Verkoop en afsteken van vuurwerk definitief beperkt

aan de ene kant, zou ik het graag zien als in belgie, lekker hele jaar door kopen en projecten maken.
aan de andere kant, vind ik het jammer omdat het dan niet meer speciaal is..
Vuurwerk met oud en nieuw is zo'n traditie dat het grote spektakel zeker doorgaat, ook al mag het het hele jaar. Die dag blijft speciaal, dat weet ik zeker. Je mag al iedere dag met carnavalskleding aan rondlopen en toch is carnaval speciaal, want dat is het moment. Zo zal dat met vuurwerk ook zijn.

Dit is een heel goed stuk, kan me er helemaal in vinden. Het voorbeeld van de wintersport is ook echt passend. In een seizoen wintersport vallen meerdere dodelijke slachtoffers, om nog maar over het aantal gevallen van ernstig letsel en gipsvluchten maar niet te spreken. (Friso, Schumacher?)

In 2012 28 doden en 4500 gewonden in Oostenrijk.....ik bedoel maar

Ik heb het zelf ook van dichtbij meegemaakt dat iemand zwaar gewond is geraakt door het skiën. Vele malen erger dan vuurwerk, maar toch hoor je niemand klagen, en weet je waarom, mensen beleven teveel plezier aan wintersport dat willen ze niet kwijt en de risico's worden geaccepteerd. Met vuurwerk is het niet anders, aan alles wat we doen kleven risico's, fact of life. Het zou een saaie boel zijn als we overal voor beschermd zouden moeten worden.

De fatsoensnormen van mensen moeten veranderen, dat is de sleutel.

Het verschil is alleen dat wintersport ver van ons bed is,en vuurwerk bij de mensen voor de deur.
En dat er mensen zijn die er een hekel aan hebben,en er een levens taak van hebben gemaakt om het verbod er door te krijgen.

Goed stukje geschreven, zeer begrijpelijk en verhelderend en ik hoop dat het allemaal qua verbod en verkoop voor ons liefhebbers gaat meevallen. T zal niet meevallen zucht....

jongens ik heb het uitgezocht.

de verkooptijden van het vuurwerk liggen besloten in het vuurwerk besluit en luid als volgt:

Artikel 2.3.2

1. Het is verboden consumentenvuurwerk ter beschikking te stellen aan een particulier.

2. Het verbod geldt niet op 29, 30 en 31 december met dien verstande dat als een van deze dagen een zondag is het verbod eveneens op die zondag geldt, in welk geval het verbod om vuurwerk ter beschikking te stellen dan niet geldt op 28 december.

en dan vervolgens kun je kijken bij de wet-technische informatie, en daar staat dat het besluit een algemene maatregel van bestuur betreft. (AMvB) di heeft tot gevolg dat het eventueel inperken van de verkooptijden veel makkelijker zal zijn dan wanneer er een daadwerkelijke wetswijziging nodig zou zijn. een wetswijziging neemt namelijk een heleboel tijd in beslag, en een AMvB vergt slechts een gegronde motivatie, waar de koning vervolgens zijn handtekening onder zet.

als ze dus echt willen kunnen ze de verkooptijden en de afsteektijden (die staan er ook bij in artikel 2.3.6) allang voor de 31e beperkt hebben..

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar wanneer word het onderwerp in de 2de kamer nou verder besproken? Omdat het verschoven is.

Als het allemaal doorgaat is het enorm jammer. Ik zal me aan de wet gaan houden hoe moeilijk het ook is, dan maar extra categorie 1. Ik hoop dat andere zich ook kunnen inhouden want de stap naar een totaal verbod is zo gemaakt nu, dus geef ze geen voer om de druk nog verder te verhogen. Laat die "cobra 6" toch maar eens liggen ook al ga je er normaal mee om. Ik vind het ook prachtig zo een harde knal maar het veroorzaakt gewoon teveel overlast voor andere, rekening houden met anderen houd niet op op de 31ste om 10:00, zo zouden vuuwerkhaters ook moeten denken en meer tolerant zijn.

Ik hou er rekening mee dat er een totaal verbod binnen afzienbare tijd gaat komen, de maatregelen die nu genomen worden zullen naar mijn mening de overlast niet verminderen. Overlast door slopen ga je met deze maatregelen niet tegenhouden. De stroom harde knallers blijft onverminderd. Het is de mentaliteit/opvoeding van mensen die moet veranderen en dat gaat niet gebeuren.

Op basis waarvan ontstaat bij jou het gevoel dat er op den duur een totaalverbod gaat komen?

De afgelopen jaren kwam in reacties vanuit de overheid, branche en zo nu en dan de media naar voren dat de grootste problemen vooral te maken hebben met misbruik van illegaal vuurwerk en wangedrag door middelenmisbruik. Ondanks de stigmatiserende, negatieve berichtgeving heb ik ook regelmatig genuanceerde stukken voorbij zien komen. Wat heeft er nu toe geleid dat je denkt dat er een totaalverbod zal gaan komen?

Worden alweer door de actualiteit ingehaald....

zie forumdeel..

http://forum.vuurwerkcrew.nl/showth...aar-vuurwerk-in-postpakket-voor-Achterhoekers.

Helaas is het zo dat alle regels die er nu weer bijkomen het probleem niet oplossen. Er zal wat wat betreft niets veranderen. Oud en nieuw zal naar mijn idee niet veel anders verlopen, zij het dan dat we wellicht alleen in de avond mogen stoken, wat dan dus ook massaal gedaan zal worden. Illegaal vuurwerk kan men niet aanpakken in de mate die men zou willen, want nog steeds pakt men alleen maar het topje van de ijsberg. (open grenzen, vrij vervoer goederen en Euro regels) Ook de mentaliteit van de mensen zal niet veranderen, waarom? Je mag nog steeds drinken wat je wil, hulpverleners zien de oud en nieuw liever gaan dan komen en de straffen voor vuurwerk en belagen van hulpverleners zijn een lachertje.
Inmiddels duurt de vuurwerk discussie het hele jaar, wat ook geen goede zaak is. Helaas weet de overheid zoals zo vaak ook niet goed wat ze doet, want nu wordt de Nl vuurwerkbracnche weer het eea opgelegd, terwijl die naar mijn idee prima functioneren onder toch al waanzinnig veel regels. Het illegale spul wordt daarbij volledig buiten beschouwing gelaten.

Bovendien stroomt youtube nog steeds vol met filmpjes over vuurwerk dat verkeerd gebruikt wordt, ritjes naar het buitenland over hoe leuk het daar allemaal wel niet is. Meestal zonder hoofd gefilmd want ja, het is fout wat we doen maar wel leuk. Een hoop mensen staan glazen van ons allen in te gooien. Jammer.

De overheid zou naar mijn idee een statement moeten maken....
-bij elke aankoop van vuurwerk wordt standaard een bril meegegegeven.
-Alle buitenlandse pakketjes uit Europa worden gescand (niet bijzonders, lijkt me, je wilt weten wat het land binnenkomt)
-zware strafen bij hulpverleners molesteren of verhinderen (maar dan moet men de wet simpeler en ruimer interpeteerbaar maken om de advovcaten meer buiten spel te kunnen zetten).
-Ophouden met roepen: "dit mag nooit meer" want dan horen we al jaren achtereen en te vaak zonder dat er iets aan gedaan wordt.

Een totaalverbod is wellicht dichterbij dan we denken...er zal immers niets veranderen in mentaliteit en hoeveelheid illegaal vuurwerk.

Er is genoeg zeer goed NL spul te koop met knallers die het prima doen, hou het daar bij!!

Op basis waarvan ontstaat bij jou het gevoel dat er op den duur een totaalverbod gaat komen?

De afgelopen jaren kwam in reacties vanuit de overheid, branche en zo nu en dan de media naar voren dat de grootste problemen vooral te maken hebben met misbruik van illegaal vuurwerk en wangedrag door middelenmisbruik. Ondanks de stigmatiserende, negatieve berichtgeving heb ik ook regelmatig genuanceerde stukken voorbij zien komen. Wat heeft er nu toe geleid dat je denkt dat er een totaalverbod zal gaan komen?

Back
Bovenaan