Vooral kinderen slachtoffer van afsteken vuurwerk

Babiloot

VWC lid
Traumachirurgen hebben deze jaarwisseling veel patiënten gezien met ernstig letsel door het afsteken van vuurwerk. Bijna de helft van de slachtoffers was zestien jaar of jonger.

De Nederlandse Vereniging voor Traumachirurgie (NVT) spreekt dit jaar over meer dan honderd patiënten met vuurwerkverwondingen. De slachtoffers liepen ernstige brandwonden, scheurwonden, amputaties en botbreuken op. In een kwart van de gevallen moesten de patiënten diezelfde nacht of de volgende dag nog een operatie ondergaan.

Legaal
De chirurgen zagen zeer ernstig letsel voorbijkomen. Het ging dan met name om amputaties, blijvend functieverlies van handen of ogen of om permanente littekens. Opvallend genoeg was legaal vuurwerk vaak de boosdoener. In 64% van de vuurwerkverwondingen ging het om legaal vuurwerk, in slechts 12% om illegaal en in 24% van de gevallen was dit onbekend.

Jong
Veruit de meeste slachtoffers kwamen op 1 januari na middernacht. Slechts een klein percentage (14%) kwam op 31 december vóór 18:00, het tijdstip waarop er officieel gestart mocht worden met het afsteken. Verder viel op dat 70% van de slachtoffers het vuurwerk zelf had afgestoken en dat bijna de helft van de slachtoffers 16 jaar of jonger was.

Bron

De reacties worden al beter..

Ik zou graag horen welk stuk Nederlands consumenten vuurwerk de veroorzaker kan zijn van een amputatie.

Amputaties en legaal vuurwerk.
Heb ik wat gemist over het harden worden van he legale?
Jammer dat het weer groten deels leugens en bedrog zijn.

Ooit in het verlede. Onwetend een babypijl knal bij iemand midden op ze oog geschoten.
Gevolg veel kruit rondom tranend oog huilende jongen dik rood oog niks kunnen zien zat er vol op.
Na een uur verder en wazig zien kwam de jongen weer bij en kon aan het einde van de avond alles weer keurig zien.

Mischien een kwestie van geluk.
Totdat een andere jongen iets bij ze oog liet klappen door ondeskundig gebruik.
Gevoelcheel het gezicht zwart dichten ogen en jongen diep in de stress.
Nadat deze zijn gezicht had gewassen en een paar piepende oren verder was hij ook weer volledig bij kennis.
Wat ik me dan afvraag is hoe krijgen die andere met legaal vuurwerk amputaties ogen minder etc voor elkaar.

Babypijlen waren toch echt gevaarlijke stukken vuurwerk.
Die zijn in de ban nu

wat een onzin was op oudjaars dag nog in sneek en om 18.00 was er welgeteld niemand daar in het ziekenhuis geweest ervoor. en dat voor in een friesland zijnde groot ziekenhuis. Meneer arno en faber en hun loby zijn nog erger dan welke politicus dan ook. in dat log en bedrog.

ik zou ook zeggen dat er bij een ongeluk geen illegaal vuurwerk in het spel is, stel je voor dat de verzekering moeilijk gaat doen... Dus is dit weer een onderzoek waar de uitslagen waarschijnlijk totaal de sporen met de werkelijkheid.

Ik kijk er niet van op dat vooral kinderen slachtoffer zijn sinds die 18:00 regel. Sowieso vind ik vuurwerk afsteken met daglicht een stuk veiliger (en leuker!) aangezien situaties dan veel beter te overzien zijn.

Kinderen onder de 16..zou er niet een keer beter voorgelicht moeten worden aan ouders?

Want ik zie kinderen de raast dingen doen zouden ouders niet meer op hun kinderen moeten Letten?

Voorbeeld: ik liep met me vriendin even langs familie. .staat daar een jochie van 5 rotjes af te steken met een aansteker.

Dicht bij de ogen geen veiligheidsbril.

Ouders moeten her opgevoed worden wat vuurwerk betreft.

En het belangrijkste: mensen moeten beseffen dat vuurwerk gevaarlijk kan zijn. Het is geen speelgoed!!!

die van mij gaat niet zonder bril naar buiten, geen bril geen vuurwerk.
En niet de buurt in, ik il kunnen zien wat hij doet. hij is nog maar 11 dus.

Deze kinderen zijn gevallen nadat ze struikelden over een 500 grams blok dat stond te schieten en hierbij hun schouders uit de kom hadden

De oudste van mij is 11 en als hij wilt stoken om 18:00 is het bril op en ik sta erbij om toezicht te houden dat hij het veilig en verantwoord doet. En dat zal tot zijn 16 ook zo blijven.

De oudste van mij is 11 en als hij wilt stoken om 18:00 is het bril op en ik sta erbij om toezicht te houden dat hij het veilig en verantwoord doet. En dat zal tot zijn 16 ook zo blijven.

juist dat is het hem .
zodra je er als ouder niet bij je kinderen blijft kun je er op wachten dat het fout gaat .
je moet je koters leren om gaan met vuurwerk of andere risico's en dat word heel vaak vergeten .

Uiteraard is het weer zwaar overdreven wat de media de mensen wil laten geloven.
Dit zal helaas ieder jaar hetzelfde blijven en de meeste mensen nemen het klakkeloos aan omdat ze er geen weet van hebben en er van uit gaan dat alles klopt wat de media verteld.

Maar ik moet eerlijk zeggen, ik heb me vaak verbaasd afgelopen oud en nieuw.
Kinderen die rotjes naar elkaar toe gooien, rotjes vast houden tot ze in de hand knappen en de ouders die er gewoon bij staan.

Het is niet het vuurwerk wat gevaarlijk is, het wordt gevaarlijk door hoe mensen er mee omgaan.
Alles staat en begint bij de opvoeding denk ik.

Back
Bovenaan