Viscolont legaal geworden?

Timotje

VWC lid
Hallo,
Ik keek vanochtend nog even lekker in me vuurwerkfolders, en ik zag ineens dat Vuurwerk-nh viscolont verkoopt, en ook nog het hele jaar door, maar ik dacht dat het illegaal is geworden, zal dit een speciale lont zijn onder de naam 'viscolont' die WEL mag, of is al het lont nu legaal geworden?

Gr Timo

Er is al een topic over deze winkel waar ook dit besproken wordt.
Viscolont is gewoon legaal te verkopen. Het wordt pas als illegaal gezien wanneer je bijvoorbeeld gaat doorlonten. Echter houd daar niemand toezicht op. :wink:

Ze verkopen hier zelfs schietkisten en ontstekers, mortier rekken om je romeinse kaarsen uit te schieten etc! je kan hier een aardig showtje vandaan halen met alle toebehoren

Hallo,
Ik keek vanochtend nog even lekker in me vuurwerkfolders, en ik zag ineens dat Vuurwerk-nh viscolont verkoopt, en ook nog het hele jaar door, maar ik dacht dat het illegaal is geworden, zal dit een speciale lont zijn onder de naam 'viscolont' die WEL mag, of is al het lont nu legaal geworden?

Gr Timo

En weten jullie toevallig ook of dit nu hoort bij vuurwerk wat je het hele jaar mag verkopen, of mag je het alleen tijdens de verkoopdagen kopen?

het mag gewoon verkocht worden,maar je mag alleen niet voor doorlont projecten gebruiken van vuurwerk het zelfde geld voor die schietkastjes

Het verlengen van lonten is ook niet legaal! Je mag in geen geval iets aan het vuurwerk veranderen zoals bijvoorbeeld een lont

Vind het raar dat die verboden is, wat als je nou een lont te kort vind en voor veiligheid de lont langer maakt? Dit is toch goed als je aan de veiligheid denkt....

Volgens de wetgever niet, je modificeert vuurwerk en dat is verboden. Het gaat niet om de lont lengte maar om de tijd tussen aansteken en afgaan. Een lont verlengen doorkruist de eis dat het vuurwerk item moet afgaan na een vast gestelde tijd, dus niet te kort maar ook niet te lang. Zoiets.

Volgens de wetgever niet, je modificeert vuurwerk en dat is verboden. Het gaat niet om de lont lengte maar om de tijd tussen aansteken en afgaan. Een lont verlengen doorkruist de eis dat het vuurwerk item moet afgaan na een vast gestelde tijd, dus niet te kort maar ook niet te lang. Zoiets.

Viscolont wordt nog steeds op diverse interwebshops aangeboden en doet dan ook de schijn geven legaal te zijn.

Echter, als ik viscolont opzoek in bijlage II van de Ministeriële regeling aanwijzing consumenten- en theatervuurwerk, staat viscolont er niet tussen. Dat doet dus vermoeden dat het niet legaal is. Het kan natuurlijk ook zijn dat het totaal niet aan vuurwerk wordt gekoppeld en daarom niet in de regeling te vinden is en dus wel legaal is. Blijft raar, de wetgeving omtrent lontsoorten.

Zoiets als Rubro doet, is dat dan niet uitlokken door te gaan doorlonten? Lijkt me dat het Openbaar Ministerie hier zich eens moet over buigen (niet dat ik Rubro gedonder gun, maar puur vanwege de rechtsontwikkeling op vuurwerkgebied zodat een ieder weet waar die aan toe is). Uitlokken is zoiets vaags als: "iets doen wat ik anders niet zou hebben gedaan als er andere feiten en omstandigheden waren". Ofwel: Rubro plakt op de cakes de nummers en zorgt ervoor dat er reservelonten aan de cakes zitten (neem Immortal Gold 100shots 4x 25 shots cakes). Zou ik de cakes ook gaan doorlonten als er geen cijfers op zitten (de afsteekvolgorde is mij onbekend) en de reservelonten ontbreken? Waarschijnlijk niet of minder snel, dus zou je kunnen betogen dat hetgeen Rubo doet uitlokking is.

Laatst bewerkt:
Nergens staat dat het doorlontboxen zijn. Er is niets mis met een doos met 4 genummerde losse cakes voorzien van 1 lont + 1 reservelont. Het is gewoon een assortiment bestaande uit 4 losse cakes! Niks mis mee!

Nergens staat dat het doorlontboxen zijn. Er is niets mis met een doos met 4 genummerde losse cakes voorzien van 1 lont + 1 reservelont. Het is gewoon een assortiment bestaande uit 4 losse cakes! Niks mis mee!

Dat klopt. Nergens staat dat het doorlontboxen zijn. Alleen uit alles kun je wel opmaken dat je het vrij gemakkelijk door kan lonten en dat het ook eigenlijk de bedoeling is van de box. Anders staat er niet bij: "100 shots assortiment met in totaal 2 kilo kruit!". Ik wil hiermee proberen te zeggen dat importeurs zich wellicht in de nesten werken door zulke dingen te zeggen omdat wanneer iemand wordt aangehouden voor doorlonten, wat dus niet mag leidt ik uit reacties af van hierboven, de importeur wellicht aansprakelijk is voor uitlokking daarvan.

Back
Bovenaan