Voorstellen

NorthStar

VWC lid
Even voorstellen. Ik ben al jaren lid bij FreakPyromaniacs als gebruiker "Hyper" maar was hier nog niet actief. Dus ik ben hier ook maar eens geregistreerd. De naam Hyper was al in gebruik dus ik heb een andere gekozen. Ik had wat problemen om mijn registratie actief te krijgen omdat de bevestigings e-mail niet binnen kwam maar met wat behulp van één van jullie beheerders is dit gelukt.

Ik woon in Zeeland. Qua persoonlijkheid ben ik alles behalve Hyper, ik ben rustig en niet zo snel. Maar het is een oude nick van me. In de jaren '80 en '90 was vuurwerk mijn grote passie. Nu is het vooral een stukje nostalgie. Als kind en tiener was het iets waar ik het hele jaar naar uit keek. Ik bewaarde alle vuurwerkkrantjes (die heb ik trouwens nog steeds) en was maanden bezig om samen met mijn broers te kijken wat ik voor vuurwerk zou gaan bestellen. Mijn ouders hadden een limiet gesteld over hoe veel van ons zakgeld er naar vuurwerk mocht dus dat budget werd tot de laatste cent geoptimaliseerd.

De avonden van de jaarwisseling waren altijd magisch. Genieten van de spanning van het lontje en de uitwerking. En het kijken naar het grote vuurwerk van elders in de stad. En de rode scheepslichtkogels die aan een parachutetje minutenlang door de lucht zweefden.

's Morgens vroeg op 1 januari begon het echte plezier: (Afgestoken) Vuurwerkhulzen zoeken voor de verzameling. We speelden vuurwerkwinkel in de schuur van mijn ouders. Ik verzamelde vooral vuurwerk van Schuurmans. Maar ik had ook allerlei vuurwerk van andere (Chinese) merken.

Tegenwoordig ben ik niet zo actief meer met oud-en-nieuw. Het gezinnetje waarin ik opgroeide is lang uit elkaar en ik heb niet meer zo een kring om het mee te vieren (Ik heb autisme en dat betekent dat ik zowel moeilijk vrienden maar maar ook dat ik niet goed tegen sociale prikkels kan. Dus geen grote feesten en bijeenkomsten voor mij.) Maar de nostalgie is er niet minder door.

Meestal koop ik nog wel wat vuurwerk. Geen grote blokken en geen illegaal maar vooral fonteinen, pakketten en het spul zoals ik het gewend was in de jaren '90 en dat steek ik af met mijn vader in kleine kring. Voor komende jaarwisseling heb ik al weer besteld. O.a. een sierpakket een een mooie zilvervulkaan die de hele omgeving in wit sterrenlicht kan zetten.

Scannen0002-300dpi.jpg
Mijn "vuurwerkwinkel" van de jaren '90 op zijn hoogtepunt. De verzameling is er al jaren niet meer.

Laatst bewerkt:
Welkom! Mooie vuurwerkwinkel had je zeg! Dit deed ik ook altijd met m'n broers en vriendjes, alleen wij moesten zelf vuurwerk knutselen: bij elkaar gebonden wc-rollen als cake, een rol wc-papier met knipjes langs de zijdes als mat. Een stok met een sok als pijl. Dat soort dingen. Die van jou was een stuk professioneler!!

Een van mijn mooiste herinneringen was de sfeer van 1 januari. 's Morgens vroeg uit bed om vuurwerk(hulzen) te gaan zoeken in de stad. Nog moe van de vorige avond maar geen tijd om te rusten. Om half acht met grote tassen door de stad. De stad was verlaten en doodstil. Iedereen is vrij en slaapt uit en de stad was van ons. Het is koud, er hangt wat nevel maar gelukkig heeft het niet geregend. De hele dag zijn we onderweg. Eerst lopend door onze eigen wijk en dan op de fiets door de rest van de stad om de mooiste stukken mee te nemen. Rond 09.00 's morgens kom ik de eerste mensen tegen die hun hond moeten uitlaten. Maar dan heb ik het meeste al gedaan.

's avonds ben ik tot het bot koud. We zitten we onder de roetvegen van al het afgestoken vuurwerk. Maar dat deert niet. De buit is binnen en er volgt een januarimaand met vuurwerkwinkel spelen en ruilen met mijn broers die hetzelfde deden.

Ik ben mijn ouders dankbaar dat ze hier ruimte voor gaven. Het was vies. Wij en de schuur zaten onder het roet. Elke ander ouder had het verboden en dat zou het einde zijn van de liefhebberij. Maar mij ouders zagen hoe groot de passie was en offerden hun schuurtje er twee maanden voor op (dec en jan). Daarna gingen de vuurwerkwinkels in dozen voor volgend jaar. De verzameling op de foto is dus het resultaat van vele jaren.

Scannen0003-300dpi.jpg

Welkom Hyper. Hopenlijk voel je je hier met zo thuis als dat je deed 'bij de buren'.

Zelf heb ik nooit een dergelijke winkel gehad, maar ik herken het wel van anderen.
Fantastisch om nu zo terug te zien (en lezen).

Wauw, wat een leuk welkom hier met alle enthousiaste reacties! ❤️‍🔥

Laatste foto van mijn Schuurmans spul:
BF8uOwn.jpg
O.a. Satellite Killer, Show Time, Snow Storm, 100 shots Flying Diamond, Paratrooper, Swiss Silver Fountain, Ultra Sonic Basket, Laser Attack, Super Celebration 360/720, Whistling Sky Fire Rocket, Celebrtion Festival, Star Light Candle, Show Time, Cobra vulkaantje, Black Panther Spacecraft.

Een deel heb ik zelf afgestoken. De Flying Diamond was een van mijn duurste stukken destijds. F12,30 jaar 1993.

Helaas heb ik er niets meer van. De schuur waarin we het bewaarden was onverwarmd en vochtig. In de loop van de jaren werd het papier steeds minder mooi. Maar de herinneringen (en foto's) zijn blijvend.

Ik had graag meer foto's gehad. Maar dit was nog uit de tijd van fotorolletjes en ontwikkelen dus foto's maken was duur.

Back
Bovenaan