Vuurwerk al volop te koop, consument is verbaasd

Scav

VWC Moderator
Forumleiding
NIJMEGEN - De kerstdagen moeten nog beginnen, maar vuurwerk is al volop te krijgen in Nijmegen. Consumenten zijn verbaasd over de vuurwerkpakketten die momenteel in de schappen liggen bij vestigingen van onder meer Action, Aldi, Coop en Xenos.
„Vuurwerk, nu al? Laat ze daar toch niet zo vroeg mee beginnen”, zegt Jonathan Cooper (53) uit Nijmegen bijvoorbeeld. Hij is een van de vele Nijmegenaren die verrast zijn dat er sinds kort op meerdere plekken vuurwerk is te krijgen.

Onschuldig
De pakketten bestaan niet uit heftige vuurpijlen. Ze bevatten het meer onschuldige, ‘categorie 1-vuurwerk’, ook wel schertsvuurwerk genoemd. Hier vallen onder meer grondbloemen, fonteinen, fakkels, voetzoekers, luchthuilers en knetterballen onder. Dit vuurwerk mag het hele jaar door worden afgestoken.

Knallen
Hoewel het tamelijk onschuldig spul is, kan het flinke knallen opleveren. „Ik liep deze week met mijn hond door de Maasduinen bij Gennep toen ik jongeren vuurwerk zag afsteken. De hond schrok zich kapot van de knallen en ik besloot de kinderen te filmen”, zegt Nelly Masselink (57). „Ik zei dat ik de politie zou waarschuwen als ze niet zouden stoppen. Dat mocht ik doen, zei de jeugd me. Wat ze deden, was niet verboden. Ik wist niet wat ik hoorde toen ze zeiden dat ze dit vuurwerk bij de supermarkt hadden gekocht.”

Heftig
Ook veel jongeren zijn verbaasd dat het onschuldige vuurwerk nu al wordt verkocht. „Ik snap er geen zak van”, zegt de 24-jarige Tom Heusschen. „Waarom nu al? Je speelt het zo in de hand dat straks ook heftig vuurwerk veel wordt afgestoken.”

Volgens een woordvoerder van de Inspectie Leefomgeving en Transport is het niet verboden dat supermarkten en andere winkels nu schertsvuurwerk verkopen. Dit vuurwerk mag het hele jaar door, zonder vergunning, verkocht worden aan iedereen boven de 12 jaar.NIJMEGEN - De kerstdagen moeten nog beginnen, maar vuurwerk is al volop te krijgen in Nijmegen. Consumenten zijn verbaasd over de vuurwerkpakketten die momenteel in de schappen liggen bij vestigingen van onder meer Action, Aldi, Coop en Xenos.
„Vuurwerk, nu al? Laat ze daar toch niet zo vroeg mee beginnen”, zegt Jonathan Cooper (53) uit Nijmegen bijvoorbeeld. Hij is een van de vele Nijmegenaren die verrast zijn dat er sinds kort op meerdere plekken vuurwerk is te krijgen.

Onschuldig
De pakketten bestaan niet uit heftige vuurpijlen. Ze bevatten het meer onschuldige, ‘categorie 1-vuurwerk’, ook wel schertsvuurwerk genoemd. Hier vallen onder meer grondbloemen, fonteinen, fakkels, voetzoekers, luchthuilers en knetterballen onder. Dit vuurwerk mag het hele jaar door worden afgestoken.

Knallen
Hoewel het tamelijk onschuldig spul is, kan het flinke knallen opleveren. „Ik liep deze week met mijn hond door de Maasduinen bij Gennep toen ik jongeren vuurwerk zag afsteken. De hond schrok zich kapot van de knallen en ik besloot de kinderen te filmen”, zegt Nelly Masselink (57). „Ik zei dat ik de politie zou waarschuwen als ze niet zouden stoppen. Dat mocht ik doen, zei de jeugd me. Wat ze deden, was niet verboden. Ik wist niet wat ik hoorde toen ze zeiden dat ze dit vuurwerk bij de supermarkt hadden gekocht.”

Heftig
Ook veel jongeren zijn verbaasd dat het onschuldige vuurwerk nu al wordt verkocht. „Ik snap er geen zak van”, zegt de 24-jarige Tom Heusschen. „Waarom nu al? Je speelt het zo in de hand dat straks ook heftig vuurwerk veel wordt afgestoken.”

Volgens een woordvoerder van de Inspectie Leefomgeving en Transport is het niet verboden dat supermarkten en andere winkels nu schertsvuurwerk verkopen. Dit vuurwerk mag het hele jaar door, zonder vergunning, verkocht worden aan iedereen boven de 12 jaar.

Bron

De hond schrok zich kapot van de knallen.....hahaha. Wat een knallen komen er van cat.1 vuurwerk.
Ze zijn gek geworden in dit land......

Mijn hond is afgelopen 1 jaar geworden, dit wordt zijn eerste oud en nieuw bij mij, heb hem al vanaf pup af laten wennen aan knallen via filmpjes van youtube die ik steeds harder zet, afgelopen week bij de aldi cat 1 vuurwerk gehaald om dit te gebruiken om de hond te trainen, hij word er niet warm of koud van. Is maar net hoe je het de hond aanleert, als je zelf al bang bent dan wordt je hond dit ook.

Mijn hond is afgelopen 1 jaar geworden, dit wordt zijn eerste oud en nieuw bij mij, heb hem al vanaf pup af laten wennen aan knallen via filmpjes van youtube die ik steeds harder zet, afgelopen week bij de aldi cat 1 vuurwerk gehaald om dit te gebruiken om de hond te trainen, hij word er niet warm of koud van. Is maar net hoe je het de hond aanleert, als je zelf al bang bent dan wordt je hond dit ook.
Klopt idd ik heb ook een hond labrador van 5 en die scheelt ook niet, alleen plotselinge harde knallen reageert ze blaffend op en dat is logisch want daar schrikt ze juist van...

Wat zijn we als land toch tot het 0 punt afgegleden de laatste 10 jaar...
Alleen maar zeiken en zeuren...

Sjonge jonge wat een aanstellers weer zeg! :bonk:
Nelly ga je met andere dingen bezig houden ipv kinderen filmen die cat1 afsteken.
Is het trouwens wel toegestaan om kinderen zomaar te filmen ?:rolleyes:

Misschien moeten we die schijtende honden ook maar eens gaan filmen, of moeten we ook verbaast zijn als er weer eens iemand is aangevallen door een hond, dat er de volgende dag weer mensen buiten lopen met hun hond

@Palmtree. Dat is altijd al zo geweest. Lezen alleen maar de artikelen die ze interessant vinden. En daar horen artikelen over vuurwerk helaas niet bij. Het heeft even geduurd trouwens. Maar nu beginnen de haters zich in heftige mate te irriteren aan Cat1 vuurwerk.
Ze zijn weer goed op de hoogte:bonk:

Zo hebben wij het ook gedaan, nergens bang meer voor

Goedzo Nelly, typisch zo'n mens dat loopt te jankballen dat er een paar kinderen kat1 afsteken maar wel de vers gedraaide bolus van fikkie laten liggen. Triest mens.

Wauw heftig en shockeerd wordt het genoemd.
Weet ik het zeker of lees ik het verkeerd.
Betreft dit het cat 1 vuurwerk als wondertollen sterrentje lintjes etc.

Mensen 2016 padje af

Trieste zeurders weer. Dit is waarom er soms wel is een atoombom op half nederland mag valllen. Naar de 2de wereld oorlog zijn veel oudjes en mensen veel te bekakt en miereneukerig geworden. Niks kan en mag meer. Als we het over vrijheid hebben vraag ik me soms af welke. Want met al die regels. Voelt het als een gevangenis. En lijkt het al wereld oorlog 3.

Ik heb laatst een hond gezien, die gek is van vuurwerk. Hoe meer hoe beter, als je niet oplet ging die er met single shot zo vandoor. Het is echt puur opvoeding. Kan me het goed voorstellen, een baasje wat door een knetterballetje doodsangsten uitstaat, dat neemt die hond over.

En dat je dat gaat lopen zeuren over wat kids net grondbloemen en dat gaat filmen, haha triester kan het bijna niet worden.

Back
Bovenaan