Voorlichting over vuurwerk van start

killerdome

VWC lid
Negen vingers, een half oor of een arm vol brandwonden. Vuurwerk afsteken heeft soms nare gevolgen. Daarom is Halt Regio Utrecht in opdracht van de gemeente op 1 november gestart met het geven van voorlichtingslessen over vuurwerk.

De voorlichtingen van Halt richten zich vooral op de regels: wanneer mag je vuurwerk afsteken en welk vuurwerk. En, niet onbelangrijk, zorg dat het leuk blijft: dat je geen overlast veroorzaakt en dat er geen dingen sneuvelen. Daarnaast is er natuurlijk aandacht voor de veiligheid.

Campagne primair onderwijs
De campagne voor het basisonderwijs heet ‘VUURPEIL - wat vind jij van vuurwerk?' en is een combinatie van een voorlichtingsles, verwerking via een website, een onderzoek wat kan worden gedeeld via Hyves, Facebook of Twitter. In het boekje wordt ingegaan op dilemma's rond vuurwerk. Dilemma's vragen om keuzes en om te kunnen kiezen moet je een mening hebben. Via de website wordt gevraagd naar de meningen van kinderen over vuurwerk.

Campagne secundair onderwijs
De campagne voor het voortgezet onderwijs verloopt grotendeels online via de website www.vuurwerktribunaal.nl. Via posters op scholen, jongerencentra en bij vuurwerkverkooppunten wordt naar deze campagnewebsite verwezen. Op deze website kunnen jongeren een online game spelen waarin zij zelf de straf mogen bepalen voor overtredingen met vuurwerk. De bezoeker krijgt een scenario dat uit een paar stappen bestaat. Na elke stap moet hij bepalen wat de straf is. Uiteindelijk wordt op deze manier bepaald in welk profiel de bezoeker past; De wrede rechter, de strenge meesteres, de aardige Agent, etcetera. Deze profielen kunnen worden gedeeld via Hyves, Facebook of Twitter. Deelnemers aan het spel kunnen hier een prijs mee winnen.

Opgepakt? Naar Halt!
Ook dit jaar zullen de politie en de gemeentelijke opsporingsambtenaren weer streng controleren op vuurwerkovertredingen. Jongeren die door de politie zijn aangehouden voor o.a. te vroeg of gevaarlijk afsteken van vuurwerk, vernieling of het bezit van illegaal vuurwerk, gaan naar Halt. Halt zet hen zo snel mogelijk aan het werk nadat er eerst een ‘goed gesprek' met de jongere en zijn of haar ouders is gevoerd.

Ouders
In de Halt-afdoening is een grote rol voor ouders weggelegd. Zo ook als het om vuurwerk gaat. Halt heeft een film gemaakt als ondersteuning van de vuurwerkvoorlichtingen. In deze film komt de rol van ouders nadrukkelijk ter sprake. Ook omgaan met groepsdruk is een belangrijk thema.

Vuurwerkregels
Vuurwerk kopen mag:
• als je 16 jaar of ouder bent;
• op donderdag 29, vrijdag 30 en zaterdag 31 december;
• bij erkende winkels in Nederland (al het vuurwerk dat je ergens anders koopt is illegaal).
• vuurwerk zonder Nederlandse gebruiksaanwijzing is verboden.

Vuurwerk afsteken mag:
• alléén op 31 december vanaf 10.00 uur 's ochtends tot 02.00 uur 's nachts;

Wees voorzichtig en veroorzaak geen overlast voor mensen en dieren. Wanneer u vragen heeft met betrekking tot de vuurwerkcampagne kunt u contact opnemen met Halt Regio Utrecht.

Bron

Negen vingers, een half oor of een arm vol brandwonden. Vuurwerk afsteken heeft soms nare gevolgen. Daarom is Halt Regio Utrecht in opdracht van de gemeente op 1 november gestart met het geven van voorlichtingslessen over vuurwerk.

De voorlichtingen van Halt richten zich vooral op de regels: wanneer mag je vuurwerk afsteken en welk vuurwerk. En, niet onbelangrijk, zorg dat het leuk blijft: dat je geen overlast veroorzaakt en dat er geen dingen sneuvelen. Daarnaast is er natuurlijk aandacht voor de veiligheid.

Campagne primair onderwijs
De campagne voor het basisonderwijs heet ‘VUURPEIL - wat vind jij van vuurwerk?' en is een combinatie van een voorlichtingsles, verwerking via een website, een onderzoek wat kan worden gedeeld via Hyves, Facebook of Twitter. In het boekje wordt ingegaan op dilemma's rond vuurwerk. Dilemma's vragen om keuzes en om te kunnen kiezen moet je een mening hebben. Via de website wordt gevraagd naar de meningen van kinderen over vuurwerk.

Campagne secundair onderwijs
De campagne voor het voortgezet onderwijs verloopt grotendeels online via de website www.vuurwerktribunaal.nl. Via posters op scholen, jongerencentra en bij vuurwerkverkooppunten wordt naar deze campagnewebsite verwezen. Op deze website kunnen jongeren een online game spelen waarin zij zelf de straf mogen bepalen voor overtredingen met vuurwerk. De bezoeker krijgt een scenario dat uit een paar stappen bestaat. Na elke stap moet hij bepalen wat de straf is. Uiteindelijk wordt op deze manier bepaald in welk profiel de bezoeker past; De wrede rechter, de strenge meesteres, de aardige Agent, etcetera. Deze profielen kunnen worden gedeeld via Hyves, Facebook of Twitter. Deelnemers aan het spel kunnen hier een prijs mee winnen.

Opgepakt? Naar Halt!
Ook dit jaar zullen de politie en de gemeentelijke opsporingsambtenaren weer streng controleren op vuurwerkovertredingen. Jongeren die door de politie zijn aangehouden voor o.a. te vroeg of gevaarlijk afsteken van vuurwerk, vernieling of het bezit van illegaal vuurwerk, gaan naar Halt. Halt zet hen zo snel mogelijk aan het werk nadat er eerst een ‘goed gesprek' met de jongere en zijn of haar ouders is gevoerd.

Ouders
In de Halt-afdoening is een grote rol voor ouders weggelegd. Zo ook als het om vuurwerk gaat. Halt heeft een film gemaakt als ondersteuning van de vuurwerkvoorlichtingen. In deze film komt de rol van ouders nadrukkelijk ter sprake. Ook omgaan met groepsdruk is een belangrijk thema.

Vuurwerkregels
Vuurwerk kopen mag:
• als je 16 jaar of ouder bent;
• op donderdag 29, vrijdag 30 en zaterdag 31 december;
• bij erkende winkels in Nederland (al het vuurwerk dat je ergens anders koopt is illegaal).
• vuurwerk zonder Nederlandse gebruiksaanwijzing is verboden.

Vuurwerk afsteken mag:
• alléén op 31 december vanaf 10.00 uur 's ochtends tot 02.00 uur 's nachts;

Wees voorzichtig en veroorzaak geen overlast voor mensen en dieren. Wanneer u vragen heeft met betrekking tot de vuurwerkcampagne kunt u contact opnemen met Halt Regio Utrecht.

Bron

Waar kunnen wij dan terecht voor billenkoek?
:rolleyes:

Daarnaast. Website staat vol stigmatiserende uitspraken en bangmakerij. Jammer.

Ik mag dit jaar op onze school voorlichting geven over de gevaren van legaal en illegaal vuurwerk, en het veilig afsteken ipv een agent of iemand van Halt.
=D

Van de website van die 'voorlichting' mensen;

Wanneer naar Halt?
-Als je eerder vuurwerk bezit dan de vastgestelde verkoopdagen (29, 30, 31 dec.).
Mhmm, ik heb nog een paar oude rotjes van vorig jaar in huis liggen, ik moet naar halt als de politie ze ziet.. Nee, hier klopt geen hol van.

Halt-straffen vuurwerk
-De straffen bij Halt voor vuurwerkdelicten kosten jongeren hun vrije tijd. Je bent tussen de 2 en 16 uur kwijt.
Oh, valt best wel mee. Ik betwijfel of dat echt zo is, ik heb zat verhalen gehoord dat het flink over de 16 uur ging.

1. LAAT ANDEREN MET RUST
Strijkers door een brievenbus gooien, een vuilcontainer opblazen of een mortier naar iemand gooien?! Hoe zou jij dit vinden?
Lijkt me pijnlijk, zo'n buis tegen je kop :p

2. ILLEGAAL VUURWERK IS TROEP!
Over het algemeen heb ik begrepen dat het prima spul is hoor, onze zuiderburen beleven veel plezier aan deze 'troep'..

als je vuurwerk over hebt, moet je dit weggooien. De volgende dag afsteken en bewaren is strafbaar.
Heh, wat? Ik ga echt niet mijn dure potten en pijlen weggooien als ik ze nog over heb..

Nitraatbommen en vlinderbommen maken de meeste slachtoffers.
Ehh, cijfers please?

Kortom, er klopt geen hol van wat deze mensen uitkramen. Leuk dat ze kinderen voorlichten, maar begin dan niet over nitraatbommen en vlinderbommen a.u.b.

Ga zo door met het voorlichten, maar haal er alsjeblief een ervaringsexpert erbij die niet zo overdreven verteld..

Nog eentje;

Om je een indruk te geven wat vuurwerkoverlast met jou en je omgeving doet, hebben we drie jongens die een Halt-straf hebben gehad, gevraagd hun ervaringen met jou te delen.

“Volgende keer zeg ik nee.”

Micha 15, Rodney 16 en Aziz 15, Rotterdam:

We waren wat aan het geinen in het winkelcentrum, bij Zuidplein. Het was 29 december en we hadden alvast vuurwerk gekocht in de vuurwerkwinkel. Op school heb ik wel geleerd dat je pas 31 december na 10.00 uur mag afsteken, maar Micha en Rodney daagden me uit om wat knalvuurwerk bij de ingang van de supermarkt af te steken.

Ik wist dat het niet oké was, maar ik laat me geen mietje en loser noemen. Het gezinnetje dat net de winkel in ging schrok onwijs van de knal. Zul je net zien dat we opgepakt worden door 2 agenten in burger. We konden onze zakken leegmaken en ons legale en illegale vuurwerk werd ingenomen. We moesten naar het politiebureau en later naar Halt. Ik had echt veel spijt dat ik me zo had laten opnaaien. Ik kon samen met mijn vrienden mijn excuses aanbieden bij de manager, moest er een dag schoonmaken en mijn ouders hielden me mooi thuis met oudejaarsavond. Later hoorde ik in de supermarkt dat het oudste meisje van dat gezin nu onwijs bang is voor knalvuurwerk.

Best stom van me, toen leek het echt lollig. Het scheelde weinig of ik had een strafblad gehad. Volgend jaar knal ik gewoon vanaf 10 uur met legaal spul.
Huh, heb je illegaal spul gekocht in de vuurwerkwinkel? Juist.. Volgens mij hebben deze stakkers gewoon een beetje fantasie gebruikt om deze verhalen te maken.

Hahah ik kan me de oude filmpjes van pirat strijkertjes die halve armen weg bliezen nog goed herinneren :D Of de verhalen over levensgevaarlijke vlinderbommen die de kracht van een handgranaat hadden! Goede oude tijd! :bye:

Het zou beter zijn als er fatsoenlijke voorlichting word gegeven waarin niet zo overdreven word en waarin niet zo gefocust word op illegaal vuurwerk. In plaats van propaganda over knallertjes te laten zien is het veel slimmer om die kinders uit te leggen hoe je vuurwerk zo veilig mogelijk ontsteekt.

Gewoon heel basic vertellen dat je pijlen niet uit een vles moet schieten maar uit een buisje die je in de grond steekt, dat je cakes vast moet zetten en voldoende afstand moet nemen enzo is veel effectiever (in iedergeval, als het doel van deze voorlichtingen is om vuurwerkongevallen te verminderen, wat ik vaak betwijfel. Het lijkt vaak pure bangmakerij)

Ik kan me nog herinneren dat er vroeger bij die voorlichting aansteeklontjes uitgedeeld werden, mischien is het tegenwoordig slim om ipv lontjes vuurwerkbrillen uit te delen?

:bye:

En DAAROM heb ik gevraagd of IK de "De gevaren van legaal en illegaal vuurwerk" mag doen dit jaar ipv een agent!
Krijgen die kinderen tenminste de juiste info binnen.
Vorig jaar op die school kwam er zo'n "vuurwerkkenner" die zei dat doodskop
strijkers en Cobra's legaal te koop waren.
En dat je met een vlinderbom je hele arm kan missen.
En zeggen dat je gewoon geen ilegaal vuurwerk mag kopen klaar.
Geen uitleg niks.
Die kinderen zijn allemaal 16/17 jaar en ik ken al zeker wel 50 mensen op school waarvan ik weet dat ze Cobra's en shells hebben.
Dus ik ga vertellen hoe je het veilig en normaal kan afsteken in plaats van zeggen "Nee mag niet klaar."
Hoop dat ze wat opsteken ervan! :D

Haha inderdaad. Met alle respect, wie gelooft er nou dat "Aziz van 15 jaar" zegt: "Best stom van me, toen leek het echt lollig." Echt geloofwaardig:rolleyes:

Dat klinkt niet als een 15 jarige jongen!:bonk:
Dat is echt een vrouwenzin! :angry: (lollig zeggen mijn zusjes ook...)
Lijkt me echt levenloos als je zo'n teksten moet schrijven als beroep, of je moet schrijver zijn... (een hele slechte schrijver!:bonk:)

Back
Bovenaan