Vraagtekens bij 'vuurwerkactie' politie

tristen

VWC lid
EDE - Onderzoeksjournalist Brenno de Winter uit Ede zet vraagtekens bij een filmpje dat de politie gebruikt in de strijd tegen de koop van zwaar illegaal vuurwerk in het buitenland. De politie spreekt de potentiële kopers rechtstreeks aan met hun initialen om hen te waarschuwen dat ze in overtreding dreigen te gaan.

Volgens De Winter kan dit de privacy schenden van mensen die er niets mee te maken hebben. Bovendien vraagt hij zich af hoe de politie aan de namen van de potentiële kopers komen. Daarom dient hij een WOB (Wet Openbaarheid Bestuur)-verzoek in bij de politie om daar achter te komen. Hij acht het mogelijk dat de politie zelf via een website vuurwerk aanbiedt om zo een afschrikwekkend voorbeeld te kunnen geven.

Politie: methode toegestaan

Volgens de politie zijn inmiddels 53 filmpjes verspreid. Een woordvoerder stelt dat de methode getoetst en toegestaan is en dat die uiteindelijk ook bekend zal worden gemaakt.

De politie onderneemt deze actie, omdat er zich zeer ernstige ongelukken met illegaal vuurwerk hebben voorgedaan. Bovendien zou het vuurwerk veel overlast veroorzaken, vaak ver voor de jaarwisseling.*

Het vuurwerk wordt via internet besteld in met name Oost-Europa. Daar is dat vuurwerk wel legaal. Maar als mensen het in Nederland in bezit hebben, is het strafbaar.

Bron: http://www.omroepgelderland.nl/web/...ns-bij-vuurwerkactie-politie.htm#.UoQO-6O0vJs

ik stel ook mijn vraagtekens bij dit politieonderzoek. zo wordt er namelijk informatie gegeven over de producten die besteld zijn door de consumenten.
Het is verboden voor de politie om deze informatie "af te luisteren". Het doet mij vermoeden dat de politie de webshops zelf opgezet heeft om de consumenten te lokken. Waarbij ze in de algemene voorwaarden hebben gezet dat ze de gegevens van de consumenten aan derden mogen verstrekken en opbaar mogen maken.

Wat dacht je van pakketdiensten die verplicht zijn te melden als ze illegale producten moeten vervoeren?
Daarbij is het ook tegen de regels vuurwerk te verzenden zonder het op de normale manier volgens de regels te doen dus als ADR (gevaarlijke stoffen)

Wat dacht je van pakketdiensten die verplicht zijn te melden als ze illegale producten moeten vervoeren?
Daarbij is het ook tegen de regels vuurwerk te verzenden zonder het op de normale manier volgens de regels te doen dus als ADR (gevaarlijke stoffen)

En hoe weten ze dat dan? Maken ze het pakketje open?? En wie bepaald wat illegaal is. De pakketdienst? Zijn die tegenwoordig ook al expert ? Staat waarschijnlijk op de pakbon zeker. 3 x cobra 6, 1 x cipolla 500gram. Hoe gek denk je dat die gasten zijn. Ik bestel heel veel spullen in china (geen vuurwerk) en daar zit altijd een mooi cn22 sticker op waar op staat gift. Ze kunnen ook via een andere naam versturen, kijk maar naar bol.com. Als je een pakketje van hun krijgt staat er nooit bol.com op maar iets met een lab. Ik krijg een mooi PRISM gevoel bij die acties van de pliesie. Wordt al echt een pliesie staat dat Nederland.

Wat dacht je van als er ineens een hoeveelheid dozen komen uit het Oostblok.Weet niet of je wel eens televisie kijkt maar de douane doet hier ook zijn werk..Dus bij twijfel komt die er aan te pas.Tis niet voor niks illegaal om het als anoniem te verzenden.Alles wat niet via de regels binnen het ADR word vervoerd terwijl het toch ADR is dat is illegaal!En dat is niet voor niks.Er gebeuren al zoveel ongelukken op een dag en er zal maar een ongeluk gebeuren met een vol busje met Explosief want daar valt het onder binnen het ADR.

Het vuurwerk wordt via internet besteld in met name Oost-Europa. Daar is dat vuurwerk wel legaal. Maar als mensen het in Nederland in bezit hebben, is het strafbaar.

Ja die RACT blijft een doorn in het oog. Hopen dat dat vanaf 2017 voorbij is,persoonlijk denk ik van niet. Lang leve de CE zou ik zeggen

Wat dacht je van als er ineens een hoeveelheid dozen komen uit het Oostblok.Weet niet of je wel eens televisie kijkt maar de douane doet hier ook zijn werk..Dus bij twijfel komt die er aan te pas.Tis niet voor niks illegaal om het als anoniem te verzenden.Alles wat niet via de regels binnen het ADR word vervoerd terwijl het toch ADR is dat is illegaal!En dat is niet voor niks.Er gebeuren al zoveel ongelukken op een dag en er zal maar een ongeluk gebeuren met een vol busje met Explosief want daar valt het onder binnen het ADR.

Jij bent het type dat alle "illegaal" vuurwerk over 1 kam scheert. Explosieven zijn bij mij iets anders dan vuurwerk. Ik weet nu wel dat je chauffeur bent en een hekel hebt aan "illegaal" vuurwerk.
Ik zie het anders, het is pro vuurwerk en ik hou wel van vuurwerk. En ik geniet wel dat als er in de buurt een dikke TXB869 de lucht in gaat. Dit stop je toch niet, het is veel te lucratief. Elk jaar wordt er meer pro vuurwerk verkocht. Dit komt omdat de media er te veel aandacht aan schept. Wordt alleen maar erger. Ik denk persoonlijk dat de meeste spullen die op de markt zijn niet via de post gaan maar via andere wegen. Er zijn vast wel een paar chauffeurs bij die wat bij willen bijverdienen en die niet zo nauw kijken naar de regels.

ik stel ook mijn vraagtekens bij dit politieonderzoek. zo wordt er namelijk informatie gegeven over de producten die besteld zijn door de consumenten.
Het is verboden voor de politie om deze informatie "af te luisteren". Het doet mij vermoeden dat de politie de webshops zelf opgezet heeft om de consumenten te lokken. Waarbij ze in de algemene voorwaarden hebben gezet dat ze de gegevens van de consumenten aan derden mogen verstrekken en opbaar mogen maken.
Die manier die jij nu aangeeft kan ook al niet daarom kan het volgens mij ook al niet kloppen,ik zeg dat omdat de sites die ze aangeven in hun rare filmpjes bestaande sites zijn(ik mag ze hier niet noemen maar kijk zelf maar)maar de meesten van ons kennen de sites wel.

Je hebt gelijk er zal maar wat gebeuren das niet mooi,maar wat dacht je hiervan een truck vol met de juiste papieren onderweg krijgt hetzelfde .......is de klap dan minder hard???ik dacht het niet.dit gaat onder het mom van veiligheid maar ondertussen spelen er andere belangen

Dat is juist het probleem.Het ermee omgaan en de ongelukken die gebeuren daarom is het illegaal.Er zijn altijd een paar mensen die het niet verstandig afsteken en met het illegale is de schade/letsel vaak veel groter.Er gebeuren jaarlijks al tig ongelukken met legaal vuurwerk...Wat zou er gebeuren als al het illegale uit het buitenland legaal zou zijn?
Soms lees je hier op het forum kan deze kanller of doos in deze straat..
Worom dacht de dat je een afstand moet bewaren dat is om risoco's tot schade/letsel te voorkomen.
Zou men het op een plek doen waar het veilig is en verantwoord dan zal het gedoogbeleid ook terug komen en zou het vuurwerk zwaarder/mooier worden met de jaren.
Het slopen moet ook verdwijnen en dat doen ze niet met de knaller van tegenwoordig die pof zeggen.
En tenslotte in het buitenland is het ook illegaal.Een belg kan geen eens vuurwerk kopen.
In het Oostblok stoken ze niet met Cobra's en Delove Rana's Zink pijlen etc.

Dan weet de chauffeur wat te doen bij zo'n situatie omdat hij er scholing voor heeft gehad.
Ten tweede heeft hij een gevarenkaart voor de hulpdiensten die weten met welke stof ze te maken hebben en hoe ze de schade moeten beperken..Denk aan welke blusmiddelen ze moeten gebruiken.
En wat dacht je van de verzekering die gaat echt geen schade vergoeden die door iemand is veroorzaakt die met illegale praktijken bezis was.
En wie mag dat dan wel betalen...Juiste de burger jij en ik.
Wil je een vuurwerkshow dan laat je ook mensen komen die er verstand van hebben net zoals een demo dan sta je ook niet op 10 meter afstand wat de meeste straten al niet eens hebben.

De meeste ongelukken gebeuren met legaal vuurwerk en voor jou informatie mag een belg gewoon vuurwerk kopen(ook knal).oh en dan nog wat het vuurwerk in belgie is gewoon legaal volgens europese regels.

Dit is natuurlijk bullshit, als ergens een show word gehouden hoe denk je dat dit vervoerd word?
Jij hebt een mening die vrijwel niemand ondersteunt, oke de chauffeur weet niet wat hij vervoert maar dat noem ik privacy. Waarom zou vuurwerk afgaan als je het vervoerd of een botsing krijgt.
En dat erbij je had het over iemand met scholing ervoor, als je kofferbakje in de fik staat met vuurwerk legaal of illegaal gaat niemand erbij staan om te blussen.

Laatst bewerkt:
Dit is natuurlijk bullshit, als ergens een show word gehouden hoe denk je dat dit vervoerd word?
Jij hebt een mening die vrijwel niemand ondersteunt, oke de chauffeur weet niet wat hij vervoert maar dat noem ik privacy. Waarom zou vuurwerk afgaan als je het vervoerd of een botsing krijgt.

MEt een busje, maar wel met de vergunningen. Dat hij een mening heeft die vrijwel niemand ondersteunt is misschien zo. Ik kan wel wat vinden in zijn argumenten.
Verder zal vuurwerk niet zo snel afgaan als je een botsing krijgt, maar als het maar erg genoeg is kan er wel van alles gebeuren.
Het is misschien wel zo dat hier wat wederzijds respect mag zijn voor de meningen. De een is het nu eenmaal eens met hoe de regels zijn(of voor een groot deel) en dat ander doet er liever heel erg weinig mee, omdat hij anders zelf niet meer het illegale spul in de straat heeft staan.
Overtuigen gebeurt hier in dit topic toch niet echt snel, dus dan kun je maar beter zeggen wat de voors en tegens zijn zodat mensen die hier eens komen om mee te lezen zelf een beslissing kunnen maken.

greetzzz

Kijk de volgende keer ff op de busjes...Die hebben een speciaal oranje-Adr bord...
Wat dacht je van brand en 1.1 is toch best gevaarlijk als je er maar genoeg van in de autobus/vrachtwagen hebt.

Dat is vaak het probleem bij mensen inzicht..
Elke morgen staat er file en vaak door ongelukken.

Er moet ergens een grens zijn.

Back
Bovenaan