Verslag bezoek Wolff 21 februari 2013

bassie1978

VWC lid
Bezoek Wolff 21 februari 2013

Daar is dan het eerste importeurs bezoekverslag van dit jaar. Wolff wil altijd graag vroeg in het jaar een eerste bezoek van ons om zaken te evalueren die wellicht anders kunnen of verbeterd worden. Dit is ieder jaar een uitermate goede gelegenheid om uit eerste hand van ons liefhebbers te horen wat de ervaring was met het vuurwerk van Wolff. Wolff ervaart dit ook als prettig daar de vuurwerkliefhebbers op Vuurwerkcrew.nl duidelijk een mening hebben over de producten. Doordat de eerste Chinareis van Wolff precies na het bezoek begon, heeft dit verslag heel even op zich laten wachten. Maar het staat lekker boordevol informatie!

Mike (Mattenfreak) en ik (Bassie1978) hadden die donderdag aan het einde van de dag afgesproken in Twello. We werden verwelkomd door Harry en hun nieuwe vertegenwoordiger Maurice die afgelopen jaar de overstap heeft gemaakt vanuit Breeschoten (BKV). Onder het genot van een lekkere kop koffie begonnen wij het gesprek.

Seizoen 2012-2013
Veel besproken op het forum zijn de prijsverhogingen geweest bij de producten van Wolff. Helaas was men hiertoe genoodzaakt omdat men de prijsverhogingen al jarenlang onvoldoende had doorgevoerd. Mede door prijsontwikkelingen in China, en het voortdurend intact proberen te houden van het beste vuurwerk, is het besluit genomen om de prijs van een aantal artikelen te moeten verhogen. Nieuwe winkeliers gaven ook juist aan dat zij prima tevreden waren over de prijs/kwaliteit verhouding van de Wolff produkten.

Ook over de kwaliteit is er afgelopen jaar flink gebrainstormd en is er veel onderzoek naar gedaan. Hierbij zijn inmiddels ook een aantal van de adviezen, vragen en opmerkingen van de winkeliers en de liefhebbers van de fora ter harte genomen. Zo is er gewerkt aan de kwaliteit van diverse producten en heeft men qua nieuwe producten voor een uitbreiding en zeker ook verbreding kunnen zorgen in alle 9 lijnen van het assortiment.
Met name de Fuego, Cruel Cannon, Shanghai, de Air Marshall en de Alcatraz hebben het erg goed gedaan. Ook over de verkoop van de nieuwe 25 grams vuurwerk producten in de Heavy Duty en Full Loaded lijnen is Wolff tevreden.

Eén product is door leden op het forum, maar ook bij Wolff zelf als negatief opgevallen… De Bandit, heeft niet haar hoge verwachting waar kunnen maken. Dit is inmiddels uitvoerig met de Chinese leverancier besproken, en wordt nu bekeken of het alsnog lukt om de juiste uitvoering dit jaar wel te bemachtigen. Dat is immers de reden geweest deze in het assortiment op te nemen!

Winkeliersdemo 2012
Afgelopen jaar zijn twee grote winkeliersdemo’s gehouden na een jaar zonder demo i.v.m. de uitbreiding van de opslag in 2011. Nieuw was ook de demo locatie, voor Wolff en de winkeliers is dit een positieve ervaring geweest.
De demo is voor Wolff super verlopen, dankzij de nieuwe locatie kon men meer winkeliers en toekomstige winkeliers ontvangen op beide dagen. Ook qua organisatie zat de demo prima in elkaar. De beleving van de producten had in de ogen van Wolff beter gekund. Men is zich hiervan bewust en is ook al bezig om hiervoor stappen te ondernemen.
Zoals altijd is Wolff ook aanwezig geweest bij bijna alle winkeliersdemo’s om hier de producten wederom te bekijken en te beoordelen op kwaliteit, uitwerking en beleving.
Vooral de finale op muziek, geschoten door Dutch Fireworks Professional (DFP), werd zeer goed ontvangen door de winkeliers.

Seizoen 2013-2014
Na de overname van Brave & Wichers heeft men tot vorig jaar besloten de Full Loaded tijdelijk te parkeren. Toen het vorig jaar mogelijk werd om artikelen met 25 gram per tube te laten maken, heeft men er voor gekozen om Full Loaded een nieuwe look te geven. Deze lijn is volgens Wolff uitermate geschikt gebleken voor de nieuwe 25 grammers! De naam Full Loaded zal dus zeker niet verdwijnen. Hiermee is dus tevens een volgend nieuwtje bekend; de 25 grams regeling zal komend jaar dus nog niet verdwijnen! Deze regeling is volgens Wolff een erg goede zet en men is er uitermate positief over. Er kan hiermee mooier en beter vuurwerk worden gemaakt, niet zozeer grotere maar dan wel veel vollere effecten met meer sterren en meerdere effecten per product kunnen worden gerealiseerd.

De toppers uit het oude Full Loaded assortiment zijn overigens al opgenomen in andere bestaande lijnen. Zo is de Barracuda bijvoorbeeld identiek aan de Jewel King, de Serious Gold is de Mystic Fire en de Twilight is de Twilight Zone.

Mogelijk verdwijnen de komende jaren de cruise rockets. Wolff heeft geprobeerd om deze pijlen in ere te herstellen, maar dit is helaas niet gelukt. Het blijven wel redelijke fluitpijlen, maar niet de kwaliteit die we als vanouds gewend zijn en zoals we ze graag zien. Wel is er sinds afgelopen jaar een goede vervanger voor gekomen bij Wolff; het Strikeforce pijlenpakket. Dit pakket bestaat uit twee soorten fluitpijlen (waaronder een 3-traps) met een effect erbij. Dit is wel de schelle rauwe fluit zoals we die zijn gewend, de prijs voor dit pakket is echter wel iets hoger.

Kwaliteit
Wat hoog in het beleid blijft staan bij Wolff is het handhaven van de kwaliteit. Men probeert altijd de beste kwaliteit aan de winkeliers en consumenten te leveren, al blijft het mensenwerk. Met de Sniper lukt dit bijvoorbeeld erg goed, deze cake was slechter in kwaliteit geworden, maar deze cake is weer op het oude niveau. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor de Concerto Rosso, deze cake wordt ook elk jaar beter van kwaliteit.

Nieuwe producten 2013
Voor wat betreft nieuwe producten voor het komende jaar staat er genoeg op het verlanglijstje. De realisatie is afhankelijk van wat er daadwerkelijk in China gemaakt kan worden tegen de juiste prijs en kwaliteit. Er wordt o.a. gekeken naar vernieuwende variaties op de Fuego. Op de vraag op een smiley teken o.i.d. zal worden gemaakt…. Hierbij is een risico dat het teken niet mooi valt en de gebruiker daardoor niet tevreden is. Tevens zal er worden gekeken naar een variant op The Moment.
Of deze producten er uiteindelijk ook zullen komen, zal dus moeten blijken. Wordt vervolgd zullen we maar zeggen… :wink:

Vragen van leden
Bijna alle vragen zijn hiermee beantwoord, alleen niet allemaal. Hieronder volgen daarom nog de vragen die hierboven niet zijn behandeld.

Ik stel hem dit jaar maar weer.
Komt er een variant van de supercircle pijlen weer terug.
Waren toppertjes en ik mis ze.

Wolff zoekt altijd naar noviteiten/aparte dingen. Als men deze weer tegenkomt tegen een goede prijs komen ze zeker weer in het assortiment inderdaad. Bij de oude leverancier werden ze helaas niet meer gemaakt.

Ik vond Wolff vuurwerk juist zo goed door hun vele goede budget cakes.
Voorheen Hadden jullie budget cakes allen een goede burst zoals de Heavy serie..
Tegenwoordig zijn Jullie budget cake's zodanig verslechtert dat er soms geen eens spreken is van een burst knal. Ik ben als liefhebber en winkelier erg teleur gesteld in jullie producten.
Wat gaan jullie hier aan doen in de toekomst?
De prijzen verhogen tot daar aan toe.
maar ik pik dat zeker niet als echter af blijkt dat veel productenmatig presteerden en erg tegen vielen.

Er waren vernieuwingen in de budgetcakes zoals bijvoorbeeld de Shanghai en de
Wanted. In de pakketten qua budgetcakes zijn geen berichten binnengekomen over de slechte kwaliteit hiervan van winkeliers. Wel gaat men deze pakketten aan een extra kwaliteitsonderzoek onderwerpen omdat de kwaliteit bij Wolff erg hoog in het vaandel staat.

waarom is wolff (binnen de dynasty lijn) niet met een doorlont bak gekomen?
budget potjes en pakketjes als de heavy series worden jaarlijks duurder, wat logisch is, is het zo dat het dit jaar weer gebeurd of gaat er gezocht worden naar iets anders (prijs niet laten stijgen, ander "nieuw"pakketje)?

Wolff heeft er voor gekozen om The Impossible voor meerdere dealers beschikbaar te maken, dat betekent dat deze zowel bij de Vuurwerkland dealers als bij de Dynasty en Universe en de overige Wolff dealers kan worden gekocht. Zo krijg je als consument de kans om dichterbij aan je cake box te komen.

Men is altijd op zoek naar budget potjes met de juiste kwaliteit voor Wolff die een aanvulling kunnen zijn of wellicht bestaande series e.a. kunnen vervangen.

Omdat ik dit jaar een aantal wolff producten met korting heb kunnen bemachtigen en ik daar zeer over te spreken is ben ik voor volgend jaar benieuwd naar de volgende dingen.
  • Door de CE regelgeving is het mogelijk om cakes van een 2e lont te voorzien. Dit heb ik naast het assortiment "the impossible" nog niet gezien bij Wolff. Gaan jullie losse cakes ook voorzien van een reservelont?
  • De cake "Mega Boost" staat al jaren op mijn verlanglijst, maar ik vind hem te duur voor een knalcake. Graag zie ik deze in een kleinere versie ala silver salute.
  • Als laatste. Veel importeurs kampen met uitverkochte artikelen of artikelen die erg laat binnen komen. Hulde dat dat bij Wolff niet het geval is. Waarom hebben jullie daar geen last van?

- Wolff bekijkt de mogelijkheden om, als de prijs dat toelaat, meer producten te voorzien van twee lonten zoals dat bij The Impossible het geval is geweest. Zo leeft al langer het plan om de grotere cakes te gaan voorzien van twee lonten.
- Mocht men deze tegenkomen zal dit zeker in assortiment komen.
- Wolff heeft een goede en grote opslagcapaciteit zodat er altijd genoeg voorraad is om de winkeliers te bevoorraden. Verder speelt het inkoopbeleid bij Wolff zeker ook een grote rol hierbij.

Komen er nog nieuwe producten op de markt van het merk Lidu en Star??
Deze lijnen waren een aantal jaar geleden erg populair (prijs/kwaliteit) maar sinds de overname van B&W hoor je er maar weinig van en zie je ook amper nieuwe producten voorbij komen.
Erg jammer omdat beide lijnen toch wel zeker mooie cakes in hun ass. hadden.

Toen deze lijnen van B&W werden overgenomen zat er nog een klein illegaal luchtje aan deze lijnen. Het is namelijk nooit een geheim geweest dat er vroeger af en toe wel eens iets teveel kruit in deze cakes zaten. Sinds de overname van B & W zijn er ieder jaar nieuwe artikelen toegevoegd. Men wil deze lijnen ook zeker in ere herstellen en blijven behouden.

Leuk weetje: Na het stellen van de vraag aan Wolff zijn wij bij vuurwerkcrew eens gaan tellen hoeveel producten er nou eigenlijk zijn toegevoegd aan de oude B&W lijnen bij Wolff. Dit zijn in totaal 59 producten! Niet weinig dus :D.

Na de lange en vooral gezellige zit van wel vier uur (de tijd vloog echt voorbij) hebben we ook nog de aanbouw bekeken. Logistiek gezien zit het echt prima in elkaar bij Wolff. Alle bestellingen kunnen supersnel worden klaargezet, geseald en op transport in de vrachtwagen worden gezet. Echt top en goed over nagedacht.

De komende weken gaat Wolff de knopen doorhakken en het nieuwe assortiment voor dit jaar definitief maken. Hierbij zullen natuurlijk ook de laatste ontwikkelingen uit vuurwerkland niet ontbreken!

Wij willen Wolff, en in het bijzonder Harry en Maurice, ook heel erg bedanken voor de gastvrijheid en het gezellige gesprek. Wij zien nu alweer uit naar het volgende gesprek!

Wij willen jullie natuurlijk ook nog een mooie qoute van Wolff niet onthouden:

Quote Wolff:
Zoals jullie allemaal weten, staat Wolff voor betrouwbaar kwaliteitsvuurwerk voor een gunstige prijs. Dit proberen wij ieder jaar te realiseren. Daarbij moet echter worden opgemerkt dat Wolff meer vuurwerklijnen heeft dan alleen Dynasty. Na de overname van Brave & Wichers is afgelopen jaren veel extra aandacht uitgegaan naar Lidu (Crossing Crossette, Pyromania, Psycho), Star Collection (nieuwe uitstraling labels, nieuwe pakketten en toppers zoals bijv. Jewel King. Black Label duidelijk beter betaalbare kwaliteit (Serious Gold en de Dynamic), Vuurwerkland met een uniek eigentijds huismerk. Heavy Duty met enkel artikelen tot 25 gram ! en natuurlijk voor de echte vuurwerker de Barely Legal collectie.

Mede dankzij jullie input hebben wij hier met succes een aantal toppers in op kunnen nemen. We zijn nu volop op bezig met het blijvend “upgraden” van deze bekende vuurwerklijnen. Inmiddels zijn de voorbereidingen in volle gang voor het aankomende vuurwerkseizoen. Op een paar minder positieve reacties na…. Willen wij jullie vuurwerkliefhebbers van Vuurwerkcrew hartelijk danken voor al jullie input ! Dit helpt ons ieder jaar weer om leuke nieuwe artikelen te selecteren die niet aan jullie aandacht hoeven te ontsnappen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind het zeer politiek correct geantwoord van Wolff.
Echter ben ik sceptisch en heb ik er weinig vertrouwen meer in.
Het is uiteraard afwachten.. Ik wens Wolff het beste toe!
Ik hoop dat Wolff hun woorden dit jaar wel waar kunnen maken!
Anders ben ik bang dat we hier een 2e Bonfireworks krijgen.

Over de cruise rockets kan ik wel janken!
Gewoon er uit gooien bravo!!
Maar we hebben de Airstrike nog.. de zelfde fluit maar met boeketje voor iets duurder..
Bij deze pijlen lukt de fluit dus wel... waarom niet bij de cruise rockets??
Dus we worden bijna verplicht een duurder variant te kopen omdat het orgineel er uit gaat.
(ja kopen ben je niet verplicht.. maar de fluit was juist zo geweldig).

Erg jammer en in mijn ogen geen goede/leuke zet.

Ik wacht de Demo's af en kijk dan wel wat ik als consument aan ga schaffen.
Maar mijn verwachtingen liggen dus niet meer zo hoog!

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor het verslag Bas, prima geschreven, leest lekker weg!
Ik vind Wolff erg eerlijk inderdaad, ze nemen de kritiek erg serieus en doen er vervolgens ook wat mee als dat mogelijk is. Kwaliteit is belangrijk en daar zoeken ze duidelijk naar, hopelijk vinden ze weer een aantal unieke must-haves.

Ik ben erg benieuwd waar Wolff mee komt dit jaar, mijn verwachting is toch weer hoger dan vorig jaar moet ik bekennen.

Prima verslag inderdaad Bastiaan! :wink:

Ben erg benieuwd wat Wolff dit jaar weer nieuw op de markt gaat zetten!

Prima verslag Bastiaan!
Wolff pakt de kritiek goed op en is er eerlijk in wanneer zaken niet goed gelukt zijn!
Hopen dat ze dit jaar en aantal zaken in ere kunnen herstellen :)

Ben benieuwd naar de nieuwe Full loaded producten! Ik hoop heel erg dat ze Last Stand van Heavy Duty omlabelen,dat zou te gek zijn. Verder natuurlijk ook naar wat er voor de rest allemaal komt. En het verslag is weer subliem!

ik vomd het een helder verslag .
waar ik me over verbaas is dat wolf de 25 grams producten willen behouden .
dat strookt toch niet met wat TNO heeft gezegd .
wat ik weet is dat alles importeurs hun oude vooraden nog mochten verkopen en dat we dan gewoon weer over gingen over op de 15 gram per tube zoals we gewend waren .
hoe zit dat dit is toch een heel ander geluid

ik vomd het een helder verslag .
waar ik me over verbaas is dat wolf de 25 grams producten willen behouden .
dat strookt toch niet met wat TNO heeft gezegd .
wat ik weet is dat alles importeurs hun oude vooraden nog mochten verkopen en dat we dan gewoon weer over gingen over op de 15 gram per tube zoals we gewend waren .
hoe zit dat dit is toch een heel ander geluid

De 25gram per tube zal dit jaar sowieso nog te koop zijn Joost en wellicht blijft het dus wel gewoon, maar dat zal moeten blijken.

Leuk verslag.
Ik ben erg nieuwsgierig waar Wolff mee gaat komen.
Zo ie zo staan de Fuego en de Alcatraz op me lijstje.

Inderdaad prima verslag en ook goed dat men gaat kijken naar wat er bij sommige producten fout gegaan is of helemaal uit de handel halen. Het is zonde van de Cruise rockets maar de afgelopen 2 jaar was t niet best dus dan is dat de beste keuze denk ik. Ben heel beneiuwd of men ons dit jaar kan verblijden met nieuwe versies van de Fuego. Dat zou wel erg gaaf zijn.

Het klinkt vreemd, maar het zijn wel érg correcte antwoorden van Wolff. Ze antwoorden precies wat we "willen" horen; kwaliteit hoog in het vaandel, betaalbaar bla bla bla. Dat zeggen álle importeurs élk jaar.
Klinkt ***lig, maar eerst zien, dan geloven. Want Wolff heeft me de laatste jaren toch iets té veel teleurgesteld.

Het klinkt vreemd, maar het zijn wel érg correcte antwoorden van Wolff. Ze antwoorden precies wat we "willen" horen; kwaliteit hoog in het vaandel, betaalbaar bla bla bla. Dat zeggen álle importeurs élk jaar.
Klinkt ***lig, maar eerst zien, dan geloven. Want Wolff heeft me de laatste jaren toch iets té veel teleurgesteld.

Echt 100% mee eens. Dit is een beetje een standaard verhaal van Wolff. En dat van dat betaalbaar is niet waar. Het was 3-4 jaar geleden perfect maar van 2011-heden van die asociale prijsstijgingen.

Echt 100% mee eens. Dit is een beetje een standaard verhaal van Wolff. En dat van dat betaalbaar is niet waar. Het was 3-4 jaar geleden perfect maar van 2011-heden van die asociale prijsstijgingen.

Dat vind ik van meer importeurs, maar daar staat dan nog wel aardige tot goede kwaliteit tegenover. In plaats van een Panter bij Wolff koop ik liever een leuk blok bij Bonfire (ja, Bonfire ja!), en in plaats van een serie Heavy 5 haal ik liever wat kleine Rubro potjes.

Mooi verslag geschreven!
Kan niet wachten op die varianten op de fuego en the moment, dit is precies wat ik nog mis op de markt en waar ik al sinds januari over brainstorm.
R.I.P. Cruise rocket...

Bedankt voor de informatie. Ben ik ff blij dat een paar potten die ik echt wil , alleen maar een andere naam hebben.
En dan word het voortaan het strikeforce pakket. Zal vast wel ergens met een leuke korting te regelen zijn ? Misschien een idee om voor te stellen aan verschillende online winkels om die veel in te kopen ipv de cruise rockets ? Denk aan goedkopervuurwerk.nl- haokanvuurwerk en vuurwerk orthen ( en de vele anderen :) ).

Het verslag leest verder goed weg en ik ben er tevreden mee. Dingen gaan zoals ze gaan, en er is zat vuurwerk als vervanging.

^ dit

Verder heb ik de neiging een 'ik zeg maar zo ik zeg maar niks' houding aan te nemen. Behalve niet kunnen laten te zeggen dat grootgrutters Lesli en Broekhoff steeds méér blijk van vuurwerkhart geven, zelfs Schuurmans m.i. ietwat, en Wolff daarin steeds verder afglijdt naar de overtrokken zakelijkheid met vrijblijvende uitspraken. Hopen dat dat, net als bij die anderen, over een jaar of 5 weer wat bijtrekt...

Mooi verslag heb je er weer van gemaakt Bas, leest goed weg.
Ik laat me verassen dit jaar door Wolff, kan het ook niet tegen vallen.
Wel top nieuws dat ze kijken of ze de Fuego eventueel gaan uitbreiden.

Wolf eerst zien dan geloven ,zorg eerst maar dat de kwaliteit stabiel blijft en de prijs ook.
Wel goed nieuws van de feugo ,misschien iets met brocade to blinker :)

Jojo

Wat een heerlijk verslag Bas! Top dat men bij Wolff ook echt luistert naar de liefhebbers. Wat ik wel vaag vind is dat zo een grote speler als zij zijn, niet gewoon zo een fijne pijl als de cruise rockets waren, kan laten maken. Desnoods door een andere fabrikant. Het lijkt mij dat er echt wel goede pijlen leveranciers in China zijn die zitten te springen om deze gewoon goed te mogen maken. Ook ik ben reuze benieuwd naar de nieuwe producten voor komende jaarwisseling, want als zij inderdaad meer varianten van bijv. de Fuego gaan voeren, of andere producten met dezelfde kwaliteit, dan komt het einde van dit jaar niet snel genoeg :p

Wat ik wel vaag vind is dat zo een grote speler als zij zijn, niet gewoon zo een fijne pijl als de cruise rockets waren, kan laten maken. Desnoods door een andere fabrikant. Het lijkt mij dat er echt wel goede pijlen leveranciers in China zijn die zitten te springen om deze gewoon goed te mogen maken.

Weetje hoe dat komt?
Wolff vuurwerk Ontwerpt namelijk (zo goed als) nix zelf.(zoals de meeste importeurs)
Wolff vuurwerkt koopt gewoon vuurwerk in, via een chineese tussen firma.
Ook alles moet steeds goedkooper wat de kwaliteit natuurlijk ook niet ten goede komt..
Wolf kan wel zeggen foei de volgende keer moet het beter...
Maar als die boodschap daar niet goed aan komt, tsja dan houd ut uiteraard op.
Inprincipe kan Wolff na een andere fabriek gaan.
Maar dat is erg moeilijk! Wolff heeft tenslotte niet zelf de productie in handen.

Wat Wolff doet is goede producten uit een/meerdere Chinese Demo's kiezen.
Wanneer er na een aantal jaren producten achteruit zijn gegaan kunnen ze er wat van zeggen..
Maar overstappen na een andere fabriek is onbegonnen werk.

Ik snap Wolff Vuurwerk zijn beslissing wel om te stoppen met deze pracht pijl.
Echter vind ik het wel ontzettend balen en jammer.
Ik kan wel Janken echt waar!
Ze kunnen op zijn minst de Airstrike goedkoper maken als compesatie.
Maar helaas draait alles om geld geld geld!
Dus Vaarwel cruise Rockets wij zullen je missen!!

Back
Bovenaan