Verkoopverbod tegen vuurwerkbommen

ALPHEN - Bouwmarkten in Alphen en omgeving is door de politie gevraagd aan jongeren geen materialen te verkopen waarmee een vuurwerkbom kan worden gemaakt.
Het gaat onder meer om gootsteenontstoppers, kalium, spuitbussen, purschuim, terpentine, trechters, tape en aluminiumfolie. De ingrediënten zorgen voor een groter effect van bestaand vuurwerk door rotjes en strijkers in een fles of pijp te stoppen. Het maken van een bom is strafbaar.
Makers kunnen levenslange gevangenisstraf krijgen wanneer hun bom de dood van een ander tot gevolg heeft.

Tony de Zeeuw, assistent-manager bij de Gamma in Alphen, zegt formeel niets te kunnen weigeren. Toch wil hij meewerken aan het plan van de politie. ,,Het kan gebeuren dat we jongeren om legitimatie vragen en hen de spullen niet meegeven.'' Voorlopig bespeurt De Zeeuw geen run op 'explosieve materialen'.

http://www.ad.nl/groenehart/alphen/2859006/Verkoopverbod_tegen_vuurwerkbommen.html

Ik vind dat je als winkel een sociale plicht hebt om bij onraad levering te weigeren.
Hetzelfde als jochies van 8 die lucifers willen kopen. Denkt dat meerdere zich herkennen dat ze het vroeger de ene keer niet mee kregen en de andere keer wel. Zo vind ik dat dit net zo moet gaan met dergelijke middelen.
Maar je zal maar gewoon wat tape willen of een busje purschuim nodig hebben. Oke als je met 6 bussen aan komt lopen is zoiets te weigeren. Maar dat mensen echt dupe worden van andere vind ik in dit verhaal erg ver gaan en vrijwel niet kunnen.

Back
Bovenaan