Vuurpijlen verbieden?

De vuurpijl is voor mij een item wat echt onlosmakeljjk verbonden is met oudjaar.Beleef zelf erg veel plezier aan het afsteken van vuurpijlen.Ik zou er grote moeite mee hebben als ze verboden zouden worden.

Pijlen zijn geen probleem. Het komt bijvoorbeeld vaak voor dat mensen pijlen vastbinden of over de grond schieten voor de knal. Als er nitraten verkrijgbaar zijn met een paar gram flash zal dat vast een heel stuk minder gebeuren. Een ander probleem is de grote pijlen in lege glazen flessen. Daar kan een campagne van de overheid wellicht bij helpen. Dan moet de overheid vuurwerk natuurlijk wel serieus nemen en echt iets willen verbeteren. Ook als het niet om vuurwerk gaat is "verbieden" erg populair. Voor kleine babypijltjes moet er een strenge kwaliteitscontrole zijn.

Remcos, ik ben het helemaal met je eens.we moeten dan vooral even terug denken aan de zeer oude campagne met de slogan, je bent een rund als je met vuurwerk stunt!de vuurpijl mag / moet wat mij betreft blijven!!!!! Maar dan raad ik wel pijlen uit België aan! In Nederland hebben ze wat vuurpijlen betreft, nog veel te leren.

Als het aan mij lag zouden die kleine rot pijltjes allang verdwenen zijn.
Ben er allang geen liefhebber meer van.
Vroeger toen baby pijlen nog echt pijltjes waren heb ik er bergen van weg gestookt.
Ik was groot fan van de grote versie baby pijlen van Beko met het blauw oranje label.
Baby pijlen verbieden en grotere/zwaardere pijlen toestaan.

Kijk ik zie zelf de grote vuurpijlen ook niet graag verdwijnen, ik vind het wegzuizende geluid namelijk ook prachtig, alleen de uitwerking laat vaak veel te wensen over, maar kijkende naar de diverse ongelukken, buiten illegaal vuurwerk zijn toch vaak de vuurpijlen de boosdoener en zeker de babypijltjes ( die voor mij echt weinig toevoegen )

Het gaat mij meer om het imago te verhogen en de veiligheid daarmee. Misschien als er minder ongelukken zijn er ook minder "zeikerds" zullen zijn. Soms moet je meegeven om te behouden wat je hebt een compromie zoals je wil bv.

Deels mee eens, Maar als we die grensen is dicht gooien. En die buitelandse rotzooi komt er niet. Dan zal het gezeur flink afnemen. Ja boomknuffelaars en bejaarden blijven zeuren. Maar altijd als er nieuws is over vuurwerk. Gaat het wel over illigaal spul :). Verder moeten de importeurs maar een iets mindere gratis caké bijv geven zodat er een vuurwerkbril bij past. Dan kunnen ze niet zegen dat de importeurs er niks aan doen.

Tja, die babypijltjes.
Was leuk vroeger, en blijft toch ook wel leuk nu...
Gek genoeg nooit problemen mee gehad, wordt alleen in de media altijd zo breed uitgesmeerd.
Wel mee eens dat, omdat ze zo goedkoop, simpel en van mindere kwaliteit zijn het een gevaar kan worden.
Ze vliegen alle kanten op. Daarom blijf ik erop hameren dat iedereen die hier stookt, babypijlen of niet, gewoon een vuurwerkbril op moet. Dat is volgens mij de basis om oogletsel te voorkomen!
We kunnen allemaal de pijltjes de schuld geven, maar die brillen zijn er niet voor niks.

De grote pijlen: ik hou ook van het stijggeluid:)
Waar: effect valt soms tegen, maar hoort gewoon bij oud en nieuw...

Dus pijlen verbieden, nee.
Brillen dragen, ja.

Het wordt tijd en ook onder de freaks dat ze niet elk jaar de schuld bij het vuurwerk gaan leggen. Ik roep jullie dan ook op als fans om vuurwerk niet te gaan dissen dit jaar. Legaal niet en illegaal niet. Illegaal vuurwerk dissen is sowieso zinloos want het is toch al verboden als je het niet eens bent zwijg. Of zeg alleen dat als er over knal gepraat wordt in November dat dat vuurwerk verboden is en het afsteken in die periode ook

De fans met dit soort ideeën maken hun eigen hobby kapot. Niet de mensen die het slecht gebruiken want het is immers hun hobby niet. Speelgoed, tijdverdrijf of verveling.

Het wordt tijd om de daders aan te pakken. Mensen die vuurwerk misbruiken. En dat kan op zich allemaal prima gaan maar als het mis gaat krijgt het vuurwerk de schuld. In dit geval pijlen. Iemand die 144 mini pijltjes als voetzoekers gebruikt en daardoor iemand verwond moet gewoon aangeklaagd worden voor zware mishandeling met blijvend letsel tot gevolg. Dat pijltje doet niets fout, die gaat af en zoals het hoort en gemaakt is. Diegene die dat fout gebruikt heeft moet gewoon de gevangenis in. Doe dat 2 jaar en we hebben in eens mensen die braaf vuurwerk afsteken

Anno nu doet iedereen maar wat want het vuurwerk krijgt toch de schuld. En dat zijn er nog van de fanaten die zeggen: Ja moeten het maar verbieden. Je bevuilt zo je eigen nest. Huichelen met de vijand want je geeft ze een vinger en nemen je hele hand.

Er moet juist een tegen geluid komen dat vuurwerk volkomen veilig is maar de gebruikers daar niet goed mee omgaan. Kinderen onder de 16 jaar mogen geen vuurwerk. Toch lopen er kinderen met vuurwerk en wat doen ze? Niets! Als het fout gaat dan roepen ze dat het verboden moet worden

Mensen die vuurpijlen over de grond schieten worden niet aangepakt. Maar als je 10 lawinepijlen in je schuur hebt ben je een gevaar voor je omgeving? Iemand die een vuurpijl over de grond laat gaan door de straat moet direct aangehouden worden en een fikse prent krijgen met inbeslag name van het overige vuurwerk want die heeft het blijkbaar niet goed begrepen hoe het werkt

Kortom, als we nu als fans meer inzetten op het aanpakken van het uitwas van vuurwerk en ook zo naar de media gebracht wordt. Want vele van jullie worden wel eens benaderd door de krant of wat dan ook maar ook lezen journalisten hier mee. We moeten niet zeggen als iemand zijn oog mist zeggen dat vuurpijlen verboden moeten worden. We moeten zeggen dat we de dader snel moeten vinden en hard moeten straffen zodat dat een les wordt voor andere mensen om normaal met vuurwerk om te gaan.

Dat was mijn betoog voor dit jaar

Zelf ben ik wel een fan van de pijlen (75 gram in België), het geluid bij het vertrekken is prachtig, inderdaad zelfs bij de 75 grams pijlen valt het effect soms wat tegen, maar wel dikke fun.
Jammer dat er overal mensen rondlopen die niet bekwaam zijn om vuurwerk te gebruiken en zo alles verzieken,dit jaar kom ik naar Nederland met oud en nieuw in de hoop wat betere sfeer te vinden dan hier in dit bekrompen Belgen land....

De pijlen stellen al jaren niets voor vergeleken met de cakes sinds de opkomst van 500 grammers en meer kruit in een bus.

Van mij mogen deze pijlen verboden worden, er lopen altijd dronken gekken rond die het in een bierflesje doen, of in de grond steken en dan niet omhoog gaat.

Babypijltjes weg ermee. De rest gewoon lekker laten zoals het is. Ik hou van pijlen, die moeten dan ook ieder jaar in mijn collectie zitten. :)

Je noemt hier als fout de bierflesjes waaruit de pijlen worden geschoten, maar daar kan de vuurpijl toch niks aan doen? :frusty:

Voor mij hoef de vuurpijlen niet verboden te worden.
die babypijlen zal wat meer stijg kracht moeten hebben wat mn neefje die doe netjes via lanceer buis en 9van de 10 komt niet hoger dan de dakgoot.

Ook al gaan de mensen verkeerd met vuurwerk om het vuurwerk krijgt de schuld ongeacht hoe onveilig sommige mensen zijn zo kan je alles wel verbieden.

Babijpijltjes zijn gevaarlijk omdat iedereen ze zo op de grond gooit, vind het dan niet gek dat je dan ongelukken krijgt. Vooral de babypijltjes met crackling zijn link... Een gozer uit me straat kreeg er is eentje in zijn nek en die had toen een aardige brandwond opgelopen. Dus babypijltjes mogen ze van mij best verbieden maar grote pijlen niet. Heerlijk als ze opstijgen! Alleen die stok die soms terugkomt is gevaarlijk :p

Babypijltjes zijn volkomen veilig, de gebruikers die zijn onveilig.

Ergens heb je een punt.
Maar tog vind ik baby pijltjes niet echt veilig te noemen.
Ook bij gewoon gebruik gaan deze vaak als nog fout.
Velen volgen geen rechte koers omdat er niet echt aandacht is besteed aan het balanceren.
Ook knallen veel fluit pijltjes inplaats van fluiten.
En zo zijn er vaak wel meer mankementen te vinden.
Ik zou het iig niet erg vinden als ze er uit gaan.

Van mij mogen babypijlen eruit, troep, linke zooi ventjes gooien ze uit hun handen vandaan.
Vuurpijlen moeten blijven, van mij mogen de zelfs nog wel wat zwaarder worden.

Wat mij betreft laten we alles lekker zoals het is.
Iedereen beleefd oudjaar op zijn eigen manier. De een koopt alleen siervuurwerk, de ander een combinatie van sier en knal. En weer iemand anders koopt alleen los spul zoals kanonslagen en babypijlen etc.

Zodra je een stuk vuurwerk gaat verbieden, breng je het plezier van iemand anders in gevaar.
Er zijn genoeg liefhebbers in Nederland die met oudjaar alleen los spul afsteken, en hier horen dus ook babypijlen bij. Aangezien iedereen hier vuurwerkliefhebber is, denk ik dat we ons allemaal wel voor kunnen stellen hoe teleurgesteld je iemand kan maken met het verbieden van dit spul

Gewoon alles laten zoals het is, als je eenmaal een stuk vuurwerk gaat verbieden kan het andere ook zo maar volgen.
Veiligheid is het belangrijkste en daar moeten we met zijn alle op blijven hameren!
Maar verbieden nooit!

Het lijkt mij best interessant om te kijken of de mensen die hier roepen: "weg met die zooi" allemaal netjes een vuurwerkbril dragen. Kleine potjes uit het meterpakket ook verbieden? Die kometen schieten overal heen want die potjes zijn zo onstabiel als wat.. Vaak vallen er cakes om, jaa geen grote natuurlijk. Neee tuurlijk niet, dus verbieden we de kleine cakes zoals messier.. Nog wat vergeten? Oh ja, om maar gelijk meer dingen te verbieden: single shots hoeven van de vuurwerk-haters vast ook niet. Heel gevaarlijk en knalt veel te hard. Die tubes vallen zooooo snel om. Nou mensen u begrijpt dat als je iets gaat verbieden (EN HIER ZELFS AAN MEEWERKT) dat er meer volgt. Eigen glazen ingooien heet dat. Arno heeft namelijk geen boodschap aan: "ik doe het veilig" En met dat laatste bedoel ik niet of je het met of zonder rubbertje doet maar meer een bril/standaard etc.
Jongens, we verbieden niets! Kan niet, mag niet, nu niet, nooit!:bonk:

Groeten

Ergens heb je een punt.
Maar tog vind ik baby pijltjes niet echt veilig te noemen.
Ook bij gewoon gebruik gaan deze vaak als nog fout.
Velen volgen geen rechte koers omdat er niet echt aandacht is besteed aan het balanceren.
Ook knallen veel fluit pijltjes inplaats van fluiten.
En zo zijn er vaak wel meer mankementen te vinden.
Ik zou het iig niet erg vinden als ze er uit gaan.

Ze hoeven er niet uit als de kwaliteit beter wordt. Maar als de huidige weg gevolgd wordt dan zal de kwaliteit alleen maar afnemen. Ik vind ook het feit dat de lontjes er zo makkelijk uitvallen gevaarlijk aangezien iemand dan misschien probeert alsnog pijltjes aan te steken.

Back
Bovenaan