Vijf jaar geëist in vuurwerkzaak

ylke

VWC lid
Vijf jaar geëist in vuurwerkzaak

RODERESCH - Justitie eist vijf jaar cel tegen Henk B. uit Roderesch voor handel in zwaar illegaal vuurwerk.

De 64-jarige Henk B. uit Roderesch stond vrijdagmiddag voor de rechter. Vorig jaar november vond de politie drieduizend kilo vuurwerk in twee busjes bij zijn bedrijf in Roderesch. Henk B. handelt al tientallen jaren in vuurwerk en is al meerdere keren veroordeeld. Mede daarom eist de officier van justitie Wil Frank een flinke straf

Luister hier het geluidsfragment: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/63304/vijf-jaar-geeist-in-vuurwerkzaak

Ok, afgelopen week zag ik een docu over zogenaamde "gangsters" in Den Haag, waar een van die gozers naar de reclassering moest na al ongeveer 1x voor doodslag te zijn veroordeeld (1 jaar cel) en 1x gewapende overval (3 maanden cel). Is er iets hier mis met het boekje van justitie om hier dan 5 jaar voor te eisen? Ik heb liever 50 lawinepijlen bij mijn buurman liggen, dan een of andere gangster met z'n 9mm die op het punt staat mij te overvallen.

Ok, afgelopen week zag ik een docu over zogenaamde "gangsters" in Den Haag, waar een van die gozers naar de reclassering moest na al ongeveer 1x voor doodslag te zijn veroordeeld (1 jaar cel) en 1x gewapende overval (3 maanden cel). Is er iets hier mis met het boekje van justitie om hier dan 5 jaar voor te eisen? Ik heb liever 50 lawinepijlen bij mijn buurman liggen, dan een of andere gangster met z'n 9mm die op het punt staat mij te overvallen.

ben ik met je eens, maar blijkbaar is een vuurwerkhandelaar gevaarlijker voor de samenleving dan een moordenaar:bonk:

in een woord BELACHELIJK. Waar zijn ze in hemelsnaam mee bezig hier in Nederland. Een pedofiel kan hier doodleuk zijn gang gaan. Want die komt er toch maar vanaf met een taakstraf van 240 uur of 1 jaar gevangenisstraf.

Zelf een moordenaar krijgt soms maar een paar jaar. Maar o wee als de regering eens wat belasting centen misloopt.

Ik sta hier nu serieus gewoon te koken van binnen. Wat is het rechtssysteem toch krom hier :angry:

En voor degene die me niet geloven lees dit maar eens dan

AMSTERDAM - Zes van de tien delinquenten die veroordeeld zijn voor kindermisbruik krijgen geen gevangenisstraf, maar een andere straf als een taakstraf. Dat schrijft het Algemeen Dagblad op basis van gegevens van het Openbaar Ministerie (OM). Vorig jaar is van de 358 veroordeelden 41 procent de cel in gegaan. In totaal kreeg 59 procent een taakstraf, boete of een voorwaardelijke gevangenisstraf.

Volgens de Raad voor de Rechtspraak wordt de impact van de taakstraf onderschat, staat in de krant. Reclassering Nederland onderschrijft dat veroordeelden hard moeten werken en voortdurend in de gaten worden gehouden. Sommigen zouden liever de gevangenis in willen.

Een woordvoerder van de Reclassering zegt dat het vonnis ook allerlei voorwaarden behelst, zoals verplichte behandeling of een straatverbod.

LANG LEVE HET NEDERLANDS RECHTSSYSTEEM!

Ik blijf me hier ook iedere keer weer over verbazen.
Hoe kan het zo zijn, zoals Dennis een heel mooi stukje klaar heeft, dat een handellaar voor 5 jaar de gevangenis in moet en mensen die moorden/verkrachten een taakstraf krijgen?
Dat deze mane een hogere straf krijgt kan ik goed inkomen, hij is kennelijk al vaker gepakt, maar 5 jaar?

in een woord BELACHELIJK. Waar zijn ze in hemelsnaam mee bezig hier in Nederland. Een pedofiel kan hier doodleuk zijn gang gaan. Want die komt er toch maar vanaf met een taakstraf van 240 uur of 1 jaar gevangenisstraf.

Zelf een moordenaar krijgt soms maar een paar jaar. Maar o wee als de regering eens wat belasting centen misloopt.

Ik sta hier nu serieus gewoon te koken van binnen. Wat is het rechtssysteem toch krom hier :angry:

En voor degene die me niet geloven lees dit maar eens dan

LANG LEVE HET NEDERLANDS RECHTSSYSTEEM!

Ik kan je dit vertellen, als ik kinderen had en er zou een 1 of andere viezerik aan komen, dat diegene er bij mij er niet met zo'n lichte straf af kwam.
Het is toch niet normaal dat zo'n iemand een veel lichtere straf krijgt, dan een vuurwerkhandelaar. Alsof in vuurwerk handelen (wat in het buitenland i.t.t. hier gewoon legaal is) een erger vergrijp is dan een kind misbruiken of iemand doodmaken.
BAH!
Geen wonder dat steeds meer mensen daarom het recht in eigen hand nemen. Ik zou het in ieder geval ook doen.

Lang leve het Nederlands rechtssysteem èn de anonieme tipgevers want ook die zijn er schuldig aan. Let wel als het om vuurwerk gaat.

Het enige waar het om draait is geld. Ik heb dit al eens eerder gezegd, maar het kost de overheid zoveel geld in termen van belasting. Dat ze je hiervoor een hoge straf geven. Verder tellen ook de mogelijke kosten van de gezondheidszorg mee, door het verkeerd gebruik van illegaal vuurwerk (ja als je het goed gebruikt, kan er zelfs met illegaal vuurwerk weinig gebeuren).

Natuurlijk speelt bij deze zaak ook mee dat de man al meerdere keren voor hetzelfde is veroordeeld. Als die gangster een 2e gewapende overval pleegt, dan krijgt hij ook meteen 5 tot 10 jaar cel.

Hoe dan ook, het kost de overheid gewoon minder geld als ik iemand zou afmaken, dan dat ik vuurwerk aan het handelen ben. Bovendien is het voor mij ook "bereikbaarder" om vuurwerk te gaan handelen, als ik iemand wil vermoorden dan denk ik sowieso wel 3 keer na.

Ik wil nog wel even meegeven dat ik alleen probeer uit te leggen waarom de straf zo hoog is, niet dat ik er achter sta. Dat komt hopelijk niet in discussie.

We kennen de achtergrond van dit verhaal natuurlijk niet. Maar een hoge straf komt niet uit het niets, deze man is onderhand al meerdere keren gepakt. En heeft hier nog steeds niet van geleerd, dit is natuurlijk vragen om problemen. Misschien heeft hij wel een voorwaardelijke straf gekregen en is hij weer de fout in gegaan?

Het is natuurlijk belachelijk dat iemand voor het bezitten/verhandelen van vuurwerk een straf krijgt die overeen komt met 1/3 van de hoogste staf voor doodslag.

Dat iemand de cel in ZOU moeten (het is nog maar een eis,) die al meerdere keren is verordeeld is niet verwonderlijk. Daar moeten we met z'n alle toch wel enigszins mee eens zijn.
(Edit: Zoals DsNL hierboven ook zegt: Wij kennen de achtergrond niet. Ik verwacht eerlijk gezegd dat dit een recidivist is)

Maar zoals veel mensen zeggen: Het rechtsysteem in Nederland moet eens flink op de schop. Dat om dit soort rare situaties in de toekomst te voorkomen

Het is vrij eenvoudig. De rechterlijke macht moet schoon schip maken na de blunders van de overheid die tot de ramp in Enschede geleid hebben.

Vijf jaar lijkt veel, maar de man is verschillende malen voor hetzelfde vergrijp veroordeeld. Dat kan je niet vergelijken met iemand die een first offender is en betrokken is geraakt bij een straatroof. Juridisch gezien is dit een logische situatie.

Prbleem voor die vent is dat hij nooit normaal werk had kunnen vinden en vermoedelijk schulden open had staan, waardoor het oppakken van criminele activiteiten voor de hand ligt. Je zou kritische vraagtekens kunnen zetten bij de nazorg aan deze man naar aanleiding van zijn eerdere detentieverleden.

Op zich begrijp ik de reacties hier wel maar roepen wij niet met zijn allen dat de straffen zwaarder moeten? Als je dan dit krijgt en het is gerelateerd met je hobby is het weer te hoog?
Als ik de de straf zie die hier word opgelegd door het OM los van andere zaken vind ik het zo slecht nog niet. Het is verboden en het mag niet dus daar moet je voor gestraft worden. Let ook op dat dit een eis is. Er word vaak genoeg ook 10 jaar tegen een pedofiel geeist maarja hoevaak word deze eis dan ook de straf? Bijna nooit.

Ik denk dat uberhaupt niet de zaak kent en we misschien wel weer met zijn allen te vroeg aan het oordelen zijn. Want ja stel dat je 2 busjes met 3000 kilo aan vuurwerk in je straat heb staan is niemand daar blij mee.

Op zich begrijp ik de reacties hier wel maar roepen wij niet met zijn allen dat de straffen zwaarder moeten? Als je dan dit krijgt en het is gerelateerd met je hobby is het weer te hoog?
Als ik de de straf zie die hier word opgelegd door het OM los van andere zaken vind ik het zo slecht nog niet. Het is verboden en het mag niet dus daar moet je voor gestraft worden. Let ook op dat dit een eis is. Er word vaak genoeg ook 10 jaar tegen een pedofiel geeist maarja hoevaak word deze eis dan ook de straf? Bijna nooit.

Ik denk dat uberhaupt niet de zaak kent en we misschien wel weer met zijn allen te vroeg aan het oordelen zijn. Want ja stel dat je 2 busjes met 3000 kilo aan vuurwerk in je straat heb staan is niemand daar blij mee.

Er zijn wel meer dingen waar ik niet blij mee ben in de straat. Maar kennelijk is het enige waar het OM zich druk om maakt illegaal vuurwerk. Want als je kijkt wat er op dit moment allemaal gaande is in Nederland. En waar glad niet naar om word gekeken. Begin ik toch steeds meer mijn vraagtekens te krijgen.

Als mensen als marcel zwoferink zelf al actie moeten ondernemen om bijvoorbeeld meisjes uit handen te krijgen van loverboys omdat de politie gewoon niks doet. Kan het in mijn ogen niet veel gekker meer worden

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Pedofiele partijen die op dit moment gewoon gelegaliseerd zijn om deel te kunnen nemen aan de politiek.
Overvallen die geseponeerd worden. skimmers die vrolijk hun gang kunnen gaan.

Tegenwoordig moet je zelfs na een aangifte meer als een week wachten voor je je gezicht eindelijk op het bureau kan laten zien. Want ja daar heeft de politie allemaal geen tijd voor.

Maar ze hebben wel tijd om handelaren in illegaal vuurwerk het hele jaar te volgen. En om daar zelfs een heel team voor samen te stellen. ($$$$$$$$)

Maar zodra de burger ze nodig heeft omdat hun fiets gestolen is hebben ze in eens geen tijd. Dan moet je een afspraak maken.
En als je geluk hebt ben je volgende week een keer aan de beurt.

Vraag me af hoeveel blokjes ze nu weer achterover hebben gedrukt voor hun eigen collectie :wink:

Een zooitje is het rechtssysteem hier in Nederland. Ze moeten daar nodig is een grote schoonmaak houden...

Laatst bewerkt:

Tenzij het mijn vuurwerk is natuurlijk, daar maak je mij wel weer blij mee.. ghehe:rolleyes:

Ik kan me wel vinden in de post van vuurwerkfreak4live:

Omdat het inderdaad over de hobby gaat, DENK ik dat veel mensen hier erg gekleurd over oordelen. "Als een leek, had je hier ook vreemd van op gekeken, wel 3000 kilo vuurwerk (explosieven!) in een woonwijk, terecht dat deze man is gepakt."

@ Dennis-Pyro

Ik begrijp je punt wel hoor. Alleen we moeten niet alles met elkaar gaan vergelijken vind ik. Daar worden we niks wijzer van. Zo zal de anti-**** beweging het ook heel raar vinden dat er een speciaal team is dat hun aanpakt. Zo zullen de hooligans het ook niet leuk vinden dat er een speciaal team is om hun aan te pakken. Als je iets doet wat niet mag moet je ook weten dat dat gevolgen kan hebben.

@ Dennis-Pyro

Ik begrijp je punt wel hoor. Alleen we moeten niet alles met elkaar gaan vergelijken vind ik. Daar worden we niks wijzer van. Zo zal de anti-**** beweging het ook heel raar vinden dat er een speciaal team is dat hun aanpakt. Zo zullen de hooligans het ook niet leuk vinden dat er een speciaal team is om hun aan te pakken. Als je iets doet wat niet mag moet je ook weten dat dat gevolgen kan hebben.

Ik vergelijk niks met elkaar. Het enige wat ik duidelijk wil maken is dat Nederland tal van problemen heeft die meer aandacht verdienen dan de vuurwerkhandel. En daar amper aandacht aan besteed word.

Ze kunnen die tijd die ze steken in wat vuurwerk handelaren beter besteden in de echte criminaliteit in dit land.
Er lopen genoeg smeerlappen rond die in hun vuistje lachen om de wetgeving hier.

Maar goed laten we er over ophouden.Dit is nou eenmaal het Nederlandse rechtssysteem en daar kunnen we helaas toch niks aan veranderen.
Zo lang het geld oplevert vinden ze het allemaal wel best.
En deze discussie is al vaker gevoerd op dit forum:)

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan