VIDEO Dit zijn de 10 oplossingen voor vuurwerkoverlast in Enschede

Scav

VWC Moderator
Forumleiding
274227_g1000.jpg

Zo'n 350 Enschedeërs spraken dit weekend in de Twentehallen over hoe hun stad om moet gaan met vuurwerk tijdens de jaarwisseling. Wij somden de top 10 van hun voorstellen op.

Menigeen had het zaterdag over een totaalverbod op vuurwerk. Toch is dat niet te zien in de top 10 van de voorstellen die aan het einde van deze dag kwam bovendrijven. ,,Ik denk dat veel mensen een verbod wel willen, maar dat niet haalbaar achten", zegt 'burger' Ellen van Oost, zij woont in Enschede-Noord. Van Oost vindt het prachtig dat honderden Enschedeërs met elkaar praten over een concreet onderwerp. ,,Het geeft een gevoel van samen. Het betrekt je bij het onderwerp. En burgers samen kunnen en weten veel meer dan hoe de politiek vaak naar hen kijkt."

Kijkje achter de schermen
Wij namen een kijkje bij het zogenoemde G1000-gesprek afgelopen weekend. Onder meer burgers, politieagenten, vuurwerkverkopers, jongerenwerkers en mensen uit de zorg spraken over hoe Enschede het best kan omgaan met vuurwerk. Bekijk de beelden hierboven.

De onderstaande tien voorstellen kwamen naar voren tijdens het stadsgesprek afgelopen weekend. Wie op deze thema's wil reageren, heeft tot 1 november de gelegenheid. Alle reacties worden verwerkt in het uiteindelijke besluit dat het G1000 stadscafé op 11 november zal nemen. De gemeenteraad zal de burgerbesluiten ook accepteren, mits praktisch uitvoerbaar. Reageren kan via www.g1000enschede.nl.

Top 10
1. Een spetterende georganiseerde vuurwerkshow
2. Brede, positieve, voorlichtingscampagne
3. Verantwoord en veilig vuurwerkgedrag
4. Alles valt of staat met handhaving
5. Oud en nieuw - een feest voor iedereen
6. Zonder kleerscheuren de jaarwisseling door
7. Neem de tijd voor vuurwerk
8. Anders denken, anders doen!
9. Maak bewust, knal gerust
10. Bewustwording?

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM. Foto: Lars Smook

Bron

Oef dat filmpje vind ik persoonlijk tenenkrommend...men weet niet eens waar men het over heeft in de meeste gevallen. Men denkt dat als er een centrale show is of 1 afsteekplek er verder nergens meer wat wordt afgestoken....

die top 10 met oplossingen vind ik daarentegen wel weer redelijk ok. Die centrale show daargelaten. Want dat kan je als gemeente wellicht 1 jaar doen, maar qua kosten is dat een grote budgettaire kostenpost die snel weggestreept zal worden als er bezuinigd moet worden.

verder zouden in mijn ogen de speerpunten moeten zijn: goede voorlichting en duidelijk en correct handhaven. Sloop je iets, direct lik op stuk beleid.

Wat een gezwets. Die top 10 kan teruggebracht worden tot de Top 4, want 5 t/m 10 zie ik toch echt als loze kreten. En inderdaad, waarom begrijpt niemand 'ons'? Het is toch niet zo heel ingewikkeld?

Zelfs mijn eigen vrouw, die toch vaak zat alle juiste argumenten heeft moeten aanhoren, wil maar niet begrijpen hoe het in elkaar steekt. Ik begin wel eens te twijfelen of het niet aan ons ligt. Kan iemand mij vertellen waarom iedereen zo achterlijk lijkt op dit vlak?

Sorry hoor maar als ik alleen al kijk wat daar zit. Volgens mij was er een uitje van een bejaarden tehuis. Dus deze mensen gaan het bepalen hoe het verder gaat met Enschede kwa vuurwerk dan. Hadden Beter onderwerp hangjeugd en criminaliteit kunnen pakken dan vuurwerk. Jezus krijg hier echt zo'n dikke nek van.

dat is eigenlijk ook weer heel makkelijk.....het tegenkamp vormt 1 front en zit duidelijk op 1 lijn. Het pro-vuurwerk kamp is helemaal versplinterd.... de ene groep ziet alleen maar financieel gewin, een andere groep is pro illegaal, een ander groepje wil alles alleen doen en wil eigen succes...al met al veel te veel eigen belang ben ik bang....en met allemaal kleine groepjes win je het niet ben ik bang...zonde!

Er is maar 1 oplossing en dat is al die mensen het land uit zetten:) want alle punten vind ik persoonlijk niks, dit is het probleem wat hun zien niet oplossen, maar dit is het probleem ontwijken.

dat is eigenlijk ook weer heel makkelijk.....het tegenkamp vormt 1 front en zit duidelijk op 1 lijn. Het pro-vuurwerk kamp is helemaal versplinterd.... de ene groep ziet alleen maar financieel gewin, een andere groep is pro illegaal, een ander groepje wil alles alleen doen en wil eigen succes...al met al veel te veel eigen belang ben ik bang....en met allemaal kleine groepjes win je het niet ben ik bang...zonde!

Over het pro-kamp ben ik het met je eens, dat is een zooitje. Bij de tegenstanders twijfel ik enorm of ze wel op één lijn zitten. Het lijkt misschien zo omdat deze berichten de media wel halen, maar ook over tegenmaatregelen zijn ze het lang niet allemaal met elkaar eens. Totaalverbod, wel/geen shows, vuurwerkvrije zones, handhaving, etc. En ik denk toch ook wel een beetje angst om een traditie om zeep te helpen. Want geloof mij, een groot deel van deze mensen zal ook balen als het straks om 0:00 stil blijft....

ow absoluut hoor, zeker mee eens...maar of alles binnenskamers koek en ei is heb ik geen idee van, maar men treedt wel naar buiten toe als 1 front....en feitelijk is dat ook het belangrijkst...

Back
Bovenaan