Vrachtwagens vol illegaal vuurwerk vanuit Polen de grens over

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
694

Levensgevaarlijk illegaal vuurwerk wordt in grote hoeveelheden in vrachtwagens vanuit Polen de grens over gesmokkeld, nu de Nederlandse politie strenger is gaan controleren op smokkel via postpakketten.

Eén groothandel in Polen laat aan deze krant weten ongelimiteerd vuurwerk te verkopen, zonder te controleren wat de koper hiermee van plan is. Het gaat om vuurwerk dat in Nederland illegaal is en wordt verhandeld door het Poolse bedrijf Tropic uit de buurt van de hoofdstad Warschau.

Zwaar vuurwerk ontdekt in IJsselmuiden
Zondag werd in IJsselmuiden 2.071 kilo zwaar illegaal vuurwerk van deze Poolse groothandel ontdekt in een garagebox midden in een woonwijk. Eén van de tien grootste illegale vuurwerkvondsten in Nederland dit jaar, bevestigt de politie.

Op de snelweg bij Elspeet werd eerder dit jaar een vrachtwagen met 2600 kilo onderschept, afkomstig van een andere Poolse groothandel: Triplex. In de garage in IJsselmuiden is dit merk ook aangetroffen.

Zware straffen

De landelijke politie zegt de geluiden van het zware illegale vuurwerk afkomstig van Poolse groothandelaren te kennen en is bezig met acties.

,,Vanuit Polen mag professioneel vuurwerk nooit en te nimmer verkocht worden aan gewone consumenten, zonder certificaat. Daar staan ook in Polen zware straffen op en vorig jaar hebben we daar samen met de Duitsers en Polen vele mensen voor aangehouden”, aldus vuurwerkexpert van de Nederlandse politie, Ad Nieuwdorp.

Uit het eerste onderzoek blijkt het bij de vondst in IJsselmuiden, ontdekt na een tip van een buurtbewoner, deels te gaan om vuurwerk van de zwaarste categorie: 1.1. Dit vuurwerk kan zorgen voor een massa-explosie, waarbij al het vuurwerk in één keer explodeert.

Omkatten
Naast zware cobra's en nitraten leek in de garage in IJsselmuiden ook iets minder zwaar vuurwerk te liggen. ,,Maar we moeten dat allemaal testen. Soms katten de verdachten de dozen om, zodat het lijkt alsof het om minder zwaar vuurwerk gaat, terwijl er in werkelijkheid wel 1.1 in zit.”

Streng
Office manager Mr. Kaczmarek van de Poolse groothandel Tropic: ,,De regels in Nederland zijn erg streng. We leveren aan 25 landen, maar niet in Nederland. Wel kunnen mensen uit Nederland direct bij ons vuurwerk komen ophalen.”

En dat gebeurt veelvuldig. Klanten uit heel Europa komen bij hem, ook Nederlanders. ,,Soms komen ze met vrachtwagens tegelijk. Tweeduizend kilo is niet veel. Laatst hadden we een bestelling van 25.000 kilo.”

Kinderrijke buurt
Is het vuurwerk wat hij verkoopt gevaarlijk? ,,Dat is een retorische vraag", grinnikt hij. ,,We verkopen het zware vuurwerk van type F1, F2 als F3. Maar groothandel Triplex verkoopt nog zwaarder vuurwerk. Duizend kilo lijkt dan in een kleine garagebox in een kinderrijke buurt veel, maar in een grote hal valt het wel weer mee.”

https://www.destentor.nl/kampen/vra...vuurwerk-vanuit-polen-de-grens-over~a660870b/

Tsja, dit was al lang bekend natuurlijk.
De TP2 is de nieuwe FP3 geworden, en die is van Tropic afkomstig.
Triplex is al jaren bekend natuurlijk.
Niks mis met deze importeurs overig.

Goed dat er toch steeds meer dit soort berichten in de media verschijnen. Daarmee bedoel ik: aandacht voor de toestroom van (zwaar) illegaal vuurwerk waarmee duidelijk wordt dat het vuurwerk bij de fietsenmaker misschien, inderdaad, toch niet het probleem is.

Gewoon aanpakken in samenwerking met polen. Belachelijk dat zo'n bedrijf de regels overtreedt

Hey, ik ben het een keer niet met je eens. :)

Wie zegt dat dit bedrijf dat doet? Moeten zij aan iedere klant een legitimatiebewijs of vergunning vragen (beetje de Alpeco stijl van vroeger). Omdat Nederland een uitzondering op de regel is, betwijfel ik sterk of - in dit geval - Tropic daar iets aan kan doen. Alpeco slaagde daar ook nooit in, er waren genoeg mazen in de wet te vinden en dat zal nu ook zo zijn. Je kunt samenwerken en regels opleggen aan bedrijven in Polen, maar het zal het probleem nooit oplossen.

Laatst bewerkt:
Gewoon aanpakken in samenwerking met polen. Belachelijk dat zo'n bedrijf de regels overtreedt

Wie zegt dat Tropic en Triplex de regels overtreden? Misschien koopt iemand met de juiste papieren die zooi wel en verkoopt hij die onder de tafel door. Van heel veel kartonnen zijn de batchnummers meestal weggesneden.

gevalletje oordelen zonder context/weet te hebben van de situatie. Is VWC goed in, blijf het zeggen :cool:

Hey, ik ben het een keer niet met je eens. :)

Wie zegt dat dit bedrijf dat doet? Moeten zij aan iedere klant een legitimatiebewijs of vergunning vragen (beetje de Alpeco stijl van vroeger). Omdat Nederland een uitzondering op de regel is, betwijfel ik sterk of - in dit geval - Tropic daar iets aan kan doen. Alpeco slaagde daar ook nooit in, er waren genoeg mazen in de wet te vinden en dat zal nu ook zo zijn. Je kunt samenwerken en regels opleggen aan bedrijven in Polen, maar het zal het probleem nooit oplossen.

Ik zeg het in de context van dit stukje
Vanuit Polen mag professioneel vuurwerk nooit en te nimmer verkocht worden aan gewone consumenten, zonder certificaat. Daar staan ook in Polen zware straffen

Wel kunnen mensen uit Nederland direct bij ons vuurwerk komen ophalen.

Maar ik heb mijn eerste reactie aangepast , uit het artikel maak ik op dat ze alleen toegeven op ongelimiteerde verkoop maar ze controleren niet wat die door verkoper met papieren er uiteindelijk mee doet.

Persoonlijk vind ik dat er wel meer verantwoording mag worden gelegd bij zon groothandel leverancier.

Dan maar de gehelen keten van leverancier tot prof show schieter monitoren, wat ze bestellen en hoeveel ze per show schieten.

Is gewoon bellachelijk dat daar een vrachtwagen wordt volgeladen zonder vragen te stellen en dat het uiteindelijk hier beland.

Dan is het echt dweilen met de kraan open en het set ook alleen maar extra druk op de discussie rond legaal vuurwerk

Laatst bewerkt:
gevalletje oordelen zonder context/weet te hebben van de situatie. Is VWC goed in, blijf het zeggen :cool:

Maar ik kan 'm ook omdraaien: het zou uiterst zinvol zijn als iemand de context wel kan benoemen hier op VWC en voor deze situatie in het bijzonder. Jij misschien? Dat scheelt dan kennelijk veel speculatie en onwaarheden. Nu zorgt je corrigerende oneliner niet echt voor een kwaliteitsimpuls hier op het forum.

Maar ik kan 'm ook omdraaien: het zou uiterst zinvol zijn als iemand de context wel kan benoemen hier op VWC en voor deze situatie in het bijzonder. Jij misschien? Dat scheelt dan kennelijk veel speculatie en onwaarheden. Nu zorgt je corrigerende oneliner niet echt voor een kwaliteitsimpuls hier op het forum.

Nee daar kan ik je helaas niet mee helpen, ik doe mijn best om niet direct speculaties en onwaarheden op basis van een mening en/of gedachtegang te uiten.
We hebben in andere topics gezien dat er dan soms al snel wordt gewezen naar mensen die er totaal niks mee te maken hebben. Zo werd onderandere ik laatst ook al genoemd in en bepaald topic terwijl ik er niks mee van doen had.

Ik denk dat de opmerking van Laurance een mindere kwaliteitsimpuls in zich heeft dan mijn 'corrigerende oneliner' though.

volgens mijn mag je gewoon legaal zonder papieren daar tp2 (nitraten) kopen,
die zijn tevens ook het grote aantal dozen die je steeds zit bij een inval.

Haha mooi die reactie van triplex ook zo typisch pools . Ken veel polen en die mensen maken zich over het algemeen niet zo heel druk . Bij mijn weten is er nog nooit in een keer schuur vuurwerk ontploft

Nee daar kan ik je helaas niet mee helpen, ik doe mijn best om niet direct speculaties en onwaarheden op basis van een mening en/of gedachtegang te uiten.
We hebben in andere topics gezien dat er dan soms al snel wordt gewezen naar mensen die er totaal niks mee te maken hebben. Zo werd onderandere ik laatst ook al genoemd in en bepaald topic terwijl ik er niks mee van doen had.

Kijk eens aan, ik heb zowaar een medestander in mijn strijd.... :p

Bah bah, wat een linksigheid hierzo.
Omdat land 1 (Nederland) haar zaken niet op orde heeft moeten bedrijven in land 2 (Polen) het ontgelden, dat klopt toch niet? F3 is daar gewoon legaal, en eigenlijk zou dat in NL ook legaal moeten zijn.

Sterker nog, dit soort bedrijven verkopen gewoon hun spullen legaal aan mensen met papieren. Dat er door een simpele krant oid wordt gëisd dat zij verantwoordig moeten afdwingen bij hun klanten wat ze er mee doen en aan wie welk product wordt verkocht of waar welk blokje precies wordt geschoten is natuurlijk volstrekte onzin. Wat een volledige legitieme klant met zijn of haar producten doet is toch aan de klant zelf? Dit kan verkocht worden in een groothandel, een winkel, gebruikt worden voor shows.

Ik zeg het in de context van dit stukje

Maar ik heb mijn eerste reactie aangepast , uit het artikel maak ik op dat ze alleen toegeven op ongelimiteerde verkoop maar ze controleren niet wat die door verkoper met papieren er uiteindelijk mee doet.

Persoonlijk vind ik dat er wel meer verantwoording mag worden gelegd bij zon groothandel leverancier.

Dan maar de gehelen keten van leverancier tot prof show schieter monitoren, wat ze bestellen en hoeveel ze per show schieten.

Is gewoon bellachelijk dat daar een vrachtwagen wordt volgeladen zonder vragen te stellen en dat het uiteindelijk hier beland.

Dan is het echt dweilen met de kraan open en het set ook alleen maar extra druk op de discussie rond legaal vuurwerk

Als iemand een container kettingzagen besteld, gaan ze die ook vragen waar ze voor worden gebruikt?

Kom nou toch, het is een groothandel in vuurwerk.

Back
Bovenaan