Vuurwerk als hobby met ontslag tot gevolg

ylke

VWC lid
Heeft de baas iets te maken met wat je in je privé-tijd uitspookt? Hierover moest de rechter van de rechtbank Zeeland-West-Brabant oordelen in een zaak waarvan de uitspraak dinsdag is gepubliceerd. Wat was er aan de hand? Mr. Max van Til van Croon Davidovich Advocaten geeft uitleg.

Ontslagprocedure
Een ingenieur die al meer dan twintig jaar bij Fokker in dienst was had een niet alledaagse hobby: vuurwerk. Afgelopen zomer testte hij een van zijn vuurwerkcreaties in zijn tuin. Helaas voor meneer werd hij betrapt en volgde er een strafzaak. Fokker heeft de uitkomst van de strafzaak niet willen afwachten een startte een ontslagprocedure.

Ontslagverzoek afwijzen
In de ontslagprocedure liet onze ingenieur zich van zijn beste kant zien. Hij drukte de rechter op het hart dat hij onverstandig was geweest en dat hij zijn illegale hobby inmiddels had afgezworen. De man probeerde de rechter zover te krijgen het ontslagverzoek af te wijzen.

Ontslagvergoeding
Voor het geval de rechter het ontslagverzoek wel zou toewijzen verzocht de ingenieur om een stevige ontslagvergoeding. Daar had hij volgens hem recht op omdat Fokker door het starten van een ontslagprocedure in strijd met goed werkgeverschap zou hebben gehandeld. Volgens de man had een goed gesprek met zijn werkgever de kwestie kunnen oplossen. De rechter denkt daar anders over.

Oordeel rechter
De rechter vindt dat als bekend zou worden dat werknemers die actief zijn met het experimenteren met vuurwerk bij Fokker in dienst kunnen blijven, Fokker dit niet zal kunnen uitleggen in de internationale luchtvaart waar veiligheid één van de belangrijkste voorwaarden is. Volgens de rechter had het de medewerker ook zonder waarschuwing duidelijk moeten zijn dat zijn gedrag niet door Fokker zou worden getolereerd. De rechter heeft het ontslagverzoek dan ook toegewezen en aan onze ingenieur slechts een bescheiden ontslagvergoeding toegekend. Wat je in privé-tijd uitspookt kan je je baan dus kosten.

Bekijk het volledige vonnis hier.

Bron

Ja, Vuurwerk is helaas echt een taboe aan het worden. Met dank aan???? Mag je zelf invullen,ik vind het nogal moeilijk om dit op te schrijven.:wink:

Tja dat is nou weer een voorbeeld van verkeerd omgaan met vuurwerk wat veel schade kan hebben.
We denken er te gemakkelijk over.
Tis maar een potje of een Cobraatje maar het verbod komt steeds dichterbij.
De overlast en schade beperken is de enige opotie voor het behoud van onze traditie en zelfs onze baan zo blijkt maar weer.

Mag een agent die een illegale 100000 klapper (wat trouwens met regelmaat gebeurt)afsteekt wel aanblijven???of is er spraken van klassenjustitie??

Mag een agent die een illegale 100000 klapper (wat trouwens met regelmaat gebeurt)afsteekt wel aanblijven???of is er spraken van klassenjustitie??

Tuurlijk joh buurman van een maat van me is agent en steekt al jaren illegaal spul af. Die agenten houden allemaal elkaars handen boven het hoofd. En als een van ons met zwaar spul word gepakt. Word je zo je huis uit geknikkerd of achter slot en grendel gezet.

Sterker nog bij inbeslag name word kennelijk een deel afgevoerd en een deel over het korps verdeeld. Want die zorgen wel dat ze de mooiste blokjes voor zichzelf er tussen uit halen.
Ik zeg overigens niet dat dit altijd gebeurd. Maar dat het gebeurd is een feit.

Laatst bewerkt:
Ja zucht om moe van te worden, maar we moeten het maar accepteren. Kon ik maar geloven dat we er in 2017 op vooruitgaan(ik geloof wel in de boskabouter trouwens).wat we misschien zien in 2017 in een nieuwe medewerker zien bij de overheid (die daar een vaste baan krijgt)omdat hij op zo'n mooie creatieve manier de eu regels weet te omzeilen voor de anti vuurwerk overheid.

Persoonlijk maak ik van mijn hobby geen enkel geheim. Mijn baas weet ervan en vraagt mij einde jaar ook vraag om advies wat ie moet kopen. Uiteraard legaal.
Vroeger was ik ook niet vies van een illegale doos oid maar met het consumentenvuurwerk van vandaag heb ik dat absoluut niet meer nodig. Ik vermaak me prima met het consumentenvuurwerk.

Fokker is toch failliet hij kan beter bij een normaal Ingenieur bureau werken.
Alleen hopen dat hij nu nog aan een baan komt. Verder word de link altijd zwaar gelegd met vuurwerk (bommen) en vliegtuigen.

Persoonlijk maak ik van mijn hobby geen enkel geheim. Mijn baas weet ervan en vraagt mij einde jaar ook vraag om advies wat ie moet kopen. Uiteraard legaal.
Vroeger was ik ook niet vies van een illegale doos oid maar met het consumentenvuurwerk van vandaag heb ik dat absoluut niet meer nodig. Ik vermaak me prima met het consumentenvuurwerk.
Ik ook maar dan met CONSUMENTEN VUURWERK UIT DUITSLAND EN BELGIE :D

Ik schaar me daarbij toch achter bassie, afgelopen jaar voor de 2e keer op rij alleen nl consu spul gestookt. En ik heb een heerlijk, maar bovenal zorgeloos nieuwjaar gevierd!

Heel politiek correct...

Ja, dus? Weet je wat het is met die hele vuurwerkdiscussie. Aan de ene kant heb je de "Arno Bonte figuren" en aan de andere kant heb je de "Xtremerides figuren". Bij beiden is totaal geen plek voor nuance en beiden verstoppen zich achter hun oogkleppen. En het gebied daartussenin mogen de rationeel denkende mensen de echte oplossingen zien te vinden.

Ja, dus? Weet je wat het is met die hele vuurwerkdiscussie. Aan de ene kant heb je de "Arno Bonte figuren" en aan de andere kant heb je de "Xtremerides figuren". Bij beiden is totaal geen plek voor nuance en beiden verstoppen zich achter hun oogkleppen. En het gebied daartussenin mogen de rationeel denkende mensen de echte oplossingen zien te vinden.

Jaja dat betekent dus altijd concessies doen en altijd inleveren. Bonte krijgt zijn verbod niet en wij als vuurwerkfans moeten het lief nemen met 23:00 tot 02:00

Als ik mag stemmen dan stem ik toch op die laatste en niet op Arno Bonte want die Xtremerides wil verder helemaal niets. Die wilt gewoon dat het blijft en nog beter meer legaliseren. Bonte daarin tegen die wil alleen verbieden. Dus welke middenweg?

En het bij elk post bericht posten over "Hoe politiek correct we wel niet zijn" vraagt toch niemand naar? "Ik stook lekker al jaren legaal vuurwerk wordt ik ook niet gepakt" Heeft naar mijn idee weinig toe te voegen aan dit bericht. De man is opgepakt voor iets te maken, baan kwijt geraakt en dan komt er eentje: maar ik steek legaal vuurwerk af. Ja dus? Fietsbel!

Back
Bovenaan