Vuurwerk Baarle vanaf oktover alleen online

Baarle-Hertog gaat krachtiger optreden tegen de jaarlijkse overlast door vuurwerktoerisme. Vanaf dit jaar kan vuurwerk bij winkels in deze grensgemeente van Baarle-Nassau tussen 1 oktober en 31 december alleen via internet gekocht worden. In deze periode zijn vuurwerkwinkels alleen geopend voor klanten die hun bestelling willen afhalen. De klant mag niet met meer personen tegelijk de zaak binnen.

De winkeleigenaars worden verder verplicht de leeftijd van de klanten te controleren. Ook moeten ze vanaf komend najaar een exploitatievergunning hebben. Als ze zich niet aan de regels houden, dan dreigt tijdelijke of definitieve sluiting. De burgemeester kan een aanvraag voor een vergunning weigeren, als de openbare orde gevaar loopt. Ook kan hij extra bepalingen in de vergunning laten opnemen zoals het aanbrengen van camera’s, het plaatsen van afvalbakken en het opruimen van afval in de omgeving. De gemeenteraad van Baarle-Hertog heeft donderdagavond met deze maatregelen ingestemd.

In België mag het hele jaar vuurwerk worden verkocht wat in het grensgebied elk jaar, vooral in november en december, tot veel overlast leidt. Het gaat hierbij om intimidaties, foutparkeren en het achterlaten van zwerfvuil.

De gemeenten Baarle-Nassau en Baarle-Hertog hebben de afgelopen jaren tal van maatregelen genomen om de drukte aan banden te leggen, zoals parkeerverboden, tijdelijke éénrichtingsstraten en het afsluiten van een bepaalde straat. Desondanks bleef de overlast groot. Met het nu aangenomen politiereglement kan de gemeente Baarle-Hertog voortaan krachtdadiger optreden.

Lees hier het originele bericht:

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws...ertog-vanaf-oktober-alleen-nog-online-te-koop

Wat een mafklappers daar in de gemeenteraad van Baarle.

Ondernemertje pesten rondje zoveel.... dan heb je geen landelijk verbod meer nodig met deze onzin.

Dit gaat een flinke berg gezeik opleveren met klanten die niet op de hoogte zijn en willen kopen.

Degene die bestellen staan gelijk genoteerd met naam / hoeveelheden etc.

Blijkbaar moet er ook een extra vergunning voorzien worden?

En Onlyfrans / Fransbomber kan die vergunning natuurlijk weigeren "als de openbare orde gevaar loopt".

Dit is UITLOKKING om deze winkels definitief te sluiten.
Ze maken de situatie zo moeilijk dat een fout snel gemaakt is.

En hier het artikel van BN DeStem:
https://www.bndestem.nl/baarle-nass...-enkel-nog-online-te-koop-in-najaar~a8c31c1e/

Hieronder enkele belangrijke punten uit het artikel:
De vuurwerkwinkels zijn voortaan verplicht de leeftijd van hun klanten te controleren. In de periode tussen 1 oktober en 31 december is enkel verkoop via internet toegestaan. In deze periode mag het vuurwerk alleen vooraf online besteld worden. Het vuurwerk moet minimaal 12 uur vóór afhaling besteld en betaald zijn.

De klant moet de bestelling in de winkel afhalen. Per bestelling mag slechts één persoon in de winkel aanwezig zijn.

Ze hadden in de coronajaren ook gebruik gemaakt van een soortgelijke systeem. Echter Dolfijnvuurwerk is er mee doorgegaan of online winkelen of fysiek(voorkeur is toch fysiek shoppen voor sfeer)

Echter is dit systeem een prima vorig jaar bij dolfijn ook gebruik gemaakt ervan en 2 jaar geleden niets mis mee. Voordeel is je wordt sneller geholpen want het ligt al klaar. Maar goed dit is inderdaad ondernemertje pesten en dit jaar maar geen Baarle helaas.

Dat is nog eens vervelend uit je winterslaap komen dit bericht, erg naar.
Voor de sfeer erg zuur, al kan ik ook begrijpen dat 2/3 maanden lang

- Chaos met verkeer en daardoor zelf nergens bij kunnen in je eigen straat
- Troep op straat
- Wildplassen
- Vuurwerktesters

Als storend ervaren wordt door de lokale inwoner. Hoogstraten volbouwen met vuurwerkwinkels dan maar. :rolleyes:

@Joentje opzich valt het mee bij dolfijn was het enkel telefoonnummer en e-mail en afhalen maar. Sluit me wel aan dat ik ook niet happig ben dit keer en Baarle oversla en naar Hoogstraten rij HQ en Knalgoed. Scheelt een hoop gedoe overigens.

Ik vernam dat het ook al heel erg druk is in de vw winkels..... schijnt nog nooit zo druk geweest te zijn. Waarschijnlijk hiermee te maken denk ik.

Ik vernam dat het ook al heel erg druk is in de vw winkels..... schijnt nog nooit zo druk geweest te zijn. Waarschijnlijk hiermee te maken denk ik.

Daar sta echt ik van te kijken met de huidige prijzen in Baarle.

Achja, dat toont maar weer aan hoe belangrijk vuurwerk nog voor velen is :thumbsup:

Back
Bovenaan