Verplichte én vrijwillige vuurwerkvrije zones in Enschede deze jaarwisseling

Scav

VWC Moderator
Forumleiding

694

ENSCHEDE - Enschede wijst zo snel mogelijk enkele vuurwerkvrije zones aan. De gemeente doet dat naar aanleiding van het eerste burgerbesluit, dat onlangs is genomen over vuurwerk in de stad. Enschedeërs spraken zich daar eerder dit jaar over uit en de raad geeft daar nu gevolg aan.

Er komen ook vrijwillige vuurwerkvrije zones, er komt een publiekscampagne en er wordt voorlichting gegeven op scholen. Voor de gehele gemeente geldt: houd rekening met mens, dier en natuur.

Verplichte én vrijwillige vuurwerkvrije zones
De verplichte vuurwerkvrije zones zijn gepland rond het ziekenhuis MST, dierenopvanglocaties en kinderboerderijen. Het idee achter vrijwillige vuurwerkvrije gebieden is dat inwoners zelf met een aanduiding achter het raam van hun woning aangeven dat zij niet willen dat er vuurwerk voor hun huis wordt afgestoken. Daarvoor kan een advertentie uit weekblad Huisaan-Huis van 27 december worden geknipt en opgehangen. De advertentie verschijnt ook op de site en kan worden geprint.

Burgerbesluit
De nieuwe aanpak is tot stand gekomen na een stadsdialoog die in juni begon en enkele maanden duurde. Voor het eerste vuurwerkdebat werden 10.000 Enschedeërs uitgenodigd. Uiteindelijk waren 320 deelnemers aanwezig bij de eerste discussie van het initiatief G1000, een platform voor ‘een andere democratie’, en woonden vorige maand zo’n 75 inwoners de slotdag bij.

Burgemeester Onno van Veldhuizen gaf meteen aan de voorstellen in het burgerbesluit te zullen volgen, mits deze wettelijk toegestaan en uitvoerbaar zijn.

Wat kost dat?
De voorstellen komen Enschede voor deze jaarwisseling op een kostenpost van 17.000 euro te staan

Inmiddels is de website enschedeviertoudennieuw.nl online. Daarop staat informatie over hoe vuurwerkoverlast zoveel mogelijk kan worden beperkt.

Bron

ENSCHEDE - Enschede wijst zo snel mogelijk enkele vuurwerkvrije zones aan. De gemeente doet dat naar aanleiding van het eerste burgerbesluit, dat onlangs is genomen over vuurwerk in de stad. Enschedeërs spraken zich daar eerder dit jaar over uit en de raad geeft daar nu gevolg aan.

Er komen ook vrijwillige vuurwerkvrije zones, er komt een publiekscampagne en er wordt voorlichting gegeven op scholen. Voor de gehele gemeente geldt: houd rekening met mens, dier en natuur.

Verplichte én vrijwillige vuurwerkvrije zones
De verplichte vuurwerkvrije zones zijn gepland rond het ziekenhuis MST, dierenopvanglocaties en kinderboerderijen. Het idee achter vrijwillige vuurwerkvrije gebieden is dat inwoners zelf met een aanduiding achter het raam van hun woning aangeven dat zij niet willen dat er vuurwerk voor hun huis wordt afgestoken. Daarvoor kan een advertentie uit weekblad Huisaan-Huis van 27 december worden geknipt en opgehangen. De advertentie verschijnt ook op de site en kan worden geprint.

Burgerbesluit
De nieuwe aanpak is tot stand gekomen na een stadsdialoog die in juni begon en enkele maanden duurde. Voor het eerste vuurwerkdebat werden 10.000 Enschedeërs uitgenodigd. Uiteindelijk waren 320 deelnemers aanwezig bij de eerste discussie van het initiatief G1000, een platform voor ‘een andere democratie’, en woonden vorige maand zo’n 75 inwoners de slotdag bij.

Burgemeester Onno van Veldhuizen gaf meteen aan de voorstellen in het burgerbesluit te zullen volgen, mits deze wettelijk toegestaan en uitvoerbaar zijn.

Wat kost dat?
De voorstellen komen Enschede voor deze jaarwisseling op een kostenpost van 17.000 euro te staan

Inmiddels is de website enschedeviertoudennieuw.nl online. Daarop staat informatie over hoe vuurwerkoverlast zoveel mogelijk kan worden beperkt.

Bron TCT

Tjonge jonge.. achter je ruit een poster hangen dat je voor je deur geen vuurwerk wenst. Nee joh, dat doen we dan wel lekker naast je deur, bij je buurman die het wel kan waarderen.

Ik zou niet gek opkijken wanneer die posters met raam erbij omgeblazen worden. Idioten heb je altijd

Tja, als mensen voor hun deur liever geen vuurwerk hebben prima. Daar kan iedereen natuurlijk rekening mee houden. Maar wanneer de buren wel graag wat afsteken 2 meter verderop wat dan?

Ik ga echt bijna over mijn nek als ik dit lees, en waarom : omdat ik het hele jaar door behoorlijk rekening houd met mijn medemens, maar me kapot irriteer dat je dagelijks meerdere personen ziet die dat niet doen. Dus houd lekker op en laat mij een paar uurtjes knallen :mad:

Poster achter het raam

Het instellen van zo'n vrijwillige vuurwerkvrije zone is heel eenvoudig. Bewoners of ondernemers plakken gewoon een poster achter raam met het verzoek geen vuurwerk af te steken.
Als bijvoorbeeld alle bewoners van een straat zo'n poster achter hun raam ophangen, verklaren ze daarmee hele straat tot vuurwerkvrije zone.

Het idee van deze vrijwillige vuurwerkvrije zones is dat Enschedeërs rekening met elkaar houden bij het afsteken van vuurwerk en elkaar daarop kunnen aanspreken.
------------------------------------

Hier stoor ik mij het meeste aan,de gemeente wil je wel weer dingen door de strot drukken.
Ze gaan zelf weer dingen bedenken,hele straat tot vuurwerkvrije zone.pffffffffffffff

Poster achter het raam

Het instellen van zo'n vrijwillige vuurwerkvrije zone is heel eenvoudig. Bewoners of ondernemers plakken gewoon een poster achter raam met het verzoek geen vuurwerk af te steken.
Als bijvoorbeeld alle bewoners van een straat zo'n poster achter hun raam ophangen, verklaren ze daarmee hele straat tot vuurwerkvrije zone.

Het idee van deze vrijwillige vuurwerkvrije zones is dat Enschedeërs rekening met elkaar houden bij het afsteken van vuurwerk en elkaar daarop kunnen aanspreken.
------------------------------------

Hier stoor ik mij het meeste aan,de gemeente wil je wel weer dingen door de strot drukken.
Ze gaan zelf weer dingen bedenken,hele straat tot vuurwerkvrije zone.pffffffffffffff

Dit is geen besluit dat vanuit de gemeenteraad komt, maar een voorstel dat voortkomt uit de G1000. Dit voorstel is tezamen met twee andere voorstellen aangenomen als zijnde burgerbesluit en wordt (in aanloop naar) deze jaarwisseling ook als zodanig uitgevoerd.

In januari worden de genomen maatregelen geëvalueerd. Echter, er bestaat bij de raadsleden nu al de nodig scepsis over voornamelijk de werkbaarheid en de kosten van de vrijwillige vuurwerk-vrije zones. Het is bij onvoldoende meetbaar resultaat dus goed mogelijk dat hier volgend jaar al weer afscheid van genomen gaat worden.

Die verplichte zones vind ik dikke prima en sta ik ook achter. Al het ander is de grootste onzin en gaat natuurlijk totaal niet werken.

Dus als je in die buurt woont moet je eerst alle ramen inspecteren :D

Die verplichte zones vind ik dikke prima en sta ik ook achter. Al het ander is de grootste onzin en gaat natuurlijk totaal niet werken.

Jammer dat je er zo over denkt.

Ik heb vanochtend de campagne mogen starten op het Bonhoeffer College. Hoewel ik persoonlijk 't een en ander aan te merken heb op de voorlichting, waren de leerlingen zichtbaar enthousiast en ben ik er van overtuigd dat zij daadwerkelijk ook iets met de informatie, de bril en rest van het veiligheidspakketje gaan doen.

IMG-20171212-WA0002.jpg

Later deze week start de campagne in de rest van Enschede. Onderstaande campagneposters zullen door de hele stad te zien zijn en verwijzen naar de campagnewebsite waarop allerlei informatie omtrent vuurwerk te vinden is.

Knipsel.PNG

Houdt er wel eventjes rekening mee dat de gehele campagne in slechts één maand na het aannemen van het burgerbesluit opgezet is. In januari volgt de evaluatie en er zijn nu al heel veel punten die volgend jaar anders kunnen / moeten. Ook jullie op- en aanmerkingen wil ik daarin graag bij de gemeente Enschede voorleggen, dus help mij daar alsjeblieft bij!

Ik heb het uiteraard over de vrijwillig vuurwerkvrije zone's. Had ik misschien iets duidelijk moeten vermelden. Al het andere, bijvoorbeeld de voorlichting zijn dikke prima en zouden veel meer moeten gebeuren.

Ik heb het uiteraard over de vrijwillig vuurwerkvrije zone's. Had ik misschien iets duidelijk moeten vermelden. Al het andere, bijvoorbeeld de voorlichting zijn dikke prima en zouden veel meer moeten gebeuren.

Ben het hier natuurlijk mee eens,ook de verplichte zones bij (dieren)parken is een prima zet.
dank Brainiac voor je inzet.

Stel je voor je buren hangen zo’n klote ding voor het raam. ben ik dan strafbaar als ik mijn cakes toch afsteek. Volgens mij niet toch. Dus ik vind ook dikke bullshit. De verplichte vind ik goed maar vrijwillige vrije zones krijgen dikke vinger van mij. Heel jammer dit.

Dan kunnen we elkaar de hand schudden.

Stel je voor je buren hangen zo’n klote ding voor het raam. ben ik dan strafbaar als ik mijn cakes toch afsteek. Volgens mij niet toch. Dus ik vind ook dikke bullshit. De verplichte vind ik goed maar vrijwillige vrije zones krijgen dikke vinger van mij. Heel jammer dit.

Een vrijwillige vuurwerkvrije-zone is zoals het woord al impliceert vrijwillig, heeft geen enkele juridische waarde. Er kan wettelijk dan ook helemaal niet op gehandhaafd worden. Er wordt enkel een beroep gedaan op het fatsoen van de buurt om minder of geen vuurwerk voor de deur van de buurman/vrouw met dergelijke poster af te steken.

Het probleem is echter dat hiermee de dialoog vermeden wordt. In plaats van op fatsoenlijke wijze het gesprek aan te gaan en samen een oplossing te zoeken, wordt op botte wijze een poster voor het raam gehangen. De vuurwerkminnende buur voelt zich door zo'n poster wellicht voor het hoofd gestoten en indien er niet naar wordt gehandeld voelt de buurman/vrouw met dergelijke poster zich op zijn/haar beurt voor het hoofd gestoten.

Voor men er erg in heeft ontstaan er burenruzies. Helaas heeft niemand bij betreffende werkplaats de mogelijke negatieve gevolgen in overweging genomen.

Dat gaat geheid als een rooie lap voor een stier werken...
Tenzij het algeheel in een saaie straat wordt afgesproken.

Back
Bovenaan