Verkoop vuurwerk drie dagen

Torrr

VWC lid
Het kabinet is bereid de verkoop van vuurwerk toch drie dagen toe te staan. Het was van plan de periode waarbinnen vuurwerk mag worden verkocht terug te brengen tot twee dagen, maar de meerderheid van de Tweede Kamer ziet daar niets in. VVD, PvdA, CDA en D66 in de Tweede Kamer zijn bang dat beperking van de verkooptijden leidt tot meer handel in illegaal vuurwerk.

Het kabinet deelt die vrees niet. Staatssecretaris Mansveld zei dat mensen niet opeens hun toevlucht nemen tot illegaal vuurwerk, alleen maar omdat er één dag minder kan worden gekocht. "En op het moment dat de verkoop begint, begint de overlast."

Maar Mansveld zei ook dat het kabinet kan tellen en zich neerlegt bij de wens van de Kamer. Ze wil wel in de gaten houden wat het effect is van het handhaven van de drie dagen. Als daar aanleiding voor is, gaat het kabinet volgend jaar opnieuw bekijken of de maatregel alsnog moet worden ingevoerd.

Afsteken

De Kamer is het wel eens met een andere maatregel van het kabinet: vuurwerk mag op 31 december voortaan alleen na 18.00 worden afgestoken in plaats van na 10.00 uur.

Er gingen ook stemmen op om gemeenten zelf te laten bepalen of ze vuurwerk willen verbieden. Maar het kabinet ziet daar niets in: gemeenten mogen wel vuurwerkvrije zones aanwijzen en volgens Mansveld en minister Opstelten is dat genoeg. De meerderheid van de Kamer is het met die redenering eens.

Bron

Het is een overwinning voor ons liefhebbers dat we nog steeds 3 dagen mogen inkopen en daar ben in erg blij mee, maar eigenlijk is het zielig dat we het behoud van die 3 dagen als overwinning mogen zien. In het grootste deel van de rest van Europa is de verkoop van vuurwerk het hele jaar door legaal en heeft de overheid genoeg vertrouwen in de burgers dat ze zwaarder vuurwerk toestaan. In een groot deel van Europa word het toegestaan om bij bijvoorbeeld bruiloften en verjaardagen vuurwerk af te steken, wij in Nederland kunnen daar alleen maar over dromen...

Omdat een kleine groep mensen zich misdraagt met vuurwerk straffen ze maar de gehele bevolking. Daar komt nog bij dat de meeste mensen die vuurwerk misbruiken dit doen met vuurwerk wat al illegaal is, en toch besluiten ze in Den Haag om de legale vuurwerkbranche aan te vallen en de afsteektijden te halveren.

Iets wat al illegaal IS, proberen ze te bestrijden door nog meer te verbieden. Het enige wat ze bereiken door de afsteektijden te halveren is men nóg meer richting de illegaliteit te sturen. Maarja, ik kan nog uren doorgaan met het geven van argumenten maar het word toch niet gelezen. Zelfs wanneer je veel tijd en moeite besteed om het uit te leggen aan politieke partijen via brieven en e-mails word het gewoon genegeerd. Best eng als je er over nadenkt dat mensen die geen fuck begrijpen van een bepaald onderwerp de gene zijn die de beslissingen nemen over dat onderwerp...

Beste vuurwerkfreaks,

We zijn er nog lang niet.
Afgelopen week was ik bij de besprekingen in de 2 e kamer en er is duidelijk naar voren gekomen, dat de totale schade met oud en nieuw zal moeten afnemen, kost wat kost.

Iederjaar zal over dit onderwerp worden gestemd, met alle gevolgen van dien, als de schade niet afneemt!

******ig gedrag tegen hulpverleners, legaal vuurwerkschade, illegaal vuurwerkschade,
brandstichting, cafe ruzies enz alles op 1 hoop voor sommige kamerleden, andere kamerleden hebben zich beter laten inlichten en zijn genuanceerder.

Denk hierbij: wat kan ik doen om te zorgen, dat we met 3 dagen de toekomst ingaan, wat doe jij met illegaal vuurwerk, wanneer steek jij af, waar steek jij af, wie hinder ik ermee, wat doe je als je vernieling ziet enz.

gr. Edwin

Het is een overwinning voor ons liefhebbers dat we nog steeds 3 dagen mogen inkopen en daar ben in erg blij mee, maar eigenlijk is het zielig dat we het behoud van die 3 dagen als overwinning mogen zien. In het grootste deel van de rest van Europa is de verkoop van vuurwerk het hele jaar door legaal en heeft de overheid genoeg vertrouwen in de burgers dat ze zwaarder vuurwerk toestaan. In een groot deel van Europa word het toegestaan om bij bijvoorbeeld bruiloften en verjaardagen vuurwerk af te steken, wij in Nederland kunnen daar alleen maar over dromen...

Omdat een kleine groep mensen zich misdraagt met vuurwerk straffen ze maar de gehele bevolking. Daar komt nog bij dat de meeste mensen die vuurwerk misbruiken dit doen met vuurwerk wat al illegaal is, en toch besluiten ze in Den Haag om de legale vuurwerkbranche aan te vallen en de afsteektijden te halveren.

Iets wat al illegaal IS, proberen ze te bestrijden door nog meer te verbieden. Het enige wat ze bereiken door de afsteektijden te halveren is men nóg meer richting de illegaliteit te sturen. Maarja, ik kan nog uren doorgaan met het geven van argumenten maar het word toch niet gelezen. Zelfs wanneer je veel tijd en moeite besteed om het uit te leggen aan politieke partijen via brieven en e-mails word het gewoon genegeerd. Best eng als je er over nadenkt dat mensen die geen fuck begrijpen van een bepaald onderwerp de gene zijn die de beslissingen nemen over dat onderwerp...

Beter verwoorden kan ik het niet,mooi geschreven.

Beste vuurwerkfreaks,

We zijn er nog lang niet.
Afgelopen week was ik bij de besprekingen in de 2 e kamer en er is duidelijk naar voren gekomen, dat de totale schade met oud en nieuw zal moeten afnemen, kost wat kost.

Iederjaar zal over dit onderwerp worden gestemd, met alle gevolgen van dien, als de schade niet afneemt!

******ig gedrag tegen hulpverleners, legaal vuurwerkschade, illegaal vuurwerkschade,
brandstichting, cafe ruzies enz alles op 1 hoop voor sommige kamerleden, andere kamerleden hebben zich beter laten inlichten en zijn genuanceerder.

Denk hierbij: wat kan ik doen om te zorgen, dat we met 3 dagen de toekomst ingaan, wat doe jij met illegaal vuurwerk, wanneer steek jij af, waar steek jij af, wie hinder ik ermee, wat doe je als je vernieling ziet enz.

gr. Edwin

De schuld ligt niet bij fans maar bij randdebielen die elk jaar rellen en de boel van eieren maken. die geven niets om traditie maar zijn alleen op zoek naar rellen.

Het is idioot dat vuurwerk verantwoordelijk gehouden wordt voor vechtpartijen, aanvallen op hulpverleners enzovoorts. De Branche moet nu toch echt actie gaan ondernemen.

Hoeveel verkopers van vuurwerk zijn er niet in Nederland, importeurs, fans. Organiseer een protestmars. Ga naar de rechter want als je het moet afhangen van de incidenten of geweld of vandalisme is het volgend jaar einde oefening. Het is de taak van de overheid relschoppers, overtreders aan te pakken en niet voor iedereen het plezier te verpesten

Back
Bovenaan