Worden alweer door de actualiteit ingehaald....
zie forumdeel..
http://forum.vuurwerkcrew.nl/showth...aar-vuurwerk-in-postpakket-voor-Achterhoekers.
Helaas is het zo dat alle regels die er nu weer bijkomen het probleem niet oplossen. Er zal wat wat betreft niets veranderen. Oud en nieuw zal naar mijn idee niet veel anders verlopen, zij het dan dat we wellicht alleen in de avond mogen stoken, wat dan dus ook massaal gedaan zal worden. Illegaal vuurwerk kan men niet aanpakken in de mate die men zou willen, want nog steeds pakt men alleen maar het topje van de ijsberg. (open grenzen, vrij vervoer goederen en Euro regels) Ook de mentaliteit van de mensen zal niet veranderen, waarom? Je mag nog steeds drinken wat je wil, hulpverleners zien de oud en nieuw liever gaan dan komen en de straffen voor vuurwerk en belagen van hulpverleners zijn een lachertje.
Inmiddels duurt de vuurwerk discussie het hele jaar, wat ook geen goede zaak is. Helaas weet de overheid zoals zo vaak ook niet goed wat ze doet, want nu wordt de Nl vuurwerkbracnche weer het eea opgelegd, terwijl die naar mijn idee prima functioneren onder toch al waanzinnig veel regels. Het illegale spul wordt daarbij volledig buiten beschouwing gelaten.
Bovendien stroomt youtube nog steeds vol met filmpjes over vuurwerk dat verkeerd gebruikt wordt, ritjes naar het buitenland over hoe leuk het daar allemaal wel niet is. Meestal zonder hoofd gefilmd want ja, het is fout wat we doen maar wel leuk. Een hoop mensen staan glazen van ons allen in te gooien. Jammer.
De overheid zou naar mijn idee een statement moeten maken....
-bij elke aankoop van vuurwerk wordt standaard een bril meegegegeven.
-Alle buitenlandse pakketjes uit Europa worden gescand (niet bijzonders, lijkt me, je wilt weten wat het land binnenkomt)
-zware strafen bij hulpverleners molesteren of verhinderen (maar dan moet men de wet simpeler en ruimer interpeteerbaar maken om de advovcaten meer buiten spel te kunnen zetten).
-Ophouden met roepen: "dit mag nooit meer" want dan horen we al jaren achtereen en te vaak zonder dat er iets aan gedaan wordt.
Een totaalverbod is wellicht dichterbij dan we denken...er zal immers niets veranderen in mentaliteit en hoeveelheid illegaal vuurwerk.
Er is genoeg zeer goed NL spul te koop met knallers die het prima doen, hou het daar bij!!
Op basis waarvan ontstaat bij jou het gevoel dat er op den duur een totaalverbod gaat komen?
De afgelopen jaren kwam in reacties vanuit de overheid, branche en zo nu en dan de media naar voren dat de grootste problemen vooral te maken hebben met misbruik van illegaal vuurwerk en wangedrag door middelenmisbruik. Ondanks de stigmatiserende, negatieve berichtgeving heb ik ook regelmatig genuanceerde stukken voorbij zien komen. Wat heeft er nu toe geleid dat je denkt dat er een totaalverbod zal gaan komen?