij gaat helemaal naar de knoppen. Laat iedereen lekker zijn ding doen, en ben je het ergens niet mee eens benader diegene dan rustig. In plaats van gelijk de politie te bellen.

Maar goed dat is kennelijk voor 70% van Nederland te veel gevraagd..

Laatst bewerkt:
...
Laat iedereen lekker zijn ding doen, en ben je het ergens niet mee eens benader diegene dan rustig. In plaats van gelijk de politie te bellen.

Maar goed dat is kennelijk voor 70% van Nederland te veel gevraagd..

En dan zeg je een keer ergens iets van, krijg je gelijk een ram op je neus...
Dat kan tegenwoordig dus ook blijkbaar niet, daarom bellen ze de politie.

Ik wil niet de ouwe zeikerd uithangen, maar iedereen heeft zich gewoon te gedragen. Als ze hier voor de deur met nitraten en vlinders gooien in november dan zeg ik er niets van (zolang ik er geen last van heb), maar kan me goed voorstellen dat de rest van de buurt denkt; "optyfen met dat vuurwerk".

Wat ik al zei, het komt neer op 1 ding: overlast.
Doe lekker je ding, ga lekker (te) vroeg lopen stoken, maar val een ander daar niet mee lastig.
Is beter voor die ander, voor jezelf, en uiteindelijk voor onze hobby.

Maar bij sommige mensen lijkt het wel of ze gewoon willen zeuren, alsof ze het leuk vinden om te drammen. Ik heb afgelopen zondag 8 uur in de trein gezeten, hitte, spanning, durfde niet naar de wc omdat ik m'n tas niet alleen kon laten. 8 Uur lang peentjes zweten, het gevoel dat je gaat overgeven. Voor een beetje vuurwerk. Ben ik extra het bos ingegaan, ver afgelegen pad, kijk ik de heletijd of er niemand is. Steek ik een nitraatje af waar ik bloed, zweet en een onstoken blaas heb voor moeten opofferen.
Vlammetje, knal. Pufje rook. Ik heb geprobeert om het de andere mensen zo prettig mogelijk te maken. Maar als er dan een kwartiertje later een een kwaaie vrouw aan komt rennen, die zegt dat ze de politie op belt.
Dan twijfel ik er over of ik al dat vuurwerk niet gewoon moet weg gooien en er een zeewater-aquarium (andere hobby) van moet kopen. Of een stel geranium's waar ik zelf door heen kan gluren.:cool:

En als ik dan lees van Cameo "treinen in de fik" nou als mensen dan gaan zeuren over een nitraatje, terwijl het, toen ze zelf jong waren vaak gebeurde dat ze een trein plat bombadeerde met molotov-cocktail's. Dan vind ik dat wat de vandalisten tegenwoordig doen nog behoorlijk ontschuldig.
Natuurlijk is het fout dat er sowieso gesloopt word. Maar ik vind een trein in de hens een stuk verontrustender dan een bordje die er af word geschoten.

Nou dat moest er even uit, misschien ben je het niet eens met sommige dingen, dat is oke. Maar wat hier boven staan is mijn mening.
:bye:

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan