Voetbalfan (14) dood door vuurpijl

kwintos

VWC lid
ORURO -
Een 14-jarige jongen uit Bolivia is gedood door een vuurpijl tijdens een wedstrijd tussen Corinthians en San Jose in de Libertadores Cup, de Zuid-Amerikaanse variant van de Champions Leauge.

Het jonge slachtoffer, supporter van de Boliviaanse club San Jose, werd dodelijk geraakt, toen de pijl via zijn oog in zijn schedel terechtkwam.

De jongen was op slag dood. Verschillende supporters van de Corinthians zijn gearresteerd. Er is een onderzoek geopend naar de dood van de jongen.

Bron:http://www.telegraaf.nl/buitenland/21313170/__Voetbalfan_dood_door_vuurpijl__.html

Wat een naar verhaal, vreselijk om te horen! Ook de manier waarop, ik dacht direct aan een knalpijl.

Ja en dan wordt de weerstand tegen vuurwerk in eens wel heel groot. Maar feitelijk heeft dit niets meer met vuurwerk te maken.

Ik hoop dat de daders ook minimaal levenslang of de doodstraf krijgen

Enorm triest verhaal dit. Zo'n jonge gozer nog. Al vaker hebben we het gehad over vuurwerk in de stadionvakken en ik blijf het maar herhallen: daar hoort het niet thuis!!!

Het lijkt toch wel een vuurpijl en geen noodsignaal te zijn zoals te zien is op de volgende beelden die gebruikt werden om de daders te identificeren en te vervolgen. Je ziet het afsteken van de pijl en dat die gast direct wordt afgevoerd door de politie. Het slachtoffer is niet zichtbaar omdat de pijl aan de andere kant van het stadion in het vak terechtkwam:

Echt lomp om vuurpijlen horizontaal door het stadion te schieten.
Opsluiten voor zijn leven die gozer.

Een 17-jarige supporter van het Braziliaanse Corinthians heeft toegegeven dat hij tijdens de Copa Libertadores-wedstrijd van vorige week de vuurpijl heeft afgestoken die het leven kostte aan de 14-jarige Boliviaan Kevin Beltran Espada.

"Ik voel me heel slecht bij de situatie en weet niet wat ik met de rest van mijn leven moet doen", verklaarde de jongen aan een Braziliaanse tv-zender. De tiener, die vandaag naar alle waarschijnlijkheid nog voor de jeugdrechtbank moet verschijnen, vroeg de familie van het slachtoffer om vergiffenis. "Ik heb enorm veel spijt."

De dader zegt dat de vuurpijl niet op de Boliviaanse fans gericht was, maar dat hij ongelukkig van richting veranderde en vervolgens in het gezicht van de onfortuinlijke Boliviaan terechtkwam. De jongen bekende de feiten uiteindelijk omdat twaalf fans van Corinthians, allemaal lid van de Hooligan-groep 'Gavioes da Fiel', in de gevangenis moesten blijven nadat ze na de wedstrijd werden opgepakt. Twee van hen werden verdacht van moord, de anderen van medeplichtigheid.

"Ik wil de verantwoordelijkheid voor mijn fout nemen omdat het niet correct is dat andere mensen worden gestraft voor iets dat ze niet hebben gedaan", aldus de 17-jarige. Omdat hij minderjarig is, kan de jongeman niet worden uitgeleverd aan Bolivië om daar berecht te worden. Als straf zal hij waarschijnlijk gemeenschapswerk moeten verrichten in zijn vaderland.

De Zuid-Amerikaanse voetbalbond besliste vorige week dat Corinthians de volgende thuiswedstrijd in de Copa Libertadores achter gesloten deuren moet afwerken. Daarnaast mag de club ook geen supporters meenemen naar de uitwedstrijden in die competitie.

RIO DE JANEIRO - De Braziliaanse club Corinthians moet het in de resterende thuiswedstrijden in de Libertadores Cup stellen zonder de steun van de fans. Dat heeft de Zuid-Amerikaanse voetbalbond Conmebol vrijdag bekendgemaakt.

De regerend kampioen wordt hiermee gestraft voor de dood van een 14-jarige Boliviaanse supporter, die woensdag bij de wedstrijd tegen San José in Bolivia om het leven kwam. De aanhang van Corinthians zou hiervoor verantwoordelijk zijn.
De politie in Bolivia heeft 12 fans aangehouden in verband met de dood van de 14-jarige jongen.
Corinthians had al 83.500 kaarten verkocht voor de komende drie wedstrijden voor eigen publiek.

De dader zegt dat de vuurpijl niet op de Boliviaanse fans gericht was, maar dat hij ongelukkig van richting veranderde en vervolgens in het gezicht van de onfortuinlijke Boliviaan terechtkwam

Dit is natuurlijk erg makkelijk om te zeggen, je ziet bij de beelden overduidelijk dat de pijl met opzet horizontaal word geschoten. In mijn ogen gewoon een stukje stoerdoenerij voor de harde kern, en niet nadenken wat de gevolgen er van kunnen zijn.

Omdat hij minderjarig is, kan de jongeman niet worden uitgeleverd aan Bolivië om daar berecht te worden. Als straf zal hij waarschijnlijk gemeenschapswerk moeten verrichten in zijn vaderland.

Erg sneu dat dit het leven heeft moeten kosten van een 14 jarige jongen, en dat de dader er met een taakstrafje vanaf komt.
Moet voor de nabestaande ook erg hard zijn om te horen, dat degene die verantwoordelijk is voor de dood van hun zoon er zo makkelijk vanaf komt. Al vermoed ik dat de dader het nog moeilijk genoeg zal krijgen in de toekomst. Ik zou in ieder geval geen fijn leven meer hebben, als ik wist dat ik door een beetje stoerdoenerij verantwoordelijk ben voor de dood van een 14 jarige jongen.

Al vaker hebben we het gehad over vuurwerk in de stadionvakken en ik blijf het maar herhallen: daar hoort het niet thuis!!!

Ik heb hier een beetje een dubbel gevoel bij aan de ene kant ben ik het helemaal met je eens, aan de andere kant vind ik dat een fakkeltje wel moet kunnen.
Maar vuurpijlen en soms zelfs salutes (fortuna sittard) is ronduit belachelijk om mee te nemen naar een stadion.

En dit alles voor een potje voetbal... serieus? Voetbal... a.k.a rennen achter een bal en een beetje schieten ? Harde kernen ? Voor dit ? Pfffff.... diepe zucht.

Back
Bovenaan