Vuurwerk bastards vuurwerkcampagne 2010

Golddigger

VWC lid
Dit jaar wordt de vuurwerkcampagne van consument en veiligheid door de Benidorm Bastards opgevrolijkt.

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.


+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.


+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.


+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.


Overige filmpjes...Facebook

Telegraaf

Stukje uitgezonden op sbs6
sbs6
 
Laatst bewerkt:
Vind dit progamma erg leuk. En dit is mss wel een goede, leuke manier om de jeugd het duidelijk te maken ...

Ze worden er namelijk mee geconfronteerd he... maar of dan het kwartje valt.. hmmmm ik betwijfel het... Iemand die voorlichting komt geven lijkt me beter in mijn ogen maargoed... voorlichting of niet, er zijn er helaas toch wel altijd een paar die met kaarsen moeten schieten of bommen moeten maken ... dat blijf je houden denk ik ...
 
Benidorm Bastards in nieuwe vuurwerkcampagne
Elk jaar vallen er weer slachtoffers door vuurwerk. Het zijn vooral jongeren die in de fout gaan. Dit jaar komen de Benidorm Bastards in actie, zij confronteren jongeren met hun eigen, provocerende gedrag. Via een hypermoderne campagne met 3D-biosoopcommercials, YouTube films en een eigen Facebook fanpage.

De feiten
Afgelopen jaarwisseling werden 770 slachtoffers van een vuurwerkongeval behandeld op een Spoedeisende Hulpafdeling van een ziekenhuis. Dat is een daling van 30 procent in een periode van twee jaar. Helaas is de ernst van het vuurwerkletsel niet afgenomen. Oogartsen registreerden rond de vorige jaarwisseling een stijging van het aantal behandelde oogletsels met 10 procent. Bij 8 slachtoffers zijn ogen operatief verwijderd en 25 slachtoffers zijn de laatste jaarwisseling blind geworden door een ernstig ongeval met vuurwerk.*

Jongeren tussen de 10 en 19 jaar lopen het grootste risico op een vuurwerkongeval. Uit onderzoek blijkt dat zij zichzelf onkwetsbaar vinden en de gevaren van vuurwerk niet goed inschatten. Ze weten best hoe je veilig om moet gaan met vuurwerk, alleen doen ze dat lang niet altijd.

Benidorm Bastards en vuurwerk
Vandaag gaat de nieuwe vuurwerkcampagne van start. Bijzonder is de unieke samenwerking met de Benidorm Bastards. De campagne is gemaakt samen met de bedenkers uit België, de regisseur en producent uit Nederland en natuurlijk Ada, Toon en Bep, de Bastards zelf.

Consument en Veiligheid heeft de Benidorm Bastards gevraagd de straat op te gaan met vuurwerk, en te doen wat jongeren er vaak mee doen. Dat levert verbazingwekkende situaties op, die te vinden zijn op de Facebook fanpage.

‘We willen met de Benidorm Bastards in deze nieuwe vuurwerkcampagne jongeren een spiegel voor te houden, en ze laten zien hoe dom, uitslovend en gevaarlijk hun eigen vuurwerkgedrag vaak is. Maar dan op een grappige manier. We verwachten daarom veel bezoek op facebook”, aldus Ilja van Alten, woordvoerder van Consument en Veiligheid. Op de Facebook fanpage staan ook tips hoe je vuurwerk veilig af moet steken.

3D films in de bioscoop
De ‘krasse knarren-campagne’ bereikt jongeren via alle moderne middelen: Facebook, YouTube, Google, Marktplaats.... en als klap op de vuurpijl een 3D bioscoopcommercial.
Ilja van Alten: ‘Je zit dan helemaal in de film en het wordt bijzonder duidelijk dat je als omstander ook kwetsbaar bent. We roepen iedereen op om zijn ogen te beschermen tijdens vuurwerk. Met 1 oog kan je tenslotte geen 3D meer zien!’

Doel
De campagne moet bijdragen aan het verminderen van het aantal slachtoffers door vuurwerk, en specifiek het aantal oogletsels, met name in de leeftijdsgroep tussen de 15 en 19 jaar.

*Bronnen: Letsel Informatie Systeem 2007-2010, Consument en Veiligheid. Registratie door oogartsen lid van het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap 2008-2010.

- Einde persbericht –
 
Dan zie je dat uit gegevens de mensen tussen 10 en 19 de meeste kans lopen op letsel, ik heb het idee dat het bij degene waarbij ze het zelf afstaken ook nog een vleugje coma zuipen erbij zat aangezien dat ook in de mode is om je elke dag zat te zuipen.
 
Back
Bovenaan