Viscolont kopen, legaal of illegaal?

Viscolont valt onder P1 en is daarom niet in het RACT (Regeling consumenten en theatervuurwerk) behandeld. Bepalingen voor P1 staan in Regeling Overige Pyrotechnische Artikelen. Zie: https://wetten.overheid.nl/BWBR0028868/2017-12-15

Goede inderdaad. P1 is me ontschoten. Dank voor de aanvulling.

Klinkt op zich wel logisch, maar waar baseer je dit op? Waar staat dat viscolont onder vuurwerk valt, en dat verzenden niet mag? En is het dan niet zo dat de verzender schuldig is en de ontvanger (ik) niet? Hoe kan ik als consument weten of ik wel of geen viscolont mag bestellen?

Zoals hierboven gesteld; visco valt onder P1. Zeer waarschijnlijk - zal binnenkort eens gaam graven- staat in de regeling iets dat verzenden niet mag, of dat bij levering e.e.a. gecontroleerd moet worden (leeftijd, doel van aankoop oid) en dat kan ook niet met de reguliere post (wel met DynaLogic maar dat terzijde haha)

Maar als het mag, dan maakt het toch niet uit dat ze bekend zijn? Snap sowieso niet waarom extra lont handig kan zijn, dus snap de hype sowieso niet echt. Maar anders is het toch de taak van de politie om er iets aan te doen, de webshops ?
Iets met handhavong en capaciteitstekort. Tevens wordt je als burger geacht de wet te kennen en te volgen. Hoe onmogelijk dat ook is.
Ik verwacht zelf dat het in bezit hebben sec geen probleem is, maar eerder het verzenden, en de link die de rechter maakt naar het doel (modificeren van vuurwerk)

Misschien wil ik wel het lont van mijn vuurwerk verlengen zodat ik langer de tijd heb voordat het af gaat? ;)
Hoe veilig ook, modificeren van vuurwerk is verboden.

Duidelijke bron Adriaan. Maar het gaat inderdaad over iemand die het viscolont verkoopt.

Daarnaast vind ik het eigenlijk best wel flauwekul dat je lont niet mag verlengen. Ik snap heus wel dat het valt onder vuurwerk modificeren. Ook snap ik dat "vuurwerk modificeren" (in de breedste zin van het woord) uiterst gevaarlijk kan zijn. Echter vind ik dat er niks gevaarlijk kan zijn aan lont verlengen... Misschien zie ik iets over het hoofd.

Bedankt voor het meezoeken en meedenken allemaal. Ben weer is positief verrast over alle respons :)

Misschien moet het ook maar niet bestellen dan dit jaar..

Het volgende heb ik ooit gevonden, al doelt dit voornamelijk op de verkoop ervan:

Het aanbieden van viscolont valt onder het verbod dat is neergelegd in artikel 1.2.2 lid 5 van het Vuurwerkbesluit: het gaat om voorbereidingshandelingen om het een ander mogelijk te maken vuurwerk dat niet voldoet aan de eisen - omdat dit door de particulier zelf is aangepast - tot ontbranding te brengen of voorhanden te (laten) hebben.’

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2017:2413

Duidelijke bron Adriaan. Maar het gaat inderdaad over iemand die het viscolont verkoopt.

Daarnaast vind ik het eigenlijk best wel flauwekul dat je lont niet mag verlengen. Ik snap heus wel dat het valt onder vuurwerk modificeren. Ook snap ik dat "vuurwerk modificeren" (in de breedste zin van het woord) uiterst gevaarlijk kan zijn. Echter vind ik dat er niks gevaarlijk kan zijn aan lont verlengen... Misschien zie ik iets over het hoofd.

Bedankt voor het meezoeken en meedenken allemaal. Ben weer is positief verrast over alle respons :)

Misschien moet het ook maar niet bestellen dan dit jaar..

Het gevaar is dat het te lang duurt voor het aan gaat en omstanders niet kunnen inschatten of iets nou aan of uit staat :-)

En ook hier maar weer een paar berichten verwijderd. Dat we elkaar hier zelfs op spellingfouten gaan wijzen en daar meerdere posts over doorgaan. Waar zijn we dan toch mee bezig zeg.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Bovenaan