'Verkoop illegaal vuurwerk begint op drugshandel te lijken'

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
De handel in illegaal vuurwerk begint steeds meer op drugshandel te lijken. Deals worden gesloten via versleutelde telefoons, er zijn loopjongens op straat die niet weten wiens vuurwerk ze rondbrengen en een aantal grote spelers zorgen voor de invoer van tienduizenden kilo's zwaar knalvuurwerk

Dat melden de politie en het Openbaar Ministerie (OM) vandaag in het AD en de Telegraaf. "Verdachten in de vuurwerkhandel houden zich ook vaak bezig met drugshandel of de handel in illegale sigaretten", vertelt landelijk vuurwerkofficier Karin Broere van het OM in het AD.

Geweld en bedreiging
Volgens de autoriteiten is de verkoop van illegaal vuurwerk in handen van zeker duizend handelaren en tientallen criminele netwerken. Handelaren maken gebruik van smokkelroutes en contacten uit de drugshandel. Geweld en bedreiging komen daardoor vaker voor, stellen het OM en de politie.

"Mensen worden ook in de vuurwerkwereld onder druk gezet om iets wel of juist niet te doen, bijvoorbeeld praten met de politie", vertelt Broere. "En we zien ripdeals. Niet voor niets gaan mensen vaak met twee naar een vuurwerkafspraak voor een aankoop, om te voorkomen dat ze worden overvallen."

Het bestellen van vuurwerk gebeurt vaak door een privébericht via Telegram te sturen, schrijft de Telegraaf. De politie, die deze groepen ook kent en infiltreert, kan daarin niet meekijken. "Het doet ook wel denken aan drugshandel", zegt politiewoordvoerster Ellen Prummel van de regio Oost-Nederland.

Verbod
Minister Ferd Grapperhaus (Veiligheid en Justitie) heeft vorige week het vervoeren van vuurwerk verboden. Dat betekent dat als iemand met vuurwerk al lopend of in de auto over straat gaat, die persoon in overtreding is. Het algehele vuurwerkverbod was door het kabinet al eerder goedgekeurd.

Toch stuit de politie vaak op illegaal vuurwerk in Nederland. Zo werd er gisteren nog 800 kilo illegaal vuurwerk gevonden in de berging van een flatje in Geldrop.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/ned...legaal-vuurwerk-handel-chatgroepen-buitenland

ja vroeger konden we naar Bex om wat shellkitjes en knalpijlen te halen en nu moeten we naar de plaatselijke pablo escobar voor wat knallers :yes:

Hoezo doet men net of ze hier verbaast over zijn, waarom word dit uberhaubt geserveerd alsof het nieuws is? :rolleyes: Als je iets hebt wat verboden is en tegelijkertijd veel vraag naar is, en er ook nog niets op de legale markt is wat concurentie vormt met de illegale (bedankt groenlinks!), dan krijg je boefjes die er een slaatje uit slaan, en klanten die in gevaarlijke situaties terecht komen. Je zou denken dat mensen dat wel weten in 2020 :rolleyes:

Volgens mij is er een offensief in de media gaande om vuurwerk verder te criminaliseren. De redenen waarom ze dit doen laten zich makkelijk raden.

Dat bekijk ik toch iets nuchterder: dit is toch gewoon aan de gang? Illegale handel neemt verder toe en zal met een verbod alleen maar meer professionaliseren. Ook criminelen beginnen hier nu geld te ruiken terwijl ze niks met vuurwerk hebben. Dat is wat er nu gebeurd, en daar wordt in de media aandacht aan besteedt. Zolang de media maar blijft roepen dat het illegale probleem groter aan het worden is denk ik dat dat geen probleem is. Laat de vergelijking met drugs maar gemaakt worden. Dan heeft elke weldenkende burger echt wel door dat een knalvrij Nederland niet bestaat. Net zoals een drugsvrij Nederland niet bestaat.

Je zou dus kunnen stellen, dat een verbod op iets, ergens anders een deurtje opent. Mensen, dit is altijd zo geweest, en zal altijd zo blijven.
In dit geval van een vw verbod gaat de handel gewoon verder underground..
What's new ?
Achja de media wil in de decembermaand ook hun internet clicks bij elkaar hebben, door liegen, nieuws opblazen, misinformatie doorspelen of bangmakerij.

Dat bekijk ik toch iets nuchterder: dit is toch gewoon aan de gang? Illegale handel neemt verder toe en zal met een verbod alleen maar meer professionaliseren. Ook criminelen beginnen hier nu geld te ruiken terwijl ze niks met vuurwerk hebben. Dat is wat er nu gebeurd, en daar wordt in de media aandacht aan besteedt. Zolang de media maar blijft roepen dat het illegale probleem groter aan het worden is denk ik dat dat geen probleem is. Laat de vergelijking met drugs maar gemaakt worden. Dan heeft elke weldenkende burger echt wel door dat een knalvrij Nederland niet bestaat. Net zoals een drugsvrij Nederland niet bestaat.
Nuchterder? Vergeet niet dat ze alles, illegaal en legaal, veelal over één kam scheren. Althans zo is de beeldvorming voor het gewone publiek. Daarmee tracht men m.i. de voedingsbodem te leggen voor een totaalverbod volgend jaar en de klikbereidheid van de bevolking te verhogen voor dit jaar. Zodat ze toch nog ergens komen met de handhaving.
Nuchter bekeken is er zeker ook geen pro-vaccinatieoffensief gaande in de media?
Probleem met de MSM dat ze vooral één kant van een verhaal laten horen en dit steeds herhalen zodat de massa erin gaat geloven. Tegengeluid wordt geridiculiseerd en niet gehoord. Wat betreft corona wordt men weggezet als complotdenker/aluhoedje. Als het vuurwerk betreft wordt je weggezet als tokkie. Dit d.m.v. overdrijving, zoals 0,5 gram rotje bestempelen als zware bom zonder lont die meteen afgaat, er de "vuurwerkramp" van Volendam bij halen etc. Als het corona betreft benadrukken ze 5G-gekkies, anti-vaxxers, David Icke, pedonetwerkgelovers etc. Beeldvorming en framing.
Vanochtend weer op tv, doordat men shells telkens als mortierbommen bestempelt, geloofde een gast dat dit hetzelfde is als militaire mortiergranaten....
Natuurlijk kan je een groot gedeelte van wat er geroepen wordt bestempelen als domheid en onwetendheid of de bedoeling om zoveel mogelijk internet clicks te krijgen. Echter stonden de filmpjes die op RTL getoond zouden worden en de volgorde van bespreking al klaar. Daar is echt wel over nagedacht.

Je gaat het pas zien als je het door hebt. - Johan Cruyff

Ik begrijp wat je schrijft en ben het er ook wel mee eens. De media stuurt de berichtgeving inderdaad ook echt wel. Dat ontken ik niet. Kijk maar naar de uitspraken van die ‘explosievenexpert’. Maar het bericht waar dit topic mee begint, en waar wij op reageren, schuift illegaal en legaal vuurwerk niet op een hoop in mijn beleving. De titel zegt het al: ‘Verkoop illegaal vuurwerk begint op drugshandel te lijken'. En dat is volgens mij een realistische uitspraak. We moeten ook niet alle berichtgeving per definitie als negatief en schadelijk bestempelen. Dan zijn wij net zo generaliserend bezig namelijk. Vanuit die gedachte heb ik de vorige reactie geschreven :wink:

Back
Bovenaan