Voetballer raakt hand kwijt door vuurwerk

Hmmm inderdaad als de behulzing aluminium is en de nozzle heel klein is kan de druk wel eens heel groot worden ja !
Niet naar de foto's gekeken eigenlijk.

Het is triest dat dit is gebeurt, hopelijk komen ze snel met de exacte feiten naar buiten.
Of een fakkel/rookstaaf dermate kan ontploffen dat een deel van de hand eraf ligt en als je ziet welke putten er in het voetbalveld geslagen zijn dan lijkt mij dit erg onwaarschijnlijk overkomen.

Verhaal van de cobra kan mi ook niet, dan zijn ogen en oren ook giga beschadigd.

Maar nogmaals diep triest dat is gebeurt!!

iets wat me net te binnen schiet, het zal zeer waarschijnlijk geen fakkel of een rookstaaf zijn geweest deze worden namelijk niet ontstoken door het aansteken van een lont. Aangezien dit noodsignalen zijn en deze altijd en door iedereen gebruikt moeten kunnen worden, dus ook wanneer je aansteker het net ff niet doet.

het lijkt me meer een zink 901 omdat ze er langwerpig, fakkelachtig uitzien en meestal zonder stok, dan hep je de stijglading, dat lijkt op een soort fonteintje.
maar mensen die zoiets een onschuldig kind aandoen, ik zal daar niet verder op ingaan

beetje vreemd dat een kind van 12-jaar een stijglading aankan van zo'n zware pijl.
dus dit lijkt mij niet het geval, het grootste gedeelte is speculatie.
zolang er geen echte feiten bekend zijn, kunnen we alleen gokken wat het geweest zou kunnen zijn. Maar wat dan nog we verkomen er niks meer mee, een kind is gewond geraakt door een misselijke grap.

Ben idd benieuwd wat dit zal zijn, toch wel heftig als je zo maar je hand verliest als je denkt dat je een fakkel aansteekt ;0

Lijkt me sterk van een fakkel het kruit wat erinzit brand vrij traag heb er wel eens eentje opengemaakt voor zelfmaakspul.

Ja daarom er zal wel een ander addertje onder het gras zitten. Hoe en wat maakt niet veel meer uit die daders straffen geeft mensen een beter gevoel maar die jongen heeft nooit meer zijn hand terug. Ik hoop niet dat het zijn sterkste hand is. Anders moet je ook nog eens je andere hand meer trainen.
Sterkte voor die jongen toegewenst en de familie.!

Er stond een foto van de resten van het vuurwerk in het AD. Ik vond de resten erg veel lijken op die van lichtkogels. Met zo'n handvat.

De 12-jarige Aram verloor zaterdagmiddag zijn hand doordat een vuurwerkbom in zijn hand ontplofte. Het slachtoffer dacht dat hij een eenvoudige fakkel aanstak. Arams leven werd gered, maar de grote vraag is nu: van wie was het projectiel?
Het had zo'n mooie middag moeten worden. De zon scheen, er was live muziek, en het eerste elftal van Zwaluwen Vlaardingen speelde de derby tegen regiogenoot Excelsior Maassluis. Maar een plotselinge knal, tot ver in de omtrek te horen, veranderde alles.

Vreselijk
De 12-jarige Aram vond achter de omheining van het hoofdveld een stuk vuurwerk. Toen een man op zijn verzoek het projectiel voor hem had aangestoken, ging het mis. 'Ik hoorde een gesis en daarna een enorme knal,' vertelt getuige Kees de Korte (66) tegen het AD. 'Voor ik wist wat er was gebeurd, zag ik die gewonde jongen achter ons langs rennen. Het zag er vreselijk uit.'

Shock
De bij de wedstrijd aanwezige Vlaardingse huisarts Wilfried Salomons (53) kwam na de explosie direct in actie. 'De jongen liep naar de kantine toe en daar heb ik hem naar een kleedkamer geleid,' vertelt de huisarts.

Schuldige?
In de loop van de dag begon het zwartepieten. Want: wie is hier schuldig aan? De man die Amar hielp bij het aansteken van het vuurwerk is een Maassluizer, en heeft zich inmiddels gemeld bij de politie. Hij is verhoord door de recherche, maar wordt niet als verdachte beschouwd. De politie wil vooral weten wie het vuurwerk op die plek had neergelegd.

Drama
Toch was de schuldvraag zaterdag bijzaak. Alle zorg ging uit naar het 12-jarige slachtoffer. Na aankomst in het Erasmus Medisch centrum in Rotterdam werd Aram direct aan zijn hand geopereerd, maar de artsen konden geen vingers meer redden. Hij lag gisteren nog in het ziekenhuis, in het bijzijn van zijn ontredderde ouders. 'Het is een drama', zegt Zwaluwen-voorzitter Van Tienhoven. 'Wat een geweldig voetbalfeest had moeten worden, is uitgedraaid op een dramatische gebeurtenis.

bron

Een cobra 6 lijkt me sterk,dat overleef je zeker niet van dichtbij.In dat bericht praten ze over een lawinepijl,maar hou die maar is vast met de stijgladingen.Als je op de foto`s van 3xh kijkt zie je duidelijk een soort van fakkels/rookstaven?

Was vorig jaar iemand die met een cobra 6 die aanstond naar buiten rende (die dacht dat het een rode fakkel was) en die ging af in zijn hand. Hij mistte maar 2 vingers. Het kan ook heel anders aflopen, natuurlijk, maar je bent niet per definitie dood als je een cobra in je handen hebt.

Verder, dat verhaal van rookstaven die willekeurig ontploffen dat kan ik bevestigen. Wij hadden vorig jaar met oud en nieuw een groot rookproject met 8 firebis staven en verder nog een hoop rookpotjes en staven uit Belgie. 2 van de Pyrostar staven die ontploften na wat gehaper en gepruttel, en nog met een behoorlijke klap ook.

Heb toevallig een van de beelden in een youtubefilmpje staan:
http://youtu.be/Spg3ahSaRkU?t=1m8s
(deze link brengt je precies naar het goede tijdstip in de video, als hij toch niet werkt: 1 minuut en 8 seconden)

Niks Cobra, niks fakkel. Het is een lawinepijl geweest.

Dit is uiteraard geen fakkel geweest.
De jongen heeft de lawinepijl aangestoken, nadat hij bij diverse mensen had gevraagd om een vuurtje, heeft een vrouw hem een vuurtje gegeven.
Een vriend van mij is vrijwillig naar de politie gegaan om te vertellen dat zij fakkels hadden (en hebben aangestoken) en is daarop verhoord en tevens (belachelijk) verdachte i.p.v. getuige.

Heel zonde dat vuurwerk zo weer in een kwaad daglicht komt, maarja is het de laatste jaren niet steeds het geval?

Kinderen die horen, vind ik, weer les te krijgen over vuurwerk. Wat wel en niet juist is. Daarnaast moet je de persoon die hiervoor verantwoordelijk is zeer zeker hard straffen. Ik begreep dat niemand het aan wilde steken waarop ze het weg hadden gegooid, waarna deze jongen dit had gevonden en dacht: He stoer, dat doet iedereen, daar wil ik ook wel bijhoren

Ahja de zoveelste zaak waardoor vuurwerkstraffen zwaarder en zwaarder worden

Edit: overigens kun je dus blijkbaar wel een Zink (of wat het ook was) overleven :s. Laten we blij zijn dat die het in ieder geval heeft overleefd

Hiernaast ook erg vervelend dat dit weer in Vlaardingen gebeurt! Ik kan me nog wel een nieuwsbericht van vorig jaar of het jaar daarvoor herinneren dat er ook een vrij jonge jongen zijn hand verloor door een vuurwerkbom (was zelf maak dacht ik)

Hiernaast is het ongehoord en triest dat dit soort vuurwerk gewoon rondzwerft rond een voetbalveld. En dan nog wel zonder stok! Anders was het natuurlijk wel duidelijk geweest dat het geen fakkel was... De persoon die hiervoor verantwoordelijk is.. nou daar ga ik me maar niet over uitlaten.

Erg sonde voor deze jongen en de familie daar van! Ik wens ze allen veel sterkte.

Clubs: nog geen straf vanwege vuurwerkdrama

Clubs: nog geen straf vanwege vuurwerkdrama

De 12-jarige jeugdspeler van vvZwaluwen wordt afgevoerd naar het ziekenhuis nadat er een stuk vuurwerk tot ontploffing kwam in zijn hand. Foto: Jos Jansen

Geen van de betrokken voetbalclubs neemt verantwoordelijkheid of maatregelen naar aanleiding van het vuurwerkincident in Vlaardingen afgelopen weekend. Hierbij raakte een 12-jarige jeugdspeler van de Vlaardingse voetbalvereniging Zwaluwen zijn hand kwijt na het afsteken van vuurwerk. De jonge speler uit Zwaluwen D1 was aanwezig bij de wedstrijd van het eerste elftal van vvZwaluwen tegen Excelsior Maassluis.

Een speler van Zwaluwen, die niet met zijn naam in de krant wil, vertelt: “De supporters van Excelsior staken aan het begin van de wedstrijd Bengaals Vuur af.” De geruchten doen dan ook de ronde dat diezelfde groep het vuurwerk heeft laten slingeren waaraan het slachtoffer zich verwondde.
Dit is absoluut onjuist, volgens Excelsior Maassluis. “De groep had twee rookpotten meegenomen naar de wedstrijd en meer niet. Zij hebben na het incident een gesprek met het bestuur aangevraagd om afstand te doen van de beschuldigingen. Dit hebben zij ook tegenover de politie verklaard.” Het slachtoffertje vond de vuurwerkstaaf samen met een vriendje.

“Dat vriendje vertelde aan mij dat ze dachten dat het dezelfde fakkels waren die aan het begin van de wedstrijd werden afgestoken”, vertelt de Zwaluwen-speler. Toen de jongetjes iemand hadden gevonden die het vuurwerk voor ze wilde aansteken ging het gruwelijk mis: “Ik hoorde ineens een suis en daarna een keiharde knal. Schijnbaar was de jongen direct een groot deel van zijn rechterhand kwijt.” Het vuurwerk ontplofte in de hand van het slachtoffer, die vervolgens met een ambulance naar het Erasmus MC is gebracht.

Burgemeester Bruinsma van Vlaardingen hoort vandaag van de politie hoe de operatie is verlopen. “Ik wil het jongetje dan gaan opzoeken in Vlaardingen”, vertelt hij. “Het is een zeer betreurenswaardig incident. Je kunt je kinderen helaas niet altijd in de gaten houden en het vuurwerk lag gewoon in de bosjes.” Bruinsma wacht het onderzoek van de politie af. “Zoals het er nu naar uit ziet was het vuurwerk eigendom van de bezoekende club. Voorlopig hoeven er dus geen sancties te worden genomen tegen Zwaluwen.” Ooggetuigen van het incident werden opgevangen in de voetbalkantine waar zij slachtofferhulp aangeboden kregen. De politie onderzoekt hoe het incident heeft kunnen plaatsvinden.
Excelsior Maassluis laat weten het onderzoek af te wachten, net als vvZwaluwen. “Het is verschrikkelijk triest dat dit gebeurd is”, meldt de Maassluise club. “Niemand heeft dit met opzet zo kunnen bedoelen.” De Vlaardingse voetbalvereniging doet op zijn website afstand van alle berichtgeving omtrent het incident

Hoe weet je zo zeker dat het een lawinepijl was dan?

Als dat echt het geval is, is het een godswonder dat hij maar deel van z'n hand kwijt is.

Ik vind het zo jammer dat alle eerlijke verhalen in het begin worden weggelaten. Ik lees nu al 4 soorten verhalen zo zie je maar weer hoe mensen lopen te ***len!

Ik lees trouwens dat datgene die het vuurwerk aangestoken heeft niets verweten kan worden. Dat vind ik dus echt belachelijk. Ten eerste mag je nu geen vuurwerk afsteken, dus werk je mee aan een strafbaar feit. Ten tweede, je bent een volwassenen. Hoe dom moet je zijn om iets aan te steken wat je niet kent en dan ook nog eens een andermans kind met de problemen op te zadelen. Volledig de verantwoordelijkheid die je als volwassene zou moeten hebben naast je neergelegd.

Degene die het aanstak is in mijn ogen dan ook medeverantwoordelijk voor de ellende van dit joch.

Klopt. Overigens was dat toch een man die hem een vuurtje heeft gegeven, maar dat maakt verder natuurlijk niet uit. Het is inderdaad niet slim om hieraan mee te werken. Ahja draai een zink eens om en houdt die in je hand. Voor een leek zou het zomaar ook een fakkel kunnen zijn. Waarom dan niet die ook nog aansteken?!

Het was een lawinepijl omdat vrienden van me verdachte zijn in deze zaak. Hen is ook aangeboden deze aan te steken waarop zij hebben geweigerd, omdat een lawinepijl op een voetbalveld echt niet kan. Vervolgens heeft die 'man' ze weggelegd en vond deze jongen hem. Daarna is die een vuurtje gaan bietsen. hij heeft het verder overleeft vanwege het feit hij de lawinepijl in zijn hand heeft geklemd en van zijn gezicht met gestrekte arm heeft afgehouden.
(Overigens een lang sissend geluid waarna een zware knal volgt..kom je al vrij snel bij een lawinepijl uit ;))

De man heeft zich overigens vandaag bij de politie gemeld, daarom werd die vriend van me nog niet verhoord.

Update'

Arrestatie in vuurwerkdrama Vlaardingen
4 oktober 2011

Een man (46) uit Maasluis is aangehouden in het onderzoek naar het vuurwerk dat ontplofte bij de voetbalwedstrijd in Vlaardingen, afgelopen zaterdag. Een 12-jarige jongen raakte daar zijn hand kwijt, toen hij het vuurwerk beet had.

De man meldde zich maandagavond op het politiebureau. Hij zou het vuurwerk hebben meegenomen naar de wedstrijd. Het slachtoffer stak het aan, vlak voor het begin van de wedstrijd. Door de ontploffing raakte de jongen zwaargewond.

In eerste instantie werd gedacht dat het ging om een ontplofte rookfakkel, maar vermoedelijk heeft de jongen zwaarder vuurwerk afgestoken, blijkt uit onderzoek. Wat het precies was, wordt nog onderzocht.

http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nie...houden voor ontploffing bij voetbalvereniging

Back
Bovenaan