Volkskrant wil vuurwerkverbod. Toch maar vuurwerk kopen vandaag

Dinkydau

VWC lid
Geplaatst door Frank Verhoef op 31 december, 2013 - 10:37
Ik heb zelden zo'n slecht stuk gelezen in de Volkskrant (op de korte stukjes die op de voorpagina staan na dan) als vandaag: de hoofdredactie van de Volkskrant wil dat er een einde komt aan consumentenvuurwerk. Ja, echt. Een paar argumenten van de krant met het "progressieve hart" (dixit chef Philippe Remarque):

Omdat ze in heel veel beschaafde landen zoals Frankrijk en de VS, waar ze het afsteken aan professionals overlaten, heus geen minder prettige jaarwisseling hebben.

Hilarisch, nu is Amerika ineens een "beschaafd" land. Als er één krant is die beweert dat Amerika een hartstikke onbeschaafd land is, dan is het de Volkskrant wel, vooral toen George W. Bush president van het land was. En wat te denken van het recht op vuurwapens, dat is vastgelegd in de Grondwet. Hoe onbeschaafd. Maar goed, nu is het land dus ineens wél beschaafd, omdat ze vuurwerk centraal hebben georganiseerd.

Een ander argument van de Volkskrant voor een vuurwerkverbod:

Omdat dat zorgvuldig uitgezochte pakketje van u in de praktijk toch weer tegenvalt.

Het moet niet veel gekker worden. Omdat het "pakketje" soms tegenvalt, moet er maar een vuurwerkverbod komen. Man, man, man.

"Welke grote politieke partij pakt de handschoen op?" vraagt de auteur van het stuk, chef van de parlementaire redactie Raoul du Pré, zich af. Hij bedoelt: wanneer komt niet GroenLinks, maar zijn PvdA nou eens in actie tegen al die ondernemers die hun brood verdienen met consumentenvuurwerk en al die mensen die consumentenvuurwerk afsteken en er plezier aan beleven?

Ik was het niet van plan, maar ik denk dat ik vandaag toch nog wat vuurwerk ga halen. Een vuurwerkverbod zou paternalisme ten top zijn, maar ik zie het al helemaal gebeuren dat de Volkskrant jaarlijks blijft hameren op een verbod, net zoals de krant dat iedere keer opnieuw probeert met Zwarte Piet. Het is gewoon wachten tot de linkse partijen in het parlement een verbod uitvaardigen op alles wat Nederland nou zo'n leuk land maakt.

http://www.dagelijksestandaard.nl/2...urwerkverbod-toch-maar-vuurwerk-kopen-vandaag

Even een linkje naar het oorspronkelijke bericht van de Volkskrant: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/6294...werk-weegt-niet-meer-op-tegen-de-schade.dhtml

Maar ja, dat is allemaal eenvoudig te weerleggen:

1) alle serieuze ongelukken komen door vuurwerk dat al verboden is. Nederlands, legaal vuurwerk is uitgebreid gekeurd en bij normaal gebruik zijn ongelukken bijna uitgesloten

2) daar zijn vuurwerkbrillen voor

3) daar zijn vuurwerkbrillen voor

4) daar zijn vuurwerkbrillen voor

5) alle serieuze ongelukken komen door vuurwerk dat al verboden is

6) incorrect: er is ook het economisch belang (bv. ondernemers die zonder vuurwerkverkoop wellicht het hoofd niet boven water kunnen houden) en het principiële argument van vrijheid (het probleem wordt veroorzaakt door een kleine groep en grotendeels met vuurwerk en handelingen die al verboden zijn, waardoor een vuurwerkverbod vooral symboolpolitiek zou zijn waardoor alweer een grote groep welwillende burgers lijden onder een kleine groep die het feestje verpest)

7) er zijn onder die 4/5 wel vele mensen die meegenieten - een kans die ze ontnomen wordt met een verbod op consumentenvuurwerk, want het is niet haalbaar om door het hele land vuurwerkshows te organiseren (om op het risico van ongeregeldheden bij dat soort evenementen nog maar te zwijgen)

8) mijn vuurwerk heeft zich nog nooit spontaan (of niet spontaan) richting hulpverleners, dieren of andere mensen bewogen. Het probleem ligt in de mens, niet in het vuurwerk

9) met die vuurwerkvrije zones is dit probleem inderdaad grotendeels opgelost. Dan nog doorduwen voor een vuurwerkverbod is vooral gericht op het verpesten van het feestje van vele duizenden mensen en niet met de openbare veiligheid. Daarnaast heeft het gevoel van wetteloosheid en het overmatige alcoholgebruik van Oud & Nieuw minstens even veel te maken met die onprettige sfeer

10) ja, en als we alle oud & nieuw feestjes verbieden, en alcohol compleet uitbannen wordt het nog makkelijker. Maar of het er ook leuker op wordt?

11) in de VS is consumentenvuurwerk in bijna alle staten toegestaan; alleen steken ze het daar af op 4 juli. Slecht voorbeeld dus. Er zijn inderdaad andere landen waar geen vuurwerktraditie als de onze is, maar dat is nog geen argument om hetzelfde te gaan doen

12) en dan verpakken we ze in bubbelfolie zodat ze zich geen pijn doen als ze vallen, voetballen mogen ze ook niet meer - ze konden wel eens wat breken, niet meer zwemmen in zee, zeker niet op wintersport, stappen ook uit den boze. Daarnaast zijn het niet alleen 13-jarigen die vuurwerk afsteken. Als 31-jarige beleef ik er ook nog steeds elk jaar veel plezier aan, en ik heb geen bemoederende overheid nodig die mijn handje vasthoudt en zegt wat ik wel en niet mag doen.

13) Dit non-argument legt bloot waar dit artikel eigenlijk om gaat. De schrijver heeft gewoon niets met vuurwerk en is om mij onduidelijke redenen van mening dat de overheid er is om zijn mening aan de rest van het land op te leggen

Wie had er ook al weer van die scriptjes?

Code:
SET !ERRORIGNORE YES
TAB T=1
CLEAR
URL GOTO=http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/index.dhtml
TAG POS=1 TYPE=INPUT:RADIO FORM=NAME:pollForm3570290 ATTR=ID:for-27185
TAG POS=1 TYPE=INPUT:BUTTON FORM=NAME:pollForm3570290 ATTR=*

nou dat Amerika geen consumenten vuurwerk kent is niet waar .
4the of july mag iedere Amerikaan lekker los gaan met hun eigen gekochte vuurwerk .
dus dat klopt niet helemaal wat daar staat

Of het is Frankrijk leuk oud en nieuw vieren is zonder vuurwerk ze steken elkaar liever het leven uit dan dat ze daar normaal een jaarwisseling vieren al alleen Parijs honderden auto afgetikt en tientallen gewonden door steekpartijen

Of het is Frankrijk leuk oud en nieuw vieren is zonder vuurwerk ze steken elkaar liever het leven uit dan dat ze daar normaal een jaarwisseling vieren al alleen Parijs honderden auto afgetikt en tientallen gewonden door steekpartijen

Plus 53.000 agenten nodig om het nog een beetje onder controle te houden allemaal.

Back
Bovenaan